LÄNGE LEVE EVILVALLE! o7
Spara cash, bli ekonomiskt oberoende
2015-01-08,14:47,
RE: Spara cash, bli ekonomiskt oberoende
(2015-01-08,13:53)Cogo Skrev: Överlag köper jag alla dina argument men det beror ju också helt på ens förståelse för hur en ekonomi och aktiemarknaden fungerar hur väl man kan time:a en börskrasch. Visst, jag avråder aktiva beslut i de flesta fall men det finns också de fall då, om du vet vad du gör, kan förbättra din avkastning (beslut på längre sikt, inte kort sikt, det fungerar inte). Sure, denna uppgång kan fortsätta i ett par år till, who knows, och det är också svårt att veta när "botten är nådd" efter kraschen (dvs när ska jag gå in?). Men samtidigt är det svårt att förvänta sig någon hållbar avkastning öht på sikt i det ekonomiska läge vi är i idag, med det ekonomiska system, skulduppbyggnad och allt vad det är. Så har man lite kött på benen så finns det möjlighet att förbättra sin performance genom att play it safe en tid.

26 år: ja, men det beror ju helt på vad man har för tidshorisont. Om 26 år är en 24-åring 50 bast... inte långt kvar till pensionen då mao. Och detta gäller USA(?), den marknad som fungerat nära inpå bäst de senast 100 åren.

Bra tråd förresten! Har precis lagt upp Excel-ark för att hålla bättre koll på onödiga utgifter och vart alla pengar försvinner... alldeles för mkt en big spender 2014!

Vill bara börja med att säga att jag tycker bara det är kul med diskussion och input.

Jag är helt med dig på att om man känner att man har djupare förståelse, tid och vilja att lägga ner för att få ökad avkastning så bör man helt klart göra det. Om man är mer som jag dock, som varken har tid, ork eller tillräckligt djup kunskap för att konsekvent slå index så fungerar index-taktiken utmärkt. Man sover bättre om nätterna också när man slipper oroa sig över om man ska sälja eller hålla kvar sina aktier.

Hela strategin går ut på att man inte kan timea något alls, därför ska man bara lasta in pengar när man har pengar tillgängligt. All in, at all times. Detta har även visat sig att vara fördelaktigt rent historiskt, dvs att försöka timea marknaden är oftast en förlustaffär. Börsen kommer att krascha. Om och om igen. Ska man investera med en tidshorisont på 10-15 år så kommer man oundvikligen att vara med om flera börsras. Ekonomer menar att mindre börsras sker med perioder på 5-7 år medan stora megakrascher i stil med Stora depressionen och finanskrisen 2008 sker i cykler om 100 år.

Den dagen börsen slutar växa är den dagen som vi har slut på ekonomisk tillväxt i världen. Det kommer ta minst ett antal århundraden innan vi är där, tveklöst.

Ja, 26 år för att komma fram med en avkastning på +-0 är inte särskilt lockande. Detta gäller förövrigt enbart om man är dum nog att inte göra en enda investering på 26 år. Det bästa som kan hända precis i början av ens sparande är egentligen just en major krasch. Varför? Därför att du troligtvis inte har mycket pengar inpumpade i börsen, du har förmodligen en massa år på dig att investera samt det viktigaste, att börsen kommer vara lågt värderat vilket gör att du kan köpa en massa kapital för en billig peng som i det långa loppet tveklöst kommer öka som fan. Det man inte vill ha är en krasch strax innan man vill pensionera sig men det finns sätt att skydda sig mot detta med. Ju närmare pensionen man närmar sig, desto mer fördelaktigt är det att lägga om sin strategi till en annan, men eftersom jag utgår från att de flesta här har flera årtionden tills dess så har jag valt att inte skriva något om det.

Meddelanden
RE: Spara cash, - av Willson - 2015-01-08,07:53
RE: Spara cash, - av illdan - 2015-01-08,09:44
RE: Spara cash, - av Set Theory - 2015-01-08,11:07
RE: Spara cash, bli ekonomiskt oberoende - av Set Theory - 2015-01-08,14:47

Hoppa till:

Användare som tittar på tråden: 5 Gäst(er)
{myadvertisements[zone_2]}