LÄNGE LEVE EVILVALLE! o7
Börja träna kampsport
2016-04-12,11:08,
Inlägg: #1
Börja träna kampsport
Hej alla glada, har gått å blivit sugen på att börja med någon slags kampsport. Nån som har nå tips på vad man ska börja med?? Bor i Eskilstuna så gärna lite tips på någon schysst klubb här.
2016-04-12,13:07,
Inlägg: #2
RE: Börja träna kampsport
Vetifan vad som finns i Eskilstuna men jag tränade mkt MMA för några år sedan. Var grymt skoj och gav mig väldigt mycket. Blev bl.a. mycket säkrare i mig själv och var inte rädd för random knäppgökar på krogen som var bråkiga samt att jag blev mycket mer driven. Gick inte att tveka en sekund för då satt jag fast i en låsning eller fick en snyting i plytet. Så rekommenderar MMA starkt.
2016-04-12,13:57,
Inlägg: #3
RE: Börja träna kampsport
Ja mma verkar spännande men är det rätt väg att gå som nybörjare eller är det skit samma? Det där med att bli mer driven å känna sig lite säkrare när man är ute låter bra, blev påhoppad föra året efter krogen av några killar och efter det så har jag inte känt mig lika självsäker när man rör sig ute.
2016-04-12,15:57,
Inlägg: #4
RE: Börja träna kampsport
Jag körde mma förut. Kul med fysen. Men jag sög på tekninker. Vi skulle lära oss alldeles för många tekniker per pass. Hängde inte alls med. Och beta som man var så tog man aldrig upp att det räcker med 3-6 tekniker i veckan.

Thai boxning var mycket roligare. Gav mig mer säkerhet också. Att brotta ner någon på stan tror jag inte är lyckat. Har den polare som vill slås så sparkar de säkert en i ryggen. Men kör man en thai boxar spark på låret så står man inte så stadigt längre. Pluss så står man upp fortfarande och har distans.

Inte för att jag slagits på stan men ;-)
Heart Life is good when you have pussy Heart
2016-04-13,09:16,
Inlägg: #5
RE: Börja träna kampsport
Krav Maga kissar på samtliga av de föreslagna kampsporterna
2016-04-13,10:24,
Inlägg: #6
RE: Börja träna kampsport
(2016-04-12,13:57)vresig Skrev: Ja mma verkar spännande men är det rätt väg att gå som nybörjare eller är det skit samma? Det där med att bli mer driven å känna sig lite säkrare när man är ute låter bra, blev påhoppad föra året efter krogen av några killar och efter det så har jag inte känt mig lika självsäker när man rör sig ute.
Jag har kört på två olika klubbar och båda hade intag 2 gånger per år för nybörjare. Så kolla det med din lokala klubb vetja. Standing i MMA är lite olika jämfört med Thai så om du vill köra MMA föreslår jag att börja med det direkt så får du rätt vanor direkt.

Trist med påhoppet. Är det anledningen till varför du vill träna kampsport?

(2016-04-12,16:58)Toledo Skrev: Att MMA är något man kan träffa för mig är helt fel. MMA står ju för mixed martial arts vilket innebär för mig är lika bra som att säga att jag tränade "kampsport".

Jag har aldrig tränat kampsport så SvaMp är nog den du ska tala med.

Men enligt mig, thaiboxning samt BJJ.

Antingen väljer du en i taget eller så går du båda pararellt. Jag personligen skulle dock börjat med BJJ, men det är bara för jag tycker det är intressantare än ståendes.

Annars är också boxning en trevlig kampsport.
Fel. MMA klubbar kör både ground/SW och standing, vilket är likt BJJ och Thai men med små skillnader.
2016-04-13,13:33,
Inlägg: #7
RE: Börja träna kampsport
(2016-04-13,12:04)Toledo Skrev: Wikipedia, men ändå.

"I dagligt språkbruk avses med MMA främst blandningar där fullkontaktskampsporter som brottning, brasiliansk jiu-jitsu, judo, boxning och thaiboxning etc. ingår. MMA är inte en kampstil i samma mening som så kallade traditionella kampsporter, utan snarare beskrivningen på vad en utövare tränar för att ha så stor chans som möjligt i den typ av fullkontaktstävlingar som ibland kallas No Holds Barred (NHB)."
Dude.. du skriver ju själv att du aldrig tränat någon form av kampsport sen försöker du bevisa att det inte går att träna MMA via ett citat från wikipedia?

Du e la från gbg? Här har du några mma klubbar där.

www.gladiusmma.com
www.fit4fightgym.se/mma
www.gbgmma.se

Här e ett gäng i Sthlm. Jag körde hos Berserk där.

www.berserkmma.com
www.mmastorm.se
www.pancrasegym.com
www.forcafighting.com
www.nexusstockholm.se
www.allstarsgym.se <-- Här brukade Alexander Gustafsson köra, osäker om han e kvar där nu.

