LÄNGE LEVE EVILVALLE! o7
Spara cash, bli ekonomiskt oberoende
|
2015-01-08,13:53,
(Detta inlägg ändrades senast: 2015-01-08,14:01 av {2} Cogo.)
|
|||
|
|||
RE: Spara cash, bli ekonomiskt oberoende
(2015-01-08,12:33)Set Theory Skrev: Det kommer alltid att finnas spekulanter som menar att det är bättre att avvakta en börskrasch innan man pumpar in pengar. Historiskt sett har detta visat sig vara en kostsam affär. Andra menar att man kan investera även om börsen är högt värderat, men att för att minimera risken så kan man investera lite i taget, givet att man har en klumpsumma, s.k dollar cost averaging. Även detta har visat sig vara ofördelaktigt statistiskt sett. Man har gjort tusentals simuleringar där man jämfört strategin all in mot DCA och det har visat sig att i ca 66% av gångerna är det bättre att bara köra all in. Överlag köper jag alla dina argument men det beror ju också helt på ens förståelse för hur en ekonomi och aktiemarknaden fungerar hur väl man kan time:a en börskrasch. Visst, jag avråder aktiva beslut i de flesta fall men det finns också de fall då, om du vet vad du gör, kan förbättra din avkastning (beslut på längre sikt, inte kort sikt, det fungerar inte). Sure, denna uppgång kan fortsätta i ett par år till, who knows, och det är också svårt att veta när "botten är nådd" efter kraschen (dvs när ska jag gå in?). Men samtidigt är det svårt att förvänta sig någon hållbar avkastning öht på sikt i det ekonomiska läge vi är i idag, med det ekonomiska system, skulduppbyggnad och allt vad det är. Så har man lite kött på benen så finns det möjlighet att förbättra sin performance genom att play it safe en tid. 26 år: ja, men det beror ju helt på vad man har för tidshorisont. Om 26 år är en 24-åring 50 bast... inte långt kvar till pensionen då mao. Och detta gäller USA(?), den marknad som fungerat nära inpå bäst de senast 100 åren. Bra tråd förresten! Har precis lagt upp Excel-ark för att hålla bättre koll på onödiga utgifter och vart alla pengar försvinner... alldeles för mkt en big spender 2014! |
|||
« Nästa äldre | Nästa nyare »
|
Användare som tittar på tråden: 1 Gäst(er)
{myadvertisements[zone_2]}