LÄNGE LEVE EVILVALLE! o7
The power of curiosity - why school sucks
|
2012-03-12,19:48,
(Detta inlägg ändrades senast: 2012-03-12,19:51 av {2} superduperadmin.)
|
|||
|
|||
The power of curiosity - why school sucks
Jag får ofta höra att jag är allmänbildad och kunnig i det mesta. Kan hålla rätt långa diskussioner med akademiker och andra lärda, och inte sällan imponera med mina kunskaper. Jag gick också ut gymnasiet med ofullständiga betyg och först nu blivit behörig. Tramskursen jag läser på universitetet ger mig ingenting och jag känner mig hyfsat smartare än föreläsarna. Att få frågan VAD PLUGGAR DU DÅ??? och VAD SKA DU GÖRA SEN??? är så tröttsamt att jag spyr. Och för att inte tala om blicken och himlandet när man svarar: nej jag pluggar inte, lär mig på egen hand.
Så på ett sätt håller jag med Swede till 100%. Man kan lära sig en jäkla massa på egen hand, och t o m bräcka akademiskt skolade med hästlängder. Så många mongon som sätter sig i skolbänken, sväljer allt läraren säger (tro inte att lärare är objektiva bara för att de är lärare) och går vidare i livet stela som zoombisar. Men bara för att de har ett papper på sin kunskap gör det dem mer kvalificerade än alla andra, och ger dem förtur till en massa arbeten. Å andra sidan: En del lär sig faktiskt nånting i skolan för en del passar utbildningen utmärkt. Och många yrken hade, som Insecureboy sa, gått på röven om inte utbildningen varit institutionaliserad. Men jag kan faktiskt bli trött på den trångsynthet som råder, att högskola/universitet är den enda och rätta vägen till kunskap, för den är inte alltid konstruktiv eller inte ens sann i vissa fall. Det finns nissar som som springer runt och anser sig ha rätt att korrigera folks beteende bara för att de är "professorer" i Genus-"vetenskap" eller att de har läst 60p Sociologi och därmed tror sig veta en jädrans massa. Well, they don't. Viss typ av utbildning är gravt överskattat. Och ja, CSN är ena jävla horor. Jag hatar dem över allt annat. Men intressant diskussion. Jag tycker Swede ska stå på sig och alla som har en utbildning de tror på ska stå på sig med. Alla vägar funkar och det är så det ska vara tycker jag.
Oh yeah, all right
Are you going to be in my dreams Tonight? Love You, Love You, (x15) And in the end The love you take Is equal to the love you make |
|||
« Nästa äldre | Nästa nyare »
|
Användare som tittar på tråden: 10 Gäst(er)
{myadvertisements[zone_2]}