LÄNGE LEVE EVILVALLE! o7
The power of curiosity - why school sucks
2012-03-04,04:22,
The power of curiosity - why school sucks
Jag har valt ett liv utanför vidare utbildning, detta har lett till en konstant ström av frågor om mina planer osv. Här delar jag med mig av mina tankar och anledningen till varför jag valt att att inte studera vidare och varför jag aldrig kommer göra det heller. Jag hatar skolan och allt den står för, jag anser utöver det att skolan är ett totalt slöseri med tid. Låt mig utveckla min synpunkt:

Nyfikenhet
Alla barn föds nyfikna på världen. Har du någonsin träffat ett barn som inte ställer tusen frågor om precis allt? Det finns en hel värld där ute och man vill veta hur och varför den fungerar.
Denna nyfikenhet finns kvar när man börjar skolan. De flesta barn har inte så jättemycket emot sitt första skolår, de flesta ungar är redan vana vid att bli ivägkörda från hemmet i flera timmar varje dag, till något daghem där de kan leka medan mamma och pappa är på jobbet.
Jag gick aldrig till något daghem, så när jag började skolan hatade jag att helt plötsligt tvingas iväg hemifrån och lära mig en daglig rutin. Det kan argumenteras att det är nödvändigt för att platsa in i dagens samhälle där man måste gå hemifrån för att klocka in på ett jobb man avskyr, så man kan betala för sin mat, så man ens kan överleva. Ganska sjukt egentligen.

Vad som är värre än allt det där är det faktum att barns nyfikenhet systematiskt kvävs i våra skolor. "Fröken, varför måste jag lära mig matte?" Svaret blir kort och gott att det kan va bra att veta men ingen säger varför. Det hela kan förkortas till: "För att vi har sagt att det är så."
Skolan tjatar om sitt kritiska tänkande, men egentligen är det just det vi lär oss att inte göra. Monkey say, monkey do. Det finns ingen resonans där. I ena stunden säger läraren att man måste vara kritisk till allt man läser och i andra skriver han ett prov baserat på en bok som skolan använder som en helig källa till kunskap. Min fråga är: hur ofta upptäcks inte fel i våra läroböcker?

Resultatet blir en robot som är beredd att göra som han blir tillsagd, en robot som passar in i samhällets kugghjul. Och vi på denna sidan undrar varför så många män inte fixar brudar när samhället uppenbarligen lär oss att inte vara män. Att vara nyfiken på världen och vilja lära sig mer genom utforskning är en kritisk del av att vara en man, detta kvävs i ung ålder.

Slöseri med tid
Vidare är skolan ett stort slöseri med tid. Tänk själv: du spenderar 12 år i en stor maskin som ska lära dig läsa, räkna och skriva, och lite annat vid sidan om. Hur fan kan det ta 12 år? Hur mycket av allt du lärde dig i skolan kommer du ihåg? Du hade kunnat lära dig det du vill. Enligt min erfarenhet lär man sig betydligt mycket bättre och snabbare om man studerar något man verkligen vill lära sig. Det betyder att vi hade kunnat lära oss betydligt mycket mer och driva världen framåt på ett helt annat vis. Sen ska du inte tro att folk inte hade velat lära sig läsa, räkna och skriva bara för att dom inte måste. Det är väldigt basic kunskap i vår värld som man förr eller senare kommer ha användning av. Folk är inte så dumma som systemet försöker måla upp, vi kan ta initiativ för vår egen bättring.

Då har jag inte ens nämnt åren du sedan lägger på universitet för att lära dig bli en mer effektiv kugge i hjulet, det kommer jag till senare.

Ett minnesbaserat skolsystem är bristfälligt
Har du tänkt på att hela skolsystemet är baserat på att smälla in så mycket fakta som möjligt i barnens huvuden? De flesta prov är baserade på elevens minne av vad läraren har sagt. Ofta uppnås bra resultat av att eleven råpluggar ända fram till provet. Om eleven skulle göra om samma prov en månad senare utan att få veta det i förväg skulle resultatet bli betydligt mycket sämre.
Forskning har visat att vårt minne är otroligt bristfälligt. Vi förvanskar detaljer och tappar bort andra. Vissa detaljer fantiseras helt och hållet fram från ingenstans. Just denna observation gör det intressant att vi håller ögonvittnen så högt när det kommer till rättsfall, men det är en helt annan diskussion. Min lösning på detta är helt enkelt att skippa de sista åren av inlärning och istället ge alla en surfplatta. Google har svar på allt.

