LÄNGE LEVE EVILVALLE! o7
Vad KBT Kan Lära Oss Om Raggning! ^^,
2013-02-27,23:06,
Inlägg: #1
Vad KBT Kan Lära Oss Om Raggning! ^^,
Tjena män! Jag var på universitetet igår och kom över denna bok som handlar om social fobi och jag skummade fort igenom den och hittade lite intressanta saker.

Sedan idag efter 3,5 timmes promenad (ca 2 mil) så åt jag stekt kyckling vid bordet, har ej ätit vid bordet på tusen år, så bättre vanor nu, och då läste jag lite i denna bok. Jag hittade några legendariska texter som jag bara kände att jag behövde dela här (see attached JPG-files).

Bilderna visar urdrag och illustrationer ur boken på hur ångest byggs upp och sedan klingar av när vi utsätter oss för något ångestfullt.

Författarna påpekar att, "många tror att ångesten aldrig ska sluta växa, men verkligheten är att när man utsätter sig för något ångestfullt så kommer den att klinga av då parasympatiska nervsystemet INTE kan gå i högvarv hela tiden".

Det vill säga, man kan ALDRIG känna ångest oändligt länge eftersom det är som att köra en motor på högvarv för länge; den går sönder om den skulle göra det.

Som du kommer att läsa, "det är alltså viktigt att du ger dig en chans att få uppleva att ångesten faktiskt klingar av och försvinner." vilket jag faktiskt själv har egna bevis för; jag har haft några panikångestattacker för flera år sedan.

Jag lärde mig andningsövningar OCH att när ångesten tycks komma som en flodvåg eller tsunami inombords i hjärnan så VET jag att den ändå kmr att gå över; vågen kommer att avta och efter det har jag i princip aldrig fått panikångestattacker något mera.

Det är bara helt enkelt coolt när man hittar rigorös vetenskap för någonting man själv upplevt och beprövade metoder. Komiskt nog, så stämde jag in på vissa saker i "självdiagnotiseringen" av social fobi så jag kanske ligger i "riskzonen" för det.

Enligt författarna har man större risk att hamna i "social fobi"-träsket om man undviker saker som känns obehagligt eller skrämmande som exempelvis prata med främmande människor, oavsett om det är kallprat eller raggningssyfte.

Om du har möjlighet att låna denna bok från ditt eget bibliotek så rekommenderar jag varmt det! ^^,

Källa: Furmark, et al., (2013). Social fobi - effektiv hjälp med kognitiv beteendeterapi. Malmö: Liber AB.
2013-02-28,08:42,
Inlägg: #2
Vad KBT Kan Lära Oss Om Raggning! ^^,
Pusha comfortzoooneee.
"Do you mind if I sit back a little?
Because your breath is bad- it really is."

- Donald Trump, to Larry King, on CNN'S "Larry King Live".
2013-04-15,15:07,
Inlägg: #3
Vad KBT Kan Lära Oss Om Raggning! ^^,
http://www.liber.se/Hogskola/Medicin-var...escription


denna?
"Dont do drugs, dont have unprotected sex, dont be violent. Leave that to me."


Hoppa till:


Användare som tittar på tråden: 1 Gäst(er)
{myadvertisements[zone_2]}