LÄNGE LEVE EVILVALLE! o7
Spara cash, bli ekonomiskt oberoende
2015-01-08,06:22, (Detta inlägg ändrades senast: 2015-01-08,11:08 av {2} Set Theory.)
Inlägg: #1
Spara cash, bli ekonomiskt oberoende
Förord:
Jag har länge funderat på att skriva en post i detta ämne. En del av er kommer avfärda detta sätt att leva på medan en annan del av er kanske hittar något användbart. Ämnet jag vill behandla är hur man genom sparande kan bli ekonomisk oberoende. Det låter enkelt, inget nytt under solen, men jag fortsätter ändå.
Först och främst behöver vi definiera vad som menas med ekonomiskt oberoende. Definitionen jag kommer utgå från är när man når det stadiet där man inte behöver jobba för att ekonomiskt upprätthålla sin livsstil. Nyckelordet här är "livsstil", något jag kommer behandla mer längre fram. Jag säger inte att detta är det enda sättet att leva på, inte heller dömer jag folk som genuint blir lyckligare av att leva på ett annat sätt, men denna livsstil är det som känns rätt för mig personligen.

Dagens konsumtionssamhälle:
I dagens samhälle så lär vi oss att konsumtion gör oss lyckliga. Hur många gånger har man inte tänkt att man måste ha en ha den där bilen, jackan, mobilen, datorn eller vad fasiken det nu handlar om? Vi köper den, blir initialt lyckliga men efter en kort tid så har lyckoruset försvunnit och vi blickar utåt ännu en gång i jakt på något nyare, fräschare och bättre. Det är sällan vi är nöjda med det vi har i nuet, vi bombarderas ständigt med input som förstärker dessa känslor. Man bör ställa sig frågan hur många av dessa prylar faktiskt gör en genuint lycklig. Personligen fick jag en tankeställare en dag när jag tittade mig omkring på allt skit jag ägde men som jag aldrig använder. Jag jämförde kostnaderna med något jag fått otroligt mycket glädje av som t.ex resor eller andra minnen och det blev klart för mig hur mycket mer jag värdesätter det framför prylar, trots att dessa ofta kunde kosta mycket mer.
För mig kommer lyckan från många källor, men jag har personligen kommit till insikt att ingen av dessa källor involverar en fet bil, senaste smartphonen eller en dyr TV. Vad som gör mig personligen lycklig är bland annat att få utöva mina intressen, träffa vackra tjejer, umgås med med polare och dra ut på långa äventyrliga resor över hela världen. Allt annat skit kan man dra in på rätt rejält, man blir fan förvånad över hur mycket man faktiskt kan spara. Den stora frågan är varför det ligger i ens intresse att göra detta. Det finns flera skäl, jag listar dem här nedan:

1. Du får en jävla massa tid och penga över till sånt som gör dig genuint lycklig.
2. Du får möjligheten till att bli ekonomiskt oberoende.
3. Du får möjligheten till att förtidspensionera dig flera årtionden i förtid.
4. Du säkerställer din ekonomi inför framtiden.

Reducera utgifter
Detta är den viktigaste delen när det kommer till att få detta att klaffa. Det går att skriva hur mycket som helst här men det handlar även till stor del om hur villig man är att förändra. Bo så nära du kan ditt jobb, ta inga lån förutom möjligtvis för boende och CSN, dumpa dyra abonnemang, ge fan i att köpa dyra elektroniska prylar, lär dig reparera skit som går sönder i hemmet, festa nyktert (eller drick åtminstone innan du kommer till klubben) osv osv. Man kan skära ner på rätt mycket. Som en lek så testa att se hur mycket du kan skära ned totalt på en månad, bara som ett experiment och se vad det landar på. Om du inte är skuldsatt över öronen och väldigt låst i din nuvarande situation borde du lätt kunna reducera dina kostnader till den grad att du lyckas spara 50 % av din inkomst. Med diverse räknare som finns tillgängligt på nätet så kan man räkna ut att med en månadsinkomst på 30 000 kr, en sparkvot på 50% och en genomsnittlig realavkastning på 8 % på börsen så kan jag pensionera mig efter 11.7 års arbete. En del personer väljer att gå ännu högre i sitt sparande, så högt som 75 % av inkomsten vilket leder till en förtidspensionering efter bara 7 år. Jag känner en snubbe som sparar just 75 % av sin inkomst, han har varit i över 100 länder, sysslar med bergsklättring, varit jorden runt 5-6 gånger, lunchar ute varje dag, bjuder på fler öl än någon annan jag känner och festar en gång i veckan. Samtidigt har han inga lån, ingen bil, inga iPads och liknande. Det handlar om prioriteringar. Vad gör DIG genuint lycklig?

