LÄNGE LEVE EVILVALLE! o7
The Hidden Truths About Calories (ORGASM-INTRESSANT!!!)
2013-12-08,08:32, (Detta inlägg ändrades senast: 2013-12-08,08:38 av {2} Entreprenören.)
Inlägg: #1
The Hidden Truths About Calories (ORGASM-INTRESSANT!!!)
http://blogs.scientificamerican.com/gues...-calories/

När jag läste det så insåg jag, "det är så plausibelt att jag får mental ståfräs av det".

Det handlar i all enkelhet om att olika födoämnen inte absorberas lika perfekt som det står på etiketterna.

Exempelvis får man inte i 170 kalorier som det står på förpackningen av nötter utan snarare ca 128 kalorier.

Olika tillagningstider påverkar också hur många kalorier man får i sig (som i fallet av sötpotatis vilket nämns).

Olika födoämnen kräver också mer kalorier att absorbera (i artikeln står det att protein kräver många kalorier för absorbering).

Denna artikel länkar till många vetenskapliga studier så det är klart mer värt att läsa än någon som försöker promota sina produkter.

(Psst! Vet du vad det sjukaste med detta är? Det står INGENTING om detta på wikipedia när du kollar upp calorie, jag säger som Cartman, "What da fuck!")
2014-03-25,13:27,
Inlägg: #2
RE: The Hidden Truths About Calories (ORGASM-INTRESSANT!!!)
Hm, intressant.
Will To Power.

Winning Beats The Game.

2014-03-25,20:40,
Inlägg: #3
RE: The Hidden Truths About Calories (ORGASM-INTRESSANT!!!)
Klart intressant, men ganska logiskt när man tänker efter att olika ämnen är olika krävande att bryta ner. Fiberrikt käk bör ju rimligen ta mer energi att kräma näringen ur än vitt bröd.
2014-03-25,21:14, (Detta inlägg ändrades senast: 2014-03-25,21:46 av {2} confused....)
Inlägg: #4
RE: The Hidden Truths About Calories (ORGASM-INTRESSANT!!!)
Hidden truth? Det är knappast något hidden.

Protein ger t.ex mer värmeutveckling i kroppen än kolhydrater och fett. Därför kan många uppleva att dom blir varma av en stor dos protein, t.ex en rejäl protte shake. Av just anledningen att det går åt mer kalorier att bryta ned protein.

Att några kalorier går tapt i förbränningen av maten är redan känt, att 2personer kan äta det exakt samma men ändå inte växa/krympa exakt lika mycket är även det känt och brukar kallas förbränning.

Oavsett så är dessa skillnader försummbara ifrån person till person. Det är egentligen smådetaljer.

Och skillnaden mellan tillagad och icke tillagad mat är även den försumbar i praktiken eftersom i 9/10 så tillagar en person en måltid så gör alla andra det också.

Det är t.ex ingen som äter en rå flintstek, råa potatisar , okokt pasta eller börjar häva i sig okokta riskorn. Iprincip all mat förtärs av samma metod i mån om tillagad eller inte tillagad, skillnaderna är som regel tillagnings sätt, kryddor och kombination av olika varor osv.


Dock kanske det upptäcks några nya variabler kring hur mycket kalorier som går tapt som t.ex att man tidigare trott att 100% av kalori tappet som går tapt är förbränningsprocessen men egentligen är 80% förbränningsprocessen och 20% bajsar man ut. Inte en aning, jag har inte läst all forskning i ämnet. Men jag vet iaf att kalorier går tapt i förtäringsprocessen är ingen direkt nyhet.


Den relevanta skillnaden jag ser med denna artikeln är ennu en orsak för tjockisar att skylla på varför dom är feta när dom äter 20chokolad kakor om dagen och 14pizzor i veckan.

Yeah right "dåliga gener" är varför du är fet.


edit : Sen angående "Det handlar i all enkelhet om att olika födoämnen inte absorberas lika perfekt som det står på etiketterna."

Det står inte någonstans på några etiketter jag läst något om förbrännings och nedbrytnings processen i kroppen. Det står hur mycket kalorier maten innehåller.

Riktigt vinklat och förvrängt med Aftonbladet nivå på detta.

Artikeln är förövrigt 1.5år gammal och hänvisar till andra studier, som ja iaf dom även dom måste vara MINST 1.5år


Möjligen relaterade ämnen...
Tråd: Skapare Svar: Visningar: Senaste inlägg:
  Intressant video om testosteron (testobooster vs injektioner) Whynot 4 2,636 2013-04-24,11:57
Senaste inlägg:: Whynot

Hoppa till:


Användare som tittar på tråden: 1 Gäst(er)
{myadvertisements[zone_2]}