LÄNGE LEVE EVILVALLE! o7
The power of curiosity - why school sucks
|
2012-03-05,15:57,
|
|||
|
|||
The power of curiosity - why school sucks
Bra poänger, ska försöka ge ett någorlunda sammanhängande svar genom att svara punkt för punkt.
Swede Skrev:Bra tankar. Jag kan svara. Intressant med empirisk forskning på den fronten, definitivt. Skulle dock vilja se om dessa barn vid en lite äldre ålder har en kapacitet jämförbar med ett svenskt skolbarn. Det är ju MÅNGA barn som tycker det är skitjobbigt med algebra och procent men faktum är att det är väldigt bra grejer att kunna även om man bara vill räkna på sin egen ekonomi. Det jag har att poängtera är alltså att jag misstänker att helt fria tyglar kommer innebära en tröghetseffekt för när det sedan blir lite svårare, istället för att majoriteten av alla vuxna sen kan räkna för grundskolan avancerad matematik vilket jag ser som en stor nackdel. Sen är jag som sagt också kritisk mot grundskoleformen i dagens läge, det verkar dock som det bästa alternativet om det inte skulle visa sig att exempelvis inlärningsplattformar har enbart marginellt mindre, samma eller större effektivitet. Swede Skrev:Jag ser att många av er som skrivit i denna tråden är lite upprörda. Ni tycker väl att jag rökt för mycket braj och är skraja att jag kommer få mina barn höga. Om jag har något att säga till om kommer ingen av mina ungar röra cannabis innan dom blir 20. Cannabis kan ha mycket skadliga effekter på en växande hjärna. Jag själv rökte min första holk när jag var 21. Haha nej. Drogpolitiken är också en grej jag är rätt kritisk till i vårt skolsystem, cannabis är ju mest farligt för att man kan bli arresterad, inte p.g.a substansen i sig. Swede Skrev:Min erfarenhet av uni är endast en kvällskurs, med absolut största sannolikhet tillräckligt lite för att få alla er här inne att fnysa, speciellt med tanke på att ni menar att jag har för lite erfarenhet av uni. Men jag vet hur uni funkar, jag vet hur skolan fungerar och jag vet dess syfte. Jag tyckte min uni kurs var hyfsat intressant, ända till det var dags att skriva prov. Då sket jag i det. I know what you mean, men i och med att man får ett certifikat på att man genomgått och förstått utbildningsmaterialet måste man också ha någon sorts examinationsform. Och utan certifikat kommer problemet att det blir svårt att anställa rätt person för rätt arbete. Ett företag kan oftast inte kalla in ALLA som söker jobbet till intervju och ha ett test för att se vem som kan arbetet bäst liksom. Syftet med uni är återigen helt beroende på individen. Vissa är där för att de är intresserade, vissa känner sig säkert snarare tvingade. Institutionen i sig är det dock ganska lite fel på, även om jag håller med att salstentor etc är ganska veka examinationsformer. Eftersom jag inte kan komma på någon bättre examinationsform kritiserar jag dock inte beslutet att ha kvar dom. Swede Skrev:Vad gäller barndomsvänner från skolans år: jag har inga kvar idag som jag fortfarande umgås med. Skolan för mig innebar ett flertal saker, bla att jag låg före alla andra barnen och hölls tillbaka. Men även ett mångårigt helvete med mobbning. Jag lyckades alltid på något sätt mycket bättre med att skaffa vänner osv utanför skolan. Konstig tanke eller hur? För barn träffar aldrig andra barn om det inte vore för skolan. Det är inte alls så att de flesta barn lirar fotboll eller nån annan idrott. Det är inte alls så att barn har intressen och internet these days. Det är inte alls så att barn ofta har lätt att prata med vem som helst. Yeah this may be true. Det är bara spekulation mot spekulation, och sure, jag tror absolut att ett socialt barn får vänner oavsett. Sammantycket är det däremot en bra social arena, men ja, det är svårt att mäta effekten här på något objektivt sätt. My 2 cents är att jag också blev mobbad stor del av grundskoletiden och absolut ganska utfrusen gymnasiet men att grundskolan/gymnasiet var erfarenheter på det stora hela jag inte hade velat vara utan, socialt sett. Swede Skrev:Vi spenderar de första åren av ett barns liv med att lära dom prata och gå. De efterföljande åren spenderas i att lära dom sitta ner och hålla käft. Jo, men det är inte nödvändigtvis i skolan de lär sig det. Samhället ser ut så överlag, tyvärr. Så jag tror du skyller på fel sak. Swede Skrev:Uni är frivilligt, ja, men det är bara snäppet mer frivilligt än gymnasiet. Vi måste inte gå gymnasiet i Sverige, men du måste gå gymnasiet om du vill hitta jobb, i stort sett. Det är inte många som vill anställa en gymnasie drop-out. Beror helt och