LÄNGE LEVE EVILVALLE! o7
Minimalistisk livsstil och dess påverkan på välmåendet
|
2016-02-23,03:50,
(Detta inlägg ändrades senast: 2016-02-23,03:52 av {2} Fiskarn.)
|
|||
|
|||
RE: Minimalistisk livsstil och dess påverkan på välmåendet
Jag lever helt klart en mer minimalistisk livsstil nu sedan jag reste till Sydney i Oktober. Mitt liv packas i 2 väskor. En 60 liters backpackerväska + en mindre ryggsäck. Innan jag tog flyget hit tvingades jag välja ut vilka kläder jag faktiskt BEHÖVDE utan att för den delen packa för mycket, (då kan jag ju inte stänga dem). Det var inte helt enkelt, att välja ut 5 % av ens garderob. Men det har såhär i efterhand inte varit några problem ALLS, jag saknar inte mina gamla kläder heller. Sedan jag kom har jag dock köpt fler strumpor/kalsonger (eftersom jag började gymma > jag BEHÖVDE det). samt ett par t-shirts, en till utgångströja för att få liiite mer variation samt jobbarställ för skitgöra. Jag väljer mellan 3 utgångströjor eller ev thirts om jag vill tillsammsn med svarta eller vinröda chinos... och jag har varit ute på krogen mycket. Detta är FULLT tillräckligt, hemma var jag osäker vilka kläder jag skulle ha varje dag, det är jag inte nu, det är oerhört enkelt att välja. Det är avslappnande. Jag shoppar inte för sakens skull, det kan jag inte. Jag utgår från behov, vilket har resulterat i (utöver kläder..) att jag shoppat mig en fläkt, en vass köttkniv, en stor kastrull (för storkok) samt potatisskalare, dessa har jag haft NYTTA av.
BEHOV är viktigt att beakta när man köper nya saker. Att gå runt med samma kläder dagligen, big no. Packa ner det du behöver i en stor väska för olika sammanhang, det som får plats - spara, Då har du varit selektiv! Resten BEHÖVER du inte... de är utfyllnad. Vad är eran syn på detta? Tror ni vi signar upp oss på för mycket, köper för jävla mycket skit och bara fyller vår skalle med "ha-begär" som tar fokus från det som verkligen spelar roll? Först är det för många status att äga mycket. Konsumtionssamhället är ju uppbyggt på att sådant sätt att hela tiden pumpa ut nytt och har du inte det är du inte tillräckligt "cool". Bland många ungdomar/kids finns grupptryck att du ska ha xbox, playstation,guitar hero bla bla bla. Nummer två är belöningscentra. När vi mår dåligt, då tröstäter vi eller shoppar. Vi får hela tiden kickar av att köpa en ny skjorta, en ny kamera eller ett nytt våffeljärn. Det är en enkel väg att skaffa tillfällig glädje. Jag tror det kan ta en viss fokus, men de saker vi har som spelar mest roll (t.ex. en longboard pga du älskar att åka) de spenderar vi antagligen mest tid med. Ju mer skit vi har, desto mer kommer bara ligga och samla damm. Vad ska man göra istället för att slöa på facebook/Titta på TV och andra hjärndöda aktiviteter när man får så mycket tid över? Jag har inte ägt en tv på 5 år, jag har inte kollat på tv (mer än några stora fotbollsmatcher + andra sporter + ett par andra program. Har ingen netflix eller liknande. Streamade iofs flitigt förut under en period. Sedan Oktober har jag sett 6 filmer TOTALT, ingen tv eller annat hjärndött. Tycker svaret är enkelt, man bör göra saker man gillar och testa NYA saker, samtidigt som man avsätter mer tid för att utveckla sig själv att nå sitt stora purpose. Eftersom jag jobbar 2 dagar i veckan hade det varit förödande om jag spenderat min tid på tv och facebook. Jag vill leva kvalitativt, jag älskar musik och vill bli en internationell dj. Jag spenderar timmar på tutorials och tränande i Fl Studio för att lära mig att skapa egna låtar. Samtidigt på Spotify med organisering mm då detta kan vara en inkomst snart. (viktigt för mig) I sverige fiskade jag ofta då jag älskar det, avkopplande och roligt. Nu drar jag till beachen om kvällarna för att samla energi, meditera, njuta. Jag drar på olika event med kompisar, biljardkvällar, utgångar, dagstripper på olika äventyr, volleyboll, fikar, börja gå på salsakvällar mm. Saker som jag tycker är roliga och som jag anser är av mer kvalitet än ett annat alternativ. Att dra och spela biljard med en kompis är i nästan samtliga fall bättre än att sitta hemma vid datorn och kolla på en film. |
|||
« Nästa äldre | Nästa nyare »
|
Användare som tittar på tråden: 2 Gäst(er)
{myadvertisements[zone_2]}