LÄNGE LEVE EVILVALLE! o7
Aktiehandel, WHOOP.
2012-10-17,20:15,
Inlägg: #1
Aktiehandel, WHOOP.
Finns det något aktiesnille här? Eller något som har lite insikt inom aktiehandel samt den generella världsekonomin?

Har tänkt börja handla lite smått med aktier och hade behövt veta vad jag bör tänka innan jag köper aktier inom ett visst företag. Så att inte allt går åt helvete och jag blir pank :p
Don't let today's weakness ruin tomorrows dream
2012-10-17,20:17,
Inlägg: #2
Aktiehandel, WHOOP.
En av huvudreglerna är väl att inte placera allt på ett kort till att börja med.... ;-)
2012-10-17,21:26,
Inlägg: #3
Aktiehandel, WHOOP.
I can helpz you. men du får nog specificera lite mer exakt vad du vill veta
2012-10-17,21:29,
Inlägg: #4
Aktiehandel, WHOOP.
Jag handlar i princip endast på råvarubörsen i Toronto. Guld & silver. PMa om du vill ha info.
2012-10-18,11:20,
Inlägg: #5
Aktiehandel, WHOOP.
Awesome. Det jag tänkt mig att köpa aktier både på kort och lång sikt. Men vill lära mig grunderna till vad det är som påverkar aktiens upp och nedgång, det finns säkert massvis av faktorer som spelar in och alla är olika inom varje sektor.

Så egentligen vill jag lära mig se in i framtiden Wink för det är vad allt går ut på egentligen. Du ska förutspå framtiden för ett företag och bestämma hur du ska agera. Om det är läge att köpa, behålla eller sälja av sig. =)
Don't let today's weakness ruin tomorrows dream
2012-10-18,11:23,
Inlägg: #6
Aktiehandel, WHOOP.
manwhore Skrev:Jag handlar i princip endast på råvarubörsen i Toronto. Guld & silver. PMa om du vill ha info.

You got mail
Don't let today's weakness ruin tomorrows dream
2012-10-18,11:38,
Inlägg: #7
Aktiehandel, WHOOP.
Läs på om företagen du ska investera i . Ordentligt. Aktuella förhandlingar, planer, hur ser formen ut osv.
"Do you mind if I sit back a little?
Because your breath is bad- it really is."

- Donald Trump, to Larry King, on CNN'S "Larry King Live".
2012-10-18,12:02,
Inlägg: #8
Aktiehandel, WHOOP.
Beställ hem årsredovisningar från företagen. Då kan du se hur deras tidigare år har gått, Om dom har gått med vinst/förlust etc de presenterar oxå sin affärsplan där.
2012-10-18,12:28,
Inlägg: #9
Aktiehandel, WHOOP.
Jag tror långsiktigt på råvaror, samt aktier i östasiatiska länder som Kina. Dock för dåligt insatt egentligen ;]. Intressant är det, indeed.

Daytrade är nog för tidskrävande och kräver för mycket kunnande, om man inte betalar någon expert att göra det åt en

Fonder skulle jag se upp för med tanke på deras förvaltningsavgifter, även om just fonder är det enda jag äger själv i dagsläget - haha
2012-10-18,14:39,
Inlägg: #10
Aktiehandel, WHOOP.
Handlar en del aktier, men huvudsakligen på lång sikt

Läser mycket både privat och på jobbet rörande aktier, fastigheter och andra investerings möjligheter.

Anser mig väl lärd i ämnet och om någon vill så svarar jag gärna på frågor i pm.
2012-10-18,17:05,
Inlägg: #11
Aktiehandel, WHOOP.
Beerpong Skrev:Beställ hem årsredovisningar från företagen. Då kan du se hur deras tidigare år har gått, Om dom har gått med vinst/förlust etc de presenterar oxå sin affärsplan där.
Lol allt finns på internet numera.
2012-10-18,19:57,
Inlägg: #12
Aktiehandel, WHOOP.
TonightIsTheNight Skrev:Jag tror långsiktigt på råvaror, samt aktier i östasiatiska länder som Kina. Dock för dåligt insatt egentligen ;]. Intressant är det, indeed.