O här har du om skillnaderna mellan Thai stance och MMA. Du har rätt i att MMA blandar alla kampsporter into one big pot, men att säga att det inte går att träna MMA är helt enkelt fel. Thai stance och MMA stance är olika. Min brorsa körde Thai i många år så han fick lägga ner en massa arbete på att fixa till alla sina inövade rörelser när han bytte till MMA.

http://muaythaipros.com/muay-thai-for-mma-differences/

Questions?
2016-04-13,14:04,
Inlägg: #8
RE: Börja träna kampsport
Jag ger snart upp. Du säger att för dig är det fel att säga att man tränar MMA... Skulle vara skoj o höra vad du vill kalla det istället.

Såhär kanske, "Jag tränar 5% judo, 15% BJJ, 5% shoot, 30% thai, 5% karate, 3% pepparkaksknådande, 17% yoga och 20% submission wrestling."

(2016-04-12,16:58)Toledo Skrev: Att MMA är något man kan träffa för mig är helt fel.

(2016-04-13,13:49)Toledo Skrev: Jag sa inte att det inte går, jag sa att för mig är det fel att säga så, och det tar jag upp i exemplet att jag tycker det är som att säga att jag tränar kampsport (MMA)
2016-04-13,14:17,
Inlägg: #9
RE: Börja träna kampsport
Yup. En åsikt är en åsikt och kan därför diskuteras för att hitta en sanning.

Exakt, jag attackerar inte dig som en person utan bara din åsikt. Gött att du kan se det, thumbs up!

(Liknande som när jag attackerar Islam eller 3rd wave feminism som en ide och får en massa galningar efter mig.. Big Grin Jag är inte intresserad av moralism eller så, just facts and truth.)

Anyway, back to you vresig. Blir skoj o höra hur din satsning kommer gå.
2016-04-13,14:41, (Detta inlägg ändrades senast: 2016-04-13,14:46 av {2} confused....)
Inlägg: #10
RE: Börja träna kampsport
Väldigt många klubbar idag har ren MMA träning. Ifrån början var MMA en blandning av massa stilar så i teorin står ordet för det, men så det praktiskt har utvecklats och ser ut idag så har det mer eller mindre utvecklats till en egen stil.

Så man kan absolut träna MMA. Det är även så dom flesta traditionella kampsporter har uppstått också, ihop plock av olika tekniker ifrån andra kampstilar som med tiden bildat en egen kampsport.

Så visst, teoretiskt är mma inte en egen stil även om det praktiskt fungerar som det. Det är nog inte länge före MMA faktiskt blir utbruten och definierad som en helt egen stil.





Angående topic så inga problem att börja med MMA som nybörjare, är man duktig på mma så är det även väldigt effektivt i självförsvar, det tar dock relativt lång tid att bli bra på det och mycket av tiden går åt till att lära sig tekniker som antingen inte är dom effektivaste i självförsvar eller är direkt olämpligt. Du vill t.ex inte göra en double leg eller pulla guard och gå på en triangel låsning mitt i en självförsvar situation mot flera motståndare.


Så har du ett genuint intresse av kampsport och du planerar ha det som hobby och vill börja träna seriöst så är mma väldigt bra.


Om du inte har ett genuint intresse och gör det mer eller mindre för att du "måste" som självförsvar hade jag rekommenderat krav maga eller boxning.

Krav maga är enbart fokuserad på självförsvar och dom tekniker som är effektiva där, några av dom effektivaste teknikerna för självförsvar, t.ex pungsparkar tränas även i krav maga vilket inte är tillåtet i mma och därmed inte tränas. Det går helt enkelt fortare att bli bättre på självförsvar.

Boxning, ja det är väldigt effektivt för självförsvar och går relativt fort att bli bra på, en kampsport som närmast är 100% fokuserad på att träna på att slå folk på käften. Inte allt för många tekniker att lära och det är väldigt mycket nöta dessa tekniker. Väldigt många av de videos på riktiga självförsvars situationer när flera bråkstakar går på en ensam man är med en boxare, det säger bara bam! bam! så ligger dom ner.
2016-04-13,16:02, (Detta inlägg ändrades senast: 2016-04-13,16:50 av {2} SvaMp_.)
Inlägg: #11
RE: Börja träna kampsport
Blir alltid såna diskussioner om sånt här, ligger män varmt om hjärtat

iaf i Eskilstuna har du Egak som iaf förut drevs av en riktigt duktig iranier Bahram, vet inte om han är aktiv fortfarande men hoppas det, bra brottningsklubb, tror de har en del sw också
Bjj/grappling är eskilstuna faktiskt jäkligt aktiva i att arrangera tävlingar i på senaste, iaf i sw, skulle tro att detta är den främsta bjj klubben där: http://www.etunarollers.se/

