LÄNGE LEVE EVILVALLE! o7
The power of curiosity - why school sucks
2012-03-04,04:22,
Inlägg: #1
The power of curiosity - why school sucks
Jag har valt ett liv utanför vidare utbildning, detta har lett till en konstant ström av frågor om mina planer osv. Här delar jag med mig av mina tankar och anledningen till varför jag valt att att inte studera vidare och varför jag aldrig kommer göra det heller. Jag hatar skolan och allt den står för, jag anser utöver det att skolan är ett totalt slöseri med tid. Låt mig utveckla min synpunkt:

Nyfikenhet
Alla barn föds nyfikna på världen. Har du någonsin träffat ett barn som inte ställer tusen frågor om precis allt? Det finns en hel värld där ute och man vill veta hur och varför den fungerar.
Denna nyfikenhet finns kvar när man börjar skolan. De flesta barn har inte så jättemycket emot sitt första skolår, de flesta ungar är redan vana vid att bli ivägkörda från hemmet i flera timmar varje dag, till något daghem där de kan leka medan mamma och pappa är på jobbet.
Jag gick aldrig till något daghem, så när jag började skolan hatade jag att helt plötsligt tvingas iväg hemifrån och lära mig en daglig rutin. Det kan argumenteras att det är nödvändigt för att platsa in i dagens samhälle där man måste gå hemifrån för att klocka in på ett jobb man avskyr, så man kan betala för sin mat, så man ens kan överleva. Ganska sjukt egentligen.

Vad som är värre än allt det där är det faktum att barns nyfikenhet systematiskt kvävs i våra skolor. "Fröken, varför måste jag lära mig matte?" Svaret blir kort och gott att det kan va bra att veta men ingen säger varför. Det hela kan förkortas till: "För att vi har sagt att det är så."
Skolan tjatar om sitt kritiska tänkande, men egentligen är det just det vi lär oss att inte göra. Monkey say, monkey do. Det finns ingen resonans där. I ena stunden säger läraren att man måste vara kritisk till allt man läser och i andra skriver han ett prov baserat på en bok som skolan använder som en helig källa till kunskap. Min fråga är: hur ofta upptäcks inte fel i våra läroböcker?

Resultatet blir en robot som är beredd att göra som han blir tillsagd, en robot som passar in i samhällets kugghjul. Och vi på denna sidan undrar varför så många män inte fixar brudar när samhället uppenbarligen lär oss att inte vara män. Att vara nyfiken på världen och vilja lära sig mer genom utforskning är en kritisk del av att vara en man, detta kvävs i ung ålder.

Slöseri med tid
Vidare är skolan ett stort slöseri med tid. Tänk själv: du spenderar 12 år i en stor maskin som ska lära dig läsa, räkna och skriva, och lite annat vid sidan om. Hur fan kan det ta 12 år? Hur mycket av allt du lärde dig i skolan kommer du ihåg? Du hade kunnat lära dig det du vill. Enligt min erfarenhet lär man sig betydligt mycket bättre och snabbare om man studerar något man verkligen vill lära sig. Det betyder att vi hade kunnat lära oss betydligt mycket mer och driva världen framåt på ett helt annat vis. Sen ska du inte tro att folk inte hade velat lära sig läsa, räkna och skriva bara för att dom inte måste. Det är väldigt basic kunskap i vår värld som man förr eller senare kommer ha användning av. Folk är inte så dumma som systemet försöker måla upp, vi kan ta initiativ för vår egen bättring.

Då har jag inte ens nämnt åren du sedan lägger på universitet för att lära dig bli en mer effektiv kugge i hjulet, det kommer jag till senare.

Ett minnesbaserat skolsystem är bristfälligt
Har du tänkt på att hela skolsystemet är baserat på att smälla in så mycket fakta som möjligt i barnens huvuden? De flesta prov är baserade på elevens minne av vad läraren har sagt. Ofta uppnås bra resultat av att eleven råpluggar ända fram till provet. Om eleven skulle göra om samma prov en månad senare utan att få veta det i förväg skulle resultatet bli betydligt mycket sämre.
Forskning har visat att vårt minne är otroligt bristfälligt. Vi förvanskar detaljer och tappar bort andra. Vissa detaljer fantiseras helt och hållet fram från ingenstans. Just denna observation gör det intressant att vi håller ögonvittnen så högt när det kommer till rättsfall, men det är en helt annan diskussion. Min lösning på detta är helt enkelt att skippa de sista åren av inlärning och istället ge alla en surfplatta. Google har svar på allt.

Lån
När du sen ska studera vidare efter gymnasiet börjar du kolla på universitet och vilken karriär du ska välja. Jösses, nu ska du välja vilken typ av kugge du vill vara i hjulet! För att vidare befästa det erbjuder staten (i Sverige) ett lån som måste betalas tillbaka. Detta betyder i de allra flesta fall att universitetsstudier de facto blir ett fängelse, du tvingas nu gå till det jobb du har betalat för att lära dig, dag ut och dag in, i 40 år. Sen ska du pensioneras och betalas av staten, fast ingen vet var dom ska hitta pengarna. Men det är en helt annan diskussion.

Jag har sett effekterna av hur det kan gå illa. Om man missar en betalning går det direkt till inkasso, lånet höjs (iom påminnelseavgifter) och man får en prick i sitt kreditregister. Snart kan man inte längre teckna ett abonnemang i sitt eget namn.
Slarvigt att missa att betala sitt lån kanske ni tycker, ni kanske tycker att man får skylla sig själv? Jag skulle jävligt gärna strypa er som tänker så. Jag ska ge er ett scenario, ett mycket verkligt scenario, ett som jag själv har upplevt:

CSN skickar sin räkning: "Det är dags att betala av ditt studielån nu."
En ensamstående mor svarar: "Jag har det lite tight denna månad, om jag betalar er kan jag inte köpa mat till mina tre tonårspojkar. Kan vi skjuta på det?"
CSN: "Det sa du förra månaden med, nu får du fan betala."
Ensamstående mor: "Men jag tjänar ju inte tillräckligt för att ge mina barn ett normalt liv. Vi väljer bokstavligen varje månad mellan att betala lån eller äta."
CSN: "Det skiter väl vi i, man måste inte äta varje dag, mat är inte en nödvändighet, det är en lyx. Tänk på alla afrikaner som går utan mat, bara för att dina barn missar ett mål betyder inte det att dom kommer dö. Sluta gnälla om dina jävla i-landsproblem."

