LÄNGE LEVE EVILVALLE! o7
Spara cash, bli ekonomiskt oberoende
|
2015-01-08,12:33,
|
|||
|
|||
RE: Spara cash, bli ekonomiskt oberoende
(2015-01-08,11:48)Cogo Skrev: Men också så att det kan gå perioder upp till 20 år där du inte får någon realavkastning på aktier, även om det är det som ger nära inpå mest över tid. Så det beror helt på ens tidspreferens. Och idag har det varit en ohållbar uppgång på 6 år så man kan ju fundera om det är så bra timing för aktier just nu... Det kommer alltid att finnas spekulanter som menar att det är bättre att avvakta en börskrasch innan man pumpar in pengar. Historiskt sett har detta visat sig vara en kostsam affär. Andra menar att man kan investera även om börsen är högt värderat, men att för att minimera risken så kan man investera lite i taget, givet att man har en klumpsumma, s.k dollar cost averaging. Även detta har visat sig vara ofördelaktigt statistiskt sett. Man har gjort tusentals simuleringar där man jämfört strategin all in mot DCA och det har visat sig att i ca 66% av gångerna är det bättre att bara köra all in. Säg att man har löjligt mycket otur och väljer att investera allt man har när börsen stod som högst år 1929, peaken innan världshistoriens största börsnedgång bryter loss, den Stora depressionen. Det skulle ta ca 26 år innan ens portfölj har återhämtat sig helt. Detta är alltså absolute-worst-fucking-case-scenario. Personligen är jag villig att ta den risken. (2015-01-08,11:52)Dean Skrev: Intressant! Under 2014 har jag fått en avkastning på ca 18 % vilket motsvarar en ökning på ungefär 70 k. Jag har nära en halv mille investerar just nu och jag pumpar in pengar varje månad. Jag sparar ca 70 % av min inkomst idag, samtidigt som jag festar, lunchar ute och reser mer än någon av mina vänner. Å andra sidan har de PS4, brukar tobak, senaste smartphones och så vidare. Det handlar om vad man prioriterar helt enkelt. |
|||
« Nästa äldre | Nästa nyare »
|
Användare som tittar på tråden: 5 Gäst(er)
{myadvertisements[zone_2]}