LÄNGE LEVE EVILVALLE! o7
The power of curiosity - why school sucks
2012-03-05,20:24,
The power of curiosity - why school sucks
Tycker skolan får onödigt mycket skit av dig Swede, den kritiken och de argument du lägger fram känns mer samhällskritiska än specifikt skolkritiska. Skolan är en viktig kugge i det samhälle vi har idag och även i hur vi tagit oss dit, men jag tror inte man kan förändra den kuggen avsevärt, utan att också förändra hela maskineriet avsevärt.

Med det sagt tycker jag du har många poänger i det du skriver, men jag skulle vilja veta mer om hur det samhälle du förespråkar har för strukturer i övrigt. I min mening är ett optimalt samhälle ett samhälle som på ett så optimalt sätt som möjligt tar till vara på jordens resurser och fördelar dessa på ett långsiktigt hållbart sätt över jordens befolkning. Med optimalt sätt menar jag att människan använder sig av avancerad teknik för att så mycket som möjligt av resurserna kan tas till vara för det önskade ändamålet (Zeigeist anyone?) Jag tror vi alla kan enas om att vi inte är speciellt nära ett sådant samhälle.. men om vi någon gång ska ta oss dit, är det oundvikligt att utbildning i större institutioner än hemskolning kommer vara nödvändigt. Hade inte förmågan att överföra teknisk kunskap mellan generationer i ett bredare perspektiv funnits, hade vi fortfarande sprungit runt på afrikas stäpper och försökt strypa lejon.

Konsten att läsa och skriva (informationsöverföring över generationer) har utan tvekan varit en av de enskilt största faktorerna för människans utveckling. En viss informationsöverföring generationer emellan fanns givetvis även före skriften, men ökade exponentiellt då tryckkonsten uppfanns och spreds. En liknande kunskapsrevolution tror jag vi kommer se i och med Internet. Vi är fortfarande i internetålderns vagga och jag tror inte vi idag inser vilken påverkan det kommer ha på mänskligheten i stort.
Faber est suae quisque fortunae.

Min tråd om Social utveckling, fysisk hälsa å sånt

Meddelanden
The power of curiosity - why school sucks - av Carragher - 2012-03-05,20:24

Hoppa till:

Användare som tittar på tråden: 2 Gäst(er)
{myadvertisements[zone_2]}