LÄNGE LEVE EVILVALLE! o7
Periodisk fasta för maxade resultat på alla plan.
2013-01-24,00:10,
Inlägg: #1
Periodisk fasta för maxade resultat på alla plan.
För er som tränar här inne vill jag tipsa om periodisk fasta.

Sen tidernas begynnelse har människan ätit hela dagens kcal-intag vid 1-2 större måltider. Oftast började dagen med att jaga/samla mat och man gick på tom mage tills sent. Detta är vad människan är optimerad för och hormonproduktionen baserades på denna livsstil.

Idag äter man en fet frukost, snack, lunch, snack, middag, kvällsfika.. förbränningen går in i ett sorts koma.

Nu har många inom träningsvärlden(även jag) gått tillbaka till ursprungsätandet. Det finns massvis av seriösa studier som visar på hur ämnesomsättningen och testosteronproduktionen skjuter i taket av fastandet.

Att man är hungrig och trött utan en rejäl frukost stämmer om man vant sig vid att alltid käka var fjärde timme eller så. Efter några veckor går det galant att gå till skolan, träna efter skolan för att äta dagens första måltid klockan 3-4.

Jag själv märker hur jag är mer på hugget nu än tidigare, min kropp använder lättare fett som bränsle nu än tidigare. Jag har sjunkit i kroppsfett utan att deffa, jag har blivit starkare... även kåtare!

Tarmcancer är också något som knappt existerar vid fasta. Tänk själva om man hela tiden fyller tarmen med giftigmat(konserveringsmedel) och aldrig låter den vila..

Anyhoe, detta är en ganska simpel diet som är hysteriskt effektiv. Kände att jag ville dela med mig av det.

Lean Gains kallas det också för.

Sök upp mer om det om ni tvivlar.

Mvh MR.
2013-01-24,00:51,
Inlägg: #2
Periodisk fasta för maxade resultat på alla plan.
Intressant, har du några studier angående testo produktion och fasta?
[SIGPIC][/SIGPIC]
You can't snort a line of coke off a woman’s ass and not wonder about her hopes and dreams.
2013-01-24,09:30,
Inlägg: #3
Periodisk fasta för maxade resultat på alla plan.
Följer du standard-mallen eller mallen för folk som arbetar? (äta från 12-8 ca)
2013-01-24,09:40,
Inlägg: #4
Periodisk fasta för maxade resultat på alla plan.
Jag äter mellan 13-15.00 till 19-20.00.

Där finns en enorm tråd om det hela på Flashback, även massor av info på Youtube. Studierna jag läst har jag googlat fram.
2013-01-24,10:06,
Inlägg: #5
Periodisk fasta för maxade resultat på alla plan.
Jag äter mellan 13-15.00 till 19-20.00.

Där finns en enorm tråd om det hela på Flashback, även massor av info på Youtube. Studierna jag läst har jag googlat fram.

Testosteronboosten har jag hört av Elliot Hulse på Youtube, lite broscience men seriösa studier pekar på "stabilare hormon-nivåer" är väl samma?
2013-01-24,10:32,
Inlägg: #6
Periodisk fasta för maxade resultat på alla plan.
Evilvalle Skrev:Intressant, har du några studier angående testo produktion och fasta?

Kan lägga upp efter jobbet.

Käkat såhär on and off i snart två år. Upplever inga direkta fördelar vid viktuppgång (nästan bara jobbigt för mig) men grymt under diet/kaloribalans.
2013-01-24,11:38,
Inlägg: #7
Periodisk fasta för maxade resultat på alla plan.
Hur fungerar detta om kroppen inte har så mycket fett att ta av? Kommer jag tyna bort eller kommer jag fortsätta växa i muskelmassa?
2013-01-24,15:41,
Inlägg: #8
Periodisk fasta för maxade resultat på alla plan.
Kroppen tar inte fett för muskelbyggnad, dom många tror. En stor fördel med denna metod är att det är teoretiskt möjligt att bygga muskler vid minus kcal-balans.

Att man går in i katabolt läge(muskelnedbrytande) efter några timmar på tom mage som man lärt sig i skolan stämmer inte heller, det tar över ett dygn innan den sjunker.