Ja nu var det ju inte direkt detta meningsutbyte som följde, men det kunde lika gärna ha varit. Resultatet blev att denna ensamstående 3-barns mor valde att mata sina barn, detta ledde givetvis till inkasso, avbetalningsplan och en prick i registret. Denna ensamstående mor blev sålunda än mer fängslad av systemet. Vidare ledde det till att hon inte kan ta ut fler lån för köp av bil, hus eller annat. Hon kan inte ens teckna ett boxer- eller telefonabonnemang.

Gjorde hon fel?

Slutsats
Skolan är grunden till allt som är fel i dagens samhälle. Om jag kan välja i framtiden när det är dags för mig att skaffa skitungar kommer dom inte spendera en enda dag i det systemet.

Jag vet att mina åsikter kan anses vara radikala, jag vet att jag säkerligen har retat gallfeber på någon med denna artikel, faktum är att jag hoppas det. Det skulle bara innebära att du har konfronterats av något som står tvärt emot vad skolan och systemet indoktrinerat dig att tro och tycka.

Jag vill inte ha någon debatt, debatt handlar inte om att driva samhället eller ens diskussionen framåt, enbart om vem som har rätt. Jag skiter helt ärligt i din åsikt om den inte passar in i mina tankar angående detta, så bespara mig den. Men jag tar gärna en diskussion. Är du nyfiken får du gärna fråga, har du något att tillägga får du gärna göra så.

Detta är min personliga åsikt om ett system jag inte passar in i. Jag blir konstant frågad om jag inte ska läsa vidare och jag börjar på allvar bli trött på att få samma fråga om och om igen. Jag tror inte på skolan och vill hellre leva ett fritt liv, utan kedjor till någon bank eller statlig institution. Jag lever ett liv som en man ska leva.
"He who makes a beast of himself gets rid of the pain of being a man." - [SIZE="1"]Hunter S Thompson[/SIZE]

pb
2012-03-04,05:16,
Inlägg: #2
The power of curiosity - why school sucks
Skolan dödade aldrig min nyfikenhet... den dödade bara min nyfikenhet i skolan. under första 2 åren i gymnasiet så lyssnade jag knappt utan pluggade lite sista dagen innan provet och lyckades relativt bra. Under 3an satt jag och lyssnade på david deangelo i hörlurarna i klassrummet och rasten och tog ibland av mig dom för att öppna nån brud och testa lite grejer som jag precis hade lyssnat på. Jag riktade helt enkelt min nyfikenhet nån annanstans.

och det där med csn e ju bara förståndshandikappat...

Nu tänkte ja plugga universitet till sommaren, varför? i dont know... mer jobbmöjligheter med bättre betalning, för jag vet inga andra alternativ till bra jobb med bra lön... men e ja taggad?... nääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääää
[SIZE="6"]SSSC - Represent~[/SIZE]
2012-03-04,11:42,
Inlägg: #3
The power of curiosity - why school sucks
Sjukt intressanta tankar Swede. Jag ser likheter med ett par TED talks jag lyssnat på som inspirerat mig till liknanande tankebanor.

Jag själv blev typ dödad av skolan når det kommer till sånt här. Jag kunde läsa flytande när jag började skolan men var ändå tvungen att gå igenom ljudning och var tvungen att sitta och lystna på när de andra barnen skulle ljuda fram något ord. Om jag tröttnade och ropade ut ordet fick jag skäll. Jag var tvungen att räkna saktare än vad jag ville och var kapabel till. Fick aldrig vettiga svar på varför.

Till slut så fick jag nog. Läraren i årskurs tre sa: Nu ska tvåorna och treorna gå till klassrum x och gå igenom gångertabellen upp till tio.
Jag: Nej, vi har redan gjort detta!

Jag vägrade repetera saker jag visste jag kunde. Resultat? Blev en del skolk med härligt gungande och trädklättrande till följd. Jag var den enda i klassen som vägrade göra samma lärobok i svenska två gånger.

Mellanstadiet blev inte mycket bättre.

Högstadiet var katastrof. Var borta kanske en fjärdedel av tiden. Kände att det var hopplöst att ifrågasätta någonting. Man fick aldrig några vettiga svar. Jag tacklade det med passivitet.

Gymnasiet, här vann skolan. Jag blev kuvad. Gick på typ alla lektioner, ifrågasatte ingenting.. Rågen i ryggen var borta.

Post gymnasiet. Jag var en lam feg ynkrygg, jag hade fallit hårt.


Jag känner att det är märkligt att man klumpar ihop människor där minsta gemensamma nämnare är tillverkningsdatum.

Ang. Mamman med tre tonårspojkar. Har exempel på det motsatta där morsan haft möjlighet att skjuta upp studielån
2012-03-04,12:09,
Inlägg: #4
The power of curiosity - why school sucks
för jag är inte bitter Big Grin
you need to try before you win
2012-03-04,13:54,
Inlägg: #5
The power of curiosity - why school sucks
Haha swagger. Skön Gustavsson referens
2012-03-04,14:08,
Inlägg: #6
The power of curiosity - why school sucks
Jag tycker dina åsikter är skeva men det spelar inte så stor roll då du är en vuxen man som bestämmer själv. Men när du säger att du, om du hade möjligheten, skulle frånta dina framtida barn möjligheten till att gå i skolan så tycker jag att du är en idiot på köpet. Eller har jag kanske missförstått dig?
2012-03-04,15:10,
Inlägg: #7
The power of curiosity - why school sucks
Du tycker att jag är en idiot med skeva åsikter eftersom du ser det som en möjlighet att gå i skolan medan jag ser det som en process där vi hjärntvättar våra ungar att acceptera ruttna förhållanden. Jag skulle hellre hemskola dom.
"He who makes a beast of himself gets rid of the pain of being a man." - [SIZE="1"]Hunter S Thompson[/SIZE]

pb
2012-03-04,15:41,
Inlägg: #8
The power of curiosity - why school sucks
Swede Skrev:Du tycker att jag är en idiot med skeva åsikter eftersom du ser det som en möjlighet att gå i skolan medan jag ser det som en process där vi hjärntvättar våra ungar att acceptera ruttna förhållanden. Jag skulle hellre hemskola dom.

