LÄNGE LEVE EVILVALLE! o7
Någon som dragit ner på sömnen och vant sig? Hur lång tid tog det?
2013-03-04,04:39,
Inlägg: #1
Någon som dragit ner på sömnen och vant sig? Hur lång tid tog det?
Tja guys
flesta av er har väl sett min måljournal jag spammar sönder varje kväll by now i guess, håller på med shit non-stop och slösurfar väl cirka 10 min/dag annars gör jag bara produktivt shit. Pluggar, läser, skriver FRs, går ut, går ut, går ut, ska nu börja träna imorgon också.
Tiden är fan inget som jag har i överflöd, bed time är från 03:55 (tidigast) till 11:55. Så åtta timmar, somnar oftast inom 10-15 min skulle jag tro. Vill gärna dra ner detta någon timma. Gå upp 10:55 istället. Försökte dra ner min sömn för några år sedan men vande mig aldrig vid sex timmar/natt då. Vid denna period hade jag inte lika mkt för mig och rökte dessutom på som en jävla hippie med utskriven majja.
Så nu är jag i en bättre situation att lösa det. Men tänkte kolla om någon härinne dragit ner sin sömn med någon timma eller mer per natt och kommit över sömnperioden så att det är naturligt och man hinner bli utvilad på mindre sömn. Hur lång tid det tar, samt om man kan få lika mycket energi på mindre sömn, om ni gjorde något specifikt som hjälpte osv.
Vet att melatonin är ett bra tillskott men det ska tydligen också kunna ska den naturliga produktionen av melatonin långsiktigt har jag hört. Dock inte kollat upp själv, vilket jag ska men inte hunnit (för jag har sovit den extra timman där jag kunde kollat upp det).

Tankar, idéer ERFARENHETER uppskattas!
2013-03-04,10:52,
Inlägg: #2
Någon som dragit ner på sömnen och vant sig? Hur lång tid tog det?
Testa få ner vilopulsen, dvs bättre kondition. Brukar bli piggare av det.
2013-03-04,14:15, (Detta inlägg ändrades senast: 2013-03-04,14:18 av {2} Whynot.)
Inlägg: #3
Någon som dragit ner på sömnen och vant sig? Hur lång tid tog det?
Grejen är att du inte vill sova särskilt mycket mindre än vad du behöver. Du kommer att fucka upp din hormonbalans, inte bygga muskler, få mindre testosteron och mängder med andra dåliga biverkningar. Om det inte vore skadligt långsiktigt med lite sömn skulle du kunna använda t ex modafinil varje dag och då sova runt fyra-sex timmar, men då missar du fortfarande den återställande förmågan sömnen har. Det skulle dock förmodligen vara helt ofarligt att göra så några veckor per år.

Angående melatonin:

http://www.gwern.net/Melatonin Skrev:A 2010 trial tested a delayed-release melatonin over 6 months and found minimal adverse effects and no tolerance or "addiction", as well as benefits for both the young and old adults in the trial. A 2012 survey of 101 Australian doctors prescribing melatonin for children for as long as 4 years found little awareness of side-effects. Natural Standard 2011:

Based on available studies and clinical use, melatonin is generally regarded as safe in recommended doses (5 milligrams daily) for up to two years. Available trials report that overall adverse effects are not significantly more common with melatonin than placebo. However, case reports raise concerns about risks of blood clotting abnormalities (particularly in patients taking warfarin), increased risk of seizure, and disorientation with overdose.

Kan dock säga att 5 mg är en extremt hög dos. 1 mg ska vara mer än nog. Läs vidare här: http://www.gwern.net/Melatonin (Jag betvivlar att det finns en bättre sammanfattning. Sjukt duktig snubbe.) Plus att det finns länkar längst ned om du vill studera vidare.

Dessutom förlorar du inget på att testa. OM tolerans uppstår så är den definitivt inte irreversible. Det värsta som kan hända är att du sover dåligt under några dagar. Beställ här: http://www.evitamins.com/melatonin Frakten är dyr (10 USD), men de företag med billigare frakt som jag har hittat och har fått bra kritik skickar inte till Sverige. Inom EU är det dyrt och det finns inte särskilt många märken. Så USA verkar vara bättre trots frakten.

Jag beställde:
Natrol Melatonin 1 mg
Now Melatonin 1 mg, Two Stage Release

Den sista innehåller en hög dos av b-vitamin som vissa rapporterar gör dem pigga. Så jag vill jämföra. Plus att two stage release låter intressant. Som det ser ut nu kommer jag använda melatonin sön, mån, tis för att vända tillbaka dygnet efter helgen. Men jag får se hur jag reagerar på det.
2013-03-04,14:15,
Inlägg: #4
Någon som dragit ner på sömnen och vant sig? Hur lång tid tog det?
kan ej träna kondition atm pga skador =( men thx tho, kommer i framtiden, inte tänkt på att jag kommer få mer energi av träningen! Big Grin
2013-03-04,14:39,
Inlägg: #5
Någon som dragit ner på sömnen och vant sig? Hur lång tid tog det?
Whynot Skrev:Grejen är att du inte vill sova särskilt mycket mindre än vad du behöver. Du kommer att fucka upp din hormonbalans, inte bygga muskler, få mindre testosteron och mängder med andra dåliga biverkningar. Om det inte vore skadligt långsiktigt med lite sömn skulle du kunna använda t ex modafinil varje dag och då sova runt fyra-sex timmar, men då missar du fortfarande den återställande förmågan sömnen har. Det skulle dock förmodligen vara helt ofarligt att göra så några veckor per år.

