LÄNGE LEVE EVILVALLE! o7
Har ni Extrovert eller Introvert personlighet?
2013-10-29,16:18, (Detta inlägg ändrades senast: 2013-10-29,17:23 av {2} Stridskuken.)
Inlägg: #1
Har ni Extrovert eller Introvert personlighet?
Letade upp lite beskrivningar:


Citat:The first pair of psychological preferences is Extraversion and Introversion. Where do you put your attention and get your energy? Do you like to spend time in the outer world of people and things (Extraversion), or in your inner world of ideas and images (Introversion)?

Extraversion and Introversion as terms used by C. G. Jung explain different attitudes people use to direct their energy. These words have a meaning in psychology that is different from the way they are used in everyday language.

Everyone spends some time extraverting and some time introverting. Don’t confuse Introversion with shyness or reclusiveness. They are not related.

Take a minute to ask yourself which of the following descriptions seems more natural, effortless, and comfortable for you?

Extraversion (E)
I like getting my energy from active involvement in events and having a lot of different activities. I’m excited when I’m around people and I like to energize other people. I like moving into action and making things happen. I generally feel at home in the world. I often understand a problem better when I can talk out loud about it and hear what others have to say.

The following statements generally apply to me:

I am seen as “outgoing” or as a “people person.”
I feel comfortable in groups and like working in them.
I have a wide range of friends and know lots of people.
I sometimes jump too quickly into an activity and don’t allow enough time to think it over.
Before I start a project, I sometimes forget to stop and get clear on what I want to do and why.

Introversion (I)
I like getting my energy from dealing with the ideas, pictures, memories, and reactions that are inside my head, in my inner world. I often prefer doing things alone or with one or two people I feel comfortable with. I take time to reflect so that I have a clear idea of what I’ll be doing when I decide to act. Ideas are almost solid things for me. Sometimes I like the idea of something better than the real thing.

The following statements generally apply to me:

I am seen as “reflective” or “reserved.”
I feel comfortable being alone and like things I can do on my own.
I prefer to know just a few people well.
I sometimes spend too much time reflecting and don’t move into action quickly enough.
I sometimes forget to check with the outside world to see if my ideas really fit the experience.


Här är en till på svenska: http://www.introvert.se/

Själv har jag kommit fram till att jag i grunden är Extrovert, alltid föredragit större grupper som jag gillar att vara i centrum i (föredrar det framför hänga med 1-2 pers), utvecklas hellre i grupp snarare än att jobba själv eller sitta hemma och förbereda mig. Vill ha något att göra konstant, tycker inte om att bara softa, utan måste hela tiden ha något projekt på gång som jag gör just nu, och inte bara planerar. Däremot har jag inte alltid varit speciellt socialt kompetent, och varit ensam tillochfrån pga. det, men alltid haft nån grupp, så har alltid varit samma sak mestadels.

Fått intrycket att en majoritet som dras till PU är mer introverta. Har ni Extrovert eller Introvert personlighet?
2013-10-29,17:12,
Inlägg: #2
RE: Har ni Extrovert eller Introvert personlighet?
Jag är nog mer åt Extrovert hållet, dock lite Introvert t,ex "I sometimes spend too much time reflecting and don’t move into action quickly enough" passar in på mig. Medan jag, som du själv, är alltid i grupp, gillar inte att vara själv så ofta, måste hitta på saker hela tiden och jag gillar att få andra att skratta samt att folk skrattar åt mig (inte bakom min rygg, men aa ni fattar)
It Ain't how hard you hit, it's how hard you can get hit and keep moving forward.
2013-10-30,00:43,
Inlägg: #3
RE: Har ni Extrovert eller Introvert personlighet?
Jag är garanterat introvert. Dock viktigt att påpeka att introverta personlighetsdrag inte betyder att man är ett asbergermongo, utan bara mer bekväm med ensamhet än andra.

Jag tycker det är kul och givande att vara i stora grupper och snacka runt, men jag är i grunden en reserverad kille.

