LÄNGE LEVE EVILVALLE! o7
Ännu en artikel om könsrollerna
2012-03-08,18:52,
Ännu en artikel om könsrollerna
Bubblan Skrev:Jag förstår vad du menar men jag tror inte riktigt på att barnet själv väljer actionman eller barbie som leksak beror på biologin, utan det känns mer vettigt att påstå att de känner igen färger på kläder och associerar till leksaker. Har dock inget belägg på detta.

Sen klart finns det ju beteenden som är hormonbestämda, som testo och styrka till exempel. Men helt ärligt så tror jag tyvärr att hur man formas som man eller kvinna har mycket med socialt beteende att göra. Skulle man t.ex. behandla en flicka precis som en pojke så är det ju naturligt att hon växer upp som mer maskulin (iaf till puberteten).

Jag håller också med Abbey att det är tråkigt och se att vissa barn blir så mentalt rubbade av sina föräldrar för att de själva har sån sned världsbild.

Det jag syftar på är inte LEKSAKERNA i sig utan vilka egenskaper dessa leksaker har. T ex: Actionman! eller en stor traktor: KROSSAR ALLT. OSLAGBAR! WOOOOOOOOOOOOOOOAAAAAAAH!!! Sånt är mer attraktivt och "coolt" för en kille än en tjej. Tjejer igllar "gulliga" saker och typ ta hand om barn osv.

Bubblan Skrev:Men vi måste ju ändå enas om att skillnaden mellan pojkar och flickor biologiskt är ju minimal i 6-9 års ålder jämfört med efter puberteten. Sen så kan man ju fråga sig, om nu hans "pojkiga" beteende skulle vara helt biologiskt, tror du att han hade haft samma beteende om han hade gått ensam i en flicklass?

Håller inte med. Jag är fotbollstränare för knattar i den åldern. Killarna säger saker som: VI ÄR BÄST!!! VI SKA KROSSA DOM!!! Å är dessutom mer aggressiva i sitt spel. Tjejerna fördelar hellre bollen på plan (playmakers) och tar inte för sig lika mycket - följer väldigt mycket och killarna styr.

Meddelanden
Ännu en artikel om könsrollerna - av Mössan - 2012-03-08,18:52

Möjligen relaterade ämnen...
Tråd: Skapare Svar: Visningar: Senaste inlägg:
  Valles artikel MEgarelaxed PLS Benson! 13 5,732 2013-05-27,16:31
Senaste inlägg:: Benson!
  Gammal artikel: Till dig som NÄSTAN ser bra ut Evilvalle 3 2,753 2013-03-03,19:46
Senaste inlägg:: russel
  RAGE och ännu mer RAGE krokodilen 19 9,156 2012-03-26,12:07
Senaste inlägg:: Broner
  Ännu en tråd om testo devil 16 7,231 2012-03-16,20:57
Senaste inlägg:: Evilvalle

Hoppa till:

Användare som tittar på tråden: 2 Gäst(er)
{myadvertisements[zone_2]}