LÄNGE LEVE EVILVALLE! o7
Solskydd året om, bra grejer för att hålla sig ung
2014-12-24,02:17, (Detta inlägg ändrades senast: 2014-12-24,02:24 av {2} ångest101.)
Inlägg: #1
Solskydd året om, bra grejer för att hålla sig ung
Det kommer förmodligen inte som en nyhet för er att solen (I stora mängder) är en en av dom största orsakerna till för tidigt åldrande. Själv är jag 26 år och ser fresh ut, och vill fortsätta med det!
På sommaren använder jag alltid keps och solskydd i ansiktet, undviker att pressa och har slutat med solarium.

Två frågeställningar som jag har till er.

1. Tycker ni det är värt att "spara" sig? Eller vill ni vara bruna när ni är unga och "skiter" i om det sliter på er hy i framtiden? Man ska tydligen kunna spara många år om man har respekt för solande.

2. I kalla Sverige är ju inte solen så stark förutom under sommaren, tror ni att det är försäljar-bullshit att man bör använda spf året om? För att undvika rynkor osv

Det kanske låter löjligt detta, men jag tror verkligen på det! Och vill gärna hålla mig så fresh som möjligt i 30års åldern!

EDIT ; Det ska var ett ? efter året om i rubriken!
2014-12-24,05:10, (Detta inlägg ändrades senast: 2014-12-24,05:13 av {2} Ragnarök.)
Inlägg: #2
RE: Solskydd året om, bra grejer för att hålla sig ung
AJg skiter i att sola, skyddar mig med keps o solbrillor o dyl. Aldrig krämer för är aldrig i solen så länge =)

Har däremot inget emot att ta jobb i sol osv om det kräver det. DÅ med solkräm såklart. Men att aktivt leta efter sol för att bli brun, nej tack.

Varit i latinamerika i ett par år och är vitare än jag brukar vara i Sverige, för varmt att vara i solen och skyddar mig mer aktivt här. Cancer hej då.

SKulle aldrig falla mig in att köpa solkräm för frekvent bruk heller av ekonomiska skäl.
Extreme Living
Never complain - never explain
2014-12-24,07:31,
Inlägg: #3
RE: Solskydd året om, bra grejer för att hålla sig ung
Kan ju finnas risk med att smeta in huden med massa substanser varje dag också...
Varför skulle man behöva använda solskydd året runt i Sverige?!
2014-12-24,09:55, (Detta inlägg ändrades senast: 2014-12-24,09:59 av {2} Bruno.)
Inlägg: #4
RE: Solskydd året om, bra grejer för att hålla sig ung
Kalla mig faggot men jag brukar sola och smörjer in huden då och då, mest med kokosolja.
Svårt att bli övertygad om det farliga UV-ljuset när man ändå bor på våra breddgrader. Det är ju fan kolsvart större delen av dygnet på vintrarna och det som kallas för sommar är ju oftast bara 1-2 veckor där man ser solen.
Någon keps för att skydda huden under denna korta period? Give me a f break.

Så till vida du inte är ginger och extremt känslig, så gör man nog bättre i att oroa sig för d-vitaminbrist istället. Såg nån undersökning om hur 82% av ungdomarna i Norrbotten hade d-vitaminbrist och över hälften av småbarnen i Göteborgstrakten. Så ja, utan att vara nån expert här så vill jag nog påstå att det hela är överdrivet.

Många som gapar om solariums hemska effekter verkar inte heller betänka att det är skillnad på solarium och solarium och att det går att ställa in ljusstyrka osv. så du har ju variabler som bestämmer hur ”farligt” du nu väljer att göra det för dig. Är man bara ordentlig och tar på skyddsglasögonen, skyddar bollarna och ser till att inte bränner sig, så whatever fan.

Nu finns det ju tillskott av d-vitamin man kan ta men jag mår fan bra av att sola också och jag känner hur min hjärna arbetar bättre, känner mig friskare, har mer energi och mer driv, plus att det hjälper på krogen och det är niceare att ligga när man har färg och är i hyfsad form.
Och miljoner av svarta kan inte ha fel, kokosolja är grymt för huden, man ser resultat direkt. Huden blir ung igen.

Med allt det sagt så vill man naturligtvis inte heller se ut som någon jävla prettyboi från Paradise Hotel men nog går det att ha en skön bränna och en grymt hälsosam hud och fortfarande se maskulin ut och inte behöva vara för fåfäng.
2014-12-24,18:10, (Detta inlägg ändrades senast: 2014-12-24,18:12 av {2} Ragnarök.)
Inlägg: #5
RE: Solskydd året om, bra grejer för att hålla sig ung
Min farsa har haft cancerpositiva malignt melagnom eller vad det heter i huvudet 5 gånger. Han har aldrig skyddat sig, förräns nu när han är i 60 års åldern... Haft snaggat hel sitt liv med eftersom han tappade håret tidigt med. En av faktorerna som ger cancer är den samanlagda tiden totalt huddelen utsatts för solljus. Åker man mycket skidor eller reser mycket till varma länder är det naturligtvis viktigare. Men om man kollar på statistik över hudcancer så är det just nu när svensken börjat resa mycket som cancern har ökat mycket.

