LÄNGE LEVE EVILVALLE! o7
Meditations(t)råd
2014-05-02,12:31,
Inlägg: #1
Meditations(t)råd
Tjena!
Jag mediterade just för 8nde dagen och tänkte att jag kunde lägga upp en tråd här för att kanske få lite hjälp.
Såhär ser min procedur ut:
Sitter på en stol i ett halvmörkt tyst rum, lutar mig inte mot stolsryggen utan sitter med rak rygg. Sätter mobilen på ljudlöst och ett larm på 21 minuter, sen sitter jag bara där och försöker fokusera på andningen.
Problemet är att jag ofta "flyter iväg" i tankar, oftast positiva fantasier, igår kom jag på mig själv med att fantisera om hur jag skulle beasta på en festival och nyss när jag meditera kom jag på mig själv med att fantisera om hur jag approacha en 10a på stan med ny öppning och att det gick skitbra. Annars kommer tankar som "Är inte tiden slut snart?", "Det kliar på näsan" och allmänna tankar bara.
Lyckas ibland hålla tankarna borta en stund, tror jag iaf, lite känns det som att det är tankar där fast jag vet inte vad dom är, typ som en mild bakgrundsstörning.

Hur såg det ut för er när ni börja meditera?
Bör jag ändra något i min procedur?
Tror ni det spelar någon roll om jag lutar mig mot stolryggen? Det är rätt jobbigt att sitta med rak rygg i 20 min Tongue
Är det kanske är träningssak och bara att hålla ut så blir det bättre?

Jag vet inte heller om det har gett resultat, man inbillar sig ju det men jag vet inte. Berätta gärna om hur det ser ut för er, vilka resultat osv!
2014-05-02,13:50, (Detta inlägg ändrades senast: 2014-05-02,13:51 av {2} Bruno.)
Inlägg: #2
RE: Meditations(t)råd
Börja med kortare med intensivare pass och sen arbetar du dig uppåt!
Att vara fullt fokuserad på att vara helt närvarande och utan tankar är ju inte särskilt svårt i några minuter, sen blir det svårare och klarar man inte ~ 5min intensiva pass så klarar man nog inte heller +20min halvintensiva.

När jag sitter på tuben brukar jag göra 5min intensiva pass där jag blundar och drar på japanska meditationsmelodier och låtsas att jag är samurai, annars kör jag ganska precis som du, ca 20min med öppna ögon och fokuserar bara på att liksom känna varenda sinne jag har utan att ha några tankar. Så variera lite, tränar man löpning så kör man ju inte alltid långa 20min distanspass eller enbart 5min intervaller.
Själv lägger jag ingen vikt alls hur jag sitter eller ligger, bara på att vara "här".
2014-05-02,16:48,
Inlägg: #3
RE: Meditations(t)råd
Jag lyssnar alltid till någon form av binaural beats, alltså HoloSync liknande. Sitter i alfaposition/power posing i en skön stol och bara låter allting vara. Alltså försöker jag inte aktivt döda mina tankar utan låter de komma, utan att lägga någon större vikt vid dem, för att sedan känna dem passera. Jag har också märkt ibland att väldigt gamla minnen har kommit upp som jag tidigare förtryckt. Alltså gamla känslor som jag hållit undan. Det känns verkligen vackert att kunna börja gråta eller asgarva när man bara sitter där =) Den här videon tycker jag e guld, möjligtvis lite avancerad men om du har mediterat ett tag tror jag budskapet kommer fram på ett bra vis Smile

2014-05-04,13:39,
Inlägg: #4
RE: Meditations(t)råd
Godsgift:

Har du nå länkar till sköna ljudgrejs att lyssna på medans man mediterar och vet du vad skillnaden är mellan olika ljudfrekvenser?
2014-05-04,15:18,
Inlägg: #5
RE: Meditations(t)råd


denna är bra 10 hz, man behöver inte meditera för att känna dess effekt. man får effekt efter några minuter oavsett vad man gör, promenerar eller upptagen spelar ingen roll

lyssna med hörlurar
2014-05-04,16:31,
Inlägg: #6
RE: Meditations(t)råd
(2014-05-04,15:18)tay Skrev:

denna är bra 10 hz, man behöver inte meditera för att känna dess effekt. man får effekt efter några minuter oavsett vad man gör, promenerar eller upptagen spelar ingen roll

lyssna med hörlurar

Vad är det dessa ljud gör för nått då om vi säger att jag lyssnar på den medans jag är ute o går, läser på forumet eller whatever?
2014-05-04,16:39,
Inlägg: #7
RE: Meditations(t)råd
(2014-05-04,16:31)mpuabby Skrev: Vad är det dessa ljud gör för nått då om vi säger att jag lyssnar på den medans jag är ute o går, läser på forumet eller whatever?

