LÄNGE LEVE EVILVALLE! o7
Beteende i olika sammanhang
2015-06-22,13:58,
Inlägg: #1
Beteende i olika sammanhang
Har funderat en del kring beteende den sista veckan då jag träffat mycket folk som jag inte träffat på ett tag samt en del nytt folk med. Tror jag kan få bra tips här.

Iaf. När jag träffar vissa människor får jag sjukt bra kreativitet i kommunikationen, grym utstrålning, känsla i hur jag säger saker, känslor överhuvudtaget och state.

Ett exempel är med en tjej (ett år yngre) och hennes bror (3 år yngre) som jag känner via att min far och deras far var barndomskompisar. Vi (familjerna) träffas ett par gånger per år och hela den familjen är riktigt sköna o galna. Hursomhelst vi träffas ibland på en camping på Öland och exakt varje gång berättar vi mängder med galna och skitroliga stories oavbrutet. Munnen på allihopa går i ett och min kreativitet är maxad, när jag berättar en sak har jag 10 nya på gång. Vips sker ett samtalsbyte men blixtsnabbt har jag ändå mängder med nya stories som är associerade till det nya ämnet. Vi brukar hyra trampbil, gå runt på camingen eller göra diverse aktiviteter. Har märkt att min sociala hämningar försvinner helt. Hejar på folk vi möter, pratar med campinggäster (ex var ett gäng ungdomar som satt o festade, körde dit och började snacka om allt möjligt senaste gången. Snackar med campingpersonalen som om jag kände dem. Allt detta kan jag göra nyktert. Jag tänker inte ens på att jag inte vågar, är helt i nuet, njuter och bara agerar utan en tanke. Socialt ohämmad.

En sak jag märkt är att jag ofta stortrivs i dessa sammanhang, träffar inte dessa personer särskilt ofta och vill INTE att dagen/kvällen ska ta slut. Därför njuter jag för fullt och är i nuet för att ta till vara bäst på tiden.

När jag träffar vissa har jag bra kreativitet men då kanske andra delar saknas som att jag saknar känslan i hur jag säger det, kanske inte vågar säga något till en större grupp eller liknande.

I vissa sammanhang kommer jag inte på något att säga trots att jag är på bra humör och vill säga saker men tankarna bara yr omkring.

När jag är med mina nära kompisar har jag rätt bra kreativitet, säger oftast det jag vill men har vissa sociala hämningar i diverse sammanhang. Dvs. den är bra men långt ifrån när jag träffar ex de som jag nämnde.


Alltså jag är med på att man klickar olika bra med olika människor. Men jag undrar hur jag kan utveckla mig själv för att nå den socialt fulländade personen som jag är i enstaka sammanhang. Jag behöver inte alltid vara den personen men jag vill kunna kontrollera fjärrkontrollen bättre.

Alla tips tas gärna emot!

/Fiskarn
2015-06-22,15:11,
Inlägg: #2
RE: Beteende i olika sammanhang
Ganska enkelt, utsätt dig för den typen av situationer du vill bli mer avslappnad i, tillslut kommer du bli lika avslappnad.

Det är enbart detta det handlar om. Utsätta sig för en typ av situation så mycket och ofta att man blir 100% bekväm och avslappnad.
2015-06-23,19:07,
Inlägg: #3
RE: Beteende i olika sammanhang
(2015-06-22,15:11)confused... Skrev: Ganska enkelt, utsätt dig för den typen av situationer du vill bli mer avslappnad i, tillslut kommer du bli lika avslappnad.

Det är enbart detta det handlar om. Utsätta sig för en typ av situation så mycket och ofta att man blir 100% bekväm och avslappnad.

Visst jag håller med, när jag inte är tillräckligt bekväm/avslappnad är jag inte den jag vill vara, då blockerar tankeverksamheten rätt mycket. Det är något jag jobbar med för tillfället att pusha mig utanför komfortzonen genom att utgå mer ifrån vad jag vill och agera därefter vilket inte bara gäller game utan livet i allmänt. Detsamma ska jag försöka göra med mitt beteende, att försöka hålla det på den nivån som när jag är i mitt esse.

Däremot finns det flertalet kompisar jag är totalt bekväm med (till och med mer bekväm än de jag nämnde i exemplet), kan snacka om allt men jag saknar ändå exempelvis kreativitet i att komma på samt i att förmedla historier med samma inlevelse. Jag vill inte tro på att det beror på den andra personens/personernas mottagande och uttryck av historien utan det måste hänga ihop med hur jag förmedlar den och effektiviteten på min tankeverksamhet för stunden. Ska försöka hitta något material inom social dynamik.

Har även sådana här perioder i vardagen, kan vara att jag under kvällen får grym kreativitet och tänker igenom mängder med nya sjuka öppningar att testa på krogen för att en annan kväll inte komma på ett skit. Så kreativiteten varierar, vill dock bli bättre på att använda den.

Jag är med på att jag behöver vara avslappnad, det är grunden, det inre. Och att sedan faktorer såsom omgivningen påverkar (yttre). Men jag får känslan att yttre påverkningar har en större påverkan än de borde ha i mitt fall nu när jag analyserar diverse scenarion. Jag vill kunna vara mer oberoende av det yttre och utvecklas mot en ny personlighet(ska utveckla mig mer genom att pusha mig utanför gränserna). Att det ska komma naturligt. Baserat på hur jag är i olika sammanhang tror jag dock att det handlar om mer än bekvämlighet och avslappnad även om de bitarna väger tyngst i slutändan.

Kanske handlar det om att jag behöver ett mer spännande liv i vardagen? Gör jag mer intressant kan jag relatera till detta och återberätta sjuka saker.

Btw. Finns det någon bra litteratur om story telling?

Tror jag kan få mycket på att träna upp den samtidigt som jag pushar mig kontinuerligt utanför zonen. Däremot är jag osäker på hur jag kan förbättra kreativiteten i sociala sammanhang. Det jag tänker på främst är meditation. Ska meditera mer, är dålig på det. Något annat?


Hoppa till:


Användare som tittar på tråden: 1 Gäst(er)
{myadvertisements[zone_2]}