LÄNGE LEVE EVILVALLE! o7
Mer chode av skolan
2012-02-21,13:26,
Inlägg: #1
Mer chode av skolan
Ligger det inte något bakom det? Känns som att man blir chodigare av skolan. Man hänvisas till att tänka och arbeta på ett sätt sätt och där man även blir mer analyserande i sitt tänkande. Vilket vidare brukar leda till överdrift då man analyserar saker och ting lite väl mycket. Samtidigt tvingas man arbeta i grupper där det sker en kamp, då varje gruppmedlem ska försöka "hävda" sig att man är bättre än den andre. Så har det iallafall varit i de grupper jag arbetat med, många osäkra egoister som bara tar värde..

Nu talar jag i synnerhet om erfarenheter från akademiska studier på högskola/universitet..

Givetvis har studier en jävla massa fördelar, men det är en del nackdelar också, som det ovan.

Vad anser ni andra på forumet? Hur kan man takla dessa problem på ett bättre sätt?
2012-02-21,13:44, (Detta inlägg ändrades senast: 2012-02-21,13:48 av {2} swagger.)
Inlägg: #2
Mer chode av skolan
beror helt och hållet hur du själv förhåller dig till studierna. Att upparbeta ett analytiskt sinne är väldigt bra då det gör att man börjar tänka outside the box och slutar påstå att det finns one single truth kring ett fenomen och därmed kan föra bättre beslut.

240 hp senare ser jag bara resan som student som sjukt positiv. Visst att man arbetat tillsammans i grupp med många viljor där den som glänser mest får ordet. I så fall är det mycket värre med studenter som tror de är coola och framgångsrika för de pluggar en viss linje på ett visst universitet.. Idag stämplas student som arbetslös, verkligen något att skryta om Wink

Edit: Och ja.. för att tackla problemet. Se till att inte göra det till ett problem utan fortsätt bygga upp ett attraktivt liv trots allt du läser dig trött genom dagarna Smile
2012-02-21,13:46,
Inlägg: #3
Mer chode av skolan
lol jag var rätt smart och hade enorm överskottsenergi när jag började plugget, så jag var inte jätteimponerad över det Tongue Var som att sitta och skala potatis hela dagarna. Fattade inte syftet med att sitta still och göra massa skittråkiga uppgifter som var hur lätta som helst. Så fort man var klar kämpade de med att hitta på nytt skit att ge en, var väl därför jag började slacka så Big Grin

edit: självklart förstår jag syftet med studier, pluggar själv på universitet, är bara extremt irriterad över hur man tycker att inlärning ska gå till i vår lilla värld :]
2012-02-21,13:49,
Inlägg: #4
Mer chode av skolan
Nu vet jag inte vad du studerar, men jag tycker som det känns som du analyserar ditt analyserande för mycket till och med, haha! Vettefan, visst finns dessa sociala strukturer på högskolan, men skulle vilja säga att de är överallt i samhället. Skolan, massmedia, dina föräldrar säger till dig "bete dig såhär så kommer du lyckas i livet och få pengar och lycka". Men många är så fokuserade på att bete sig helt och fullt som folk säger åt dem att bete sig, så de glömmer bort att leva. Vet inte hur många snubbar jag vet som typ ser hyfsat bra ut, har välbetalda jobb, schysst lägenhet, bra bil, men sitter å AFC-krökar varje helg å undrar varför inte brudarna kommer kastandes efter dem, för "DE HAR JU GJORT ALLT DET DÄR SOM SAMHÄLLET SAGT ÅT OSS ATT GÖRA FÖR ATT BLI ATTRAKTIVA MÄN". Har själv varit one of these guys, och för min del behövdes det således väldigt lite för att komma dit jag ville med mitt liv. Även om jag fortfarande är i en utvecklingsfas har jag gjort enorma framsteg på relativt kort tid i detta, eftersom jag alltid haft en hel del "game" naturligt i mig.. men inte tilllåtit mig själv utvecklas och tänja på gränserna för vad man kan göra i sociala situationer eftersom "hur skulle alla uppfatta mig då?" typ.. Well fuck that shit Smile
Faber est suae quisque fortunae.

