LÄNGE LEVE EVILVALLE! o7
Fördelar med att vakna tidigt?
2014-03-10,01:38,
Inlägg: #1
Fördelar med att vakna tidigt?
Någon som provat att sova tidigare och vakna tidigt när solen går upp regelbundet? Vilka fördelar? Mer energi och bättre mående?

Tror Ragnarök hade en tråd där han provade detta men kunde inte hitta tråden.
2014-03-10,02:18,
Inlägg: #2
RE: Fördelar med att vakna tidigt?
Jag har varierat min dygnsrytm rätt flitigt de senaste åren och vänt dygnet på alla möjliga sätt och vis. Vissa skillnader har faktiskt uppmärksammats såsom känsla av mer vakenhet och energi de gånger jag gått upp tidigt. Däremot beror det på hur min livsstil sett ut just då.. Att varje dag/vecka gå och lägga sig vid ca 21 och gå upp vid ca 04, OK. Att dra ut o festa och fucka upp den rytmen.. inte särskilt bra. När jag drog upp 04 la jag dock in en powernap på en till ett par timmar runt 16 på eftermiddagen. Under dessa perioder hade jag mycket energi och kunde utnyttja hela dagen på ett optimalt sätt (ingen tv/dator, onödig slöstuff överhuvudtaget).

Finns såklart både för- och nackdelar med olika rytmer. Jag är en sådan person som har sjuk nattkreativitet, kan plugga i timmar, kan prata och diskutera saker med kompisar och verkligen vräka ur mig all möjlig skit. Denna kreativitet och motivation är inte lika stark på morgonen, tyvärr. Bästa pluggtiden är märkligt nog 22-02. Dock förlorar jag stora delar av den ljusa dagen med en sådan rytm så ur vissa perspektiv är inte den bra (heller).

Det absolut viktigaste är att försöka hålla en jämn dygnsrytm, det mår jag bäst av iaf.
2014-03-10,09:09, (Detta inlägg ändrades senast: 2014-03-10,09:12 av {2} Ragnarök.)
Inlägg: #3
RE: Fördelar med att vakna tidigt?
Har experimenterat en del samt läst på om ämnet och allt tyder på att gå upp med ljuset och lägga sig, enligt västerländsk kultur, tidigt är det effektivaste i längden vad gäller hormonella fördelar. Mer subjektiv fördel är att man får så jävla mkt gjort av att gå upp kl 4 på morgonen typ. När kl är 12 och det är dags för lunch har man ofta gjort dagens mål redan. Jobbar sj natt nu och min effektivitet har sjunkit enormt då dagarna blir ineffektiva och man är allmänt trött och degig - känner sig inte utvilad.


Finns forskning som visar på att kvällsmänniskor/morgonmänniskor faktiskt existerar och det bästa är nog att lyssna på sin kropp. Typ testa leva isolerad från klockor, samhälle osv och se hur kroppen reagerar och hur man ändrar sin rytm.
Extreme Living
Never complain - never explain
2014-03-10,10:00,
Inlägg: #4
RE: Fördelar med att vakna tidigt?
Sömn är ett väldigt intressant ämne, kan rekommendera följande bok.

http://www.amazon.com/The-Promise-Sleep-...e+of+sleep
2014-03-10,14:27,
Inlägg: #5
RE: Fördelar med att vakna tidigt?
(2014-03-10,10:00)Dayize Skrev: Sömn är ett väldigt intressant ämne, kan rekommendera följande bok.

http://www.amazon.com/The-Promise-Sleep-...e+of+sleep

Var jävligt nära att beställa men insåg den var 556 sidor? Har du läst den? Kan du ge en recension i så fall? Smile Sömn är nämligen intressant och jag som dom flesta andra har säkert ett underskott på den.
2014-03-10,15:10,
Inlägg: #6
RE: Fördelar med att vakna tidigt?
Jo jag har läst den (har ingen tv och spelar inget förutom lite schack ibland, så något skall man ju roa sig med på kvällarna Tongue)

Vetifan om den verkligen var 556 sidor, är nog en hel del referenser och så som tar upp många sidor. Helt klart en väldigt intressant bok, som tar upp de mesta som kan tänkas finnas om sömn, mardrömmar, sömnbrist, vad sömn gör osv. Vill minnas att även frågan från trådskaparen tas upp. Författaren är väldigt insatt och skriver på ett intressant sätt med många anekdoter. Den har ett antal år på nacken så finns väl säkert små saker som andra forskare hävdar annorlunda. Ganska mycket han tar dock upp lite mer ovanliga sömnsjukdomar som narkolepsi och liknande. Så ifall man är enbart är ute efter att kurera sina sömnproblem finns de möjligen bättre källor att läsa utav.

Ett återkommande tema jag har märkt när man läser böcker om tex, kost, vanor, meditation, sömn osv är att författarna oftast vill göra intrycket att just deras sätt (som i detta fallet att sova mer och bättre) kommer lösa alla problem. Detta är naturligtvis att förenkla de hela, alla element bidrar såklart till ett bättre välbefinnande. Men varför begränsa sig till ett område?