10 hz frekvensen gör en chill, mindre tension/stress, sänker ner tankarna osv

prova Smile
2014-05-04,16:45,
Inlägg: #8
RE: Meditations(t)råd
(2014-05-04,16:39)tay Skrev: 10 hz frekvensen gör en chill, mindre tension/stress, sänker ner tankarna osv

prova Smile

o man behöver ej meditera för o märka nått? nice ;D
2014-05-04,17:08,
Inlägg: #9
RE: Meditations(t)råd
(2014-05-04,16:45)mpuabby Skrev: o man behöver ej meditera för o märka nått? nice ;D

yeah, både jag och en kompis fick effekt av det utan att meditera till det
2014-05-04,17:13,
Inlägg: #10
RE: Meditations(t)råd
(2014-05-04,17:08)tay Skrev: yeah, både jag och en kompis fick effekt av det utan att meditera till det

sitter o lyssnar nu haha! let the magic happen Wink Btw, spelare nå roll vilken volym man har på?
2014-05-04,17:26,
Inlägg: #11
RE: Meditations(t)råd
(2014-05-04,13:39)mpuabby Skrev: Godsgift:

Har du nå länkar till sköna ljudgrejs att lyssna på medans man mediterar och vet du vad skillnaden är mellan olika ljudfrekvenser?
Nja men holosync eller lifeflow borde vara lätta att googla fram. Kolla hos TPB. Vet att elliott kört holosync hur länge som helst och han älskar det. Lifeflow har många users på rsdnation haft galna resultat med =))
2014-05-04,18:24,
Inlägg: #12
RE: Meditations(t)råd
(2014-05-04,17:26)godsgift Skrev: Nja men holosync eller lifeflow borde vara lätta att googla fram. Kolla hos TPB. Vet att elliott kört holosync hur länge som helst och han älskar det. Lifeflow har många users på rsdnation haft galna resultat med =))

Nice! Ska köra lifeflow grejjen, är det bara lyssna på den level man ligger på och meditera som vanligt eller? =)
2014-05-04,18:36,
Inlägg: #13
RE: Meditations(t)råd
(2014-05-04,17:13)mpuabby Skrev: sitter o lyssnar nu haha! let the magic happen Wink Btw, spelare nå roll vilken volym man har på?

tror inte det spelar någon roll. ha det på vanlig volym och effekten brukar komma efter några minuter, sen vet jag inte om det funkar för alla =)
2014-05-04,18:55,
Inlägg: #14
RE: Meditations(t)råd
(2014-05-04,18:24)mpuabby Skrev: Nice! Ska köra lifeflow grejjen, är det bara lyssna på den level man ligger på och meditera som vanligt eller? =)

Japp =) Sen finns de säkert mer utförligt med faq osv på deras hemsidor. Men i regel bara att börja från first level och sen jobba sig uppåt. På de jag kör kan man bara köra de en gång per dag för att det kan vara rätt krävande för huvudet. Så bara att plugga i lurarna under the daily meditation session och du är hemma Smile))))
2014-05-04,21:21,
Inlägg: #15
RE: Meditations(t)råd
Tack för alla svar och tips! Håller på och fixar lifeflow, och idag ska jag testa 10hz ljudet!

F.ö upptäckte jag eventuellt en ganska stor "effekt" idag, oklart om det är relaterat, men jag är ganska bevandrad i alkoholens bieffekter, och senaste dagarna är första pålänge som jag sluppit en av dom Big Grin
Jag har i princip krökat varje dag sen i onsdags, jag och min room mate har haft besök, idag och igår har jag fått göra ganska mycket gnäll om bakisångest. I normala fall brukar jag ha ganska brutal bakfylleångest om jag krökat några dagar irad, nu: ingenting. Väldigt skönt.
2014-05-05,10:49,
Inlägg: #16
RE: Meditations(t)råd
Provade att meditera med 10hz-ljudet igår innan jag la mig, vet inte om det var för att jag var trött, lite bakis, eller lite påverkad av whiskeyn jag drack på kvällen men jag hamnade i ett nästan apatiskt tillstånd! Säkert 16-18 minuter satt jag helt blickstilla och hade inte tänkt på att svälja saliv över huvudtaget, som jag annars antagligen gör flera gånger. Kändes nästan lite läskigt. Det kom inte heller fram många tankar, känns som att det där ljudet var otroligt effektivt.
2014-05-05,23:00, (Detta inlägg ändrades senast: 2014-05-05,23:10 av {2} tay.)
Inlägg: #17
RE: Meditations(t)råd
(2014-05-05,10:49)fisk Skrev: Provade att meditera med 10hz-ljudet igår innan jag la mig, vet inte om det var för att jag var trött, lite bakis, eller lite påverkad av whiskeyn jag drack på kvällen men jag hamnade i ett nästan apatiskt tillstånd! Säkert 16-18 minuter satt jag helt blickstilla och hade inte tänkt på att svälja saliv över huvudtaget, som jag annars antagligen gör flera gånger. Kändes nästan lite läskigt. Det kom inte heller fram många tankar, känns som att det där ljudet var otroligt effektivt.