Angående melatonin:



Kan dock säga att 5 mg är en extremt hög dos. 1 mg ska vara mer än nog. Läs vidare här: http://www.gwern.net/Melatonin (Jag betvivlar att det finns en bättre sammanfattning. Sjukt duktig snubbe.) Plus att det finns länkar längst ned om du vill studera vidare.

Dessutom förlorar du inget på att testa. OM tolerans uppstår så är den definitivt inte irreversible. Det värsta som kan hända är att du sover dåligt under några dagar. Beställ här: http://www.evitamins.com/melatonin Frakten är dyr (10 USD), men de företag med billigare frakt som jag har hittat och har fått bra kritik skickar inte till Sverige. Inom EU är det dyrt och det finns inte särskilt många märken. Så USA verkar vara bättre trots frakten.

Jag beställde:
Natrol Melatonin 1 mg
Now Melatonin 1 mg, Two Stage Release

Den sista innehåller en hög dos av b-vitamin som vissa rapporterar gör dem pigga. Så jag vill jämföra. Plus att two stage release låter intressant. Som det ser ut nu kommer jag använda melatonin sön, mån, tis för att vända tillbaka dygnet efter helgen. Men jag får se hur jag reagerar på det.

thx bro, bra skit.

ska läsa det där ikväll om jag hinner. time to study
2013-03-04,16:29,
Inlägg: #6
Någon som dragit ner på sömnen och vant sig? Hur lång tid tog det?
Benson! Skrev:thx bro, bra skit.

ska läsa det där ikväll om jag hinner. time to study

Good luck! Juste. Om du verkligen är intresserad, läs detta: http://www.gwern.net/Zeo Rätt långt dock.

Tips för att öka produktivitet och ha tid att läsa mer: skaffa en eboksläsare. Spara ned artiklar och läs på bussen/till frukosten. Man läser grymt mycket snabbare och blir inte distraherad av forum/facebook och liknande stuff.
2013-03-04,16:32, (Detta inlägg ändrades senast: 2013-03-04,16:34 av {2} Schlinus.)
Inlägg: #7
Någon som dragit ner på sömnen och vant sig? Hur lång tid tog det?
Sov polyphastiskt sommaren + 4 skolmånader

3h / dygn 30x6

http://www.stevepavlina.com/blog/2005/10...sic-sleep/

Passar dock inte med alkohol och utgång, då du är uppe max 3.5h i streck. Du kan inte heller flytta gränserna, om flyttar nappen tio min blir du typ lika trött som du skulle varit uppe 3 timmar extra...
2013-03-04,17:27,
Inlägg: #8
Någon som dragit ner på sömnen och vant sig? Hur lång tid tog det?
Schlinus Skrev:Sov polyphastiskt sommaren + 4 skolmånader

3h / dygn 30x6

http://www.stevepavlina.com/blog/2005/10...sic-sleep/

Passar dock inte med alkohol och utgång, då du är uppe max 3.5h i streck. Du kan inte heller flytta gränserna, om flyttar nappen tio min blir du typ lika trött som du skulle varit uppe 3 timmar extra...

yeah har testat detta men funkar inte med utgångar tyvärr =(
2013-03-04,17:27,
Inlägg: #9
Någon som dragit ner på sömnen och vant sig? Hur lång tid tog det?
Whynot Skrev:Good luck! Juste. Om du verkligen är intresserad, läs detta: http://www.gwern.net/Zeo Rätt långt dock.

Tips för att öka produktivitet och ha tid att läsa mer: skaffa en eboksläsare. Spara ned artiklar och läs på bussen/till frukosten. Man läser grymt mycket snabbare och blir inte distraherad av forum/facebook och liknande stuff.

hmm, ebookläsare kan vara något, tack för tipset!

ska läsa artikeln!
2013-03-04,18:39,
Inlägg: #10
Någon som dragit ner på sömnen och vant sig? Hur lång tid tog det?
Hur länge testade du ?

Kan ju tajma / sova på toan 30 min Wink
2013-03-04,23:27,
Inlägg: #11
Någon som dragit ner på sömnen och vant sig? Hur lång tid tog det?
inte länge men tänker inte ta med sovsäck till krogen hahaha, annars var det en sjukt bra idé
2013-03-05,14:10,
Inlägg: #12
Någon som dragit ner på sömnen och vant sig? Hur lång tid tog det?
Har själv hållt på mycket med det där, och jag har alltid fungerat bra på 6 timmar, men egentligen aldrig tyckt att det är optimalt, alltid tyckt att 7 timmar varit optimalt, mer än det så blir jag lat av, men 7 timmar för mig blir jag riktigt utvilad på. Det bör inte ta så lång tid om du har fasta rutiner, svårt för mig att säga, men från en "lat" period, tar det nog MAX några få veckor för mig att vänja mig.
2013-03-05,14:14,
Inlägg: #13
Någon som dragit ner på sömnen och vant sig? Hur lång tid tog det?
Du får vänja dig med sovapauserna, sen kan du lätt sitta sovandes på en toastol/bilen/sittande i en soffa

Vaknar automatiskt efter 30 min då, glöm inte bara något för öronen

Skulle säga att den psykologiska aspekten är svårast då är ensam säkert 10 av dina 18 vakna timmar.


Möjligen relaterade ämnen...
Tråd: Skapare Svar: Visningar: Senaste inlägg:
  Någon som testat Melanotan? alpha dawg 50 21,211 2013-07-20,02:56
Senaste inlägg:: Nystart
  Vet ni någon fast Lifestyle hardcore challange runk yadayada metod russel 3 1,406 2013-04-28,11:22
Senaste inlägg:: russel

Hoppa till:


Användare som tittar på tråden: 1 Gäst(er)
{myadvertisements[zone_2]}