LÄNGE LEVE EVILVALLE! o7
Ledarskap
2016-12-27,19:06, (Detta inlägg ändrades senast: 2016-12-27,19:24 av {2} SvaMp_.)
Inlägg: #1
Ledarskap
Själv haft lite tankar om ledarskap som stått lite i strid med det man ser i arbetslivet alla gånger. Fick för några år sedan höra talas om UGL utbildningar och blev helt förundrad, pratade med min arbetsgivare och fick rätt nyligen gå en UGL baserad kurs för medarbetarskap.
UGL är försvarets utbildning av grupp och ledare. Konceptet började i Usa efter Vietnamkriget där det kom fram att majoriteten (tror ca 70-80%) av alla officerare som dött i kriget blivit skjutna av sina egna, inte av friendly fire utan av att deras undersåtar helt enkelt haft ihjäl dem.
Efter det satt de ner och forskade i gruppdynamik och ledarskap och kom fram med ursprunget till konceptet. Kortfattat handlar det mycket om att möta sig själv, både genom sig själv och genom andras feedback. Målet är att få igenom gruppen genom olika faser där konfliktfasen är den intressantaste. Händer iaf en del under dessa kurser, folk blir förbannade, lämnar, vissa blir vänner för livet, vissa har uttryckt det som livet före och livet efter kursen.
Har iaf gått i lite i funderingar kring ledarskap och tänkte skriva ihop det lite, funderat vad jag själv har för kriterier för att acceptera någon som en ledare. Kom fram till tre huvudkriterier :
Veta vem personen är
Känna att personen har goda intentioner
Veta att personen kan och vågar sätta ner foten om det behövs.

Så tänker vad gör en ledare som andra inte gör. Oavsett om personen är utsedd ledare eller inte

När någon är svag i gruppen ser han det och hjälper personen.
När någon beter sig illa, oavsett social status och ledarens situation, officiellt ledare eller inte står han upp emot detta och konfronterar.
Om någon kritiserar denne på ett sakligt sätt tar han det som ett tecken på förtroende och tar till sig och lyssnar.
När gruppen är på väg att brytas ner, kliver han in hårt och stöttar upp den.
Tar första steget i jobbiga, trevande situationer för att vägleda resten av gruppen.
Känner av och vågar prata om elefanten i rummet om det är något som behöver dras fram.
Är lyhörd och vet om att allt som finns under ytan oftast inte kommuniceras direkt, förstår därför vikten av att verkligen lyssna.

Saker han nödvändigtvis inte gör, vanföreställningar
Ser till att från början ta mest plats och alltid vara i centrum.
Medvetet visa dominans. ”Dominans” visas när han är den som vågar dra upp det jobbiga som ligger och skaver. När han står upp emot någon som beter sig illa och vågar konfrontera. När han stöttar upp gruppen när den är nära att bryta samman. När han vägleder och tar det första jobbiga klivet när gruppen tvekan.
När han ger värde till den person som behöver det.

Om någon tar oproportionerligt stor plats och är lite jobbig behöver han inte gå in och ta över, kan mycket väl räcka med att endast inte reagera på personen, beter sig personen uppenbart illa är det viktigt att våga konfrontera.

Intressant quote av LaoTzu, en kinesisk filosof, ganska ansedd
Citat:A leader is best when people barely know he exists, when his work is done, his aim fulfilled, they will say: we did it ourselves.

Ligger väl lite stick I stäv med bilden man tanker sig och kanske inte helt tillämpbar alla gånger men intressant perspektiv.

Utdrag ur Daniel-Kahneman fantastiska bok, Thinking fast and slow.
Kortfattat är det att de sållar fram ledaren i gruppen genom att ge dem en nära inpå omöjlig uppgift som är gjord för att de ska fallera gång efter gång, utifrån det ser de folks sanna karaktär, det de tittar efter är inte vem som direkt börjar styra och ställa och tar mest plats utan de ser efter vem som lyfter gruppen när den är nära att brytas ner.