Jag tycker att du hjärntvättar dina barn lika mycket och dessutom berövar dem en massa möjligheter i livet. Varför inte låta dem gå grundskolan för att sedan, när de ska börja gymnasiet, få välja själva? De kanske själva vill utbilda sig. Nåväl, som tur är så finns det lagar för sådant.
2012-03-04,22:22,
Inlägg: #9
The power of curiosity - why school sucks
Jag förstår var dina tankar kommer ifrån, men jag håller inte med dig. Men vad jag definitivt håller med om är att vi har skolsystem (iaf grundskolan) där nivån sätts efter den nedre percentilen. Lite som "alla ska vara lika dåliga" snarare än att pusha fram de som rätt förutsättningar. Det är jävligt synd.
2012-03-04,23:15,
Inlägg: #10
The power of curiosity - why school sucks
Utan skolan finns inte advokater, läkare, lärare, psykologer etc. Inget fel med att tänka som du gör Swede men om alla tänkte som du skulle vi inte ha något samhälle.
You are taller than me. You are cooler than me. You are more attractive than me. But I get all the girls, sounds like a fair deal to me Wink
2012-03-05,00:43,
Inlägg: #11
The power of curiosity - why school sucks
Njae. Det stämmer att det är bra att vara nyfiken och att många vuxna tyvärr tappar förmågan att se det vackra i livet, blir som robotar etc, men jag tror inte riktigt det har med skolan att göra.

Matte ÄR bra att kunna för att räkna ut ränta på lån man vill ta osv, fysik är bra att kunna för att förstå sammanhang i naturen om man nu vill det etc etc. Jag håller med om att mycket av den kunskap man får i grundskola/gymnasie inte är kunskap som alla kommer använda men mycket är kunskap som är väldigt bra att ha och som man inte lär sig automatiskt. Jag vet inte om det är som du säger att vi hade tagit ansvar för vår egen bättring som samhälle om vi inte haft skola och lärt oss allt detta ändå men det verkar inte helt sannolikt att det funkar precis så bra med tanke på att barn i länder utan fungerande skolsystem inte lär sig särskilt mycket matte under sin uppväxt. Vi snackar ju om barn på 7-8 år nu, iallafall om vi tänker på barn precis i början av skolgången. Sen finns det många andra faktorer vad gäller barn i u-länder också, men överlag tror jag inte på att det hade funkat ändå.

Men jag kan förstå hur du kan ha ett kritiskt öga mot grundskola/gymnasie som läroinstitution, det kan jag. Väldigt lite individualitet och väldigt mycket man måste lära sig, klart det inte är en fantastisk struktur. Sen får du betrakta grundskolan som social arena också och som ställe att knyta kontakter för barn, skapa vänner. Om man tar allt jag lärde mig i grundskolan och jämför det med allt jag antagligen hade lärt mig ändå tror jag absolut att jag har haft mycket nytta som vuxen av det ytterligare jag lärde mig, men det jag har haft allra mest nytta och glädje av är mina barndomsvänner som jag aldrig hade träffat om jag blivit hemskolad.

Sen är du kritisk till universitet. Här vill jag för övrigt fråga dig om du har studerat på universitetsnivå någon gång, mest av nyfikenhet. Iallafall har vi det väldigt bra i Sverige, man BEHÖVER inte ta lån, jag tar inte lån, känner många som finansierar sina studier mha jobb vid sidan om och universitetet som sådant kostar ingenting, tvärtom får vi studiebidrag. Tar man lån är det dessutom ekonomiskt sett ett väldigt schysst lån med låg ränta. Det är oftast inte nån större svårighet för folk att betala av det, även om de inte blir superkuggar i hjulet och jobbar hela tiden eller whatever. Och detta är det jag inte förstår alls med din universitetskritik för det är frivillig (och GRATIS förutom att man måste lägga ner TID) utbildning för de som vill studera något de är intresserade av. Vad är felet med det? Ingen säger att bara för att du pluggar universitet MÅSTE du skaffa dussinjobb direkt och jobba till pension. Det är bara extra kunskap. Och här kan vi också snacka om kunskap man inte lär sig bara av att vara nyfiken, en läkare tar 8 år på sig att bli läkare, hade han bara varit nyfiken hade han dödat 1000tals patienter innan han uppnått samma medicinska kompetens som en utbildning ger. Många av de utbildningar man studerar på högskolenivå behövs av just den anledningen, och även utbildningar i ämnen som man kan lära sig i fältet helt och hållet ger oftast en teoretisk grund som hjälper väldigt mycket.

Kort och gott fattar jag inte hur du kunnat komma fram till att en man absolut inte ska leva ett liv med högskolestudier (för att det för den sakens skull inte skulle vara manligt eller nåt). Kan fatta hur du kommit fram till att en man kan leva ett liv utan högskolestudier och ändå vara fantastiskt glad samt ha ett tillfredsställande liv. Finns massor av exempel på det, så där håller jag med dig. Men att måla upp skolgången och högskolan som en ondskefull maskin, återigen, njae. Allt kunskapssökande via institutioner görs inte av studenter med blytunga väskor som suckar och gnuggar sig i ögonen, mycket görs av folk med faktisk kärlek och inspiration, och det förstår jag inte hur du kan vara kritisk till.
What other people think about you is none of your business

Call it anarchy or whatever you want to, theres times when you wanna be able to do whatever the fuck you want, and yknow, lifes short, so why shouldnt you?
2012-03-05,00:53,
Inlägg: #12
The power of curiosity - why school sucks
det är rätt komiskt att personer som ofta inte har universitetsbakgrund kan rationalisera bort det som att "kunskap kan man få på annat håll". Utbildning på högskolenivå är bra mycket mer än enbart kunskap också, varför skulle annars de flesta företag med ansvarsfulla positioner ha det som krav?

