LÄNGE LEVE EVILVALLE! o7
The power of curiosity - why school sucks
2012-03-05,00:43,
The power of curiosity - why school sucks
Njae. Det stämmer att det är bra att vara nyfiken och att många vuxna tyvärr tappar förmågan att se det vackra i livet, blir som robotar etc, men jag tror inte riktigt det har med skolan att göra.

Matte ÄR bra att kunna för att räkna ut ränta på lån man vill ta osv, fysik är bra att kunna för att förstå sammanhang i naturen om man nu vill det etc etc. Jag håller med om att mycket av den kunskap man får i grundskola/gymnasie inte är kunskap som alla kommer använda men mycket är kunskap som är väldigt bra att ha och som man inte lär sig automatiskt. Jag vet inte om det är som du säger att vi hade tagit ansvar för vår egen bättring som samhälle om vi inte haft skola och lärt oss allt detta ändå men det verkar inte helt sannolikt att det funkar precis så bra med tanke på att barn i länder utan fungerande skolsystem inte lär sig särskilt mycket matte under sin uppväxt. Vi snackar ju om barn på 7-8 år nu, iallafall om vi tänker på barn precis i början av skolgången. Sen finns det många andra faktorer vad gäller barn i u-länder också, men överlag tror jag inte på att det hade funkat ändå.

Men jag kan förstå hur du kan ha ett kritiskt öga mot grundskola/gymnasie som läroinstitution, det kan jag. Väldigt lite individualitet och väldigt mycket man måste lära sig, klart det inte är en fantastisk struktur. Sen får du betrakta grundskolan som social arena också och som ställe att knyta kontakter för barn, skapa vänner. Om man tar allt jag lärde mig i grundskolan och jämför det med allt jag antagligen hade lärt mig ändå tror jag absolut att jag har haft mycket nytta som vuxen av det ytterligare jag lärde mig, men det jag har haft allra mest nytta och glädje av är mina barndomsvänner som jag aldrig hade träffat om jag blivit hemskolad.

Sen är du kritisk till universitet. Här vill jag för övrigt fråga dig om du har studerat på universitetsnivå någon gång, mest av nyfikenhet. Iallafall har vi det väldigt bra i Sverige, man BEHÖVER inte ta lån, jag tar inte lån, känner många som finansierar sina studier mha jobb vid sidan om och universitetet som sådant kostar ingenting, tvärtom får vi studiebidrag. Tar man lån är det dessutom ekonomiskt sett ett väldigt schysst lån med låg ränta. Det är oftast inte nån större svårighet för folk att betala av det, även om de inte blir superkuggar i hjulet och jobbar hela tiden eller whatever. Och detta är det jag inte förstår alls med din universitetskritik för det är frivillig (och GRATIS förutom att man måste lägga ner TID) utbildning för de som vill studera något de är intresserade av. Vad är felet med det? Ingen säger att bara för att du pluggar universitet MÅSTE du skaffa dussinjobb direkt och jobba till pension. Det är bara extra kunskap. Och här kan vi också snacka om kunskap man inte lär sig bara av att vara nyfiken, en läkare tar 8 år på sig att bli läkare, hade han bara varit nyfiken hade han dödat 1000tals patienter innan han uppnått samma medicinska kompetens som en utbildning ger. Många av de utbildningar man studerar på högskolenivå behövs av just den anledningen, och även utbildningar i ämnen som man kan lära sig i fältet helt och hållet ger oftast en teoretisk grund som hjälper väldigt mycket.

Kort och gott fattar jag inte hur du kunnat komma fram till att en man absolut inte ska leva ett liv med högskolestudier (för att det för den sakens skull inte skulle vara manligt eller nåt). Kan fatta hur du kommit fram till att en man kan leva ett liv utan högskolestudier och ändå vara fantastiskt glad samt ha ett tillfredsställande liv. Finns massor av exempel på det, så där håller jag med dig. Men att måla upp skolgången och högskolan som en ondskefull maskin, återigen, njae. Allt kunskapssökande via institutioner görs inte av studenter med blytunga väskor som suckar och gnuggar sig i ögonen, mycket görs av folk med faktisk kärlek och inspiration, och det förstår jag inte hur du kan vara kritisk till.
What other people think about you is none of your business

Call it anarchy or whatever you want to, theres times when you wanna be able to do whatever the fuck you want, and yknow, lifes short, so why shouldnt you?

Meddelanden
The power of curiosity - why school sucks - av Vettorazzi - 2012-03-05,00:43

Hoppa till:

Användare som tittar på tråden: 16 Gäst(er)
{myadvertisements[zone_2]}