Redigerat bort delar för att göra texten kortare
Citat:after a year as an infantry officer was assigned to the army’s Psychology Branch, where one of
my occasional duties was to help evaluate candidates for officer training.
We used methods that had been developed by the British Army in World War II.
One test, called the “leaderless group challenge,” was conducted on an obstacle field. Eight
candidates, strangers to each other, /../ were instructed to lift a long log from the ground and haul it to a wall about six feet high. The entire group had to get to the other side of the wall without the log touching either the ground or the wall, and without anyone touching the wall. If any of these things
happened, they had to /../ start again.
There was more than one way to solve the problem. /../ Failure was common at this point, which required them to start all over again.
As a colleague and I monitored the exercise, we made note of who took charge, who tried to
lead but was rebuffed, how cooperative each soldier was in contributing to the group effort.
We saw who seemed to be stubborn, submissive, arrogant, patient, hot-tempered, persistent, or
a quitter. /../ And we saw reactions to crisis: who berated a comrade
whose mistake had caused the whole group to fail, who stepped forward to lead when the
exhausted team had to start over. Under the stress of the event, we felt, each man’s true nature
revealed itself. Our impression of each candidate’s character was as direct and compelling as
the color of the sky.
After watching the candidates make several attempts, we had to summarize our impressions
of soldiers’ leadership abilities and determine, with a numerical score, who should be eligible
for officer training. /../ The task was not difficult, because we felt we had already seen each soldier’s leadership skills.
Some of the men had looked like strong leaders, others had seemed like wimps or arrogant
fools, others mediocre but not hopeless. Quite a few looked so weak that we ruled them out as
candidates for officer rank. When our multiple observations of each candidate converged on a
coherent story, we were completely confident in our evaluations and felt that what we had seen
pointed directly to the future. The soldier who took over when the group was in trouble and led
the team over the wall was a leader at that moment.
The obvious best guess about how he
would do in training, or in combat, was that he would be as effective then as he had been at the
wall. Any other prediction seemed inconsistent with the evidence before our eyes.

Tänker att vi samlar tankar kring ämnet.
Vilka kriterier vill du se hos någon för att acceptera denne som din ledare?
Vad tycker du är viktigt att personen gör som andra många gånger inte gör?
Om du tänker tillbaks på bra ledare som du har haft, vad har utmärkt denne?
Winning Beats the Game

Be Selfish
2016-12-27,19:33,
Inlägg: #2
RE: Ledarskap
(2016-12-27,19:06)SvaMp_ Skrev: Tänker att vi samlar tankar kring ämnet.
Vilka kriterier vill ni se hos någon för att acceptera denne som eran ledare?
Vad tycker ni är viktigt att personen gör som andra många gånger inte gör?
Om ni tänker tillbaks på bra ledare som ni har haft, vad har utmärkt dessa?

Kompetent & kan positivt motivera utan att skjuta eventuella brister under mattan. Samt god organisatorisk förmåga. Hatar jävla ledare/chefer som är ostrukturerade.
Will To Power.

Winning Beats The Game.

2017-01-03,15:00, (Detta inlägg ändrades senast: 2017-01-03,15:03 av {2} tvbordet.)
Inlägg: #3
RE: Ledarskap
Tycker det är en vettig summering av vad en ledare är, från vad ovanstående har nämnt. Om man skall göra det i en punktlista på några egenskaper ledare besitter så kommer här några punkter, utifrån mitt sätt att se på det hela

*Dominant kroppspråk
*God självkänsla
*Gott självförtroende
*Social intelligens
*Konfilkthanterare -> konflikter på alla plan. Både inom sig själv och externa bland andra
*Pondus
*Förmågan att tala väl, långsamt och tydligt
*Engagerar andra människor
*Handlingskraftig
*God människokännedom
*Väljs av gruppen
*Pre-selection av både män och kvinnor
*Stabil pelare för trygghet
*Coachande
*Den som kavlar upp ärmarna först när skitjobbet dyker upp

Några punkter på rak arm.

