LÄNGE LEVE EVILVALLE! o7
Näringstiming oviktigt för muskelbygge
2013-12-08,10:05, (Detta inlägg ändrades senast: 2013-12-08,11:02 av {2} confused....)
Inlägg: #8
RE: Näringstiming oviktigt för muskelbygge
(2013-12-08,09:13)AplAy Skrev: Det är en meta-analysis som inkluderar dussintals tidigare studier (som du troligen läst) och undersöker hur dem kombinerat i sin helhet faktiskt ger signifikanta resultat eller inte gällande tajmingen av proteinintag och dess inverkan på proteinsyntesen.

De fann att det inte gjorde det. Möjligen bör en replikation av studien göras för att se att inga statistiska fel genomfördes vilket kan ha förvrängt resultaten och därmed slutsatsen.

Deras slutsats var att mängden proteinintag före & efter träningar hade större förutsägbar effekt på proteinsyntesen än tajmingen av dessa intag. Jag vet att jag låter som en fitta men jag vill bara expandera ditt kritiska tänkande! ;-)

Om du vill lära dig konsten att skilja bra från dåliga studier istället för att bara svälja alla "studier" med huller och hår, så rekommenderar jag varmt att du tar en distanskurs i Vetenskaplig Metodik (dvs., om du vill bli superseriös så säg).

Vem har sagt att jag väljer alla studier med huller och hår bara för att jag prioriterar en hög studier jag nogrant läst genom åren framför 1? Är snarare jusst på grund utav att jag läst så många studier, som inte bara jag analyserat utan även många högt utbildade i träningsvärlden och som är allmänt kända som bra och väl genomförda studier som jag är skeptisk till 1 analys. Här är det du som sväljer saker med huller och hår och saknar kritiskt tänkande som ställer dig beredd att så lätt ändra helhets uppfattning.



Och ja, jag vet att dom inkluderat flera studier men jag har varken tid eller energi att sätta mig och läsa genom dom dussintals studierna dom använt sig av, vilket man måste om man ska vara superseriös, och det har knappast du häller gjort. Och därmed väljer jag att vänta till att något blir bekräftat av mer än en studie/analys.

Men ja, att timeingen på intagen precis före/efter träning inte är så jättestor relevans är inget nytt, det är känt sen länge och lite av en allmänkunskap innom träningsvärlden att det inte har någon märkbar betydelse om man exempelvis käkar 1 eller 2 timmar efter träningen. Men även där beror det på hur man skött kosten tidigare över dagen.

Och nej, om man enbart timear protein intaget runt träningen och inte hela dygnet kommer det inte bli anmärkningsvärda skillnader i resultaten. Dock ökar proteinsyntesen om man gör det och man undviker att hamna i katabolt läge, så gör man det med alla måltider och allt protein man äter ifrån morgon till kväll, så kommer det bli märkbara skillnader i längden.

För att vara ärlig, det känns mer som att du är dåligt påläst i ämnet och överskattar vilken betydning denna studie/analys har även om den är sann. Det har aldrig ens tidigare före denna analys varit snack om att protein timeing runt träning har signifikanta skillnader som du verkar tro, då speciellt inte över en 6veckors period. Däremot så som denna studien/analysen visar så blir det små skillnader i proteinsyntesen, kombinera det med att köra protein timeing på alla måltider du gör utöver dagen ifrån morgon till kväll så får du många små skillnader. Vilket i längden blir signifikant.

Det blir bara så fel att peka ut en måltid/protein intag som är en del av en helhetsbild av små skillnader som tillsammans bidrar till en noterbar skillnad.

För en vanlig Svensson gymmare är det ganska irrelevant, men för någon som tränar väldigt seriöst eller kanske t.o.m ska tävla och satsar på att bli pro osv så är alla dessa små skillnader i kombo med varandra väldigt relevant eftersom det när vi snackar x antal år med träning blir skillnad.


Meddelanden
RE: Näringstiming oviktigt för muskelbygge - av confused... - 2013-12-08,10:05

Hoppa till:


Användare som tittar på tråden: 4 Gäst(er)
{myadvertisements[zone_2]}