Edit: Kollade Bahrams sw matcher, hittade denna, killen är alltså säkert runt 50 och slog 2009 blivande Ufc fightern Musoke i sw sm. Riktig inspiration


Ingen koll på hur det ser ut på thai eller mma fronten i den stan, men gå ner till de där klubbarna o kolla läget, prova träna, se vad du tycker är kul, det är det viktigaste, så länge det är funktionell levande träning baserat på motståndare som gör riktigt motstånd (läs inte traditionell kampsport à aikido)
Winning Beats the Game

Be Selfish
2016-04-13,20:55,
Inlägg: #12
RE: Börja träna kampsport
(2016-04-13,14:41)confused... Skrev: Väldigt många klubbar idag har ren MMA träning. Ifrån början var MMA en blandning av massa stilar så i teorin står ordet för det, men så det praktiskt har utvecklats och ser ut idag så har det mer eller mindre utvecklats till en egen stil.

Så man kan absolut träna MMA. Det är även så dom flesta traditionella kampsporter har uppstått också, ihop plock av olika tekniker ifrån andra kampstilar som med tiden bildat en egen kampsport.

Så visst, teoretiskt är mma inte en egen stil även om det praktiskt fungerar som det. Det är nog inte länge före MMA faktiskt blir utbruten och definierad som en helt egen stil.





Angående topic så inga problem att börja med MMA som nybörjare, är man duktig på mma så är det även väldigt effektivt i självförsvar, det tar dock relativt lång tid att bli bra på det och mycket av tiden går åt till att lära sig tekniker som antingen inte är dom effektivaste i självförsvar eller är direkt olämpligt. Du vill t.ex inte göra en double leg eller pulla guard och gå på en triangel låsning mitt i en självförsvar situation mot flera motståndare.


Så har du ett genuint intresse av kampsport och du planerar ha det som hobby och vill börja träna seriöst så är mma väldigt bra.


Om du inte har ett genuint intresse och gör det mer eller mindre för att du "måste" som självförsvar hade jag rekommenderat krav maga eller boxning.

Krav maga är enbart fokuserad på självförsvar och dom tekniker som är effektiva där, några av dom effektivaste teknikerna för självförsvar, t.ex pungsparkar tränas även i krav maga vilket inte är tillåtet i mma och därmed inte tränas. Det går helt enkelt fortare att bli bättre på självförsvar.

Boxning, ja det är väldigt effektivt för självförsvar och går relativt fort att bli bra på, en kampsport som närmast är 100% fokuserad på att träna på att slå folk på käften. Inte allt för många tekniker att lära och det är väldigt mycket nöta dessa tekniker. Väldigt många av de videos på riktiga självförsvars situationer när flera bråkstakar går på en ensam man är med en boxare, det säger bara bam! bam! så ligger dom ner.


Tack för tipset om krav maga. Låter jävligt intressant, den typ av självförsvar är jag intresserad av.
2016-04-13,22:51,
Inlägg: #13
RE: Börja träna kampsport
(2016-04-13,20:55)Pienso Skrev: Tack för tipset om krav maga. Låter jävligt intressant, den typ av självförsvar är jag intresserad av.

Jag kan berätta av min erfarenhet av de jag sett som tränat krav maga har de inte vart självsäkra individer utan snarare rädda.
Hela konceptet bygger på att du går runt och är konstant paranoid över att nån ska anfalla dig. Idrott där man svettas, pushar sig själv, tävlar med andra etc växer man som människa av, km och andra självförsvarsgrenar står mest i en källare o skriker o simulerar ögonpetningar och pungsparkar, det är inget som man växer av.
Winning Beats the Game

Be Selfish
2016-04-13,23:37,
Inlägg: #14
RE: Börja träna kampsport
Orka? Ta ba med en Glock-17 till nästa gång nån jiddrar.

Vem pallar träna fan...