Sen håller jag med om att grundskolan i sig är lite one size fits all. Men vissa kunskaper måste man gå igenom även ifall man inte alltid tycker det är intressant o spännande, i alla fall om man vill leva i ett civiliserat och socialt samhälle.
you need to try before you win
2012-03-05,03:35,
Inlägg: #13
The power of curiosity - why school sucks
Set Theory Skrev:Jag tycker att du hjärntvättar dina barn lika mycket och dessutom berövar dem en massa möjligheter i livet. Varför inte låta dem gå grundskolan för att sedan, när de ska börja gymnasiet, få välja själva? De kanske själva vill utbilda sig. Nåväl, som tur är så finns det lagar för sådant.

Brew, chilla lite. Du är ju totalt virrig bakom pannan. Jag ger dom andra möjligheter, en möjlighet att se på livet med helt andra ögon än den övervägande majoriteten. Jag ger dom möjligheten att leva ett liv utanför den låda du själv så effektivt stängt in dig i. Fair enough brew, jag kan inte diskutera med dig. Du är för djupt intalad att det bara finns en väg. Det finns lagar som säger att jag har rätt att hemskola mina barn, så tyvärr funkade inte det heller. När du börjar vakna upp till en möjlig ny verklighet, då kan vi snacka. Tills dess: peace.

Insecureboy Skrev:Utan skolan finns inte advokater, läkare, lärare, psykologer etc. Inget fel med att tänka som du gör Swede men om alla tänkte som du skulle vi inte ha något samhälle.

Vi skulle lätt kunna ha ett samhälle. Advokater är bland de äckligaste svin som traskar runt på denna jord, tillsammans med bankirer och VDar av alla de slag. Folk skulle gärna lära sig att bli läkare, även fast vi egentligen inte behöver dom när vi kan ha robotar som gör samma jobb. Lärare har jag ju precis sagt att vi inte behöver, och psykologer skulle säkerligen finnas ändå. Vi här inne är en bunt med folk som studerar en del psykologi, helt enkelt för att vi vill, inte för att vi får något diplom eller bevis på att vi kan det. Samhället skulle finnas kvar ändå, trust me.

swagger Skrev:det är rätt komiskt att personer som ofta inte har universitetsbakgrund kan rationalisera bort det som att "kunskap kan man få på annat håll". Utbildning på högskolenivå är bra mycket mer än enbart kunskap också, varför skulle annars de flesta företag med ansvarsfulla positioner ha det som krav?

Sen håller jag med om att grundskolan i sig är lite one size fits all. Men vissa kunskaper måste man gå igenom även ifall man inte alltid tycker det är intressant o spännande, i alla fall om man vill leva i ett civiliserat och socialt samhälle.

Det är rätt komiskt att en person rationaliserar bort alla åsikter som är vitt skilda från hans egna som att snubben måste va en idiot. Du kommer aldrig kunna förstå vad jag argumenterar för så länge du står där du står. Du ser på mina argument genom det filter du har lärt dig att använda, medan jag ser på världen med det filter jag har utvecklat genom att jag har sett den med egna ögon.

Jag tycker det är ganska komiskt att skolan lär oss den vetenskapliga vägen, där man ska ta reda på saker själv. Men de flesta av oss är övernöjda med att bara läsa och ta till oss vad vi blir tillsagda.

Enligt mig är utbildning på högskola bara än värre än grundskolan. När du läser vidare gör du det för att specialisera dig, dvs för att låsa dig i samhällets struktur. Vem har sagt att du inte kan leva ett otroligt rikt och lyckligt liv utan att va läkare/advokat/vd osv?
"He who makes a beast of himself gets rid of the pain of being a man." - [SIZE="1"]Hunter S Thompson[/SIZE]

pb
2012-03-05,04:00,
Inlägg: #14
The power of curiosity - why school sucks
Vettorazzi Skrev:...

Bra tankar. Jag kan svara.

Det har gjorts försök i just u-länder där man monterat en dator med inlärningsplattformar på en vägg i slummen. Där kan barnen lära sig läsa, räkna, skriva och allt annat smått och gott man kan göra i era älskade skolor.
Sen görs inget mer. Det finns ingen där som visar hur man använder en dator eller vad dom kan göra med datorn, ungarna lär sig själva. Dom lär sig för att dom är nyfikna och tycker det är kul att lära sig. Anledningen att många barn aldrig lär sig räkna eller skriva i dessa länder är för att dom aldrig får möjligheten.

Jag ser att många av er som skrivit i denna tråden är lite upprörda. Ni tycker väl att jag rökt för mycket braj och är skraja att jag kommer få mina barn höga. Om jag har något att säga till om kommer ingen av mina ungar röra cannabis innan dom blir 20. Cannabis kan ha mycket skadliga effekter på en växande hjärna. Jag själv rökte min första holk när jag var 21.

Er upprördhet bygger på ett par saker:
- Att jag förespråkar "no school!"
- Att jag förespråkar anarki
- Att ni inte kan se en annan lösning

Jag förespråkar inte anarki och heller inte att det inte ska finnas någon skola. Jag säger bara att dagens skola är bajs, fel och fungerar i stort sett enbart (i alla fall mest effektivt) till att göra just det den var designad att göra: "sålla agnarna från vetet och föra var och en till hans rätta fålla."

