LÄNGE LEVE EVILVALLE! o7
Så Ser Utlänningar På Oss Svenskar (22 Saker)
2013-03-28,02:07,
Inlägg: #1
Så Ser Utlänningar På Oss Svenskar (22 Saker)
Ursprungligen från: http://thegrizzlybeard.com/2013/03/24/22...d-culture/

Here at the Grizzly Beard we try to keep the content focused on fly-fishing for the sake of consistency, but a little deviation from the norm never hurts. So for the fly-fishing followers, my apologies for this post. However if you intend to plan a fly-fishing trip to Scandinavian water’s the following information may just come in handy.

1. Swedish People Stare. After 2 months of constantly thinking you might have a gnarly booger hanging out your nose, toilet paper hanging from your pants, or that random strangers have a huge problem with you, you’ll slowly come to the realization…. It’s not you. Swedish people stare tenaciously.

2. Zlatan Ibrahimovic is God.

3. Speaking of God… Don’t mention him (unless you want to attract some pretty mean stares). He doesn’t exist in Sweden. You’re better off praying to Zlatan.

4. Swedish Pizza is a can’t miss. You’d never expect that the best pie you’ve ever tasted would hail from just outside the arctic circle. Kebab style. It’s amazing.

5. Swedish people love cooking shows. Master Chef Ireland, Master Chef Australia, Master Chef USA, Junior Master Chef, Master Chef Master Chef… On T.V. 24-7.

6. Swede’s love their stimulants.

Caffeine: Swedish coffee is black crack. Swedes consume more coffee per capita than any country in the world besides Finland. If you plan on getting your Swedish residency be ready to drink coffee first thing in the morning, at breakfast, after breakfast, before lunch, at lunch, after lunch, at dinner and before bed. Java, Java, Java.

Nicotine: SNUS. Chewing tobacco. All the cool kids are doing it. Even the girls. Except unlike in America, it gets tucked under the upper lip. No spitters here.

7. Bruce Springsteen. Swede’s have a very special relationship with The Boss.

8. Black is the average Swede’s favorite color. Considering that black is not even a color, I guess that says something.

9. Sweden is one of the most fashionable nations in the world. Often preferring entirely black outfits, Swede’s throw down some serious cash when it comes to style. Don’t come to Sweden dressed like a slob. You’ll get plenty of stares.

10. Converses anyone?

11. 12 eggs will run you $4.32. Not the brown organic ones. The white Kentucky Fried Chicken version.

12. Swedes speak more better English than Americans. No need to worry about language barriers. Swedes are taught English since pre-school, which makes ordering food, asking for directions, and getting around a breeze.

13. Speaking of a breeze. Swedish public transport is as good as it gets. Super easy and convenient.

14. Most Swedes have never heard of a Peanut Butter and Jelly sandwich, let alone tasted one. The mere idea of PB & J is as repulsive sounding as fish egg mayonaise in a toothpaste tube.

15. That’s right. Caviar in a tube. It’s as commonplace as mayo or ketchup. It’s delicious. And is best served with boiled eggs. So I hear…

16. Swedes eat their spaghetti with ketchup. Spaghetti, frozen meatballs, and ketchup is the college student budget meal of choice.

17. It’s called a Semla and it’s amazing.

18. The sport you’ve never heard of… Innebandy (i.e. floor hockey) was invented in Sweden in 1970. Sweden has its own professional league. It’s a huge deal.

19. Allemansrätten: The Freedom to Roam or Everyman’s Right to the Wilderness. The greatest law ever created for the nature lover.

20. Speaking of nature, Swede’s love the outdoors. Seemingly everyone has a summer cottage, cabin, or lake house. Multiple Flugfiske (Fly-Fishing) magazines can be found in almost every gas station!!!

21. The rumors are true. Swedish women are beautiful and they are everywhere.

22. Swedish people are very hospitable and have a great sense of humor. Once past the intimidating stares and Darth Vader dress code, it won’t be long before a Swede has you smiling and laughing over a fika (coffee & a sweet treat).

MINA KOMMENTARER: Det intressanta är nummer där bloggaren påstår att vi svenskar tycks "stirra" på andra människor. Jag vet inte exakt hur han menar med detta, om det är en tolkning av faktumet att människor gillar att titta på andra människor. Jag vet själv att tjejer alltid kollar på mig, vare sig det är attraktionsmässigt eller bara av ren nyfikenhet (stimulushungrig). Han har dock rätt om nr2&3 haha!
2013-04-06,14:13,
Inlägg: #2
Så Ser Utlänningar På Oss Svenskar (22 Saker)
haha, jag tyckte nästan alla punkterna stämmer. Det var en kul läsning ! Tongue

Det med stirra har nog mycket att göra med våran feministiska PK kultur där Sveriges män näst intill blir uppfostrade lika fjolligt som kvinnor i vissa andra länder. Folk är rent allmänt även lite mer tillbakadragna och tysta i Sverige, vilket säkert leder till mycket blickar istället för handling ! Mycket av anledningen till det är nog det jag precis skrev.

I USA om du stirrar på någon där, då jävla åker du på stryk och det verkar mer som att kulturen där är "han fick skylla sig själv, han stirrade" medans i PK Sverige är den "man slår aldrig någon", man använder ord etc etc och om någon slår en annan person är han Djävulen på jorden, även om personen han slår har provocerat han så mycket att i utlandet kan man dö för mindre. Det är t.o.m så pass illa att man kan knappt utöva självförsvar i Sverige, om någon försöker kniv rån/mörda dig och du slår han lite för hårt så kan du åka dit för misshandel. LOL.

