LÄNGE LEVE EVILVALLE! o7
The power of curiosity - why school sucks
|
2012-03-07,04:08,
|
|||
|
|||
The power of curiosity - why school sucks
Vettorazzi Skrev:... Om du verkligen går på djupet och analyserar dina invändningar mot ett sånt här system kan vi se om de verkligen stämmer. Dina antaganden: - Människor är själviska - Människor vill vältra sig i lyx - Att nature regerar över nurture - Att pengar behövs för att fördela jordens resurser - Bara för att det idag inte finns robotar som klarar av allt sjukvården gör så kommer det heller aldrig finnas Även om du till viss del förstår mig så tror jag inte du förstår implikationerna av detta nya samhälle. Du kan inte bara leka med tanken en stund och sen kasta bort den som omöjlig. Du måste verkligen underhålla den, föreställa dig livet efter detta systemets villkor och se skillnaden. För det första: att det skulle ligga i vår mänskliga natur att vara själviska och vilja vältra oss i lyx finns inga riktiga vetenskapliga belägg för. Bara för att det görs idag betyder inte det att det är vår natur, tänk på att vi uppmuntras att vilja göra det, det är en av grunderna för vårt ekonomiska system. Konsumera. Back in the bibel days var det brist på mycket mer varor. Det är först under det senaste århundradet som våra teknologiska framsteg har kommit så pass långt att vi kan ta vara på alla människor på denna planeten. Det finns mycket forskning som snarare tyder på att vår uppväxt ligger bakom vårt beteende. Att pengar skulle behövas för att fördela våra resurser är ett felaktigt antagande baserat på det enda system du känner till. Det enda ansvarsfulla sättet att fördela jordens resurser på vore ett datoriserat system som håller koll på alla resurser och inte låter dom försvinna. Vad pengar gör med jordens resurser har vi redan sett: olja, diamanter, guld och regnskogens träd är bara några exempel på hur fint pengar tar hand om jordens resurser. Jag behöver inte ens gå in i detalj på problemen som skapats, alla är redan väl medvetna om det och varför det är så. Det måste ju tjänas pengar. Pengar leder med andra ord till att vi överkonsumerar och slösar på jordens resurser. Om vi har som mål att befria alla från arbete kommer givetvis vissa uppfinningar att komma fram. I mycket hålls automationen och robotiken tillbaks av det faktum att dom inte får ersätta alla jobb, om ingen jobbade skulle ju ingen tjäna pengar. Vem ska då köpa allt som produceras? Men på sikt kommer vi definitivt kunna bygga robotar som kan utföra operationer, och att förneka det är ungefär som att förneka att jorden är rund. Detta ligger säkert inte ens 10 år framåt i tiden. Det faktum att dina släktingar som befinner sig i den branschen säger att det inte finns och inte fungerar bevisar egentligen ingenting. Dom har sina karriärer i denna bransch. Givetvis kommer dom inte prata om den stora elefanten i rummet. Om dom skulle medge det skulle dom medge att deras hela karriär står på spel, något dom spenderat år för att utbilda sig till och sedan ytterliggare år med att praktisera. Helt plötsligt blir deras expertis överflödig? Klart dom inte kommer medge det. Ni förstår fortfarande inte min kritik med skolan. Jag har aldrig sagt att den inte har tjänat sitt syfte. Men betoningen ligger just på tjänat, för vi behöver utvecklas, vi behöver revolutionera vårt samhälle, gärna det innan det är för sent, och skolan är en del av det som måste revolutioneras. Jag är trött på att bli missförstådd. Vill ni fortsätta diskutera får ni göra efterforskningar av det material jag har lagt fram först. Därefter kan ni komma tillbaks. Vi kan inte diskutera om vi inte står på samma nivå.
"He who makes a beast of himself gets rid of the pain of being a man." - [SIZE="1"]Hunter S Thompson[/SIZE]
pb |
|||
« Nästa äldre | Nästa nyare »
|
Användare som tittar på tråden: 10 Gäst(er)
{myadvertisements[zone_2]}