LÄNGE LEVE EVILVALLE! o7
Vad är era utmaningar just nu?
|
2016-12-15,23:06,
|
|||
|
|||
RE: Vad är era utmaningar just nu?
Utdrag från Angelöw, B. (2005). Träna mentalt och förbättra ditt liv. Natur och Kultur: Stockholm. (siffror i texten är hänvisningar till källor):
"Ett snabbt vaxande antal vetenskapliga studier visar att visualiseringar och affirmationer ar effektiva inom olika omraden. Halsobesvar sasom depression, somnloshet, overvikt, sexuella problem, kronisk smarta, olika fobier3 och angest samt andra typer av neurotiska och psykosomatiska problem har kunnat forbattras med hjalp av visualisering/affirmationer.4 De forefaller vara sarskilt effektiva vid psykosomatiska besvar. Flera olika vetenskapliga studier pavisar att de ar en framgangsrik metod for att forbattra idrottsliga prestationer5, inlarningsformaga6 och sociala relationer.7" (s.133) "Affirmationer kombineras ofta med visualiseringstekniker. Att affirmera innebar bar att medvetet upprepa positiva ord eller meningar. Positiva affirmationer hjalper dig att forbattra ditt liv. Egentligen har du under hela ditt liv omedvetet anvant dig av affirmationer. Men tyvarr har du formodligen utan att ha varit medveten om det ofta tillampat negativa affirmationer for att bekrafta och forstarka dina svagheter i stallet for att bygga upp din sjalvkansla. Det ar darfor viktigt att du nu borjar anvanda affirmationer medvetet och i positiv riktning." (s.160) "Det gor ingenting om inte dina affirmationer (eller visualiseringar) overensstammer med din nuvarande situation. Om du till exempel upplever att du har daligt sjalvfortroende och borjar anvanda affirmationer som »Jag ar fylld av sjalvfortroende*, »Mitt sjalvfortroende vaxer for varje dag«, handlar det inte om att lura eller bedra sig sjalv. Det ar snarare en fraga om att forsta att allt forst skapas i tankarna innan det kan forverkligas i vara liv." (s.160) "Det spelar saledes ingen roll om dina nuvarande tankar, kanslor eller beteenden inte liknar vad du onskar i dina affirmationer. Visualiseringar eller affirmationer arbetar inte med det nuvarande, utan med din framtid. De forstarker och bekraftar en onskvard utveckling av ditt liv." (s.161) Just nu så ser jag affirmationer som "mentalt kosttillskott". Precis som jag inte förväntar mig att mina D-vitamin ska ge mig "superkrafter" så har det ändå underlättande effekter i vardagliga livet genom att göra mig piggare längre osv, men jag måste ju ändå göra något konstruktivt med min längre pigghet som jag då får av kosttillskottet. Likaså med affirmationer/positiva ord till dig själv, så "matar" du dig själv med "hälsosamma ord" istället för automatiska "skräpord" (jmf. med "skräpmat" i kostanalogin). Så affirmationer kmr inte göra något åt dig, men kan underlätta åt dig eftersom du får bättre/positivare frames att agera utifrån.
"Success is not a result, but an emergent" - Eben Pagan.
|
|||
« Nästa äldre | Nästa nyare »
|
Användare som tittar på tråden: 6 Gäst(er)
{myadvertisements[zone_2]}