Att vara lagom introvert kan vara ett starkt vapen inom pickup och allmänt sociala livet då man är betydligt mindre needy än extroverta typer. människor märker snabbt att jag uppskattar dom men samtidigt inte på något sätt är beroende av dom för mitt välmående.

Men alltid viktigt för oss att vara jävligt noga med att ta oss ut som andra för det är nog lätt hänt annars att man blir en isolerad tokgubbe när man inte längre umgås naturligt som i min ålder (19).
2013-10-30,14:50,
Inlägg: #4
RE: Har ni Extrovert eller Introvert personlighet?
99.99% skulle beskriva mig som extrovert. Känner mig dock som introvert i grunden. Jag laddar batterierna genom att vara själv och fundera, är väldigt analytisk av naturen - Mycket av en "perfektionist" som instinktivt vill ha en färdiglagd systematisk step-by-step-plan att följa innan jag utför det jag nu ska utföra, när det handlar om något viktigt.

Game gjorde mig dock utan tvekan till någon som älskar att vara i centrum, ta plats, skaffa många förbindelser - även om jag föredrar att ha en mindre cirkel av väldigt nära vänner.
[SIGPIC][/SIGPIC]
You can't snort a line of coke off a woman’s ass and not wonder about her hopes and dreams.
2013-10-30,21:59,
Inlägg: #5
RE: Har ni Extrovert eller Introvert personlighet?
Är varken eller. Men om jag måste svara något, så blir det isåfall extrovert. Minns att jag läst om det här tidigare och att det finns en tredje kategori där man är en hybrid av dessa båda. Jävligt fjantigt att man är ena eller andra - precis som med allt annat kan man generalisera och dra allt på svart o vitt, men IRL så är det såklart inte så.

Tycker alla extrovert stämmer in på mig, samtidigt som jag tycker det är viktigt att ha lite egentid där jag är helt själv. Jag är extremt nöjd med att vara själv - om min "dos" av sociala behov är fylld dvs, annars får man ju en minidepression Wink Tex att gå till gymmet (behöver nödvändigtvis inte prata med någon), kan vara en "social" aktivitet. Byta lite kåtblickar dvs Big Grin
2013-10-31,08:15,
Inlägg: #6
RE: Har ni Extrovert eller Introvert personlighet?
Det är för simpelt att enbart se sig som "intro" el "extro". Alla är en combo av båda, men oftast lite mer åt ena hållet. Jag är mer åt "intro" men kan oxå vara "extro" och jag har lärt mig vara det mer tack vare pickup.

Jag känner att jag "laddar batterierna" genom att vara helt själv och "mentalrunka" eller umgås/hänga via Mumble men jag tycker också om att umgås med arbetskollegor, familjen och polare IRL vid olika tillfällen.

Var oxå försiktig med http://en.wikipedia.org/wiki/Barnum_effect vid tolkning av alla påståendena. Personlighet är sjukt krångligt och alla modeller, är bara det; modeller. I verkligheten verkar det vara mer komplicerat.
2013-10-31,15:36,
Inlägg: #7
RE: Har ni Extrovert eller Introvert personlighet?
Ambivert är begreppet ni letar efter när ni pratar om folk som har mycket av båda (öh, eller lite av varje kanske?) och är svårkategoriserade. Tror att jag själv kan klassificeras under det.
Will To Power.

Winning Beats The Game.



Möjligen relaterade ämnen...
Tråd: Skapare Svar: Visningar: Senaste inlägg:
  Resa själv - vilka av er har gjort det eller funderat på det? Set Theory 12 7,429 2014-11-09,18:54
Senaste inlägg:: Tumba
  En reflektion, sant eller falskt? Dynamo 6 2,220 2013-07-02,09:06
Senaste inlägg:: Willson
  Känslor eller inte? Romeo 4 1,559 2012-02-26,22:06
Senaste inlägg:: Mössan

Hoppa till:


Användare som tittar på tråden: 1 Gäst(er)
{myadvertisements[zone_2]}