En ledare och en "äkta man" har många liknande egenskaper enligt mig. En egenskap som man absolut inte ska ha är att vara en "mamma-pojk", vilket känns som många här på forumet är.
2017-01-03,15:43, (Detta inlägg ändrades senast: 2017-01-03,15:44 av {2} Entreprenören.)
Inlägg: #4
RE: Ledarskap
OFFTOPIC:
TVBORDET: "En ledare och en "äkta man" har många liknande egenskaper enligt mig. En egenskap som man absolut inte ska ha är att vara en "mamma-pojk", _vilket känns som många här på forumet är._" - haha wtf? smygande översittning much.

Problematiken med din lista är att den är för vag. Det är inte att den är klyschig, utan att den saknar praktiska steg att ta. Jag har tidigare uppfattat att du må vara duktig i det du gör, men du är en usel lärare tycker jag vilket innebär att du har lätt att säga vad andra borde göra, som du själv gjort å gör, men du verkar sakna förmågan att förse hur-steg.

Jag skulle vilja rikta en kritisk fråga mot dig: är du en person älskar "teori" i form av vetenskapen, historien, mekanismerna bakom saker å ting? Är du lite som professorn som snackar om "VAD" i skolan men aldrig kan berätta "HUR" man gör med "VAD" vilket är vad ingenjörerna å entreprenörerna suktar efter i utbildning?

Till sist, konstruktiv kritik, så har jag sett snarlik lista i annan tråd, som om du copy&paste, inte för att listan är fel, utan den är lika praktisk lika mycket som "va ba självsäker, va ba dig själv, ba säg nåt, ba gö nått" och du kunde ha försett mer värde genom att berätta en egen brudhaffar-story där du oxå får unna dig lite #humblebrag, vilket jag för närvarande har en uppfattning om att du omedvetet tycks tycka om. EDIT: jag beklagar och ser introspektion i mig själv att jag kör lite egen översittning nu.

ON TOPIC:
En "ledarskapsegenskap", som jag lärt mig i en kurs om ledarskap från Eben Pagan (pen name David D), som jag applicerar på min polare, är att "skapa en vision för andra som de själva kan börja se och agera utifrån".

Dvs., jag ser visionen hos min polare som bor i en mille-lägenhet 100 m från centrala stan att han och jag å kille till kmr att ha förkrök där med minst 10 stycken tjejer, som jag "raggat" upp på stan genom å fråga om "hjälp" å sen "gottgöra dem med en simpel förkröksfest hos polarn som tack för hjälpen; reciprocity", och låta preselection få göra sitt medan vi bara e coola å normala dudes. Sedan äré lätt å va sexgud i sängen för å "marknadsföra" sig i den nya bildade sociala cirkeln. Man tar allas nr för man e bara cool dude å så får det löpa på av sig själv. Detta frö sår jag i polarns skalle varje gång jag träffar honom.

En annan idé från kursen är att ledaren inte beter sig som en "boss som bossar runt andra" utan en som motiverar andra att vilja följa en samt att man ska välja vilka man vill ha med på sin "buss". Vill dem åt samma håll som du eller vill dem åt andra håll? Själv så umgås jag bara med drivande människor som vill skapa shit in life (en snubbe jobbar i USA nu med eget som dragit in 800 000$ på 9 månader, en annan ska bli pokermästare å rik på egna fastigheter, en annan ska bli rik med aktier som han sysslat med i 10 år nu) medan jag inte regelbundet umgås med folk som nöjer sig med vanliga svensson-livet (jobba, komma hem, spela LoL, sova).