I USA finns det t.o.m stater där man får slåss på öppen gata om båda parterna är med på det. Man får helt enkelt göra upp i en fist fight. Jag har sett videos på det där polisen t.o.m är närvarande och tillåter dom att göra upp i en fist fight, för att lagen säger att det är ok.
2013-04-06,15:38,
Inlägg: #3
Så Ser Utlänningar På Oss Svenskar (22 Saker)
confused... Skrev:haha, jag tyckte nästan alla punkterna stämmer. Det var en kul läsning ! Tongue

Det med stirra har nog mycket att göra med våran feministiska PK kultur där Sveriges män näst intill blir uppfostrade lika fjolligt som kvinnor i vissa andra länder. Folk är rent allmänt även lite mer tillbakadragna och tysta i Sverige, vilket säkert leder till mycket blickar istället för handling ! Mycket av anledningen till det är nog det jag precis skrev.

I USA om du stirrar på någon där, då jävla åker du på stryk och det verkar mer som att kulturen där är "han fick skylla sig själv, han stirrade" medans i PK Sverige är den "man slår aldrig någon", man använder ord etc etc och om någon slår en annan person är han Djävulen på jorden, även om personen han slår har provocerat han så mycket att i utlandet kan man dö för mindre. Det är t.o.m så pass illa att man kan knappt utöva självförsvar i Sverige, om någon försöker kniv rån/mörda dig och du slår han lite för hårt så kan du åka dit för misshandel. LOL.

I USA finns det t.o.m stater där man får slåss på öppen gata om båda parterna är med på det. Man får helt enkelt göra upp i en fist fight. Jag har sett videos på det där polisen t.o.m är närvarande och tillåter dom att göra upp i en fist fight, för att lagen säger att det är ok.

Ah! Fan vad coolt. Jag har inte varit USA ännu, och jag undrar då hur en amerikansk kvinna skulle reagera om jag "stirra" på henne självsäkert? Jag undrar om hon skulle kunna visa mer öppet att hon går igång på det än en svensk tjej som troligen e mer blyg, tyst, tillbakadragen, feg, osäker, osv? Tack för din input å perspektiv mannen! =)
2013-04-06,16:21,
Inlägg: #4
Så Ser Utlänningar På Oss Svenskar (22 Saker)
AplAy Skrev:Ah! Fan vad coolt. Jag har inte varit USA ännu, och jag undrar då hur en amerikansk kvinna skulle reagera om jag "stirra" på henne självsäkert? Jag undrar om hon skulle kunna visa mer öppet att hon går igång på det än en svensk tjej som troligen e mer blyg, tyst, tillbakadragen, feg, osäker, osv? Tack för din input å perspektiv mannen! =)

Jag har inte varit i USA, jag kanske la fram det lite dåligt. Det jag skrev är så jag uppfattar USA ifrån hur dom som varit där förklarar saker osv. Och att dom generellt inte är lika mycket Svensk PK i sin kultur och hur deras lagar ser ut. Exempelvis den lagen som finns i en eller flera stater där man får slå på varandra om båda är med på det.
2013-04-07,14:03,
Inlägg: #5
Så Ser Utlänningar På Oss Svenskar (22 Saker)
confused... Skrev:Jag har inte varit i USA, jag kanske la fram det lite dåligt. Det jag skrev är så jag uppfattar USA ifrån hur dom som varit där förklarar saker osv. Och att dom generellt inte är lika mycket Svensk PK i sin kultur och hur deras lagar ser ut. Exempelvis den lagen som finns i en eller flera stater där man får slå på varandra om båda är med på det.

!!!!!! DEN HÄR LAGEN BEHÖVER VI I SVERIGE!!!

DÅ KAN MAN SLÅ PÅ KÄFTEN PÅ FYLLE IDIOTER PÅ KROGEN SOM VILL HA BRÅK!!!
[SIZE="6"]SSSC - Represent~[/SIZE]
2013-04-07,14:47,
Inlägg: #6
Så Ser Utlänningar På Oss Svenskar (22 Saker)
Klart det är väldigt subjektivt, men tyckte det mesta stämde in riktigt bra haha! Borde väl även stå en amerikans syn på svenskar?

Once past the intimidating stares and Darth Vader dress code, it won’t be long before a Swede has you smiling and laughing over a fika (coffee & a sweet treat).

Så jävla sant! Vi är jävligt kalla mot folk vi inte känner generellt sett, men så fort någon kommer innanför skalet så är vi jävligt ödmjuka och softa. Några amerikaner jag träffa när jag va ute o reste tyckte jag va jätteskön och sa att dom "loved hanging out with swedes because they are so relaxed. And we love the swedish girls ofcourse" Big Grin
2013-04-07,14:57,
Inlägg: #7
Så Ser Utlänningar På Oss Svenskar (22 Saker)
Klart det är väldigt subjektivt, men tyckte det mesta stämde in riktigt bra haha! Borde väl även stå en amerikans syn på svenskar?

Once past the intimidating stares and Darth Vader dress code, it won’t be long before a Swede has you smiling and laughing over a fika (coffee & a sweet treat).

Så jävla sant! Vi är jävligt kalla mot folk vi inte känner generellt sett, men så fort någon kommer innanför skalet så är vi jävligt ödmjuka och softa. Några amerikaner jag träffa när jag va ute o reste tyckte jag va jätteskön och sa att dom "loved hanging out with swedes because they are so relaxed. And we love the swedish girls ofcourse" Big Grin


Hoppa till:


Användare som tittar på tråden: 1 Gäst(er)
{myadvertisements[zone_2]}