Talar jag från egen erfarenhet, så är dock att förbättra min sömn (både mängd och kvalité) det som gjort den absolut största skillnaden i mitt liv. En enorm skillnad i ork, humör, självdiciplin osv .
2014-03-10,15:46,
Inlägg: #7
RE: Fördelar med att vakna tidigt?
(2014-03-10,15:10)Dayize Skrev: Jo jag har läst den (har ingen tv och spelar inget förutom lite schack ibland, så något skall man ju roa sig med på kvällarna Tongue)

Vetifan om den verkligen var 556 sidor, är nog en hel del referenser och så som tar upp många sidor. Helt klart en väldigt intressant bok, som tar upp de mesta som kan tänkas finnas om sömn, mardrömmar, sömnbrist, vad sömn gör osv. Vill minnas att även frågan från trådskaparen tas upp. Författaren är väldigt insatt och skriver på ett intressant sätt med många anekdoter. Den har ett antal år på nacken så finns väl säkert små saker som andra forskare hävdar annorlunda. Ganska mycket han tar dock upp lite mer ovanliga sömnsjukdomar som narkolepsi och liknande. Så ifall man är enbart är ute efter att kurera sina sömnproblem finns de möjligen bättre källor att läsa utav.

Ett återkommande tema jag har märkt när man läser böcker om tex, kost, vanor, meditation, sömn osv är att författarna oftast vill göra intrycket att just deras sätt (som i detta fallet att sova mer och bättre) kommer lösa alla problem. Detta är naturligtvis att förenkla de hela, alla element bidrar såklart till ett bättre välbefinnande. Men varför begränsa sig till ett område?

Talar jag från egen erfarenhet, så är dock att förbättra min sömn (både mängd och kvalité) det som gjort den absolut största skillnaden i mitt liv. En enorm skillnad i ork, humör, självdiciplin osv .

+ rep för den recensionen, tackar.

Tycker det är ibtressant det du sjriver om att han, liksom i princip alla andra författare av självhjälpsböcer o dyl, framställer sin bok/metod som the magic pill som löser alla problem. Känner vi igen detta från PU-världen? Tongue Tycker iaf du själv tar upp en viktig point, nämligen att inte begränsa sig till en metod eller "guru". Själv kan jag inte nog poängtera vikten av detta. Det bästa är enligt mig att ha ett öppet sinne och prova olika saker för att på så sätt hitta vad som funkar bäst för en själv. Jag själv har "klippt och klistrat" från lite allt möjligt för att hitta det som i kombination funkar bäst för just mig och jag håller ständigt ögonen öppna för nya saker att prova - vissa saker är bra och andra funkar skit men det vet man inte föränns man provat. Kort och gott tror jag ett öppet sinne är key till det mesta. Nu blev detta lite off topic, men whatever. <3
2014-03-10,22:07,
Inlägg: #8
RE: Fördelar med att vakna tidigt?
Det har alltid funnits något magiskt över ritualen att gå upp klockan 4, känna den fuktiga luften mot ansiktet när jag svischat genom en folktom stad och kliva in på gymmet.. Känna att allt är fint som det är just då och där.

Hela dagen rullar alltid på bra och jag upplever betydligt mer driv efter tidig träning.
2014-03-11,01:02, (Detta inlägg ändrades senast: 2014-03-11,01:02 av {2} russel.)
Inlägg: #9
RE: Fördelar med att vakna tidigt?
De få gånger jag har gått upp, tagit en kaffe +tillskott och cyklat iväg till gymmat med musiken i örona. Kört 1 h och sedan en kall dush och fräscha kläder senare traskat iväg till tunnelbanan, i tid, mot skolan har varit bland de fridfullaste dagarna....

Så jävla härlig känsla att se folk se ut som blöta katter medans man själv är pigg och fräsch i huvudet.

Sen att man får en kommentar att man har en skön pump, ja det ärju ingen humörsänkare direkt.

Önskar att jag kan göra det fler gånger. ÄR förbannat bra på att snooza/stänga av fittalarmet. Får införa ngt att 1 snooz=skänka 500 kr till välgörenhet.
"Do you mind if I sit back a little?
Because your breath is bad- it really is."

- Donald Trump, to Larry King, on CNN'S "Larry King Live".
2014-03-11,08:51,
Inlägg: #10
RE: Fördelar med att vakna tidigt?
Det enda som förstör regelbunden morgonträning för mig är att jag går i gymnasiet vilket gör den minsta tillstymmelse till rutin totalt omöjlig. Jag börjar allt från kl 08.00 till 11.00..

Hoppas man alltid har samma tider på universitetet?
2014-03-11,09:03,
Inlägg: #11
RE: Fördelar med att vakna tidigt?
Univ varierar också. Men oavsett, gå upp samma tid. Om du börjar senare så hinner du läsa/plugga lite extra.
"Do you mind if I sit back a little?
Because your breath is bad- it really is."

- Donald Trump, to Larry King, on CNN'S "Larry King Live".
2014-03-11,15:40,
Inlägg: #12
RE: Fördelar med att vakna tidigt?
Uni varierar mest av allt. Börjat allt från 8 till att börja kl 17 lol. Dock som Russel skrev - gå upp ändå!! Finns inga ursäkter till att ibte gå upp kl 07 bara för att man börjar kl 11 den dagen. På Uni MÅSTE du gå upp och plugga då det till så stor del dessutom är baserat på självstudier!


Hoppa till:


Användare som tittar på tråden: 1 Gäst(er)
{myadvertisements[zone_2]}