LÄNGE LEVE EVILVALLE! o7
Spara cash, bli ekonomiskt oberoende
2015-01-09,14:32,
Inlägg: #19
RE: Spara cash, bli ekonomiskt oberoende
(2015-01-08,15:34)pid='47155 Skrev: Problemet med att avstå konsumtion är att man kan hamna utanför socialt (och/eller lägre status socialt etc), beroende på hur mycket man avstår ifrån samt hur mycket man bryr sig. Så folk blir generellt mer eller mindre "tvingade" att konsumera då alla andra gör det. Och överkonsumtionen beror på i sin tur den penningpolitik som förs. Artificiellt låg ränta -> mindre sparande (du får mindre av ditt sparande) -> folk kommer generellt att öka sin konsumtion. Ju lägre räntan sänks desto mindre sparande och högre konsumtion, allt annat lika.

Till exempel vid bostadsköp: om man av princip inte vill belåna sig speciellt mycket så får man bo i nåt skitområde långt från sina vänner som tar lån på miljonbelopp för att bo centralt (om du bor i hyfsat stor stad).

Och det är lite samma sak vad det än gäller. Så livskvaliteten kan sjunka en del om man konsumerar betydligt mindre än människor man har omkring sig. Men återigen beror på hur mycket mindre samt hur mycket man bryr sig om det.

Håller med dig att det beror på personen ifråga och hur mycket man bryr sig, skulle nog säga att det nästintill helt beror på personen. Är det en person med starkt mindset, som inte bryr sig och som är riktigt sjyst kommer han/hon väldigt långt på det oavsett konsumtionsmönster. Finns ju dock självklart en gräns (ex ovårdad etc.). Status baserad på konsumtion är överskattad, tror det mer handlar om att vara andra till lags, få bekräftelse, skryt. För egen del skiter jag i om en kompis är fattig eller rik, det är hurdan personen är som har betydelse. Sedan är det skillnad på konsumtion och konsumtion baserat på syftet. Att välja bort strandhänget med kompisarna för att spara cash är inte samma sak som att ex. köpa en dyr telefon jämfört med en billig.

Är själv ekonom så har bra koll på samhällsekonomin och politiken som förs. Även om jag tycker konsumtion för att öka sin status är överskattad och lite larvig är jag positiv till konsumtion som sådan. Mer konsumtion gynnar ekonomin, så folk får jättegärna spendera alla sina inkomster, inget mig emot. Sedan, om man mår bättre av att köpa den där dyra BMW:n för 500 000kr såå gör det. Alla är olika, vissa lägger hellre pengarna på en dyr bil än en resa, det är deras livskvalitet.

Vad gäller bostadsexemplet finns det ju såklart både för- och nackdelar. Bor du längre bort kostar det pengar att åka in till stan, längre till kompisar > mindre irl-kontakt. Alltså hur vi spenderar vår ekonomi är så komplext, finns så många syften beroende på hur vi vill leva.

Finns en korrelation mellan livskvalitet och konsumtion, ja. De som konsumerar mer än andra mår bättre. Inget konstigt dock, allt kostar pengar. Den som inget gör spenderar inget. Men som sagt skillnad på konsumtion och konsumtion om jag ser till min egen konsumtion.

Finner det iaf intressant att se hur andra resonerar om sin ekonomi, särskilt eftersom min halva släkt är extrem och spenderar allt medan den andra halvan nästintill sparar allt. Big Grin


Meddelanden
RE: Spara cash, - av Willson - 2015-01-08,07:53
RE: Spara cash, - av illdan - 2015-01-08,09:44
RE: Spara cash, - av Set Theory - 2015-01-08,11:07
RE: Spara cash, bli ekonomiskt oberoende - av Fiskarn - 2015-01-09,14:32

Hoppa till:


Användare som tittar på tråden: 1 Gäst(er)
{myadvertisements[zone_2]}