LÄNGE LEVE EVILVALLE! o7
Ännu en artikel om könsrollerna
|
2012-03-06,19:21,
|
|||
|
|||
Ännu en artikel om könsrollerna
Men barbiedockor är ju feminina leksaker, att leka att dom slåss osv så är ju inte direkt feminint. Killar överlag brukar ju inte leka feminina lekar fastän leksakerna är typiskt "feminina" och tvärtom. Tror det har mer med Leken i sig att göra än leksakerna.
Nog för jag tror att killar dras till mer typiskt pojkiga lekar och tjejerna mer typiskt tjejiga. Killar brottas och fäktas mer. Jag är uppväxt med en tvillingsyster och vi lekte jävla mkt tsm. Ibland mer tjejlekar och ibland mer killekar, men oftast något slags unisexblandning eller lekar som hade utrymme för både "manligt" och "kvinnligt" beteende, t.ex. hon organiserade de maffiga föremål jag hämtade hem från mina vandringar i skogen på vårt högkvarter, en stor sten som fungerade som borg, som hon skötte om i övrigt. Det du förespråkar nu är ju i princip samma sak som feministerna, att leken (och uppväxten) påverkar jävligt mkt hur manlig / kvinnlig barnet blir, d.v.s. för Genus. Visst, ifall man inte alls låter en kille uttrycka och utforska sina manliga impulser och förbjuder såna lekar, så kan de bli "stunted" och mer feminina, för att man förbjuder honom att utforska denna sida ; ifall man däremot låter det vara fritt och låter ungarna få leka med va fan de vill, tror jag att pojkar naturligt har en lust att ge utlopp för sina mer manliga sidor genom mer våldsamma lekar t.ex. En pojke skulle nog va motvillig att TVINGAS leka omvårdande över sin bebis under en lång tid, vilket är vad jag just tror man måste göra för att få en pojke att leka på det sättet. Tror att om man inte försöker begränsa barnen så faller de naturligt in i vad som känns bäst och mest naturligt för dem ; och då tillåts pojkar vara pojkiga och flickor flickiga, utan att man försöker pusha något av dem destomer.
"To me, the extraordinary aspect of martial arts lies in its simplicity. The easy way is also the right way, and martial arts is nothing at all special; the closer to the true way of martial arts, the less wastage of expression there is." - Bruce Lee
|
|||
« Nästa äldre | Nästa nyare »
|
Möjligen relaterade ämnen... | |||||
Tråd: | Skapare | Svar: | Visningar: | Senaste inlägg: | |
Valles artikel MEgarelaxed PLS | Benson! | 13 | 5,753 |
2013-05-27,16:31 Senaste inlägg:: Benson! |
|
Gammal artikel: Till dig som NÄSTAN ser bra ut | Evilvalle | 3 | 2,759 |
2013-03-03,19:46 Senaste inlägg:: russel |
|
RAGE och ännu mer RAGE | krokodilen | 19 | 9,180 |
2012-03-26,12:07 Senaste inlägg:: Broner |
|
Ännu en tråd om testo | devil | 16 | 7,260 |
2012-03-16,20:57 Senaste inlägg:: Evilvalle |
Användare som tittar på tråden: 12 Gäst(er)
{myadvertisements[zone_2]}