LÄNGE LEVE EVILVALLE! o7
Behöver träningsråd boys!
2013-10-05,16:52,
Inlägg: #1
Behöver träningsråd boys!
Har sen i somras kört på Stronglifts5x5 men känner nu att det är inte riktigt vad jag är ute efter. Jag vill lägga upp ett nytt schema där jag kör typ armar/bröst ena dagen osv men vart man än söker så hittar man bara dom där "mirakeluppläggen". Vart hittar jag ett helt vanligt simpelt upplägg utan en massa onödigt tjafs?
2013-10-05,16:59, (Detta inlägg ändrades senast: 2013-10-05,16:59 av {2} russel.)
Inlägg: #2
RE: Behöver träningsråd boys!
Hur många dagar i veckan är du beredd på att lägga ner på gym? 3, 4, 5, 6 dagar i veckan?
"Do you mind if I sit back a little?
Because your breath is bad- it really is."

- Donald Trump, to Larry King, on CNN'S "Larry King Live".
2013-10-05,17:52, (Detta inlägg ändrades senast: 2013-10-05,18:15 av {2} Ragnarök.)
Inlägg: #3
RE: Behöver träningsråd boys!
Dag 1: rygg, vader

Dag 2. Bröst, biceps

Dag 3: vila

Dag 4: Ben, mage

dag 5. Axlar, triceps

Dag 6 vila.

Repeat.

Vill du bygga massa så lägg dig på högreps (10-12) och mer än 60 reps per muskelgrupp totalt (60 är vad man säger är max, men i och med att du vilar rätt mkt mellan samma pass ( t ex pass 1 och pass 1) kan du lägga dig på lite mer med fördel.

Vill du bygga mer styrka så kör du lägre reps och tyngre. 3-6 repare och omkring 30 repetitioner per muskelgrupp., 30 reps per muskelgrupp om man kör riktigt tungt är mkt, principen är samma som ovan där du kan köra lite mer än 30 eftersom du har rätt lång vila mellan samma pass.
Extreme Living
Never complain - never explain
2013-10-05,18:13, (Detta inlägg ändrades senast: 2013-10-05,18:15 av {2} Flumrider.)
Inlägg: #4
RE: Behöver träningsråd boys!
(2013-10-05,17:52)Ragnarök Skrev: Dag 1: rygg, vader

Dag 2. Bröst, biceps

Dag 3: vila

Dag 4: Ben, mage

dag 5. Axlar, triceps

Dag 6 vila.

Repeat.

Det är väl bättre att köra bröst tillsammans med triceps? Då de aktiverar varandra.

Ett tips jag fick av en kompis som är väldigt muskulös är att i 4 veckor köra på som vanligt med 3-4 sets och 8 reps, sen i två veckor köra 3-4 sets med 4 reps ungefär och med tunga vikter då självklart.
Körde detta och man märkte av bra resultat.

Dock började jag att köra så jag sket i hur många reps och sets jag körde, jag körde på tills muskeln var helt slut, kunde bli 6-7 sets ibland. Men jag sket i det och tröttade ut muskeln så mycket jag kunde.
It Ain't how hard you hit, it's how hard you can get hit and keep moving forward.
2013-10-05,18:20, (Detta inlägg ändrades senast: 2013-10-05,18:22 av {2} Ragnarök.)
Inlägg: #5
RE: Behöver träningsråd boys!
Man kan välja. jag kört både antagonister på samma pass och synergister (de som samarbetar med varandra). Fått bra resultat på båda, spelar ingen roll, är en liten detalj typ eftersom det är en 4 splitt så får han ändå tillräckligt med vila för att köra antagonister (dvs motsatsmuskler, bröst och biceps på samma pass t ex).


Det spelar inte så stor roll hur man kör det viktiga är att du följer schemat strikt, sen kan du ha en 3 split, en 5 split eller 2 split eller helkroppspass. Jag lovar att om man följer mitt "schema" ovan så kommer man få resultat om man äter bra.
Extreme Living
Never complain - never explain
2013-10-05,18:26,
Inlägg: #6
RE: Behöver träningsråd boys!
(2013-10-05,18:20)Ragnarök Skrev: Man kan välja. jag kört både antagonister på samma pass och synergister (de som samarbetar med varandra). Fått bra resultat på båda, spelar ingen roll, är en liten detalj typ eftersom det är en 4 splitt så får han ändå tillräckligt med vila för att köra antagonister (dvs motsatsmuskler, bröst och biceps på samma pass t ex).


Det spelar inte så stor roll hur man kör det viktiga är att du följer schemat strikt, sen kan du ha en 3 split, en 5 split eller 2 split eller helkroppspass. Jag lovar att om man följer mitt "schema" ovan så kommer man få resultat om man äter bra.