Men kom det för någon av er att jag kanske förespråkar en ny typ av skola? Klart vi ska ha lärocenter kvar. Klart vi ska ha möjlighet att fortsätta lära oss, jag bara kritiserar sättet vi gör det på idag, riktigt hårt, så pass hårt att jag vägrar ta del av det.

Min erfarenhet av uni är endast en kvällskurs, med absolut största sannolikhet tillräckligt lite för att få alla er här inne att fnysa, speciellt med tanke på att ni menar att jag har för lite erfarenhet av uni. Men jag vet hur uni funkar, jag vet hur skolan fungerar och jag vet dess syfte. Jag tyckte min uni kurs var hyfsat intressant, ända till det var dags att skriva prov. Då sket jag i det.

Vad gäller barndomsvänner från skolans år: jag har inga kvar idag som jag fortfarande umgås med. Skolan för mig innebar ett flertal saker, bla att jag låg före alla andra barnen och hölls tillbaka. Men även ett mångårigt helvete med mobbning. Jag lyckades alltid på något sätt mycket bättre med att skaffa vänner osv utanför skolan. Konstig tanke eller hur? För barn träffar aldrig andra barn om det inte vore för skolan. Det är inte alls så att de flesta barn lirar fotboll eller nån annan idrott. Det är inte alls så att barn har intressen och internet these days. Det är inte alls så att barn ofta har lätt att prata med vem som helst.

Vi spenderar de första åren av ett barns liv med att lära dom prata och gå. De efterföljande åren spenderas i att lära dom sitta ner och hålla käft.

Uni är frivilligt, ja, men det är bara snäppet mer frivilligt än gymnasiet. Vi måste inte gå gymnasiet i Sverige, men du måste gå gymnasiet om du vill hitta jobb, i stort sett. Det är inte många som vill anställa en gymnasie drop-out.

Jag har kommit fram till att man borde leva det liv man vill leva. Alla har vi något vi är intresserade av, right? Då kanske man borde spendera sitt liv i jakt efter kunskap och erfarenhet inom detta område. Mitt område ligger långt utanför universitetens väggar. Jag är bara jävligt trött på att de samma personer som ser ner på mig för att jag väljer att inte studera vidare blir förolämpade när jag väljer att ifrågasätta föremålet för deras avdyrkan.
Jag gör alltså vad som är rätt för mitt liv. Därmed långt ifrån sagt att det är rätt för alla andras liv. Men, det finns betydligt mycket bättre sätt att lära sig på än att bara repetera, repetera och repetera.

För övrigt borde alla jobb som kan ersättas av maskiner ersättas snarast möjligt.
"He who makes a beast of himself gets rid of the pain of being a man." - [SIZE="1"]Hunter S Thompson[/SIZE]

pb
2012-03-05,10:49,
Inlägg: #15
The power of curiosity - why school sucks
Swede Skrev:Vi skulle lätt kunna ha ett samhälle. Advokater är bland de äckligaste svin som traskar runt på denna jord, tillsammans med bankirer och VDar av alla de slag. Folk skulle gärna lära sig att bli läkare, även fast vi egentligen inte behöver dom när vi kan ha robotar som gör samma jobb. Lärare har jag ju precis sagt att vi inte behöver, och psykologer skulle säkerligen finnas ändå. Vi här inne är en bunt med folk som studerar en del psykologi, helt enkelt för att vi vill, inte för att vi får något diplom eller bevis på att vi kan det. Samhället skulle finnas kvar ändå, trust me.

Mycket möjligt att du har rätt angående advokater, men hur du än vrider och vänder på det så finns det yrken där du måste gå i skolan för att lära dig, yrken som behövs för att samhället skall fungera. Läkare är ett sådant yrke. Pilot är ett annat. Robotar som utför en hjärtoperation finns inte än, av den enkla anledningen. En operation går inte alltid som den ska. Om något inträffar så är det kirurgen som måste förlita sig på sina kunskaper och sin egna intuition. Finns en anledning till att läkarutbildningen är sjukt svår att komma in på samt att den är otroligt svår. Det är människoliv du behandlar, ett litet misstag från en kirurg och det kan vara skillnaden mellan liv och död. Att vi inte behöver läkare i dagsläget är ren bullshit, den teknologin som behövs för att kompensera för en mänsklig läkare existerar ännu inte.
You are taller than me. You are cooler than me. You are more attractive than me. But I get all the girls, sounds like a fair deal to me Wink
2012-03-05,12:46,
Inlägg: #16
The power of curiosity - why school sucks
Jag ska börja med att säga att jag tycker ditt sett att se det har en viss charm och jag skulle kunna tänka mig att leva det liv du implicit och explicit förespråkar i perioder. Det är dock väldigt naivt då det, för att några ska kunna leva ett sådant liv, krävs att de flesta lever det strukturerade "slav"liv du är så emot.

Hur tror du tex att infrastrukturen skulle fungera i ett avancerat I-land som Sverige? Eller för att inte tala om den avancerade teknologin som ligger bakom att vi kan sitta och skriva här med varandra. Utan avancerade samhällen med bra utbildningsmöjligheter skulle det aldrig vara möjligt.

Sedan förutsätter anarkismen (som du förespråkar?) att man har enormt hög tilltro till människors egna ansvarstagande. Personligen tror jag att det skulle bli ett enda stort Somalia av det hela. Människor roffar gärna åt sig. Det ligger i våran natur att vara giriga och utan ett avancerat rättsystem skulle det fort gå åt pipan med det mesta. De samhällen med bäst levnadsstandard idag är väl nästan uteslutande dom med bäst utbildning vilket ofta är lika med starkare ekonomier.
2012-03-05,15:57,
Inlägg: #17
The power of curiosity - why school sucks
Bra poänger, ska försöka ge ett någorlunda sammanhängande svar genom att svara punkt för punkt.

Swede Skrev:Bra tankar. Jag kan svara.

