LÄNGE LEVE EVILVALLE! o7
The power of curiosity - why school sucks
2012-03-06,19:37,
The power of curiosity - why school sucks
Swede Skrev:...

Aight, förstår lite mer av hur du tänker nu. Det är en jätteintressant tankeföreställning, det är det absolut. Och givet förutsättningarna att:
1. Det finns välstånd nog att ingen BEHÖVER arbeta
2. Det finns system för att skydda människan mot alla sorters katastrofer
3. Pengar är avskaffade för att ett mått på välstånd är helt oväsentligt i alla lägen
osv, så håller jag med att det hade varit väldigt intressant och med stor säkerhet ett fungerande system. Nu är det ju dock inte så och realistiskt sett tror jag inte att det kommer bli så särskilt snart, särskilt inte om vi stänger ner skolorna vi har idag. Jag kan ha fel också, allt är spekulationer, men det verkar absolut mest sannolikt att skolorna idag hjälper progressen mot ett sådant samhälle än stjälper det. Sen har jag svårt att se hur pengar skulle kunna vara avskaffade när det kommer till saker som är större än den egna individen, typ skyskrapor, hus, whatever, saker ingen man kan bygga ensam. Då måste det finnas nåt sorts system som avgör vem som ska få vad, etc. Det är basically det jag har att säga om din syn, allt annat känns som en smaksak snarare än en objektiv diskussion då vi nu diskuterar hur det KAN vara istället för saker man kan mäta ordentligt. Men intressant är det absolut.

Sen några saker om dina kommentarer på yrkesrollerna idag:
TED-videon var väldigt intressant. Sen är många av mina familjemedlemmar/vänner till familjen aktiva arbetare inom läkemedel/sjukvårdsbranschen, och deras enskilda uppfattning är att robotar som faktiskt funkar, på alla plan, är väldigt mycket sci-fi. Jag har ingen förstahandserfarenhet, men det känns mirakulöst att kunna ersätta den överansträngda sjukvården med maskiner av alla de slag. Vet dock att det finns två sidor som motsätter varann med bra argument på båda sidor och jag har inte expertisen att bilda mig en ordentlig åsikt om hur det FAKTISKT antagligen är själv.

Vissa grejer i vårat rättssystem är givetvis helt och hållet superskeva, exempelvis fildelningslagar och Pirate Bay-målet, Megauploadkillen you name it. Jag kan dock återigen inte komma på ett bättre alternativ än systemet vi har idag (alltså inte bättre alternativ än vissa lagar som borde försvinna utan än systemet som helhet) så jag har svårt att kritisera det. Jag menade inte att det nödvändigtvis alltid är rättvist utan att det är mer rättvist än något annat system jag kan tänka mig. Har du något förslag på hur det borde skötas är jag dock all ears, absolut.

Sen undrar jag vad du menar med att bankers främsta funktion är att stå ivägen för mänsklig utveckling, det får du gärna elaborera. Och alltså, det är inte pga marknadsföring som vi konsumerar mer än våra basvaror, människor har ett behov av att vältra sig i lyx och har gjort det LÄNGE. Finns ju exempel på det i bibeln liksom, tror inte dom hade någon egentlig marknadsföring då. Vi är själviska varelser i grund och botten, thats the truth, och behov utöver basbehoven kommer alltid finnas, vilket gör att det är svårt för ett samhälle att klara sig utan pengar. Detta då om det finns nog med grejer för att täcka ALLA basbehov för alla hela tiden kommer vi fortfarande vara genetiskt wired att tävla med varandra och vara den som har mest, därför kommer det eventually inte räcka med saker och så behövs något sätt att fördela jordens resurser igen, i.e. pengar.

Till sist så ja, givetvis är både Ingvar Kamprad och alla andra megasuccessful entreprenörer massiva undantag. Folk som är megasuccessful överlag är undantag, och det påverkas inte så värst mkt av huruvida man gått klart gymnasiet eller inte, skulle jag tro. Men det vet jag ärligt talat inte. Min poäng var iallafall att det inte är en absolute necessity att HA gått gymnasiet för att lyckas. Men du har såklart rätt i att det ger dig en bättre chans överlag.
What other people think about you is none of your business

Call it anarchy or whatever you want to, theres times when you wanna be able to do whatever the fuck you want, and yknow, lifes short, so why shouldnt you?

Meddelanden
The power of curiosity - why school sucks - av Vettorazzi - 2012-03-06,19:37

Hoppa till:

Användare som tittar på tråden: 13 Gäst(er)
{myadvertisements[zone_2]}