Insulinproduktionen är optimerad för periodisk fasta, därmed kommer det positiva effekter på många plan.

Jayson: Schysst om du lägger in några studier, borde göra det själv men skrev tråden via mobil och därför blev det inte så seriöst.
2013-01-24,16:10,
Inlägg: #9
Periodisk fasta för maxade resultat på alla plan.
MassRiot Skrev:Att man går in i katabolt läge(muskelnedbrytande) efter några timmar på tom mage som man lärt sig i skolan stämmer inte heller, det tar över ett dygn innan den sjunker.

Stämmer till 100%! Tar upp till 60h innan kroppen förbränning reduceras, och efter 60h är det bara med några få %. Men därefter dalar det neråt såklart!

Lean gains, som är den mest beprövade och populära metoden funkar riktigt bra! Kör den själv för tillfälligt, (inne på 4 veckan så inte kommit så långt)

Många studier visar väldigt positiva effekter genom periodisk fasta, inte bara rent fettreducerande utan hälsan i allmänhet också! Rekommenderar detta till de flesta som är inne på träning och fitness! TMW (twinmuscleworkout) har en kanal om endast periodisk fasta och Martin Berkhan är personen som har Lean Gains! Checka in hans hemsida: http://www.leangains.com/
2013-01-24,16:46,
Inlägg: #10
Periodisk fasta för maxade resultat på alla plan.
Lean gains är lite för mesigt tycker jag, jag kör gärna lite längre fasta. Ibland går jag 20 timmar utan mat för att sedan trycka i mig 3500 kcal vid en sittning.

Men visst, hans hemsida är jävligt bra, informativ.
2013-01-24,17:34,
Inlägg: #11
Periodisk fasta för maxade resultat på alla plan.
MassRiot Skrev:Lean gains är lite för mesigt tycker jag, jag kör gärna lite längre fasta. Ibland går jag 20 timmar utan mat för att sedan trycka i mig 3500 kcal vid en sittning.

Men visst, hans hemsida är jävligt bra, informativ.

Har du kört länge på det? Började lite innan nyår men någon fusk dag då jag ätit mer till lunch, dock alltid hållit nere på kolhydrater lunch tid. Själv känner jag mig bra, men har tappat styrka då jag ligger lite för lågt på kalorierna, för att bränna ner mina 20% kroppsfett, ska ligga på 2200 i medel, men hamnar på 2000. Har ökat på nu, så får se hur det artar sig.
2013-01-24,17:51,
Inlägg: #12
Periodisk fasta för maxade resultat på alla plan.
Ganska länge.

Fuskdagar kan man ha, vi tränar inte för olympia så optinoja kan vi nog strunta i. Men 200 kcal minus är lite för lite om du vill få ner BF. Ligg på minst 500 minus och börja få i dig kolhydrater från uteslutande grönsaker/rotfrukter, NO PASTA! ;-)

Börja träna TUNGT med få reps, aldrig till failure.

Du vet säkert allt detta redan men ifallifall.
2013-01-24,20:51,
Inlägg: #13
Periodisk fasta för maxade resultat på alla plan.
MassRiot Skrev:Men 200 kcal minus är lite för lite om du vill få ner BF. Ligg på minst 500 minus och börja få i dig kolhydrater från uteslutande grönsaker/rotfrukter, NO PASTA! ;-)

Två idiotiska påståenden.

Failure går dessutom att orda om. Rent vetenskapligt nej men som nybörjare rekommenderar jag att du tar ut dig rejält. Lär du dig redan i början av träningen att man inte ska köra till failure kommer du inte köra tillräckligt hårt. Lär dig hur det känns.
2013-01-24,20:57,
Inlägg: #14
Periodisk fasta för maxade resultat på alla plan.
Killen skulle deffa, jag förutsätter att han inte är någon rookie. Failure är totalt värdelöst vid deff, man ska påminna musklerna om att de behöver behålla sin styrka men inte slita ut dem. 500 kcal ÄR standard under deff, kroppen kan förbränna 500 kcal rent fett per dygn, mer än så men 500 är en solid tumregel.