Aight! Men gäller det inte också att hitta ett schema som är bra för en själv? Eftersom alla reagerar olika?
It Ain't how hard you hit, it's how hard you can get hit and keep moving forward.
2013-10-05,19:16, (Detta inlägg ändrades senast: 2013-10-05,19:17 av {2} Ragnarök.)
Inlägg: #7
RE: Behöver träningsråd boys!
Ptjo, alla kommer få resultat om man tränar strikt, korrekt och regelbundet samt sköter kosten. Men vad som funkar för en själv lär man sig efter några års träning, och eftersom jag antar att de flesta på detta forumet har tänkt fortsätta livet ut med träning så har man gott om tid att lära känna sin kropp Big Grin Det är ändå att rekommendera att variera sin träning då och då. Man kommer få bra resultat även om det inte är det mest optimala för en själv liksom. Om något är optimalt eller inte för en påverkar enbart marginaler, och det finns viktigare saker att fokusera på, t ex kosten och regelbundenhet. Det tar tid att bygga muskler
Extreme Living
Never complain - never explain
2013-10-05,19:44,
Inlägg: #8
RE: Behöver träningsråd boys!
(2013-10-05,19:16)Ragnarök Skrev: Ptjo, alla kommer få resultat om man tränar strikt, korrekt och regelbundet samt sköter kosten. Men vad som funkar för en själv lär man sig efter några års träning, och eftersom jag antar att de flesta på detta forumet har tänkt fortsätta livet ut med träning så har man gott om tid att lära känna sin kropp Big Grin Det är ändå att rekommendera att variera sin träning då och då. Man kommer få bra resultat även om det inte är det mest optimala för en själv liksom. Om något är optimalt eller inte för en påverkar enbart marginaler, och det finns viktigare saker att fokusera på, t ex kosten och regelbundenhet. Det tar tid att bygga muskler

Good post!
It Ain't how hard you hit, it's how hard you can get hit and keep moving forward.
2013-10-05,20:28,
Inlägg: #9
RE: Behöver träningsråd boys!
(2013-10-05,16:59)russel Skrev: Hur många dagar i veckan är du beredd på att lägga ner på gym? 3, 4, 5, 6 dagar i veckan?

Mitt stronglifts schema har ju varit uppdelat på 3 dagar men jag har fuskat lite och kört mån-fredag så 5 dagar känner jag inte direkt är något hinder.

(2013-10-05,17:52)Ragnarök Skrev: Dag 1: rygg, vader

Dag 2. Bröst, biceps

Dag 3: vila

Dag 4: Ben, mage

dag 5. Axlar, triceps

Dag 6 vila.

Repeat.

Vill du bygga massa så lägg dig på högreps (10-12) och mer än 60 reps per muskelgrupp totalt (60 är vad man säger är max, men i och med att du vilar rätt mkt mellan samma pass ( t ex pass 1 och pass 1) kan du lägga dig på lite mer med fördel.

Vill du bygga mer styrka så kör du lägre reps och tyngre. 3-6 repare och omkring 30 repetitioner per muskelgrupp., 30 reps per muskelgrupp om man kör riktigt tungt är mkt, principen är samma som ovan där du kan köra lite mer än 30 eftersom du har rätt lång vila mellan samma pass.

Tackar så hjärtligt för det där! Är det dumt att skippa vilan emellan passen?

Hade behövt läsa på mer om hur kroppen egentligen fungerar, finns där några bra sidor som ni kan tipsa mig om? Smile
2013-10-05,21:12,
Inlägg: #10
RE: Behöver träningsråd boys!
Jag körde en 4-split utan vila. Men blev vila ibland pga man stack iväg på äventyr nån dag o inte kunde träna, inteh ar tid nån dag etc. eller att man ibland kände att kroppen behövde en vilodag Lyssna på din kropp så ska det gå bra. Men vila är inte fel och du ska inte nödvändigtvis tro att ju mer du tränar ju mer växer du, vila kanske är bättre för din kropp. speciellt i början iinnan man vant sin kropp vid hård träning behöver man ju absolut mer vila för att inte skada sig.
Extreme Living
Never complain - never explain
2013-10-05,22:19,
Inlägg: #11
RE: Behöver träningsråd boys!
Det är vid vilan musklerna växer!
It Ain't how hard you hit, it's how hard you can get hit and keep moving forward.
2013-10-24,19:08,
Inlägg: #12
RE: Behöver träningsråd boys!
Varför ska du "hitta" scheman? Gör ett eget som passar dig bäst bara... hur svårt kan det va?
2013-10-24,21:05,
Inlägg: #13
RE: Behöver träningsråd boys!
http://www.schwarzenegger.com/fitness/po...map=%5B%5D


Bra läsning Smile
It Ain't how hard you hit, it's how hard you can get hit and keep moving forward.
2013-10-24,23:47,
Inlägg: #14
RE: Behöver träningsråd boys!
(2013-10-24,19:08)Tenga Skrev: Varför ska du "hitta" scheman? Gör ett eget som passar dig bäst bara... hur svårt kan det va?

Anledning till det är att förstå lite bättre hur man ska bygga upp sitt egna schema. Har innan bara kört helkropp och nu vill jag ju dela upp det.
2013-10-25,03:04,
Inlägg: #15
RE: Behöver träningsråd boys!
(2013-10-24,23:47)felplacerad Skrev: Anledning till det är att förstå lite bättre hur man ska bygga upp sitt egna schema. Har innan bara kört helkropp och nu vill jag ju dela upp det.

Aight men läs på mkt o sen formar du ditt egna efter den kunskap du har =) tar inte så låpng tid. Lönar sig i långa loppet ist för att copy pasta någon annans schema!


Hoppa till:


Användare som tittar på tråden: 1 Gäst(er)
{myadvertisements[zone_2]}