Min tråd om Social utveckling, fysisk hälsa å sånt
2012-02-21,14:05, (Detta inlägg ändrades senast: 2012-02-21,14:12 av {2} krokodilen.)
Inlägg: #5
Mer chode av skolan
Men det är lätt hänt att man dras in i chodeträsket. Skolsystemet är nog en stor bidragande orsak till varför det finns så många chodes där ute..

Märkliga är att jag från början absolut inte hade några problem med att redovisa inför folk och tala fritt och öppet utan den minsta nervositet, men så småningom gick utvecklingen till och bli en jävla chode som börjar tycka att det är nervöst att redovisa och samtala med okänt folk. Samtidigt har skolhelvetet tvingat en att hoppa över utekvällar, då man matas med tuffa uppgifter gång på gång. Tvingas tänka på ett sätt + dras in i chodeträsk av andra chodes (grupparbeten) + hoppa över utgångar (mindre socialt liv) = CHODE DELUXE Big Grin Big Grin

Överdriver säkert en aning men ja, en del stämmer nog ändå
2012-02-21,14:45,
Inlägg: #6
Mer chode av skolan
Uppsalas universitet grundas. Året är 1477. Sedan dess har en långsam process av chodifiering i allt högre grad lamslagit svenska män. De brukade vara kåta, lyckliga och jävligt alfa. Nu, reducerade till spillror av manlighet. En otroligt liten grupp av icke-högskoleutbildade finns kvar i vårt samhälle. Rebeller i en gerilla-liknande rörelse. De kanske jobbar på ICA, kör budbil eller är elektriker. De gör vad fan de vill. Håll ett öga på era flickvänner. They will fuck 'em.

OnT: Jag tror inte skolan är problemet, brah.

Snarare är utbildning en av biprodukterna av det som gör människor fantastiska. För andra djur gäller devisen starkast=alfa. Vi är mer komplicerade. Förmågan till innovation, kritiskt tänkande, sociala strukturer etc. Allt detta är ju det som möjliggör forum som CL. Vi lär oss att vara alfas därför att vi kan, och det är ju egentligen rätt sjukt. För oss är pennan ibland faktiskt mäktigare än svärdet.

Till sist, det låter som att du rationaliserar utav bara helvete.
2012-02-21,15:21,
Inlägg: #7
Mer chode av skolan
George Costanza Skrev:Till sist, det låter som att du rationaliserar utav bara helvete.

Ja säkerligen, tack vare skolan.. Big Grin
2012-02-21,15:53,
Inlägg: #8
Mer chode av skolan
Det första vi får lära oss när vi börjar första klass är att sitta ner på en stol och hålla käft och lyssna. Har du en fråga får du räcka upp handen och få tillåtelse att tala innan du gör så. Detta fortlöper hela din ungdom fram tills du är minst 18-19, antagligen äldre. Det är dessutom under den här perioden hela din personlighet formas.

Detta i sig borde göra oss väldigt chode:iga iochmed att vi inte får göra som vi själva, vi ska sitta när och hålla keft, läraren.

Är inte detta beteendet helt i motsats till hur många här beter sig när dom vill festa, ha kul och ligga?