Det har gjorts försök i just u-länder där man monterat en dator med inlärningsplattformar på en vägg i slummen. Där kan barnen lära sig läsa, räkna, skriva och allt annat smått och gott man kan göra i era älskade skolor.
Sen görs inget mer. Det finns ingen där som visar hur man använder en dator eller vad dom kan göra med datorn, ungarna lär sig själva. Dom lär sig för att dom är nyfikna och tycker det är kul att lära sig. Anledningen att många barn aldrig lär sig räkna eller skriva i dessa länder är för att dom aldrig får möjligheten.

Intressant med empirisk forskning på den fronten, definitivt. Skulle dock vilja se om dessa barn vid en lite äldre ålder har en kapacitet jämförbar med ett svenskt skolbarn. Det är ju MÅNGA barn som tycker det är skitjobbigt med algebra och procent men faktum är att det är väldigt bra grejer att kunna även om man bara vill räkna på sin egen ekonomi. Det jag har att poängtera är alltså att jag misstänker att helt fria tyglar kommer innebära en tröghetseffekt för när det sedan blir lite svårare, istället för att majoriteten av alla vuxna sen kan räkna för grundskolan avancerad matematik vilket jag ser som en stor nackdel. Sen är jag som sagt också kritisk mot grundskoleformen i dagens läge, det verkar dock som det bästa alternativet om det inte skulle visa sig att exempelvis inlärningsplattformar har enbart marginellt mindre, samma eller större effektivitet.

Swede Skrev:Jag ser att många av er som skrivit i denna tråden är lite upprörda. Ni tycker väl att jag rökt för mycket braj och är skraja att jag kommer få mina barn höga. Om jag har något att säga till om kommer ingen av mina ungar röra cannabis innan dom blir 20. Cannabis kan ha mycket skadliga effekter på en växande hjärna. Jag själv rökte min första holk när jag var 21.

Haha nej. Drogpolitiken är också en grej jag är rätt kritisk till i vårt skolsystem, cannabis är ju mest farligt för att man kan bli arresterad, inte p.g.a substansen i sig.

Swede Skrev:Min erfarenhet av uni är endast en kvällskurs, med absolut största sannolikhet tillräckligt lite för att få alla er här inne att fnysa, speciellt med tanke på att ni menar att jag har för lite erfarenhet av uni. Men jag vet hur uni funkar, jag vet hur skolan fungerar och jag vet dess syfte. Jag tyckte min uni kurs var hyfsat intressant, ända till det var dags att skriva prov. Då sket jag i det.

I know what you mean, men i och med att man får ett certifikat på att man genomgått och förstått utbildningsmaterialet måste man också ha någon sorts examinationsform. Och utan certifikat kommer problemet att det blir svårt att anställa rätt person för rätt arbete. Ett företag kan oftast inte kalla in ALLA som söker jobbet till intervju och ha ett test för att se vem som kan arbetet bäst liksom. Syftet med uni är återigen helt beroende på individen. Vissa är där för att de är intresserade, vissa känner sig säkert snarare tvingade. Institutionen i sig är det dock ganska lite fel på, även om jag håller med att salstentor etc är ganska veka examinationsformer. Eftersom jag inte kan komma på någon bättre examinationsform kritiserar jag dock inte beslutet att ha kvar dom.

Swede Skrev:Vad gäller barndomsvänner från skolans år: jag har inga kvar idag som jag fortfarande umgås med. Skolan för mig innebar ett flertal saker, bla att jag låg före alla andra barnen och hölls tillbaka. Men även ett mångårigt helvete med mobbning. Jag lyckades alltid på något sätt mycket bättre med att skaffa vänner osv utanför skolan. Konstig tanke eller hur? För barn träffar aldrig andra barn om det inte vore för skolan. Det är inte alls så att de flesta barn lirar fotboll eller nån annan idrott. Det är inte alls så att barn har intressen och internet these days. Det är inte alls så att barn ofta har lätt att prata med vem som helst.

Yeah this may be true. Det är bara spekulation mot spekulation, och sure, jag tror absolut att ett socialt barn får vänner oavsett. Sammantycket är det däremot en bra social arena, men ja, det är svårt att mäta effekten här på något objektivt sätt. My 2 cents är att jag också blev mobbad stor del av grundskoletiden och absolut ganska utfrusen gymnasiet men att grundskolan/gymnasiet var erfarenheter på det stora hela jag inte hade velat vara utan, socialt sett.

Swede Skrev:Vi spenderar de första åren av ett barns liv med att lära dom prata och gå. De efterföljande åren spenderas i att lära dom sitta ner och hålla käft.

Jo, men det är inte nödvändigtvis i skolan de lär sig det. Samhället ser ut så överlag, tyvärr. Så jag tror du skyller på fel sak.

Swede Skrev:Uni är frivilligt, ja, men det är bara snäppet mer frivilligt än gymnasiet. Vi måste inte gå gymnasiet i Sverige, men du måste gå gymnasiet om du vill hitta jobb, i stort sett. Det är inte många som vill anställa en gymnasie drop-out.

Beror helt och hållet på hur du definierar jobb, det går inom många branscher att hitta jobb oavsett (och frodas ganska bra). Sälj har låg ingångslön men är man skarp kan man tjäna riktigt bra, träffat ett antal restaurangchefer för hamburgerrestauranger och de har ALDRIG gått nån form av vidareutbildning utom företagets egna, etc etc. Sen kan man fråga sig om detta är ett PROBLEM eller inte. Att inte få jobb när man inte utbildar sig är ju tyvärr konsekvensen av konkurrens, som ÖVERLAG är en bra mekanik för samhällets effektivitet. Ibland är en snubbe utan högskoleutbildning mer kvalificerad än någon med relevant högskoleutbildning för ett jobb, det känns absolut möjligt men det är ju i så fall ett UNDANTAG. Poängen är att utbildning är bra för att slipa sin egna kompetens vilket i sin tur kan behövas om man vill ha ett jobb i en bransch där det är mycket tryck på platserna. Det är liksom upp till var och en, att samhället har höga krav på åtråvärda jobb är en naturlig konsekvens.
Sen har jag inte ens börjat diskutera entreprenörer. Jobbade på restaurang awhile ago som ägdes av en snubbe som hoppade av grundskolan. Han var god för ca 100 miljoner SEK. Ingvar Kamprad gick aldrig klart gymnasiet heller.

