LÄNGE LEVE EVILVALLE! o7
Bli långivare - ekonomihajar kolla hit!
2015-02-12,18:48, (Detta inlägg ändrades senast: 2015-02-12,19:16 av {2} Ragnarök.)
Inlägg: #1
Bli långivare - ekonomihajar kolla hit!
Vet att det finns en del ekonomihajar på forumet så tänkte ge det ett försök här.

Med tanke på riksbankens införande av minusränta så tänker jag mig att det är bättre jag sprider ut mina pengar hos låntagare och erbjuder dom en årsränta på omkring 10 %, kanske mindre beroende på vad övriga långivarföretag ligger på.

Vad är era åsikter om att ge ut lån, även mikrolån? Jag har i princip inte kollat upp så mycket information öht i nuläget (tänkte jag hör här först) och kan väl kanske tänka mig att långa ut pengar via ett företag efter att jag har studerat dom mer. Fast min tanke är inte låna ut via andra företag som mellanhand utan jag fixar det själv.


Vad finns det för lagar kring det hela? Jag fattar ju att om jag börjar göra det som "jobb" krävs det antagligen tillstånd efter ett tag etc men tänker rent generellt om det finns någon lag eller regel jag bör akta mig för.

Något jag missar? Övriga kommentarer? För hög risk? Vilka rättigheter har jag vad det gäller indrivning, alltså privat indrivning? Vet att för att kronofogden ska göra det åt mig krävs väl en dom från domstolen. Men vet en snubbe som anlitat ett motorcykelgäng och han har inte åkt fast på 10+ år och har ett seriöst företag. Så verkar som det finns en del kryphål i lagen för att fixa en privat indrivare? (notera att jag inte är i tankarna att anlita ett motorcykelgäng).

Någon som har statistik att visa (älskar statistik så visa mig vad som som rör ämnet)?

Tackar
Extreme Living
Never complain - never explain


Meddelanden
Bli långivare - ekonomihajar kolla hit! - av Ragnarök - 2015-02-12,18:48

Hoppa till:


Användare som tittar på tråden: 1 Gäst(er)
{myadvertisements[zone_2]}