Jag väljer folk som "vill åt samma håll i samma buss som vi sitter i". Personligen startade jag eget i förrgår och inväntar FA-skattesedel samtidigt som jag har en kund nu som jag jobbar åt. Långsiktiga målet är att ha passiv inkomst i form av nätkurser på en "kursportal" samtidigt som jag jobbar regelbundet åt denna kund.
"Success is not a result, but an emergent" - Eben Pagan.
2017-01-03,16:09, (Detta inlägg ändrades senast: 2017-01-03,16:12 av {2} tvbordet.)
Inlägg: #5
RE: Ledarskap
(2017-01-03,15:43)AplAy Skrev: OFFTOPIC:
TVBORDET: "En ledare och en "äkta man" har många liknande egenskaper enligt mig. En egenskap som man absolut inte ska ha är att vara en "mamma-pojk", _vilket känns som många här på forumet är._" - haha wtf? smygande översittning much.

Problematiken med din lista är att den är för vag. Det är inte att den är klyschig, utan att den saknar praktiska steg att ta. Jag har tidigare uppfattat att du må vara duktig i det du gör, men du är en usel lärare tycker jag vilket innebär att du har lätt att säga vad andra borde göra, som du själv gjort å gör, men du verkar sakna förmågan att förse hur-steg.

Jag skulle vilja rikta en kritisk fråga mot dig: är du en person älskar "teori" i form av vetenskapen, historien, mekanismerna bakom saker å ting? Är du lite som professorn som snackar om "VAD" i skolan men aldrig kan berätta "HUR" man gör med "VAD" vilket är vad ingenjörerna å entreprenörerna suktar efter i utbildning?

Det är inga steg för steg, det är att få in det i ens livskultur.
En lista på "VAD:et" är precis vad en logiska ingenjöreren skulle ge ut.
Det är skillnad på kultur och strategi, detta handlar om att väva in i ens livskultur. Allt inom personlig utveckling handlar om att söka inåt efter svaren och inte utåt.

Kan ge konkreta exempel och ska göra det:


*Dominant kroppspråk
-Rak i ryggen, avslappnad, god ögonkontakt, händerna inte i fickorna, långsamma rörelser, inte stå inåt med fötterna, avslappnad i käken, hakan högt upp. Vara avslappand A och O.

*God självkänsla
- Älska sig själv på riktigt, god självinsikt, veta sina svagheter och styrkor, inse att man duger precis som man är, inte bekräftelsesökande, få bekräftelse efter saker man själv genomför istället för från andra


*Gott självförtroende
- Tro på sig själv i alla lägen, vara sin egna "mamma och pappa", bra självmedkänsla, resa sig upp efter fall, inte vara "outcome dependent", vara en vinnare, hålla på tills man lyckas oavsett om det tar 1 dag eller 15 år.


*Social intelligens
-Ha bollkänsla för hur man är med olika personer i olika situationer, se perspektiv från andra personers synsätt, kunna snabbt komma in i jargongen bland olika grupper, vara bekväm i sociala sammanhang


*Konfilkthanterare -> konflikter på alla plan. Både inom sig själv och externa
-Lösa interna konflikter då man tvivlar på sig själv, lösa externa konflikter bland andra

*Pondus
-Inte bli överkörd av andra, kunna säga nej och sätta ner foten, folk lyssnar när man pratar, inte vara "stifling" som RSD säger


*Förmågan att tala väl, långsamt och tydligt
-Tala från magen, tala med mörk röst, tala långsamt och tydligt, tala på ett sådant sätt att folk lyssnar.


*Engagerar andra människor
-Kunna motivera andra människor och få andra människor "med på spåret"


*Handlingskraftig
-Inte bara tjöta utan ha handlingskraft. Väldigt viktigt.


*God människokännedom
-Veta hur andra människor funkar och varför de gör som de gör.


*Väljs av gruppen
-Om gruppen röstar vem som styr så är det du

*Pre-selection av både män och kvinnor


*Stabil pelare för trygghet
-Ifall tjejerna,grabbarna söker trygghet ifall nått skitit sig så är du den första personen de kontaktar.

