LÄNGE LEVE EVILVALLE! o7
Ritualer med ljud och rörelse i grupp, olika kulturer
2015-05-01,22:09, (Detta inlägg ändrades senast: 2015-05-01,22:19 av {2} SvaMp_.)
Inlägg: #1
Ritualer med ljud och rörelse i grupp, olika kulturer
Nått jag fascineras, av egentligen mitt stora intresse i livet, är energier i oss själva, vad som väcker oss, vad som håller ner oss. Ska inte bli alltför flummiga där men något intressant är olika ritualer som finns i olika kulturer där de med sång och rörelse skapar en vibration som man liksom känner av. I västerlandet finns inte lika mycket sådant, närmaste kan vara konserter, ljud, dans och människor i grupp.

I alla fall, här är två intressanta fall, vad grundar sig dessa i, va väcker dem, vad säger dessa om människorna och kulturen, tycker det är fascinerande.

En ritual jag kom över, trodde först det var judar men var en ritual av sufism, vad Eckhart tolle kallar "the mystical branch of Islam"


Tycker den är helt fascinerande

Haka, mest känd från rugbyteam i Nya Zeland, ursprung hos Maori'er som jag antar bor/bodde runt de öarna.


Fan jag såg den där och jag fatta vad krigsdans handla om. Har man tävlat i nån form av kamp vet man att det är rädslor inblandat innan, det där handlar om att skrika igenom det, skapa en samhörighet, väcka krigsenergin i sig själv och få den att slå ut rädslan, fascinerande. Var väl sånt dom där naturfolken gjorde innan de gick ut i krig.

Tror dom på nått vis bryter igenom mentala spärrar och där skapar gemenskap
Winning Beats the Game

Be Selfish
2015-05-01,23:58,
Inlägg: #2
RE: Ritualer med ljud och rörelse i grupp, olika kulturer
Dude, för nån månad sen plöjde jag igenom massa krigsdansklipp på tuben, håller med om att det är rätt fascinerande och ballt.
Pumpar så mycket testo bara av att titta på skiten så att man nästan vill ut och ta en knölpåk å dra ut på stan och bli kannibal.

Det här är min favorit av "hakan":


Spola till 1:45. Den nakna snubben är fan episk. Kolla hur jävla inne han är i skiten.

(2015-05-01,22:09)SvaMp_ Skrev: Tror dom på nått vis bryter igenom mentala spärrar och där skapar gemenskap

Mm. Är väl lite det som är halva grejen med fans i diverse sporter som har massa hejarramsor eller att man dansar runt julgranar och midsommarstångar och yadayada.
Hänger inte här längre men är alltid sugen på att ta en öl ifall nån här har vägarna förbi Köpenhamn/Malmö. Skriv då till: resurso@hotmail.com

The less fucks you give, the more fucks you get.
2015-05-02,08:14,
Inlägg: #3
RE: Ritualer med ljud och rörelse i grupp, olika kulturer
Tungt, många stamfolk har sina krigsdanser, Tycker mig sakna sånt i det västerländska samhället, Just att de tar det på allvar också, intressant hur sånt växer fram
Winning Beats the Game

Be Selfish


Möjligen relaterade ämnen...
Tråd: Skapare Svar: Visningar: Senaste inlägg:
  Samma tjej men olika person på olika ställen selected 6 2,746 2013-07-17,16:47
Senaste inlägg:: confused...
  Pull två olika tjejer som är vänner (samma kväll) manwhore 1 710 2012-10-03,18:30
Senaste inlägg:: manwhore

Hoppa till:


Användare som tittar på tråden: 1 Gäst(er)
{myadvertisements[zone_2]}