LÄNGE LEVE EVILVALLE! o7
Hur hantera försök till dominans/dominanta skämt från andra
2016-06-13,21:57,
Inlägg: #1
Hur hantera försök till dominans/dominanta skämt från andra
Hej,

Funderar över hur man kan eller bör hantera dominans eller "dominanta" skämt från andra på ett bra sätt.

Sådana (små)situationer kan dyka upp på många olika sätt men om vi tar ett par exempel som dyker upp i mitt huvud på rak arm:

1. Vi sitter i soffan - den andra personen säger "kan du tända/släcka lampan" - båda måste ställa sig upp och har lika långt till lampan

2. Vi är ett litet gäng och vissa pratar om att gå och köpa något från affären som ligger i närheten - någon skämtar "så du kan hämta det?"

3. Detta händer några sekunder efter exempel 2 - jag var ej sugen/orkade inte gå till affären för att köpa snacks och sa att de fick göra det om de ville och de skulle göra det - en skämtar "så du fixar disken?"

Har inget problem att stå på mig osv. Dock vill jag ju inte att situationen ska bli otrevlig eller något och funderar på hur man på ett smidigt sätt kan hantera dessa och liknande situationer på ett bra sätt!

Vi kan även lägga till frågeställningen följande: hur bör man agera eller skiljer det sig om det handlar om en 1. (kill)kompis eller 2. en brud/någon man är intresserad av/någon man är på g med eller 3. flickvän?

Är väldigt intresserad av era tankar! mvh
2016-06-14,15:24,
Inlägg: #2
RE: Hur hantera försök till dominans/dominanta skämt från andra
De tre första:
Tycker du att finns några bra anledningar för att du ska göra sakerna ska du väl göra dom, inte lata dig undan. Men om det bara kör med dig så är det inte du som är otrevlig som säger emot, utan de som är otrevliga när de kör med dig. Ber de om något vettigt, sure gör det. ber de om något ovettigt. Ta diskussionen.

Andra Frågeställningen:
Det beror alltid på hur mycket du tror du kommer få tillbaka. Tex du lånar inte pengar till en främling, men till din bror. Samma sak gäller med tjänster. Se bara till att inte göra skit som du inte får något tillbaka för.
Weeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee
2016-06-14,15:50, (Detta inlägg ändrades senast: 2016-06-14,15:55 av {2} SvaMp_.)
Inlägg: #3
RE: Hur hantera försök till dominans/dominanta skämt från andra
Tycker själv det är riktigt irriterande med folk som håller på sådär.

Beror lite på som du själv säger hur villig man är att skapa en otrevlig situation, vill du inte skapa en konflikt där kan du skämta tillbaks om det, typ 1. "Tycker fan du behöver behöver motionen mer"

2. "Sure, tar disken, din morsa har ju lagat mat till mig hela veckan." Eller typ "du klarar väl inte av sånt själv iom du bor hemma fortfarande. "

Annars tycker jag det kan vara rätt att skapa lite konstig stämning för sådant, inte låta idioter komma undan med sånt, typ i första fallet bara bli tyst och titta på honom frågande sen säga "du klarar inte av att gå själv?"
Men beror som sagt på hur irriterad man är på människan.
Winning Beats the Game

Be Selfish
2016-06-14,17:44,
Inlägg: #4
RE: Hur hantera försök till dominans/dominanta skämt från andra
Ska nämna också det enklaste kan vara att bara ignorera allt idiotiskt, upprepar dem så svarar du då
Winning Beats the Game

Be Selfish
2016-06-14,22:48,
Inlägg: #5
RE: Hur hantera försök till dominans/dominanta skämt från andra
(2016-06-14,17:44)SvaMp_ Skrev: Ska nämna också det enklaste kan vara att bara ignorera allt idiotiskt, upprepar dem så svarar du då

Mitt knep om jag tolkar det som någon vill trycka ned mig, ändå om detta inte känns som någon AMOG-konflikt, men låtsas som han inte existerar, dont make a big deal helt enkelt.
2016-06-15,04:55,
Inlägg: #6
RE: Hur hantera försök till dominans/dominanta skämt från andra
if there's no reason for me to do it i wont. what's the question here even.
douche: go turn off the lights
me: do it yourself if it bothers you
douche: come on man blababkla
me: uhm...how bout....no?
*go back to watching tv and doesn't acknowledge his existence*

douche: can you buy this?
me: nope
douche #2: so you'll get the dishes
me: nope


if people are ganging up on you like that i don't know why you're even hanging out with them though, have some boundaries man, these aren't friends lol
2016-08-03,20:36,
Inlägg: #7
RE: Hur hantera försök till dominans/dominanta skämt från andra
Är det inte lite så här killar ibland "ska" uppföra sig mot varandra? Försöka dominera och knäcka varandras egon lite grand. Har vänner som ofta beter sig lite på detta sätt och ägnar sig åt nån slags "frame control" och jag vet att jag själv håller på sådär med mina vänner ibland. Jag har funderat lite på det och kommit fram till att när jag bryr mig och blir reaktiv så fortsätter de som mest, medan när jag är icke-reaktiv och visar att jag inte bryr mig samt skämtar tillbaka så upphör det. Det är lite som att man testar varandra i kompisgänget då och då, typ som när tjejer ger en s.k. skittest.


Möjligen relaterade ämnen...
Tråd: Skapare Svar: Visningar: Senaste inlägg:
  Approach anxiety utan dess like, bryr mig vad andra tycker villframåt 16 3,559 2018-07-11,18:20
Senaste inlägg:: FörFulFörTinder
  Schnygg brud från krogen zneppo 3 1,531 2016-01-31,15:26
Senaste inlägg:: Fiskarn
  Behålla och lära sig hantera tjej, eller glömma för gott? Numme 2 1,215 2012-07-15,18:38
Senaste inlägg:: Poiuert
  Återhämta sig från att ha sagt: jag är intresserad av dig. Spade 4 1,517 2012-07-13,20:28
Senaste inlägg:: Willson

Hoppa till:


Användare som tittar på tråden: 1 Gäst(er)
{myadvertisements[zone_2]}