Daytrade är nog för tidskrävande och kräver för mycket kunnande, om man inte betalar någon expert att göra det åt en

Fonder skulle jag se upp för med tanke på deras förvaltningsavgifter, även om just fonder är det enda jag äger själv i dagsläget - haha


Råvaror har jag ingen insikt men ska absolut kolla in det och håller med dig om att satsa i aktier som involverar kina. Kina är ett upp kommande land, troligtvis lär väl Kina dra om USA i framtiden.

Fonder skiter jag i, precis på grund av alla avgifter. Men det finns pengar att tjäna i allt, bara du kan din sak.
Don't let today's weakness ruin tomorrows dream
2012-10-18,20:21,
Inlägg: #13
Aktiehandel, WHOOP.
ZeroGame Skrev:Råvaror har jag ingen insikt men ska absolut kolla in det och håller med dig om att satsa i aktier som involverar kina. Kina är ett upp kommande land, troligtvis lär väl Kina dra om USA i framtiden.

Fonder skiter jag i, precis på grund av alla avgifter. Men det finns pengar att tjäna i allt, bara du kan din sak.

Har gått plus på fonder långsiktigt. Dock vet jag inte hur det ser ut om jag även beräknar inflation i dom siffrorna Smile, är från 90talet- nutid. Men ja, dom där förvaltningsavgifterna alltså, LOL.

Detta kan bli en spännande tråd om många bidrar till den, vet att jag har stort intresse i detta långsiktigt... även om jag har för lite pengar att investera atm för att det skall vara värt att sätta mig in i det på allvar + andra prioriteringar just nu.
2012-10-18,21:13,
Inlägg: #14
Aktiehandel, WHOOP.
Skulle inte rekommendera någon att gå in i enskilda aktier i dagsläget, speciellt inte med bristande kunskap/information. Generellt ser jag liten poäng i att investera i enskilda aktier dessutom, då det är väldigt svårt att motivera varför en enskild person skulle ha ett övertag gentemot marknaden när det gäller information och möjlighet att förutspå framtida prisuppgångar. Investerare har en tendens att lura sig själva när de tittar tillbaka på en period där deras investeringar genrerat en positiv avkasnting och härleda det till egna bedrifter vid stock-picking, när det i de flesta fall egentligen handlar om en generell uppgång av aktiemarknaden. Att investerare slår marknadsindex beror oftast på att de tagit betydligt högre risk i dessa perioder, dvs investerat i delar av aktiemarknaden som leder uppgången (vilket oftast tenderar att vara mer volatila aktier). Sen kommer 2008-scenariot och man sitter där med kraftiga nedgångar på sina investeringar. Skulle istället rekommendera ett brett aktieindex som OMX30 eller OMXS om man vill gå in i den marknaden, vilket dessutom sparar väldigt mycket tid som man bör lägga ned på analyser av enskilda företag. I dagens läge med väldigt oförutsägbara och volatila avkastningar skulle jag rekommendera att man väljer ett aktieindex (eller komponerar en egen korg) med en kraftig tilt mot defensiva aktier/sektorer, dvs sådana med låg risk/låg beta till marknaden. Det är ett ogynnsamt läge att äga aktier i idag, men en vacker dag när detta kaos är över kommer aktiemarknaden ha goda förutsättningar att generera höga avkastningar och då vill man inte stå där utan ägande i aktier.
2012-10-19,14:45,
Inlägg: #15
Aktiehandel, WHOOP.
@Cogo

Inte för att vara respektlös men måste säga att jag inte alls håller med dig.

Det är ju rent idiotiskt i vinstbringade syfte satsa pengar på ett brett aktieindex där landet har låg tillväxt, då du inte får några som helst utdelningar. Jag ser direktavkastningen som en safety varje år då om aktien går ner får man ändå pengar vid utdelning.

