LÄNGE LEVE EVILVALLE! o7
Era bästa tips på Studieteknik/böcker
|
2012-04-26,10:45,
|
|||
|
|||
Era bästa tips på Studieteknik/böcker
När du ska läsa en text:
- skumma först igenom SNABBT (läs rubriker, titta på eventuella bilder) - ställ frågor om stycket: vad tror du kommer tas upp? Vad kommer ges för svar? Vad tror du om det som tas upp? - läs nogrannt. På så sätt kommer du få en aha-känsla när du läser texten, plus att du antagligen får mer intresse. Både hjälper dig att ta till dig informationen. Försök gärna skapa så mycket intresse som möjligt när du ställer frågorna. Om du ska nöta in saker som ord eller svar på korta frågor: skapa associationer. T.ex. har jag haft assvårt att komma ihåg hur man säger kropp på kinesiska. Det uttalas typ shön ti. Igår kom jag på associationen "skönt i" så nu kommer jag ihåg det. Ska du lära dig en formel kan du också använda associationer. T.ex. U=RI [där U är spänning, R resistans, I ström] - finns en festival som heter URIX. Association klar. Spännande festival. Annars brukar jag lära mig hur formeln hänger ihop och därmed kunna resonera mig fram till den. U=RI: högre spänning ger högre ström. U ökar när I ökar. Det stämmer. Om U ökar och I ska vara konstant måste R öka. Och högre motstånd ger en lägre ström. Alltså stämmer formeln, om jag antar att jag hade någolunda koll på den innan. |
|||
« Nästa äldre | Nästa nyare »
|
Möjligen relaterade ämnen... | |||||
Tråd: | Skapare | Svar: | Visningar: | Senaste inlägg: | |
Tips på smycken | Ansi | 1 | 2,185 |
2018-06-12,20:48 Senaste inlägg:: tvbordet |
|
Tips på feta tavlor till min fängelsecell | Nalirot | 1 | 2,240 |
2016-08-16,10:31 Senaste inlägg:: Vetinte |
|
6 tips som tydligen ska göra dig attraktivare | krokodilen | 17 | 15,971 |
2015-07-25,18:59 Senaste inlägg:: Willson |
|
Tips på utklädnad till halloween | elias91 | 0 | 1,674 |
2013-10-21,18:00 Senaste inlägg:: elias91 |
|
Mörkare röst, några tips? | Fuckzoned | 3 | 3,405 |
2013-02-13,13:35 Senaste inlägg:: MassRiot |
|
Böcker, teori och metoder för att lära sig att planera och värdera tid | _Amigo_ | 2 | 1,950 |
2012-09-09,09:42 Senaste inlägg:: TonightIsTheNight |
Användare som tittar på tråden: 1 Gäst(er)
{myadvertisements[zone_2]}