Swede Skrev:Jag har kommit fram till att man borde leva det liv man vill leva. Alla har vi något vi är intresserade av, right? Då kanske man borde spendera sitt liv i jakt efter kunskap och erfarenhet inom detta område. Mitt område ligger långt utanför universitetens väggar. Jag är bara jävligt trött på att de samma personer som ser ner på mig för att jag väljer att inte studera vidare blir förolämpade när jag väljer att ifrågasätta föremålet för deras avdyrkan.
Jag gör alltså vad som är rätt för mitt liv. Därmed långt ifrån sagt att det är rätt för alla andras liv. Men, det finns betydligt mycket bättre sätt att lära sig på än att bara repetera, repetera och repetera.

Yeah håller med vad du menar. Förstår din trötthet på när folk kommer med kritik mot dig för att du inte väljer att studera vidare, vilket jag hoppas du förstår INTE är det jag gör nu. Tycker du gör helt rätt som väljer en annan väg som känns rätt för dig, däremot är som sagt universitetet vägen för vissa. I mitt fall är jag dels sugen på ett ekonomiarbete, dels sugen på ett arbete inom film. Jag ska plugga klart finans och filmproduktion och sen bege mig till USA. Universitet är för mig ett väldigt bra ställe att lära mig det jag vill, och prov etc är faktiskt en riktigt bra sporre om man ser det på det viset. Repetition är tråkigt men vissa saker är komplicerade och blir svåra att nöta in utan att just repetera. Men sure, kan förstå kritiken, och håller absolut med i att man bör följa sina intressen.

Swede Skrev:För övrigt borde alla jobb som kan ersättas av maskiner ersättas snarast möjligt.

Sure, why not. Ganska svårt att skapa maskiner för allt, men en värld där allt produceras av maskiner och ingen behöver arbeta med något de inte vill sounds good to me. Såklart. Tror dock det blir svårt för samhället att skapa avancerade maskiner utan folk som pluggar robotteknik på typ Chalmers ; )

Swede Skrev:Vi skulle lätt kunna ha ett samhälle. Advokater är bland de äckligaste svin som traskar runt på denna jord, tillsammans med bankirer och VDar av alla de slag. Folk skulle gärna lära sig att bli läkare, även fast vi egentligen inte behöver dom när vi kan ha robotar som gör samma jobb. Lärare har jag ju precis sagt att vi inte behöver, och psykologer skulle säkerligen finnas ändå. Vi här inne är en bunt med folk som studerar en del psykologi, helt enkelt för att vi vill, inte för att vi får något diplom eller bevis på att vi kan det. Samhället skulle finnas kvar ändå, trust me.

Svarar på detta också. Håller med VISSA saker här, förutom att banker fyller en funktion (miljardbonusarna är dock helt vidriga), funktionen är då att finansiera att medelsvensson ska kunna köpa exempelvis hus eller bil, samma med VDar, företag behövs för att finansiera stora projekt, basically. Advokater är en naturlig konsekvens av att ha ett så rättvist rättegångssystem som det går och sjukvården kan absolut inte ersättas av robotar i dagens samhälle, det är tyvärr väldigt mycket science fiction än så länge. Har mer förståelse för din kritik av lärare och psykologer, men överlag tycker jag tyvärr väldigt mycket av detta stycke är taget ur luften utan basis i verkligheten, och då tänker jag ändå gärna i alternativa banor för att try it out.
What other people think about you is none of your business

Call it anarchy or whatever you want to, theres times when you wanna be able to do whatever the fuck you want, and yknow, lifes short, so why shouldnt you?
2012-03-05,20:24,
Inlägg: #18
The power of curiosity - why school sucks
Tycker skolan får onödigt mycket skit av dig Swede, den kritiken och de argument du lägger fram känns mer samhällskritiska än specifikt skolkritiska. Skolan är en viktig kugge i det samhälle vi har idag och även i hur vi tagit oss dit, men jag tror inte man kan förändra den kuggen avsevärt, utan att också förändra hela maskineriet avsevärt.

Med det sagt tycker jag du har många poänger i det du skriver, men jag skulle vilja veta mer om hur det samhälle du förespråkar har för strukturer i övrigt. I min mening är ett optimalt samhälle ett samhälle som på ett så optimalt sätt som möjligt tar till vara på jordens resurser och fördelar dessa på ett långsiktigt hållbart sätt över jordens befolkning. Med optimalt sätt menar jag att människan använder sig av avancerad teknik för att så mycket som möjligt av resurserna kan tas till vara för det önskade ändamålet (Zeigeist anyone?) Jag tror vi alla kan enas om att vi inte är speciellt nära ett sådant samhälle.. men om vi någon gång ska ta oss dit, är det oundvikligt att utbildning i större institutioner än hemskolning kommer vara nödvändigt. Hade inte förmågan att överföra teknisk kunskap mellan generationer i ett bredare perspektiv funnits, hade vi fortfarande sprungit runt på afrikas stäpper och försökt strypa lejon.

Konsten att läsa och skriva (informationsöverföring över generationer) har utan tvekan varit en av de enskilt största faktorerna för människans utveckling. En viss informationsöverföring generationer emellan fanns givetvis även före skriften, men ökade exponentiellt då tryckkonsten uppfanns och spreds. En liknande kunskapsrevolution tror jag vi kommer se i och med Internet. Vi är fortfarande i internetålderns vagga och jag tror inte vi idag inser vilken påverkan det kommer ha på mänskligheten i stort.
Faber est suae quisque fortunae.

