LÄNGE LEVE EVILVALLE! o7
The power of curiosity - why school sucks
|
2012-03-06,04:06,
|
|||
|
|||
The power of curiosity - why school sucks
Insecureboy Skrev:... Robotar som kan utföra operationer ligger inte särskilt långt bort i tiden. Definitivt inte så långt bort som du verkar tro. Vi använder redan idag robotar i operationsrummen. Piloter flyger knappt planen som det ser ut idag, vi har datorer som kan ta planet hela vägen från take-off till landning. Inga människor inblandade. Anledningen att dessa utbildningar är långa och svåra är för att dom måste tampas med "den mänskliga faktorn" dvs vårt dåliga minne och totalt inferior motorik. neandertalaren Skrev:... Du gör ett par fatala misstag i din argumentation. Det första är att vissa måste leva ett slavliv för att andra ska ha det bra. Det är så världen ser ut idag, om du inte tror mig kan du gärna åka till en kinesisk sweat shop. Med maskiner som tillverkar allt vi behöver befriar vi en stor mängd människor. Nästa misstag är att girighet ligger i vår natur. Girighet kommer från ett behov att ha mer av en bristvara. Bristvaran i detta fall är pengar, en påhittad resurs utan egentliga kopplingar till varken mänskligt liv eller planetens resurser. Det tredje är att det är utbildningen som ligger till grund för att vissa länder är rikare än andra. Det är fullkomligt bullshit. Utbildningsnivån är snarare ett resultat av att vissa länder redan var rika. Annars hade vi nog helt random sett att länder som Indien var fullkomligt svinrika. Men så är inte fallet, därav måste din tes falla. Utöver det har jag redan sagt att jag inte förespråkar anarki. Bara mer frihet, jävligt intressant att folk hänger upp sig på det och kallar det anarki. För det måste ju vara anarki om folk har mer frihet än idag? Vi lever ju i det friaste möjliga av samhällen? Nej. Carragher Skrev:... Du slår huvudet på spiken. Min skolkritik stammar från en mycket större punkt: min samhällskritik och min samhällssyn. Du har även rätt i att skolan inte kan reformeras inom nuvarande ramar (samhället) och att den säkerligen är det mest optimala i dagsläget. Med det sagt betyder det inte att den inte kan vara så otroligt mycket bättre och mer effektiv. Bara för att vi i dagsläget är den mest intelligenta varelse som traskat runt på denna jord (vad vi vet) betyder inte det att vi är slutresultatet av flera miljoner år av evolution. Långt därifrån, vi evolverar fortfarande. Ja, Zeitgeist är en inspirationskälla, TROM: the reality of me, the Venus Project och Free World Charter några andra. Alla hänger ihop och förstärker varandra. Att vi skulle vara långt ifrån en sådan värld håller jag både med om och bestrider på samma gång. För vi har mycket att jobba på, samtidigt som vi skulle kunna göra övergången idag. Men då krävs det att vi släpper allt gammalt, tyvärr kommer det nog inte hända förrän det ekonomiska systemet kollapsar. Men det är på väg att hända snart nog ändå. Så rent fysiskt i form av teknologi, material och resurser samt kunskapsmässigt är vi redan där och hålls egentligen enbart tillbaka av dagens ekonomiska system. Däremot är vi som art inte psykologiskt redo riktigt än. Vi är alltid rädda för något nytt och okänt, vi håller gärna kvar vid något gammalt och beprövat. Även om det gamla beprövade inte fungerar optimalt. Internet är modern till en kommande samhällsrevolution. Internet har fört världen samman och nationerna i världen börjar göra allt dom kan för att knyta ihop säcken och ta kontroll, men det är redan försent. Folk har börjat bli vana vid sina nya friheter och denna kanal för fritt tänkande. Med vidare teknologiska framsteg så som datorer små nog att ha i en kontaktlins med en produktionskostnad på några ören kommer folk kunna kommunicera på ett helt annat vis, samt komma åt kunskap man är ute efter direkt. Jag ser en mycket vacker framtid för människosläktet. Untitled Skrev:... Well, när jag säger hemundervisa ser ni säkert den gamla klassiska bilden framför er med ungen som sitter i en ensam bänk och fadern som står över och läser något för ungen. I själva verket kommer jag ha mycket litet med själva utbildandet att göra. Jag kommer mer fungera som en guide än en lärare. Har ungen några frågor kan jag hänvisa till var det finns svar, jag kan hjälpa till att tänka i nya banor osv. Men för själva inlärandet finns det andra plattformar. Basically menar jag att maskiner ska ta över vårt undervisande. Se det som att universitetet börjar din första skoldag. Du kan läsa om vad du vill, men det finns krav på förkunskap för vissa delar. Inte så att du inte får läsa om du inte uppfyller kraven på förkunskap, bara att du inte kommer förstå och därför inte har någon anledning att göra det. Ett exempel på en sådan plattform är Khan Academy. Den är ännu i sin tidiga linda, så tänk mer på dess potential. Till alla er här inne som funderar på om detta skulle fungera skulle jag vilja ställa en fråga: Om pengar inte var en issue, vad skulle du göra då?
"He who makes a beast of himself gets rid of the pain of being a man." - [SIZE="1"]Hunter S Thompson[/SIZE]
pb |
|||
« Nästa äldre | Nästa nyare »
|
Användare som tittar på tråden: 11 Gäst(er)
{myadvertisements[zone_2]}