*Coachande
*Den som kavlar upp ärmarna först när skitjobbet dyker upp

-Ifall det är nån konflikt eller annat som dyker upp så är du den första personen att ta tjuren vid hornen.


Alla dessa punkter är förhållningssätt och generella principer. Inget "how to" eller steg. 1 till 10 göra lista.
Det handlar om att väva in motsvarande i sin vardag.
Tekniker är för enskilda fall och system är för att täcka allting.

Funkar inte så här:

1. Gå fram till tjejen
2. Säg XXX XXX XXX
3. Ta telefonnr
4. Gå hem
5. Ta taxi
6.

Finns ingen steg-lista i huvudlaget som du efterfrågar.
Varje situation är unik och det handlar om att ha bollkänsla för hur man skall göra i varje unik situation. Bollkänslan kommer av erfarenhet.
Sen är det principer jag själv jobbar efter och vad som funkar för mig. Nu är inte jag nån expert på vad som funkar för alla andra, men vet vad som funkar för mig. Har i skrivandet stund 4st brudar som jag kan ringa när jag vill och få ligg inom 1h så nånting rätt borde man göra.


Vad för konkreta steg är det du söker?
2017-01-03,18:44, (Detta inlägg ändrades senast: 2017-01-03,18:48 av {2} Entreprenören.)
Inlägg: #6
RE: Ledarskap
Bättre svar!

Sättet jag menar med ingenjörer är att de är väldigt procedurinriktade och tycker om att följa steg för steg, samt övningar, och som du säger; de är logiska just för att sakerna dem arbetar med fungerar alltid steg för steg majoriteten av gångarna såsom vetenskap, fysik, matematik, kemi, osv., medan vi pysslar med psykologi som är mer komplext, delvis oförutsägbart och "känslomässigt".

*Pre-selection av både män och kvinnor = Förkröka där det är fler kvinnor än killar och det var DU som fixade dit kvinnorna. De är mer bekanta med dig än med killarna där. Komma in på klubbar med fler tjejer än gillar där det är du som leder gruppen och tjejerna är mer bekanta med dig killarna som hänger på.

*Coachande = Ställa frågor för att underlätta för personen ifråga man coachar så att personen själv kommer fram till svaren. Få personen att kunna se sina mål lika klart som om personen såg dem Ultra-HD på en TV-skärm. En coach är INTE en person "säger åt en vad man ska göra". En coach är en person som underlättar för personen ifråga att själv komma till fund vad denne måste göra

Du har rätt i det du säger om att det inte finns några "steg för steg som fungera varje gång". Samtidigt så används "steg för steg" som "stödhjul" för att "underlätta" att kunna utvecklas som människa så att man VÅGAR ta första steget i sin utveckling för man känner att man har något att testa att experimentera med.

"Har i skrivandet stund 4st brudar som jag kan ringa när jag vill och få ligg inom 1h så nånting rätt borde man göra." - Vad har du under din personliga utvecklingsresa förändrat i ditt beteende, specifikt talat, som har gjort att du har så nu? Vad har ditt tidigare beteende varit, specifikt talat, som gjort att du INTE har kunnat " ringa när jag vill och få ligg inom 1h"?

Det får många att gnugga sig om huvudet att du tycks ha framgången många vill ha, men samtidigt sakna förmågan att uttrycka det mer specifikt i vad du har gjort, förändrat, och slutat gjort, specifikt talat. Antingen är en du en självgod mytoman eller bara världens sämsta lärare. Oavsett, så gynnar det ingen att du pratar mer vagt än specifikt. Å andra sidan så har du inte heller någon skyldighet att ge specifikt värde åt folk här.