Vad var mer idiotiskt?

Såga inte saker utan att ge din syn på det, känns mest som pajkastning annars.
2013-01-24,23:01,
Inlägg: #15
Periodisk fasta för maxade resultat på alla plan.
MassRiot Skrev:Killen skulle deffa, jag förutsätter att han inte är någon rookie. Failure är totalt värdelöst vid deff, man ska påminna musklerna om att de behöver behålla sin styrka men inte slita ut dem. 500 kcal ÄR standard under deff, kroppen kan förbränna 500 kcal rent fett per dygn, mer än så men 500 är en solid tumregel.

Vad var mer idiotiskt?

Såga inte saker utan att ge din syn på det, känns mest som pajkastning annars.

Syftade faktiskt på dig när jag skrev om failure. Du är en rookie och har redan sågat det.

Du skrev att 200 kcal är för lite för att få låg BF. Det tar längre tid med 200- men om du ligger på underskott kommer du gå ned. Faktum är att det är när jag kommit under 10 % som jag har saktat ned farten och legat på ett minimalt underskott. Har fått väldigt bra resultat av långa dieter då allt egentligen handlade om tålamod.

Finns dessutom ingen anledning att inte äta ris/potatis/pasta och bara äta grönsaker istället. Låter som något Anna Skipper skulle säga.
2013-01-24,23:04,
Inlägg: #16
Periodisk fasta för maxade resultat på alla plan.
"-Jag äter inga kolhydrater längre, nuförtiden äter jag bara frukt!" / Linda Rosing

Big Grin
2013-01-24,23:33, (Detta inlägg ändrades senast: 2013-01-24,23:35 av {2} MassRiot.)
Inlägg: #17
Periodisk fasta för maxade resultat på alla plan.
Frukt har jag inte nämnt, äter aldrig frukt..

Jayson: Väldigt tråkig ton tycker jag. Rookie, nej. Killen ligger på 20% BF, finns ingen anledning i världen för att han skulle mesa på 200 kcal och köra superlång deff, var är dina argument för att 500 kcal skulle vara så pass dåligt att du blir otrevlig?

Angående kolhydrater, varför inte bara äta godis då istället för grönsaker? Jag menar, kolhydrater är ju socker och det är ju totalt omöjligt och obevisat att olika sorter spelar roll?

Jag låter bli att kalla dig för öknamn då jag inte känner dig och därför inte har någon koll på dina kunskaper(Du verkar säker på mina?) men vet om att jag själv har kött på benen inom träning och näringslära.

Du kan gärna visa på lite substans bakom din panna och komma med motargument som inte får dig att låta som en grinig 5-åring, så kan vi diskutera om våra meningsskiljaktigheter.

Hoppas på att det kan bli en trevlig fortsatt diskussion om periodisk fasta här i tråden, är ny på forumet och vill gärna bli "en i gänget" där vi peppar varandra till framgång inom det sidan handlar om.

Mvh.

PS. Om någon känner att det jag skriver är åt skogarna så kom med bevis och studier som säger annorlunda så kommer jag läsa dem och reflektera. Min syn på träningsvärlden har jag från andra källor, jag har inte själv forskat fram det och är drför öppen för att ha fel, men då vill jag ha lite motbevis.
2013-01-25,00:11, (Detta inlägg ändrades senast: 2013-01-25,00:25 av {2} Jayson1.)
Inlägg: #18
Periodisk fasta för maxade resultat på alla plan.
MassRiot Skrev:Jayson: Väldigt tråkig ton tycker jag. Rookie, nej. Killen ligger på 20% BF, finns ingen anledning i världen för att han skulle mesa på 200 kcal och köra superlång deff, var är dina argument för att 500 kcal skulle vara så pass dåligt att du blir otrevlig?

Angående kolhydrater, varför inte bara äta godis då istället för grönsaker? Jag menar, kolhydrater är ju socker och det är ju totalt omöjligt och obevisat att olika sorter spelar roll?

Jag låter bli att kalla dig för öknamn då jag inte känner dig och därför inte har någon koll på dina kunskaper(Du verkar säker på mina?) men vet om att jag själv har kött på benen inom träning och näringslära.