T.ex tråden jag läste förut om "ADVENTURE TIME-tekniken", flera killars game här går ut på att varit jävligt kul killar som säger och gör helt knasiga saker.
2012-02-21,17:50,
Inlägg: #9
Mer chode av skolan
man blir mycket "inside your head" och som jag ovan, rationalisera utav bara helvete Big Grin
2012-02-21,17:54,
Inlägg: #10
Mer chode av skolan
Är ingen choode men fasen vad man blir uppfostrad av skolsystemet, på gott och ont..
2012-02-21,18:57,
Inlägg: #11
Mer chode av skolan
Håller verkligen inte med, jämför man sverige mot typ kina eller japan så är skandinavier mycker mycket mer självständiga osv. Till den grad att man utomlands värderar en nordbo som oss högre än sina egna topputbildade, trots att vi kunskapsmässigt är borderline retarded jämfört med kinas supermattegenier. Just för att vi i sverige lär oss att tänka kritiskt och självständigt, till skillnad från kina&japan där dom "lär" (memorerar snarare) sig allt och inget annat.
2012-02-21,19:10, (Detta inlägg ändrades senast: 2012-02-21,19:17 av {2} krokodilen.)
Inlägg: #12
Mer chode av skolan
ok mr ben hur, vi behöver inte gå in på att jämföra olika länders skolsystem. Nu handlar tråden om hur det svenska skolsystemet uppfostrar oss grabbar. Och jag tror säkerligen att dom flesta håller med mig om att den är feministisk och att vi grabbar uppfostras till och bli mesiga chodes. Thats the fact! Även om självständighet och kristiskt tänkande uppmuntras så blir våra personligheter påverkade negativt..det ser vi bara genom att grupparbete och liknande är något som tjejer lär sig bäst ifrån, killar föredrar att sköta inlärandet på egen hand. Grupparbeten/projektarbeten är något som förekommer på varje jävla kurs på universitet om man läser något av de "tyngre" ämnena.
2012-02-21,21:46,
Inlägg: #13
Mer chode av skolan
illdan och krokodilen: Det låter som att ni har fått erfara dåliga lärare och vem har inte det? Jag håller med, det suger. Däremot har jag haft några stycken riktigt bra. Utmärkande är att de varit duktiga retoriker, investerat tanke och energi samt uppmuntrat diskussion, så länge man inte trollar.

För övrigt, att arbeta i grupp/flock är väl en av de mest fundamentala färdigheterna en människa har? Varför skulle män vara sämre på det? Tvärtom, we were the mothafuckin' hunters back in the day. Man köttade ju inte ner en mammut på egen hand. Jag tyckte också illa om grupparbeten förut, men det blir vad man gör det till. Plugga inte bara tillsammans, ta en bärs, fuck the hot girl eller whatever.

Men visst, det har hänt nån gång att man träffat på en idiot man varit tvungen att sparka ur gruppen.
2012-02-22,02:35,
Inlägg: #14
Mer chode av skolan
krokodilen Skrev:ok mr ben hur, vi behöver inte gå in på att jämföra olika länders skolsystem. Nu handlar tråden om hur det svenska skolsystemet uppfostrar oss grabbar. Och jag tror säkerligen att dom flesta håller med mig om att den är feministisk och att vi grabbar uppfostras till och bli mesiga chodes. Thats the fact! Även om självständighet och kristiskt tänkande uppmuntras så blir våra personligheter påverkade negativt..det ser vi bara genom att grupparbete och liknande är något som tjejer lär sig bäst ifrån, killar föredrar att sköta inlärandet på egen hand. Grupparbeten/projektarbeten är något som förekommer på varje jävla kurs på universitet om man läser något av de "tyngre" ämnena.

Fört och främst: Vart ligger korrelationen mellan feminism och chodes? Feminism handlar om jämnlikhet, att killar och tjejer är likvärdiga. Skulle du må bättre om killarna fick spela fotboll och tjejerna dansa på idrotten? Du blir ingen chode av att gå i skolan, det var du långt tidigare isf. Du präglas mkt av ditt umgänge, som du visserligen umgås med i skolan på heltid i typ 15 år, men att säga att undervisningen tvingar blivande alpha males i submision är löjligt. Genetiskt så utgörs bara en viss procent av naturliga ledare, alla kan inte ha kungakronan liksom. Grupparbetes saken vet ja inte va du vill komma fram till med. Det är en nödvändig kunskap som man får nytta av senare i livet, om tjejer är naturligt bättre på det, good for them, men du har också nytta av det senare.