haha det funkade för dig med. trodde först bara det funkar för vissa. ja ljudet gör helt klart så att tankar minskar

Review om 10 hz ljudet: http://4mind4life.com/blog/2008/01/05/my...-hz-alpha/

Många är är ofta i beta vågor, det finns olika hjärnvågor och beta vågor är den högsta vilket gör att man tänker mycket och blir stressad. Det handlar om att sänka sina hjärnvågor till alpha, därför 10 hz funkar så bra.

info om alpha vågor: http://4mind4life.com/blog/2008/04/03/al...ain-waves/
2014-05-05,23:14,
Inlägg: #18
RE: Meditations(t)råd
(2014-05-05,23:00)tay Skrev: haha det funkade för dig med. trodde först bara det funkar för vissa. ja ljudet gör helt klart så att tankar minskar

Review om 10 hz ljudet: http://4mind4life.com/blog/2008/01/05/my...-hz-alpha/

Många är är ofta i beta vågor, det finns olika hjärnvågor och beta vågor är den högsta vilket gör att man tänker mycket och blir stressad. Det handlar om att sänka sina hjärnvågor till alpha, därför 10 hz funkar så bra.

info om alpha vågor: http://4mind4life.com/blog/2008/04/03/al...ain-waves/

Så om man jobbat/tränat/vart ute o festat och är uppe i varv. Borde det ge bättre sömn osv om man lyssnar 30min på 10hz du länkade innan man går o lägger sig ? =)
2014-05-06,00:32, (Detta inlägg ändrades senast: 2014-05-06,01:11 av {2} tay.)
Inlägg: #19
RE: Meditations(t)råd
(2014-05-05,23:14)mpuabby Skrev: Så om man jobbat/tränat/vart ute o festat och är uppe i varv. Borde det ge bättre sömn osv om man lyssnar 30min på 10hz du länkade innan man går o lägger sig ? =)

ingen aning. men kan tänka mig att det gör det. vet att meditation innan man ska sova förbättrar sömnkvalite iaf.

håller med godsgift ang holosync, har precis börjat på det och lyssnar innan jag ska sova
http://kickass.to/holosync-7-levels-prol...84710.html

10 hz ljudet är väldigt effektivt ifall man känner "approach anxiety" då man kan lyssna på det i sin mp3/mobil när man är ute och approachar eller whatever man gör, absolut inget som behövs meditera till, den där chill effekten kommer av sig själv efter några minuter. Det är ett tyst ljud i bakgrunden bara, inte alls som musik, så man kan höra andra tydligt när man pratar även om man har det på i hörlurar.

Minns när jag visade ljudet för en kompis och han gillade det så sen hade han han laddat ner det till sin mp3 och vi båda lyssna på det när vi var ute, han sa att han blev självsäker av det. Man blir väldigt chill, och "centrerad" av det, thoughts slows way down. Rekomenderas starkt att ha i hörlurar när ni är ute!
2014-05-06,13:36,
Inlägg: #20
RE: Meditations(t)råd
När jag har ögonen stängda så går jag in i mig själv för mycket och när jag har ögonen öppna så börjar jag röra på mig mer och blir för okoncentrerad, så ska testa nu ett att ha ögonen halvt öppna.

Brukar variera mina meditationspass genom att som sagt ha ögonen öppna/stängda, bara fokusera på andningen, göra bodyscan och ibland bara låta allt vara exakt så som det är; låta andningen vara "fri"


Hoppa till:


Användare som tittar på tråden: 1 Gäst(er)
{myadvertisements[zone_2]}