I Australien ser man ju hudcancerkliniker i varenda jävla hörna i princip. Vita är inte menade att glassa i solstrålning från andra delar av världen Tongue


Är det däremot Sverige vi snackar om så spelar det väl itne så stor roll. Men att åka till soligare bredgrader och aktivt sola är för det första så jäääävla tråkigt och för det andra ökar cancerrisken.
Extreme Living
Never complain - never explain
2014-12-24,23:38, (Detta inlägg ändrades senast: 2014-12-24,23:40 av {2} ångest101.)
Inlägg: #6
RE: Solskydd året om, bra grejer för att hålla sig ung
(2014-12-24,09:55)Bruno Skrev: Kalla mig faggot men jag brukar sola och smörjer in huden då och då, mest med kokosolja.
Svårt att bli övertygad om det farliga UV-ljuset när man ändå bor på våra breddgrader. Det är ju fan kolsvart större delen av dygnet på vintrarna och det som kallas för sommar är ju oftast bara 1-2 veckor där man ser solen.
Någon keps för att skydda huden under denna korta period? Give me a f break.

Så till vida du inte är ginger och extremt känslig, så gör man nog bättre i att oroa sig för d-vitaminbrist istället. Såg nån undersökning om hur 82% av ungdomarna i Norrbotten hade d-vitaminbrist och över hälften av småbarnen i Göteborgstrakten. Så ja, utan att vara nån expert här så vill jag nog påstå att det hela är överdrivet.

Många som gapar om solariums hemska effekter verkar inte heller betänka att det är skillnad på solarium och solarium och att det går att ställa in ljusstyrka osv. så du har ju variabler som bestämmer hur ”farligt” du nu väljer att göra det för dig. Är man bara ordentlig och tar på skyddsglasögonen, skyddar bollarna och ser till att inte bränner sig, så whatever fan.

Nu finns det ju tillskott av d-vitamin man kan ta men jag mår fan bra av att sola också och jag känner hur min hjärna arbetar bättre, känner mig friskare, har mer energi och mer driv, plus att det hjälper på krogen och det är niceare att ligga när man har färg och är i hyfsad form.
Och miljoner av svarta kan inte ha fel, kokosolja är grymt för huden, man ser resultat direkt. Huden blir ung igen.

Med allt det sagt så vill man naturligtvis inte heller se ut som någon jävla prettyboi från Paradise Hotel men nog går det att ha en skön bränna och en grymt hälsosam hud och fortfarande se maskulin ut och inte behöva vara för fåfäng.

Tror jag tål solen bra då jag är ganska mörk, det är inget nojande direkt från min sida,utan jag vill bara inte stå som ett frågetecken dagen man ser ut som en kuk i ansiktet. xD

Vad kan man göra mer för att hålla sig ung, förutom basics som
sova,äta,träna-bra undvika sola hårt, undvika rökning/för mycket sprit?
Försöka stressa mindre hmm?

Tanken på att man är närmare 30 än 20 fick mig att tänka till lite hehe

(2014-12-24,18:10)Ragnarök Skrev: Min farsa har haft cancerpositiva malignt melagnom eller vad det heter i huvudet 5 gånger. Han har aldrig skyddat sig, förräns nu när han är i 60 års åldern... Haft snaggat hel sitt liv med eftersom han tappade håret tidigt med. En av faktorerna som ger cancer är den samanlagda tiden totalt huddelen utsatts för solljus. Åker man mycket skidor eller reser mycket till varma länder är det naturligtvis viktigare. Men om man kollar på statistik över hudcancer så är det just nu när svensken börjat resa mycket som cancern har ökat mycket.

I Australien ser man ju hudcancerkliniker i varenda jävla hörna i princip. Vita är inte menade att glassa i solstrålning från andra delar av världen Tongue


Är det däremot Sverige vi snackar om så spelar det väl itne så stor roll. Men att åka till soligare bredgrader och aktivt sola är för det första så jäääävla tråkigt och för det andra ökar cancerrisken.

Verkligen! Sol&bad semester, what a waste!
Tack för svar, har inget att kommentera direkt.
2014-12-25,01:31,
Inlägg: #7
RE: Solskydd året om, bra grejer för att hålla sig ung
Om du är mörk redan så varför sola? vilket land är du ifrån?
2014-12-25,01:52, (Detta inlägg ändrades senast: 2014-12-25,01:55 av {2} ångest101.)
Inlägg: #8
RE: Solskydd året om, bra grejer för att hålla sig ung
(2014-12-25,01:31)selected Skrev: Om du är mörk redan så varför sola? vilket land är du ifrån?

Mörk som i mörkt hår&ögon behöver lite sol för att bli brun, och håller mig brun länge.


Hoppa till:


Användare som tittar på tråden: 1 Gäst(er)
{myadvertisements[zone_2]}