LÄNGE LEVE EVILVALLE! o7
Näringstiming oviktigt för muskelbygge
2013-12-08,09:13,
Inlägg: #7
RE: Näringstiming oviktigt för muskelbygge
(2013-12-08,08:09)confused... Skrev: För en nybörjare så nej, det är inte kritiskt med protein timeing. Men för en som tränar seriöst är det ändå viktigt, finns många studier som visar att protein timeing med rätt typ av protein vid rätt tider på dygnet ger mer/bättre muskelökning.

Exempelvis. Att ta aminosyror direkt efter träning ger en boost i proteinsyntesen, samma sak om man tar en till portion aminosyror ytterligare 1-2timmar(kommer inte ihåg om det var 1 eller 2) efter träningen så får man ytterligare en boost i proteinsyntesen.

Samma sak över natten när man sover och kroppen bygger/återhämtar sig bäst, så är det viktigt att få i sig långsamma proteiner nära innpå läggdags, annars så kommer proteinsyntesen sjunka över natten och vara låg på morgon när man vaknar. Och ja, den vill man helt enkelt ha så hög som möjligt utöver hela natten.

edit : Kort och gott finns det en hög med studier som visar till att proteintimeing fungerar. Visst, nya upptäckter görs och ibland får man ändra det man lärt sig, men 1studie som nu är gjord som visar motsatsen är för lite för mig för att ge upp den hög med studier jag läst som visar att det ger positiva resultat.

Det är detta som gör att du får lättare att deffa vid att äta en gång om dagen, dvs det är svårt att få i sig alla kcal vid en måltid och därmed hamnar du på kcal underskott. Inte själva principen av att äta en gång om dagen. Äter du så mycket att du hamnar på kcal överskott kommer du inte gå ned i vikt även fast du bara äter en gång om dagen.

Det är en meta-analysis som inkluderar dussintals tidigare studier (som du troligen läst) och undersöker hur dem kombinerat i sin helhet faktiskt ger signifikanta resultat eller inte gällande tajmingen av proteinintag och dess inverkan på proteinsyntesen.

De fann att det inte gjorde det. Möjligen bör en replikation av studien göras för att se att inga statistiska fel genomfördes vilket kan ha förvrängt resultaten och därmed slutsatsen.

Deras slutsats var att mängden proteinintag före & efter träningar hade större förutsägbar effekt på proteinsyntesen än tajmingen av dessa intag. Jag vet att jag låter som en fitta men jag vill bara expandera ditt kritiska tänkande! ;-)

Om du vill lära dig konsten att skilja bra från dåliga studier istället för att bara svälja alla "studier" med huller och hår, så rekommenderar jag varmt att du tar en distanskurs i Vetenskaplig Metodik (dvs., om du vill bli superseriös så säg).


Meddelanden
RE: Näringstiming oviktigt för muskelbygge - av Entreprenören - 2013-12-08,09:13

Hoppa till:


Användare som tittar på tråden: 2 Gäst(er)
{myadvertisements[zone_2]}