LÄNGE LEVE EVILVALLE! o7
Individualism & Kollektivism: PK-Sverige
2012-11-07,01:27,
Inlägg: #1
Individualism & Kollektivism: PK-Sverige
Jag sitter och valkvakar valkvakan 2012 och kom att tänka på att USA är ett klassiskt individualistland vilket innebär att individen är viktigare än gruppen och jag hittade en rolig egenskap hos mer kollektivistländer (vilket Sverige är).

http://psychology.wikia.com/wiki/Collect...t_cultures

"Both collectivist and individualist cultures have their failings. People in individualist cultures are susceptible to loneliness, and people in collectivist cultures can have a strong fear of rejection."

Det ligger alltså i vår kultur sedan länge tillbaks att vara extra orolig för social avvisning och därmed kan det delvis förklara varför Sverige är så äckligt PK och varför det är stort fokus på att bilda familj, skaffa barn osv samt jantelagens uppkomst där alla ska hålla ihop och vara på samma nivå och inte låta någon få gå och göra något vettigt av sitt liv (vilket individualism förespråkar starkt).

Tycker det är roligt med denna slags psykologi och ingen av mina polare i Mumble fattar om detta! ;P


Meddelanden
Individualism & Kollektivism: PK-Sverige - av Entreprenören - 2012-11-07,01:27

Möjligen relaterade ämnen...
Tråd: Skapare Svar: Visningar: Senaste inlägg:
  NY FORSKNING Påstår Att Preferensskillnader Är Mindre I Sverige?! Entreprenören 39 16,154 2012-11-26,20:40
Senaste inlägg:: Stridskuken

Hoppa till:


Användare som tittar på tråden: 1 Gäst(er)
{myadvertisements[zone_2]}