Min tråd om Social utveckling, fysisk hälsa å sånt
2012-03-05,23:39, (Detta inlägg ändrades senast: 2012-03-06,00:28 av {2} Untitled.)
Inlägg: #19
The power of curiosity - why school sucks
Hur tycker du att utbildningen i tidig ålder borde vara då? Jag kan köpa vissa saker som du säger men hur vill du att man ska ersätta grundskolan då? Alla föräldrar har ju inte möjligheten att hemundervisa sina ungar som du skulle vilja göra.

Edit: På tal om att man inte låter unga utvecklas i sin takt utan håller tillbaka de som har lätt förresten skolan tycker jag att är fel fel fel.

Jag tycker det här är en intressant disskution även fast jag inte har tillfört så mycket. Ska sova nu men ska försöka komma med lite mer synpunkter imorgon.
Next stop, to the top..
2012-03-06,04:06,
Inlägg: #20
The power of curiosity - why school sucks
Insecureboy Skrev:...

Robotar som kan utföra operationer ligger inte särskilt långt bort i tiden. Definitivt inte så långt bort som du verkar tro. Vi använder redan idag robotar i operationsrummen. Piloter flyger knappt planen som det ser ut idag, vi har datorer som kan ta planet hela vägen från take-off till landning. Inga människor inblandade.

Anledningen att dessa utbildningar är långa och svåra är för att dom måste tampas med "den mänskliga faktorn" dvs vårt dåliga minne och totalt inferior motorik.

neandertalaren Skrev:...

Du gör ett par fatala misstag i din argumentation. Det första är att vissa måste leva ett slavliv för att andra ska ha det bra. Det är så världen ser ut idag, om du inte tror mig kan du gärna åka till en kinesisk sweat shop. Med maskiner som tillverkar allt vi behöver befriar vi en stor mängd människor.

Nästa misstag är att girighet ligger i vår natur. Girighet kommer från ett behov att ha mer av en bristvara. Bristvaran i detta fall är pengar, en påhittad resurs utan egentliga kopplingar till varken mänskligt liv eller planetens resurser.

Det tredje är att det är utbildningen som ligger till grund för att vissa länder är rikare än andra. Det är fullkomligt bullshit. Utbildningsnivån är snarare ett resultat av att vissa länder redan var rika. Annars hade vi nog helt random sett att länder som Indien var fullkomligt svinrika. Men så är inte fallet, därav måste din tes falla.

Utöver det har jag redan sagt att jag inte förespråkar anarki. Bara mer frihet, jävligt intressant att folk hänger upp sig på det och kallar det anarki. För det måste ju vara anarki om folk har mer frihet än idag? Vi lever ju i det friaste möjliga av samhällen? Nej.

Carragher Skrev:...

Du slår huvudet på spiken. Min skolkritik stammar från en mycket större punkt: min samhällskritik och min samhällssyn.

Du har även rätt i att skolan inte kan reformeras inom nuvarande ramar (samhället) och att den säkerligen är det mest optimala i dagsläget. Med det sagt betyder det inte att den inte kan vara så otroligt mycket bättre och mer effektiv. Bara för att vi i dagsläget är den mest intelligenta varelse som traskat runt på denna jord (vad vi vet) betyder inte det att vi är slutresultatet av flera miljoner år av evolution. Långt därifrån, vi evolverar fortfarande.

Ja, Zeitgeist är en inspirationskälla, TROM: the reality of me, the Venus Project och Free World Charter några andra. Alla hänger ihop och förstärker varandra.

Att vi skulle vara långt ifrån en sådan värld håller jag både med om och bestrider på samma gång. För vi har mycket att jobba på, samtidigt som vi skulle kunna göra övergången idag. Men då krävs det att vi släpper allt gammalt, tyvärr kommer det nog inte hända förrän det ekonomiska systemet kollapsar. Men det är på väg att hända snart nog ändå. Så rent fysiskt i form av teknologi, material och resurser samt kunskapsmässigt är vi redan där och hålls egentligen enbart tillbaka av dagens ekonomiska system. Däremot är vi som art inte psykologiskt redo riktigt än. Vi är alltid rädda för något nytt och okänt, vi håller gärna kvar vid något gammalt och beprövat. Även om det gamla beprövade inte fungerar optimalt.

Internet är modern till en kommande samhällsrevolution. Internet har fört världen samman och nationerna i världen börjar göra allt dom kan för att knyta ihop säcken och ta kontroll, men det är redan försent. Folk har börjat bli vana vid sina nya friheter och denna kanal för fritt tänkande. Med vidare teknologiska framsteg så som datorer små nog att ha i en kontaktlins med en produktionskostnad på några ören kommer folk kunna kommunicera på ett helt annat vis, samt komma åt kunskap man är ute efter direkt. Jag ser en mycket vacker framtid för människosläktet.

Untitled Skrev:...

Well, när jag säger hemundervisa ser ni säkert den gamla klassiska bilden framför er med ungen som sitter i en ensam bänk och fadern som står över och läser något för ungen. I själva verket kommer jag ha mycket litet med själva utbildandet att göra. Jag kommer mer fungera som en guide än en lärare. Har ungen några frågor kan jag hänvisa till var det finns svar, jag kan hjälpa till att tänka i nya banor osv. Men för själva inlärandet finns det andra plattformar. Basically menar jag att maskiner ska ta över vårt undervisande. Se det som att universitetet börjar din första skoldag. Du kan läsa om vad du vill, men det finns krav på förkunskap för vissa delar. Inte så att du inte får läsa om du inte uppfyller kraven på förkunskap, bara att du inte kommer förstå och därför inte har någon anledning att göra det. Ett exempel på en sådan plattform är Khan Academy. Den är ännu i sin tidiga linda, så tänk mer på dess potential.


Till alla er här inne som funderar på om detta skulle fungera skulle jag vilja ställa en fråga: Om pengar inte var en issue, vad skulle du göra då?
"He who makes a beast of himself gets rid of the pain of being a man." - [SIZE="1"]Hunter S Thompson[/SIZE]

pb


Hoppa till:


Användare som tittar på tråden: 1 Gäst(er)
{myadvertisements[zone_2]}