LÄNGE LEVE EVILVALLE! o7
Koffein eller ej
2014-04-08,21:03,
Inlägg: #1
Koffein eller ej
Hej.

Som bekant för många är koffein i lagom dos bra för att hindra alzheimers och senilitet samtidigt som det hjälper en med inlärning. Att det blockerar trötthetshormoner kan väl ses som positivt också.

Dock finns det också forskning som visar att koffein sabbar ens dopaminreceptorer. DVS man gör ens dopaminreceptorer mindre känsliga = mindre alfa/sjunker i hierarkin.

Jag dricker en kopp kaffe då och då men funderar på att skippa det helt.

Kanske man bör skita i det men när man passerat 60 börja dricka en kopp om dagen tillsammans med testokur.

Vad säger ni? Bör man inta koffein eller ej? I vilka mängder och vid vilka tidpunkter? Överväger fördelarna nackdelarna?
Extreme Living
Never complain - never explain
2014-04-08,21:08, (Detta inlägg ändrades senast: 2014-04-08,21:12 av {2} TonightIsTheNight.)
Inlägg: #2
RE: Koffein eller ej
Angående sjukdomsförebyggande är att det minskar oddsen för diabetes det starkast bevisade, alzheimers o parkinson skall även finnas en del bevis för (minns inte hur starka).

Jag dricker 2 koppar om dagen och känner inte lika fuckade dopaminreceptorer eller stresshormon som förut när jag drack typ 5, kan tänka mig köra 0 sen men orkar inte nu. Som gamling är det nog bra att dricka mer, ja.

Koffein gör f.ö. att man får sämre nattsömn (även om man somnar och sover 8 timmar får man sämre sömnkvalitet om man har koffein i systemet, något som tenderar bidra till att skapa beroendet, då kaffedrickaren behöver en ny dos för att känna sig pigg efter en natt utan ordentlig sömn), men dricker man 2 koppar på morgonen så hinner koffeinet gå ur systemet till kvällen.

EDIT:

Koffein är en sån grej som både har starka pros n cons, så man får bedöma både pros n cons och sen besluta hur man vill göra.
Will To Power.

Winning Beats The Game.

2014-04-08,21:26,
Inlägg: #3
RE: Koffein eller ej
mm.


Eller kanske ta det i en ytterst liten dos då och då.
Extreme Living
Never complain - never explain
2014-04-08,21:32, (Detta inlägg ändrades senast: 2014-04-08,21:32 av {2} russel.)
Inlägg: #4
RE: Koffein eller ej
Tycker man ska köra uppehåll ett par dagar. On/off typ.

Får ersätta kaffe kicken med typ ngn fysiska rörelser/aktivitet, kalldush(om man är hemma) för att komma igång eller ngt.
"Do you mind if I sit back a little?
Because your breath is bad- it really is."

- Donald Trump, to Larry King, on CNN'S "Larry King Live".
2014-04-08,22:32,
Inlägg: #5
RE: Koffein eller ej
Koffein utsätter hjärtat för en del påfrestning (om det är kontinuerligt). Lättare att få hjärtklappningar och andra negativa hjärtbeteenden etc. Något läkare avråder för personer som har proböem på den fronten. Speciellt äldre som lever stressigt och med dålig kost etc. Man lurar lixom kroppen att den är pigg när det i själva verket kan vara tvärtom.
2014-04-08,22:43, (Detta inlägg ändrades senast: 2014-04-08,22:45 av {2} confused....)
Inlägg: #6
RE: Koffein eller ej
(2014-04-08,21:26)Ragnarök Skrev: mm.


Eller kanske ta det i en ytterst liten dos då och då.

Detta gör jag, en vanlig dag med normal sömn där jag sovit 7-8timmar dricker jag aldrig kaffe, eller om jag har sovit lite små dåligt en natt typ 5-6timmar och är trött men inte super trött dricker jag inte heller kaffe.


Utan jag kör det enbart om jag sovit dåligt flera dagar i sträck eventuellt sovit typ 2-3timmar en natt och är megatrött och är så jävla slut i huvudet att jag knappt vet vad jag heter.

Helt enkelt i nödfall när jag iprincip måste. Inte om jag bara är lite småtrött.
2014-04-09,03:50,
Inlägg: #7
RE: Koffein eller ej
drick kaffe om man tycker att det är gott eller vill bli pigg. tror att det har ytterst marginell påverkan på hur alfa man känner sig...
2014-04-09,05:03, (Detta inlägg ändrades senast: 2014-04-09,05:11 av {2} Ragnarök.)
Inlägg: #8
RE: Koffein eller ej
(2014-04-09,03:50)snabbacash Skrev: drick kaffe om man tycker att det är gott eller vill bli pigg. tror att det har ytterst marginell påverkan på hur alfa man känner sig...