hållet på hur du definierar jobb, det går inom många branscher att hitta jobb oavsett (och frodas ganska bra). Sälj har låg ingångslön men är man skarp kan man tjäna riktigt bra, träffat ett antal restaurangchefer för hamburgerrestauranger och de har ALDRIG gått nån form av vidareutbildning utom företagets egna, etc etc. Sen kan man fråga sig om detta är ett PROBLEM eller inte. Att inte få jobb när man inte utbildar sig är ju tyvärr konsekvensen av konkurrens, som ÖVERLAG är en bra mekanik för samhällets effektivitet. Ibland är en snubbe utan högskoleutbildning mer kvalificerad än någon med relevant högskoleutbildning för ett jobb, det känns absolut möjligt men det är ju i så fall ett UNDANTAG. Poängen är att utbildning är bra för att slipa sin egna kompetens vilket i sin tur kan behövas om man vill ha ett jobb i en bransch där det är mycket tryck på platserna. Det är liksom upp till var och en, att samhället har höga krav på åtråvärda jobb är en naturlig konsekvens. Sen har jag inte ens börjat diskutera entreprenörer. Jobbade på restaurang awhile ago som ägdes av en snubbe som hoppade av grundskolan. Han var god för ca 100 miljoner SEK. Ingvar Kamprad gick aldrig klart gymnasiet heller. Swede Skrev:Jag har kommit fram till att man borde leva det liv man vill leva. Alla har vi något vi är intresserade av, right? Då kanske man borde spendera sitt liv i jakt efter kunskap och erfarenhet inom detta område. Mitt område ligger långt utanför universitetens väggar. Jag är bara jävligt trött på att de samma personer som ser ner på mig för att jag väljer att inte studera vidare blir förolämpade när jag väljer att ifrågasätta föremålet för deras avdyrkan. Yeah håller med vad du menar. Förstår din trötthet på när folk kommer med kritik mot dig för att du inte väljer att studera vidare, vilket jag hoppas du förstår INTE är det jag gör nu. Tycker du gör helt rätt som väljer en annan väg som känns rätt för dig, däremot är som sagt universitetet vägen för vissa. I mitt fall är jag dels sugen på ett ekonomiarbete, dels sugen på ett arbete inom film. Jag ska plugga klart finans och filmproduktion och sen bege mig till USA. Universitet är för mig ett väldigt bra ställe att lära mig det jag vill, och prov etc är faktiskt en riktigt bra sporre om man ser det på det viset. Repetition är tråkigt men vissa saker är komplicerade och blir svåra att nöta in utan att just repetera. Men sure, kan förstå kritiken, och håller absolut med i att man bör följa sina intressen. Swede Skrev:För övrigt borde alla jobb som kan ersättas av maskiner ersättas snarast möjligt. Sure, why not. Ganska svårt att skapa maskiner för allt, men en värld där allt produceras av maskiner och ingen behöver arbeta med något de inte vill sounds good to me. Såklart. Tror dock det blir svårt för samhället att skapa avancerade maskiner utan folk som pluggar robotteknik på typ Chalmers ; ) Swede Skrev:Vi skulle lätt kunna ha ett samhälle. Advokater är bland de äckligaste svin som traskar runt på denna jord, tillsammans med bankirer och VDar av alla de slag. Folk skulle gärna lära sig att bli läkare, även fast vi egentligen inte behöver dom när vi kan ha robotar som gör samma jobb. Lärare har jag ju precis sagt att vi inte behöver, och psykologer skulle säkerligen finnas ändå. Vi här inne är en bunt med folk som studerar en del psykologi, helt enkelt för att vi vill, inte för att vi får något diplom eller bevis på att vi kan det. Samhället skulle finnas kvar ändå, trust me. Svarar på detta också. Håller med VISSA saker här, förutom att banker fyller en funktion (miljardbonusarna är dock helt vidriga), funktionen är då att finansiera att medelsvensson ska kunna köpa exempelvis hus eller bil, samma med VDar, företag behövs för att finansiera stora projekt, basically. Advokater är en naturlig konsekvens av att ha ett så rättvist rättegångssystem som det går och sjukvården kan absolut inte ersättas av robotar i dagens samhälle, det är tyvärr väldigt mycket science fiction än så länge. Har mer förståelse för din kritik av lärare och psykologer, men överlag tycker jag tyvärr väldigt mycket av detta stycke är taget ur luften utan basis i verkligheten, och då tänker jag ändå gärna i alternativa banor för att try it out.
What other people think about you is none of your business
Call it anarchy or whatever you want to, theres times when you wanna be able to do whatever the fuck you want, and yknow, lifes short, so why shouldnt you? |
|||
« Nästa äldre | Nästa nyare »
|
Användare som tittar på tråden: 16 Gäst(er)
{myadvertisements[zone_2]}