Jag kmr däremot alltid att kritisera när folk snackar vagt och tycks prata copy&paste-aktigt för det luktar mer mentalrunkande keyboard-jockey än något annat. Det är också därför jag själv inte skrivit på länge och undviker att påstå att jag kan något om jag inte själv har praktiska exempel som kommer från verkliga livet att backa upp det själv med.
"Success is not a result, but an emergent" - Eben Pagan.
2017-01-03,22:42,
Inlägg: #7
RE: Ledarskap
(2017-01-03,18:44)AplAy Skrev: Bättre svar!
Vad har du under din personliga utvecklingsresa förändrat i ditt beteende, specifikt talat, som har gjort att du har så nu? Vad har ditt tidigare beteende varit, specifikt talat, som gjort att du INTE har kunnat " ringa när jag vill och få ligg inom 1h"?

Det får många att gnugga sig om huvudet att du tycks ha framgången många vill ha, men samtidigt sakna förmågan att uttrycka det mer specifikt i vad du har gjort, förändrat, och slutat gjort, specifikt talat. Antingen är en du en självgod mytoman eller bara världens sämsta lärare. Oavsett, så gynnar det ingen att du pratar mer vagt än specifikt. Å andra sidan så har du inte heller någon skyldighet att ge specifikt värde åt folk här.

Jag kmr däremot alltid att kritisera när folk snackar vagt och tycks prata copy&paste-aktigt för det luktar mer mentalrunkande keyboard-jockey än något annat. Det är också därför jag själv inte skrivit på länge och undviker att påstå att jag kan något om jag inte själv har praktiska exempel som kommer från verkliga livet att backa upp det själv med.

Bra svar.
Det är en jäkla massa grejer jag ändrat på, allt började egentligen 2011 med the game sen kollat 1000-tals timmar på material, mentorer, coacher, seminarium m.m. samt gått ut så ofta jag kunnat.

Dessa är mina journaler.

https://postimg.org/image/4pyfb8d29/
https://postimg.org/image/lkha6quix/

De har jag läst så gott som varje dag sedan jag började. Väldigt viktigt att du har sådana så du vet vad du ska jobba emot. Viktigt att blicka framåt och ibland bakåt och veta varför du började.

Men konkreta saker jag ändrat obs dessa är teknik-orienterade och situationslösningar så inget som löser de "djupa problemen". Saken är att man inte ska ha dessa i huvudet för jobbar man på ett bra "inner game" så kommer allt lösa sig av sig själv men här kommer iaf lite situationsgrejer som jag använder.

Bra grund:
- Kläder
- Fresyr
- Gym
- Kroppspråk
- Bra röst
- Le mycket
- Prata sakta
- Fräscht boende
- Social status via Facebook (inte lika viktigt längre) och Instagram, visa att du lever ett bra liv och trivs med dig själv. Tjejer älskar killar med hög social status
- Mentorer
- Coacher

Orden är bara 7% av kommunikationen.

Kommunikation med en tjej

Kommunikationen med henne skall vara direkt till hennes emotionella hjärna och inte hennes fasad.
Denna bild visar det bra, kommunicera med de röda pilarna inte de svarta.

https://postimg.org/image/oc467kbt3/

- Behandla henne lite som din lillasyster som du retade när du var liten
- Ha snäppet högre social status än henne hela tiden
- Låt tjejen luta sig mot dig, du ska "aldrig" luta dig in, detta skapar bra preselection för andra tjejer på krogen
- Led från A till B hela vägen från hej till sex
- Ta på henne på ett smidigt sätt för att få en bra brygga till kyss, sen ligg
- Var kaxig på ett humoristiskt sätt
- Gör olika tester för att se hur intresserad hon är, t.ex. när ni ska hålla hand, håll handen löst för att se om hon håller din hand hård, = OK¨
- Låt inga test från henne påverka dig
- Låt hon följa efter dig på krogen, inte du följa efter henne
- När saker börjar gå väl, gå över och få henne så bekväm du bara kan. Är hon inte bekväm, kommer hon inte följa dig hem.