Vem som helst kan känna sig alfa utan att vara det. En alfa, eller ju högre upp i sociala hierarkier man är, har känsligare dopaminreceptorer, mer serotonin, och andra kemiska balanser i hjärnan. En alfa som tar kokain eller alkohol får t ex inte samma effekter som en beta av drogerna. Det är oklart exakt hur, men alkohol i social kontext suddar också ut hierarkiska ordningar/försvagar den.

Det handlar inte heller bara om att bli alfa, som brukar få ett negativt klang nuförtiden pga konformister som vänder kappan efter vinden och just nu har som trend att "stå över det game" - de är ju naturals och bara sköna dudes. Det handlar om uppnå sitt bästa jag. Att höja sitt normala state. Genom stimulinter höjer vi oss tillfälligt, men genom abstinens kan vi höja vår basnivå - hur högt är osäkert.

http://www.reddit.com/r/NoFap/comments/1...e_key_for/

I den länken jämförs koffein med andra stimulier. Jag själv blir på kasst humör några dagar om jag går cold turkey från en intensivt kaffedrickande period.

Men sen ska man såklart inte överdriva, för de flesta spelar det ingen roll eftersom de inte bryr sig så mycket och de har inte grundbultarna nere i övrigt (typ äter skit, tränar aldrig). Men för oss intresserade av att manipulera våra kroppar och prestera på topp från en kemisk och biologisk nivå är det kul shit att diskutera och experimentera med.

Sen inser inte de flesta människor att vi påverkas enormt av vad vi trycker i oss.
Extreme Living
Never complain - never explain
2014-04-09,08:54, (Detta inlägg ändrades senast: 2014-04-09,10:31 av {2} SvaMp_.)
Inlägg: #9
RE: Koffein eller ej
Personligen försöker jag hålla mig ifrån allt som gör mig beroende. Kaffe dricker jag sparsamt.

Jag känner att jag sover sämre av det också även om jag druckit på dagen, ibland kan jag bli allmänt dampad i kroppen. Skulle gärna läsa nån sammanställning av vetenskapliga artiklars exakta pro's & cons. Min egen folosofi är dock att jag försöker minska allt som gör mig beroende.
2014-04-09,12:40, (Detta inlägg ändrades senast: 2014-04-09,13:40 av {2} TonightIsTheNight.)
Inlägg: #10
RE: Koffein eller ej
(2014-04-09,05:03)Ragnarök Skrev: Vem som helst kan känna sig alfa utan att vara det. En alfa, eller ju högre upp i sociala hierarkier man är, har känsligare dopaminreceptorer, mer serotonin, och andra kemiska balanser i hjärnan. En alfa som tar kokain eller alkohol får t ex inte samma effekter som en beta av drogerna. Det är oklart exakt hur, men alkohol i social kontext suddar också ut hierarkiska ordningar/försvagar den.

Hur kan det vara oklart, alkohol leder till att man blir mindre hämmad, mer känslostyrd. Dina exekutiva funktioner i frontalloben dämpas, social rädsla blir lägre och konsekvenstänk dämpas, du blir mer "i nuet".

Om nån är alpha utan alkohol så märks såklart inte lika stor skillnad som om nån är blyg och alkoholen löser upp den blyges rädslor etc. --- > därför jämnas skillnaderna ut sig mer när folk är fulla.

Citat:Det handlar inte heller bara om att bli alfa, som brukar få ett negativt klang nuförtiden pga konformister som vänder kappan efter vinden och just nu har som trend att "stå över det game" - de är ju naturals och bara sköna dudes. Det handlar om uppnå sitt bästa jag. Att höja sitt normala state. Genom stimulinter höjer vi oss tillfälligt, men genom abstinens kan vi höja vår basnivå - hur högt är osäkert.

http://www.reddit.com/r/NoFap/comments/1...e_key_for/

I den länken jämförs koffein med andra stimulier. Jag själv blir på kasst humör några dagar om jag går cold turkey från en intensivt kaffedrickande period.

Men sen ska man såklart inte överdriva, för de flesta spelar det ingen roll eftersom de inte bryr sig så mycket och de har inte grundbultarna nere i övrigt (typ äter skit, tränar aldrig). Men för oss intresserade av att manipulera våra kroppar och prestera på topp från en kemisk och biologisk nivå är det kul shit att diskutera och experimentera med.

Sen inser inte de flesta människor att vi påverkas enormt av vad vi trycker i oss.

Håller med om detta. Big Grin

(2014-04-09,08:54)SvaMp_ Skrev: Personligen försöker jag hålla mig ifrån allt som gör mig beroende. Kaffe dricker jag sparsamt.