Sluta skyll på skolan
2012-02-22,03:31,
Inlägg: #15
Mer chode av skolan
Feminism borde handla om jämlikhet, ja, men det gör det inte. Senast igår på Kvällsöppet diskuterades jämlikhet/jämställdhet, genus, ordet "hen" och ett förslag om att införa genuspedagoger på alla förskolor(!) i Sverige. En familj var med i ett reportage i samma program och berättade att de inte pratade om kön och hur syskonen var olika. Feministerna och genus-"vetarna" hävadade i sedvanlig ordning att det inte finns någon som helst skillnad mellan kvinnor och män, bara att vi "lär oss" agera olika. Att man faktiskt gjort studier med apor och visat att killar och tjejer leker helt olika även bland dem verkar man inte ha viljat ta del av. Exakt samma dravel pågick hos Skavlan, som diskuterades i en annan tråd.

Det handlar inte alls om jämklikhet, det handlar bara och enbart om att göra alla människor likadana. Manligt och kvinnligt, polaritet mellan oss, sexualitet och biologi förnekas och istället skapas den här nya, moderna människan - den "jämlika" människan. Riktig jämlikhet är att se våra skillnader och att lära oss älska dem, se de OLIKA kvalitéer som vi kan erbjuda varandra.
2012-02-22,03:47, (Detta inlägg ändrades senast: 2012-02-22,03:50 av {2} Stridskuken.)
Inlägg: #16
Mer chode av skolan
Tror inte man blir mer chode av skolämnena i sig, såvida det inte handlar om genusvetenskap eller liknande. Däremot kan jag tänka mig att mycket av "chode-indoktrineringen" sker i skolan, med tanke på hur mycket tid man spenderar där, man blir ju i princip uppfostrad av lärarna som liten, samma att man blir uppfostrad på dagis. Men alla andra genomgår ju också detta, så är man inte alfa hos sina klasskamrater så är man inte det helt enkelt. Dock är dagens värld inte lika mycket anpassad för grottmän, så är man i en miljö bland mer "intellektuella" personer, medan man själv är alphacaveman (men har hög status osv. inte WT), så kommer man helt enkelt inte passa in, även om man inte kommer anses vara beta eller något sådant, såvida man inte mår dåligt över utanförskapet och tar åt sig. Så det handlar nog om vilken miljö man vistas i till viss del, men är man alfa så är man ju oftast, och man bör ju välja en miljö man trivs i.
2012-02-22,03:51,
Inlägg: #17
Mer chode av skolan
är inte så insatt i den debatten, för ja tycker den är för efterbliven för att uppmärksammass ens, men jag tror och hoppas att den formen av feminism som försöker förneka fundamentala skillnades mellan könen inte är den mest utbredda i svergie, även om den mycket väl kan vara den mest uppmärksammade just för dess retardedness
2012-02-22,03:57,
Inlägg: #18
Mer chode av skolan
ben-hur Skrev:är inte så insatt i den debatten, för ja tycker den är för efterbliven för att uppmärksammass ens, men jag tror och hoppas att den formen av feminism som försöker förneka fundamentala skillnades mellan könen inte är den mest utbredda i svergie, även om den mycket väl kan vara den mest uppmärksammade just för dess retardedness

Jag har då aldrig träffat på en feminist som menar att det finns biologiska skillnader mellan hur män och kvinnor beter sig. Däremot har jag hört gott om förklaringar på hur samhället har format pojkar att bete sig på ett visst sätt och hur flickor ska bete sig på ett annat sätt.
2012-02-22,04:07,
Inlägg: #19
Mer chode av skolan
A de hör man ju var man än vänder sig
2012-02-22,04:11, (Detta inlägg ändrades senast: 2012-02-22,04:13 av {2} Stridskuken.)
Inlägg: #20
Mer chode av skolan
Alltså, jag förstår inte vad som skulle vara positivt med feminism överhuvudtaget? Det som händer just nu är att man påtvingar kvinnlig makt, jämn könsfördelning, även bland ställen där kvinnor är totalt odugliga till 99% som poliser tex. ,och försöker påtvinga lika lön, ge kvinnor mer rättigheter än män, ge dom rätt vid vårdnadstvister osv. Man hör ju på namnet "FEMINIsm", att det är gjort till kvinnors fördel.


Hoppa till:


Användare som tittar på tråden: 1 Gäst(er)
{myadvertisements[zone_2]}