Du kan gärna visa på lite substans bakom din panna och komma med motargument som inte får dig att låta som en grinig 5-åring, så kan vi diskutera om våra meningsskiljaktigheter.

Hoppas på att det kan bli en trevlig fortsatt diskussion om periodisk fasta här i tråden, är ny på forumet och vill gärna bli "en i gänget" där vi peppar varandra till framgång inom det sidan handlar om.

Mvh.

PS. Om någon känner att det jag skriver är åt skogarna så kom med bevis och studier som säger annorlunda så kommer jag läsa dem och reflektera. Min syn på träningsvärlden har jag från andra källor, jag har inte själv forskat fram det och är drför öppen för att ha fel, men då vill jag ha lite motbevis.

Jag skrev inte att man måste köra -200 under hela dieten men att det kan vara väldigt användbart i slutskedet. Det är när du ligger på lågt BF och dessutom underskott som du löper störst risk att musklerna rinner av om du inte sköter saker och ting.

Rookie är man om man är 194 cm och väger 87 på 12 % BF. Du bänkpressar precis över din kroppsvikt och även om bänk inte är någon universell måttstock för styrka så säger det en hel del. Hoppas att du inte blir provocerad av verkligheten och tar det som att jag försöker vara taskig.

Du skrev ingenting specifikt om kolhydrater i ditt första inlägg, du förespråkade rotfrukter och grönsaker över pasta och jag ser inte anledningen.
2013-01-25,00:49,
Inlägg: #19
Periodisk fasta för maxade resultat på alla plan.
Hur lågt tänker du när du menar lågt? Jag själv skulle aldrig ge mig på att komma under 10%, känns som det förstör mycket då det sista, mycket riktigt, sitter som sten..

Jag har tränat i 2 år men jag är superintresserad av kroppen och har därför läst på extremt mycket om allt med kroppen att göra. Skulle nog kalla mig för mycket erfaren även om jag inte blivit ett monster än fysiskt, jag kan ju allt om scheman och kost som dem som gymmat i 10+ år.. nåja, you know what i mean.

Du erbjöd dig tidigare att lägga upp studier angående IF, jag sitter fortfarande med mobilen så det skulle vara nice om du kan göra det. ;-)

Edit: Angående kolhydrater så var det riktat till han som skrev efter dig..
2013-01-27,08:56,
Inlägg: #20
Periodisk fasta för maxade resultat på alla plan.
Oj blev livade diskussioner, styrketränat har jag ett tag sådär dåligt sporadiskt som många gör i flera år, men inte effektivt.

Från i sommras kör jag stronglifts som bas nu vilket har gett mycket bra resultat, dragit ifrån mina kollegor som tränat länge i några basövningar.

Har säkert en hel del nybörjar gains kvar att ta in, är 180 väger 82kg numera och, bänkar 5x87,5, marklyfter 1x160kg i fredags Smile, knäböjer ca 5x120. Tänker pressa upp styrkan för att sen bygga volym.

2200kcal är uträknat enligt Renegade Diet boker, där du gångrar din kroppsvikt i pounds med 12 för deffnin, så det ger ett underskott på ca 300-400. Då borde jag ligga ganska bra med 2000 då jag ligger kring -500kcal. Min anledning till deff är att jag tänker köra leangains hädanefter vilket rekommenderar max 15% i kroppsfet för optimal muskelbyggnad.


Möjligen relaterade ämnen...
Tråd: Skapare Svar: Visningar: Senaste inlägg:
  Fasta vid symptom av förkylning, fler som provat? SvaMp_ 3 2,854 2015-12-26,03:00
Senaste inlägg:: Rednales
  Martin Berkhans alla artiklar från BODY dobarj3 4 1,881 2012-12-16,17:08
Senaste inlägg:: Madrock
  Maxade knäböj hur djupt går folk? Spade 2 1,278 2012-11-24,15:55
Senaste inlägg:: Stridskuken

Hoppa till:


Användare som tittar på tråden: 1 Gäst(er)
{myadvertisements[zone_2]}