Skulle jag vara tvungen att satsa i ett aktieindex skulle jag i så fall satsa i ett land som har, har haft och kommer ha stadig tillväxt.

Jag äger och har ägt aktier i större delen av mitt liv och jag är ingen expert, men med sunt förnuft, tålamod och läsning kan vem som helst tjäna pengar på aktier.

Köper du aktier idag i stabila företag med god framtid kan jag garantera dig att du gör en bra affär
2012-10-19,22:52, (Detta inlägg ändrades senast: 2012-10-19,22:54 av {2} Cogo.)
Inlägg: #16
Aktiehandel, WHOOP.
Casa Skrev:@Cogo

Inte för att vara respektlös men måste säga att jag inte alls håller med dig.

Det är ju rent idiotiskt i vinstbringade syfte satsa pengar på ett brett aktieindex där landet har låg tillväxt, då du inte får några som helst utdelningar. Jag ser direktavkastningen som en safety varje år då om aktien går ner får man ändå pengar vid utdelning.

Skulle jag vara tvungen att satsa i ett aktieindex skulle jag i så fall satsa i ett land som har, har haft och kommer ha stadig tillväxt.

Jag äger och har ägt aktier i större delen av mitt liv och jag är ingen expert, men med sunt förnuft, tålamod och läsning kan vem som helst tjäna pengar på aktier.

Köper du aktier idag i stabila företag med god framtid kan jag garantera dig att du gör en bra affär

Det är inte respektlöst att ha en annan åsikt Smile

Well, rent teoretiskt så skall det du får ut via utdelningar kompenseras av en nedgång i pris på själva aktien. Detta har visserligen visat sig att inte vara sant i verkligheten, då aktier med hög utdelning haft högre avkastning över tid jämfört med de med låg, så visst det kan vara en vinnande strategi men går aktiemarknaden ned under en recession så påverkar det i princip alla aktier. Notera också att jag i dagsläget rekommenderade aktier med defensiv karaktär, eftersom dessa tenderar att prestera bättre både över tid men speciellt i nedåtgående marknader, i jämförelse med hela marknaden.

Om det är så uppenbart att ett land har, har haft och kommer att ha en stadig tillväxt har redan detta blivit inprisat i aktieindex.

Aktier tjänar du pengar på över tid eftersom marknaden tenderar att ha en uppåtgående trend om du tittar på lång sikt (20+ år). Det finns många perioder på 10-20 år där aktier har presterat negativt eller +/- noll. De flesta fonder kan inte slå index, varför skulle en privatperson som läser på om några enskilda aktier kunna slå marknaden?

Du kan inte garantera någonting.
2012-10-19,22:55,
Inlägg: #17
Aktiehandel, WHOOP.
Sen inkluderas utdelningar i aktieindex också.
2012-10-21,13:53,
Inlägg: #18
Aktiehandel, WHOOP.
Till TS: Se denna alla delar om och om igen..

[video=youtube;DfuXKpMFUjc]http://www.youtube.com/watch?v=DfuXKpMFUjc[/video]
2012-10-24,21:13,
Inlägg: #19
Aktiehandel, WHOOP.
illusionisten Skrev:Till TS: Se denna alla delar om och om igen..

[video=youtube;DfuXKpMFUjc]http://www.youtube.com/watch?v=DfuXKpMFUjc[/video]

ska kika på den när jag kommer hem!
Don't let today's weakness ruin tomorrows dream
2012-10-24,21:19,
Inlägg: #20
Aktiehandel, WHOOP.
New question for the skilled ones. Sitter här och funderar över day-trading. Vad bör tas i åtanke innan jag gör ett köp? Det jag mestadels läst om är TE (teknisk analys) Att kolla efter trender, motstånd, stöd och eventuella nyheter.

Vad kollar ni efter när ni daytradear?

Shoot!
Don't let today's weakness ruin tomorrows dream


Hoppa till:


Användare som tittar på tråden: 1 Gäst(er)
{myadvertisements[zone_2]}