Lån
När du sen ska studera vidare efter gymnasiet börjar du kolla på universitet och vilken karriär du ska välja. Jösses, nu ska du välja vilken typ av kugge du vill vara i hjulet! För att vidare befästa det erbjuder staten (i Sverige) ett lån som måste betalas tillbaka. Detta betyder i de allra flesta fall att universitetsstudier de facto blir ett fängelse, du tvingas nu gå till det jobb du har betalat för att lära dig, dag ut och dag in, i 40 år. Sen ska du pensioneras och betalas av staten, fast ingen vet var dom ska hitta pengarna. Men det är en helt annan diskussion.

Jag har sett effekterna av hur det kan gå illa. Om man missar en betalning går det direkt till inkasso, lånet höjs (iom påminnelseavgifter) och man får en prick i sitt kreditregister. Snart kan man inte längre teckna ett abonnemang i sitt eget namn.
Slarvigt att missa att betala sitt lån kanske ni tycker, ni kanske tycker att man får skylla sig själv? Jag skulle jävligt gärna strypa er som tänker så. Jag ska ge er ett scenario, ett mycket verkligt scenario, ett som jag själv har upplevt:

CSN skickar sin räkning: "Det är dags att betala av ditt studielån nu."
En ensamstående mor svarar: "Jag har det lite tight denna månad, om jag betalar er kan jag inte köpa mat till mina tre tonårspojkar. Kan vi skjuta på det?"
CSN: "Det sa du förra månaden med, nu får du fan betala."
Ensamstående mor: "Men jag tjänar ju inte tillräckligt för att ge mina barn ett normalt liv. Vi väljer bokstavligen varje månad mellan att betala lån eller äta."
CSN: "Det skiter väl vi i, man måste inte äta varje dag, mat är inte en nödvändighet, det är en lyx. Tänk på alla afrikaner som går utan mat, bara för att dina barn missar ett mål betyder inte det att dom kommer dö. Sluta gnälla om dina jävla i-landsproblem."

Ja nu var det ju inte direkt detta meningsutbyte som följde, men det kunde lika gärna ha varit. Resultatet blev att denna ensamstående 3-barns mor valde att mata sina barn, detta ledde givetvis till inkasso, avbetalningsplan och en prick i registret. Denna ensamstående mor blev sålunda än mer fängslad av systemet. Vidare ledde det till att hon inte kan ta ut fler lån för köp av bil, hus eller annat. Hon kan inte ens teckna ett boxer- eller telefonabonnemang.

Gjorde hon fel?

Slutsats
Skolan är grunden till allt som är fel i dagens samhälle. Om jag kan välja i framtiden när det är dags för mig att skaffa skitungar kommer dom inte spendera en enda dag i det systemet.

Jag vet att mina åsikter kan anses vara radikala, jag vet att jag säkerligen har retat gallfeber på någon med denna artikel, faktum är att jag hoppas det. Det skulle bara innebära att du har konfronterats av något som står tvärt emot vad skolan och systemet indoktrinerat dig att tro och tycka.

Jag vill inte ha någon debatt, debatt handlar inte om att driva samhället eller ens diskussionen framåt, enbart om vem som har rätt. Jag skiter helt ärligt i din åsikt om den inte passar in i mina tankar angående detta, så bespara mig den. Men jag tar gärna en diskussion. Är du nyfiken får du gärna fråga, har du något att tillägga får du gärna göra så.

Detta är min personliga åsikt om ett system jag inte passar in i. Jag blir konstant frågad om jag inte ska läsa vidare och jag börjar på allvar bli trött på att få samma fråga om och om igen. Jag tror inte på skolan och vill hellre leva ett fritt liv, utan kedjor till någon bank eller statlig institution. Jag lever ett liv som en man ska leva.
"He who makes a beast of himself gets rid of the pain of being a man." - [SIZE="1"]Hunter S Thompson[/SIZE]

pb

Meddelanden
The power of curiosity - why school sucks - av Swede - 2012-03-04,04:22

Hoppa till:

Användare som tittar på tråden: 8 Gäst(er)
{myadvertisements[zone_2]}