LÄNGE LEVE EVILVALLE! o7
Självinsikt
2016-05-21,22:14,
Inlägg: #1
Självinsikt
Självinsikt, hur blir man bättre på detta?

Som jag ser är det tre delar.

Vad jag tror om mig själv
Vad jag tror andra tror om mig själv
Vad andra tror om mig

Hur ser ni på det och hur blir man bättre på att ha en realistisk självinsikt?
2016-05-23,15:22,
Inlägg: #2
RE: Självinsikt
(2016-05-21,22:14)tvbordet Skrev: Självinsikt, hur blir man bättre på detta?

Som jag ser är det tre delar.

Vad jag tror om mig själv
Vad jag tror andra tror om mig själv
Vad andra tror om mig

Hur ser ni på det och hur blir man bättre på att ha en realistisk självinsikt?

Jag ser det framforallt som "hur jag ser pa mig sjalv kombinerat med hur val jag kanner mig sjalv". Sårbarhet och oppenhet ar tva begrepp som har en betydelse nar det kommer till sjalvinsikt. Om du ar helt oppen/sarbar kan du t.ex. sta for dina brister, vara arlig med dem vilket hjalper dig att ga in djupare I dem for att hitta en losning. Att vaga vara arlig mot sig sjalv och andra gor att du kommer dig sjalv narmare.

Analysera beteenden. Fundera nar du pratar med nagon hur denne verkar uppfatta dig genom uttryck/mimik, ogonkontakt... Be en nara van analysera dig och ge dig en bedomning direkt efter du gjort en bedomning av dig sjalv. Likheter/skillnader? Be vannen vara brutalt arligt. Tank ur olika synvinklar.

Forovrigt hoppas jag pa lite mer aktivitet har inne!
2016-05-24,10:03,
Inlägg: #3
RE: Självinsikt
(2016-05-21,22:14)tvbordet Skrev: Självinsikt, hur blir man bättre på detta?

Som jag ser är det tre delar.

Vad jag tror om mig själv
Vad jag tror andra tror om mig själv
Vad andra tror om mig

Hur ser ni på det och hur blir man bättre på att ha en realistisk självinsikt?

Ärlig talat så är det bara det fetstila man ska bry sig om. Har du en solid ground och vet vem du är, så uppfattas du så. Har alltid vart bra på att läsa folk osv, men om det är något jag lärt mig med åren är att när jag mår dåligt/inte är på topp osv, så tror jag att mina egna tankar inte stämmer. Grejen är att det projiseras ut undermedvetet, så det blir din/deras reality.

Men när man är på topp och allt klickar, du känner dig osm en kung, då gör andra det med! Man känner av genuinheten i det. Sen vad folk tror om dig, det kommer alltid vara med vad man än säger till dig själv, men man ska minimera sånt tänk imo. Det är väldigt kontraproduktivt unless man är väldigt extrem åt något håll. Inner game är allt alltså, samtidigt som det gäller att vara humble och inte fastna för mycket i sin egna bubbla.
2016-05-27,19:49, (Detta inlägg ändrades senast: 2016-05-27,20:01 av {2} tvbordet.)
Inlägg: #4
RE: Självinsikt
(2016-05-24,10:03)Nalirot Skrev: Ärlig talat så är det bara det fetstila man ska bry sig om. Har du en solid ground och vet vem du är, så uppfattas du så. Har alltid vart bra på att läsa folk osv, men om det är något jag lärt mig med åren är att när jag mår dåligt/inte är på topp osv, så tror jag att mina egna tankar inte stämmer. Grejen är att det projiseras ut undermedvetet, så det blir din/deras reality.

Men när man är på topp och allt klickar, du känner dig osm en kung, då gör andra det med! Man känner av genuinheten i det. Sen vad folk tror om dig, det kommer alltid vara med vad man än säger till dig själv, men man ska minimera sånt tänk imo. Det är väldigt kontraproduktivt unless man är väldigt extrem åt något håll. Inner game är allt alltså, samtidigt som det gäller att vara humble och inte fastna för mycket i sin egna bubbla.

Håller både med och inte med. Jag tror som du säger att "Vad jag tror om mig själv" projiseras till omgivningen och dessa egenskaper är vad de tror om mig på gott och ont. Men det jag söker med en god självinsikt är att finna de "dåliga egenskaper" i mig själv som jag skall jobba på för att förbättra mig själv. Upplever att jag är inte medveten om alla mina "brister" och det som jag tror mig veta är "självklara" brister hos mig själv kanske bara är en inre lögn och jag lägger energi på att förbättra fel saker i mitt inner game.

Självklart är man oftast medveten om sina brister men alla gånger är inte verkligheten som man tror, dvs det som omgivningen vet om.

https://pbs.twimg.com/media/CFFLHR-WIAI1G1E.jpg Kika denna bild så tänker jag att de flesta är i mittersta stadiet om vad deras brister är. Därför vill jag förbättra min självinsikt för att identifiera mina brister. Detta för att på så vis kunna utveckla mig själv, till den personen jag behöver vara för att kunna attrahera den tjejen jag vill ha. Sen vad omgivningen tycker jag har för brister varierar ju vilka man kollar med (jobb/fritid/familj m.m.) men för varje pusselbit man får blir ju pusslet mer och mer tydligt Big Grin
2018-01-03,22:34,
Inlägg: #5
RE: Självinsikt
Nyss läst igenom boken "omgiven av idioter" rekommenderar den skarpt då den säger en hel del om sig själv samt om andra.
Riktigt rekommenderad läsning och utmärkt för självinsikten. Tycker många missar viktien av självinsikt. Alla pratar självförtroende och självkänsla men vet man inte hur man uppfattas av andra så jobbar man lite i uppförsbacke enligt mig.


Hoppa till:


Användare som tittar på tråden: 1 Gäst(er)
{myadvertisements[zone_2]}