[Image: anigif_enhanced-29741-1395791547-1.gif]
Hänger inte här längre men är alltid sugen på att ta en öl ifall nån här har vägarna förbi Köpenhamn/Malmö. Skriv då till: resurso@hotmail.com

The less fucks you give, the more fucks you get.
2016-04-14,01:29, (Detta inlägg ändrades senast: 2016-04-14,01:35 av {2} confused....)
Inlägg: #15
RE: Börja träna kampsport
(2016-04-13,22:51)SvaMp_ Skrev: Jag kan berätta av min erfarenhet av de jag sett som tränat krav maga har de inte vart självsäkra individer utan snarare rädda.
Hela konceptet bygger på att du går runt och är konstant paranoid över att nån ska anfalla dig. Idrott där man svettas, pushar sig själv, tävlar med andra etc växer man som människa av, km och andra självförsvarsgrenar står mest i en källare o skriker o simulerar ögonpetningar och pungsparkar, det är inget som man växer av.

lol så du menar man inte svettas, pushar sig självt eller tävlar med andra i krav maga? Eller ja man kan inte tävla i självförsvar men sparras gör man. Aldrig tränat krav maga själv men sett på träningar när jag varit och testat mma, kickboxning osv och dom har kört på och sparrats lika mycket och hårt som dom på mma passen.

Här är t.ex en slumpmässig sparring video i krav maga, den första jag klickade in på när jag sökte på det.


Krav maga är ändå den kampsport som brukar rekommenderas till dom som enbart tränar för självförsvar. Sen finns det både bra och dåliga skolor precis som med allt annat, får kolla upp vad för rykte skolan har före, finns kassa skolor som tränar så det kan frågasättas i alla kampsporter.


https://m.youtube.com/watch?v=L_wtQ4vYols
2016-04-14,09:24, (Detta inlägg ändrades senast: 2016-04-14,09:36 av {2} SvaMp_.)
Inlägg: #16
RE: Börja träna kampsport
(2016-04-14,01:29)confused... Skrev: lol så du menar man inte svettas, pushar sig självt eller tävlar med andra i krav maga? Eller ja man kan inte tävla i självförsvar men sparras gör man. Aldrig tränat krav maga själv men sett på träningar när jag varit och testat mma, kickboxning osv och dom har kört på och sparrats lika mycket och hårt som dom på mma passen.

Här är t.ex en slumpmässig sparring video i krav maga, den första jag klickade in på när jag sökte på det.


Krav maga är ändå den kampsport som brukar rekommenderas till dom som enbart tränar för självförsvar. Sen finns det både bra och dåliga skolor precis som med allt annat, får kolla upp vad för rykte skolan har före, finns kassa skolor som tränar så det kan frågasättas i alla kampsporter.


https://m.youtube.com/watch?v=L_wtQ4vYols

När de tar in aspekter av levande kampsporter är det hälsosamt ja, där t.ex. sparras de i princip stående kamp, liknande kick thai, ser inga pungsparkar eller ögonpetningar där.

F.ö ser det mest ut som skit när de sparras, har kört bredvid Km folk och även de som kört i många år är motsvarande nybörjar nivå i kampdisciplinerna.

Dom pushar säkert i vissa fysövningar (vilket är bra) men sporten i sig tävlar man inte mot andra varför det just inte blir att man pushar mot varandra.

Matt Thornton förklarar det väldigt bra
Winning Beats the Game

Be Selfish
2016-04-14,17:20,
Inlägg: #17
RE: Börja träna kampsport
Tack för svaren ska maila en mma klubb här i stan å fråga om provträning!
2016-04-14,20:10,
Inlägg: #18
RE: Börja träna kampsport
Skulle säga att du har mest nytta av thai "ute på stan". Är inget fan av brottning utan mest stående som gäller. Men testa och se vad du gillar Smile Man finner ett skönt lugn när man vet att man faktiskt kan göra motstånd och inte är helt hjälplös om något skulle hända


Möjligen relaterade ämnen...
Tråd: Skapare Svar: Visningar: Senaste inlägg:
Video Hur gör ni för att börja träna och vad motiverar er att fortsätta träna? Mindful 7 4,280 2014-05-13,19:05
Senaste inlägg:: Mindful
  Träna hjärnan med Lumosity slyngel 1 997 2013-08-05,20:18
Senaste inlägg:: slyngel
  Hur orkar ni träna och festa!? Rednales 22 9,473 2013-08-05,20:18
Senaste inlägg:: Willson
  Noob på att träna på gym WALL-E 18 8,800 2013-03-24,15:56
Senaste inlägg:: Nystart
  Anledning till att träna!!!!!!!!!!! Evilvalle 19 9,320 2012-10-26,21:55
Senaste inlägg:: russel
  Carl ska börja gymma Carl 11 4,586 2012-10-26,12:27
Senaste inlägg:: TonightIsTheNight
  Vilken kampsport? ChuckNorris 9 3,094 2012-08-06,01:34
Senaste inlägg:: Spider
  ÖKA TESTO &gt;&gt;&gt; TRÄNA BEN FFS!! russel 15 6,458 2012-03-23,01:02
Senaste inlägg:: russel

Hoppa till:


Användare som tittar på tråden: 1 Gäst(er)
{myadvertisements[zone_2]}