LÄNGE LEVE EVILVALLE! o7
öka serotonin nivåerna
|
2013-01-01,05:44,
|
|||
|
|||
öka serotonin nivåerna
tay Skrev:Hittade denna bilden på reddit, förklarar rätt bra: http://i.imgur.com/j1VDF.png FUCKING GRYM SAMMANSTÄLLNING ASSÅ! Klockrent med de olika biologiska analogierna för just varför tv- och dator-spel är också "beroendeframkallande" på sina sätt och vis. Jag har dock svårt för datorspel, troligen för att jag mognat som människa och inte finner denna slags "symboliska jakt" lika tillfredsställande som förut. Nu är min "symboliska jakt" , efter pengar, producera saker som är användbart för mänskligheten samt en flickvän! ^^, Vettorazzi Skrev:Fett intressant det där, alltid funderat på varför det är så lätt att vara produktiv/lägga ner många timmar i sträck på tvspel men aldrig tänkt mig att det hade med neurokemi att göra. Fan va twisted egentligen, kanske är därför jag har svårt att dra igång projekt etc, får ju ingen dopaminkick av produktivitet. Makes a LOT of sense tho. Vet dock inte om jag vill leva ett liv utan allt på den listan åtminstone ibland däremot, lol Allt i måtta fungerar (förutom porr då det är den starkaste stimulus som finns (efter vissa droger troligen) och därmed har störst risk att skapa beroende). Men det är helt sant att vi lever i en överstimulerad värld såvida inte vi väljer vilka stimulus vi vill utsätta oss för dagligen (exempelvis sluta kolla på TV, bara ladda ner och kolla på de TV-program du faktiskt gillar att följa som exempelvis Family Guy eller South Park som du sen kollar via HDMI-kabel inkopplad till TV:n). Ju mer sällan man gör något, ju "trevligare" upplevs det att göra eftersom man låter dopaminnivåerna få vara normala och inte konstant uttömda pga konstant stimulus-sökande från starka källor som snabbmat, porr och intensivt spelande. Om du gillar intellektuell stimulering så finner du det nog trevligt att läsa böcker som intresserar dig (inte böcker som du måste läsa; aka skolböcker på gamla goda tiden). |
|||
« Nästa äldre | Nästa nyare »
|
Användare som tittar på tråden: 23 Gäst(er)
{myadvertisements[zone_2]}