Yeah, beroende känns onödigt. Säkert halva anledningen till att folk blir beroende är för att det tar lång tid för koffein att gå ur kroppen och folk dricker det på eftermiddagen också och inte bara på morgonen. Därmed vaknar man upp trött utan att ha sovit ut ordentligt och lösningen blir att dricka kaffe igen. Andra halvan är väl dopamin / serotonin / andra anledningar till att man har lite energi, tror jag.

Citat:Jag känner att jag sover sämre av det också även om jag druckit på dagen, ibland kan jag bli allmänt dampad i kroppen. Skulle gärna läsa nån sammanställning av vetenskapliga artiklars exakta pro's & cons. Min egen folosofi är dock att jag försöker minska allt som gör mig beroende.

2 koppar på morgonen borde inte försämra nattsömn, även om spår av koffein kanske KAN finnas kvar.

Inte helt uttömmande men ger mer kunskap:

http://www.health.harvard.edu/newsletter...out-coffee
Will To Power.

Winning Beats The Game.

2014-04-09,14:49, (Detta inlägg ändrades senast: 2014-04-09,14:52 av {2} Evilvalle.)
Inlägg: #11
RE: Koffein eller ej
fyfaen jag skulle verkligen behöva paus från all koffein å skit. Kör PWO typ 5 dagar i veckan innehållandes en hel del koffein men även taurin samt annat stimulansskit, kört fan ett halvår utan paus nu zzzzzzzzzzzz

(2014-04-09,12:40)TonightIsTheNight Skrev: Om nån är alpha utan alkohol så märks såklart inte lika stor skillnad som om nån är blyg och alkoholen löser upp den blyges rädslor etc. --- > därför jämnas skillnaderna ut sig mer när folk är fulla.

Afan, ett bra sign är när du får höra: "du är ju typ alltid full du även fast du inte dricker!" av brudarna =)))))))))))))))))))))))))))))))))
[SIGPIC][/SIGPIC]
You can't snort a line of coke off a woman’s ass and not wonder about her hopes and dreams.
2014-04-09,20:22,
Inlägg: #12
RE: Koffein eller ej
(2014-04-09,05:03)Ragnarök Skrev: En alfa, eller ju högre upp i sociala hierarkier man är, har känsligare dopaminreceptorer, mer serotonin, och andra kemiska balanser i hjärnan. En alfa som tar kokain eller alkohol får t ex inte samma effekter som en beta av drogerna.

Någon med känsligare dopaminreceptorer påverkas alltså mer/annorlunda av droger än andra?
2014-04-09,20:34, (Detta inlägg ändrades senast: 2014-04-09,20:45 av {2} illdan.)
Inlägg: #13
RE: Koffein eller ej
[Image: 1978400_789910491029964_1869098612_o.jpg][/quote]

(2014-04-09,14:49)Evilvalle Skrev: Afan, ett bra sign är när du får höra: "du är ju typ alltid full du även fast du inte dricker!" av brudarna =)))))))))))))))))))))))))))))))))

Fick höra detta i somras.. Fast mer av "gammla" kompisar/bekanta än brudar...
Var en mycket bra tid för mig då, no-fap, No-smoke.. Mycket utångar under vår-månaderna...

Dom: "Faaaan va full o crazy du var igår"
Jag: "Asså?? Jag drack typ bah 5öl.. men aja var ju kul iaf Smile"

shiiit... nu när jag tänker tillbaka på det var jag fett mycket mer alpha då än nu...

Minns när en STHLMs brud kom o satte sig brevid mig o 7killar på en liten festival... Jag fråga ut henne som fan... hon blev as submisive... ("Lyckades" få med henne från festivalen dagen efter hem till mina föräldrar 30min bort.. o låg osv )

Mitt i allt springer en annan brud het(jag hälsat på innan) förbi vårat "camp".. så skriker jag typ hennes namn "Tjej2" högt!..
Hon vänder och kommer...
Hon bara "aaah vaad? Big Grin"
Jag *Vinkar henne att komma närmare*
Hon*Sätter sig på huk vid mig*
Jag "Görs då?"
Hon "Jag ska dit bort och göra XX"
Jag "Alriiight, hälsa på Sthlmsbrud"
HOn *hälsar*
Jag "Alrite, ses sedan tjej2"....
Hon "Heeeejrå..." *går*


Får nästan lite ångest nu när jag tänker på det =/... Fast ska se till att denna sommarn blir tillochmed fetare Big Grin.
The quality of a person's life is in direct proportion to their commitment to excellence, regardless of their chosen field of endeavor -Vince Lombardi
2014-04-09,22:15,
Inlägg: #14
RE: Koffein eller ej
(2014-04-09,20:22)Vetinte Skrev: Någon med känsligare dopaminreceptorer påverkas alltså mer/annorlunda av droger än andra?

Jobbade 14h igår därav den dumma kommentaren. Det säger ju sig självt Smile


Hoppa till:


Användare som tittar på tråden: 1 Gäst(er)
{myadvertisements[zone_2]}