LÄNGE LEVE EVILVALLE! o7
The power of curiosity - why school sucks
2012-03-04,11:42,
The power of curiosity - why school sucks
Sjukt intressanta tankar Swede. Jag ser likheter med ett par TED talks jag lyssnat på som inspirerat mig till liknanande tankebanor.

Jag själv blev typ dödad av skolan når det kommer till sånt här. Jag kunde läsa flytande när jag började skolan men var ändå tvungen att gå igenom ljudning och var tvungen att sitta och lystna på när de andra barnen skulle ljuda fram något ord. Om jag tröttnade och ropade ut ordet fick jag skäll. Jag var tvungen att räkna saktare än vad jag ville och var kapabel till. Fick aldrig vettiga svar på varför.

Till slut så fick jag nog. Läraren i årskurs tre sa: Nu ska tvåorna och treorna gå till klassrum x och gå igenom gångertabellen upp till tio.
Jag: Nej, vi har redan gjort detta!

Jag vägrade repetera saker jag visste jag kunde. Resultat? Blev en del skolk med härligt gungande och trädklättrande till följd. Jag var den enda i klassen som vägrade göra samma lärobok i svenska två gånger.

Mellanstadiet blev inte mycket bättre.

Högstadiet var katastrof. Var borta kanske en fjärdedel av tiden. Kände att det var hopplöst att ifrågasätta någonting. Man fick aldrig några vettiga svar. Jag tacklade det med passivitet.

Gymnasiet, här vann skolan. Jag blev kuvad. Gick på typ alla lektioner, ifrågasatte ingenting.. Rågen i ryggen var borta.

Post gymnasiet. Jag var en lam feg ynkrygg, jag hade fallit hårt.

Jag känner att det är märkligt att man klumpar ihop människor där minsta gemensamma nämnare är tillverkningsdatum.

Ang. Mamman med tre tonårspojkar. Har exempel på det motsatta där morsan haft möjlighet att skjuta upp studielån

Meddelanden
The power of curiosity - why school sucks - av Arlin - 2012-03-04,11:42

Hoppa till:

Användare som tittar på tråden: 15 Gäst(er)
{myadvertisements[zone_2]}