Investeringar
Okej, du har lyckats reducera dina utgifter rejält och du ser hur pengahögen växer allt större utan någon aning om vad du ska göra med skiten. Du har hört lite om sparkonton, fonder och aktier utan att veta så mycket om detta område. Ska man värdera aktier baserat på teknisk analys eller på fundamental analys, ska man köra enbart på large capital eller ska man kanske hålla sig till de fonder som ens bank tipsat om? Det är mycket enkelt, glöm allt det där.
Jag kommer presentera två premisser för min poäng, dessa är följande:

1. Det är i princip omöjligt för vanliga människor att konsekvent slå börsindex på tidsperioder som sträcker sig över 10 år.
2. Börsen, som helhet, går alltid upp, förr eller senare.

Det absolut enklaste och mest förmånliga sättet att investera för vanliga människor som varken har tid, viljan eller kompetensen till att värdera vilka aktier/fonder som är vettiga och vilka som är bajs är att investera allt på billiga indexfonder. Studier visar att 9 av 10 fonder slår inte index. Detta är alltså fonder som förvaltas av proffesionella vars yrke går ut på att välja fonder på ett sådant sätt att de ska ge högre avkastning än index. Inte nog med det, de tar dessutom ut en förvaltningsavgift oavsett hur det går för fonden. En sådan fond kan visa sig vara en kostsam affär. Säg att den tar 1.5 % i förvaltningsavgift, efter 25 år resulterar det i en avgift motsvarande ungefär en fjärdedel av dina tillgångar i den fonden. Vi har alltså till och med proffs som misslyckas med att slå index. Klart, det kommer alltid finnas någon tursam jävel som slår index 1, 2 kanske till och med 3 år i rad. Men det är ytterst få som konsekvent gör det över en tidsperiod på 10 år, vilket är även vår tidshorisont för vårt sparande. Det mesta jämnar ut sig till slut. Ett tips på en bra indexfond som dessutom är helt gratis vad gäller förvaltningsavgifter är Avanza Zero, som enbart finns tillgänglig för Avanzas kunder. Personligen har jag utöver Avanza Zero även investerat i Danske Invest Global Index och Spiltan Aktiefond Investmentbolag, and that's it. Jag rör aldrig dem, pumpar bara in pengar där varje månad och de jobbar åt mig genom att växa för varje år. När det krisar i ekonomin så tar jag det alltid med ro, jag ser det som ett investeringstillfälle. Går börsen ner så pumpar jag bara in mer pengar, jag vet att det ändå ALLTID kommer gå upp.

Slutord
Vad har detta resulterat i personligen för mig då? Kort och gott så har det lett till att jag har kunnat resa jävligt mycket oftare, lunchar/festar oftare, äter mer hälsosamt och jag känner mig mycket lyckligare och mindre stressad över min tillvaro. En av de största friheterna man kan ha i livet är s.k "fuck you-money". Vad innebär det? Det innebär i princip att om tider skiter sig eller om din chef är en jävla fitta så behöver du inte ta den skiten. Du kan säga fuck you, ta ditt pick och pack, göra vad du vill istället. Detta är en av anledningarna till att jag vill vara ekonomisk oberoende, det innebär en stor frihet. Vill jag fortsätta jobba, då gör jag det. Vill jag käka svamp hela dagarna, så gör jag det. Huvudsaken är att man kan göra lite som man vill.

Länkar för den intresserade:

Räknar ut när du kan pensionera dig:

http://networthify.com/calculator/earlyretirement

Blogg och forum som handlar om sparande:

http://www.mrmoneymustache.com/2013/02/2...blog-post/

En artikelserie som behandlar investeringar:

http://jlcollinsnh.com/2012/04/15/stocks...-save-you/


Meddelanden
Spara cash, bli ekonomiskt oberoende - av Set Theory - 2015-01-08,06:22
RE: Spara cash, - av Willson - 2015-01-08,07:53
RE: Spara cash, - av illdan - 2015-01-08,09:44
RE: Spara cash, - av Set Theory - 2015-01-08,11:07

Hoppa till:


Användare som tittar på tråden: 1 Gäst(er)
{myadvertisements[zone_2]}