Inne i krogen
- Uttryck att du har enormt kul och är bekväm i dig själv
- Kolla inte runt i lokalen
- Avslappnad
- Va kompisar med folket speciellt alla grabbar
- Fula tjejer, behandla som killar
- Bollkänsla för vad du skall göra
- Ingen desperatstämpel i pannen från att prata med varenda brud
- Notera killar som är grymma med brudar, vad har de på sig? Vad för kroppspråk har de? Vad säger de för saker?
-

Vad ska du säga när du möter en tjej? Var för öppning?

Svaret är här: https://www.youtube.com/watch?v=h4SyrLtN4Nc

Social intelligens
- Detta ger dig "bollkänslan" för vad du skall göra och när

Interna grejer
- Jobba bort din nervositet om du har något. Detta gör du genom att utsätta dig för obekväma saker så ofta du bara kan.
- Jobba bort din blyghet om du har någon, se ovan.
- Självkänsla, när du väl möter en brud som är intresserad av dig så ska du per automatik intala dig att du är värd henne och hon ska va glad för att träffa dig m.m. Detta gör du med t.ex övningar som skriva ner positiva egenskaper om dig själv dagligen.


Orkar inte skriva mer nu men lite på rak arm.
2017-01-04,00:42,
Inlägg: #8
RE: Ledarskap
(2017-01-03,22:42)tvbordet Skrev: Bra svar.
Det är en jäkla massa grejer jag ändrat på, allt började egentligen 2011 med the game sen kollat 1000-tals timmar på material, mentorer, coacher, seminarium m.m. samt gått ut så ofta jag kunnat.

Dessa är mina journaler.

https://postimg.org/image/4pyfb8d29/
https://postimg.org/image/lkha6quix/

De har jag läst så gott som varje dag sedan jag började. Väldigt viktigt att du har sådana så du vet vad du ska jobba emot. Viktigt att blicka framåt och ibland bakåt och veta varför du började.

Men konkreta saker jag ändrat obs dessa är teknik-orienterade och situationslösningar så inget som löser de "djupa problemen". Saken är att man inte ska ha dessa i huvudet för jobbar man på ett bra "inner game" så kommer allt lösa sig av sig själv men här kommer iaf lite situationsgrejer som jag använder.

Bra grund:
- Kläder
- Fresyr
- Gym
- Kroppspråk
- Bra röst
- Le mycket
- Prata sakta
- Fräscht boende
- Social status via Facebook (inte lika viktigt längre) och Instagram, visa att du lever ett bra liv och trivs med dig själv. Tjejer älskar killar med hög social status
- Mentorer
- Coacher

Orden är bara 7% av kommunikationen.

Kommunikation med en tjej

Kommunikationen med henne skall vara direkt till hennes emotionella hjärna och inte hennes fasad.
Denna bild visar det bra, kommunicera med de röda pilarna inte de svarta.

https://postimg.org/image/oc467kbt3/

- Behandla henne lite som din lillasyster som du retade när du var liten
- Ha snäppet högre social status än henne hela tiden
- Låt tjejen luta sig mot dig, du ska "aldrig" luta dig in, detta skapar bra preselection för andra tjejer på krogen
- Led från A till B hela vägen från hej till sex
- Ta på henne på ett smidigt sätt för att få en bra brygga till kyss, sen ligg
- Var kaxig på ett humoristiskt sätt
- Gör olika tester för att se hur intresserad hon är, t.ex. när ni ska hålla hand, håll handen löst för att se om hon håller din hand hård, = OK¨
- Låt inga test från henne påverka dig
- Låt hon följa efter dig på krogen, inte du följa efter henne
- När saker börjar gå väl, gå över och få henne så bekväm du bara kan. Är hon inte bekväm, kommer hon inte följa dig hem.

Inne i krogen
- Uttryck att du har enormt kul och är bekväm i dig själv
- Kolla inte runt i lokalen
- Avslappnad
- Va kompisar med folket speciellt alla grabbar
- Fula tjejer, behandla som killar
- Bollkänsla för vad du skall göra
- Ingen desperatstämpel i pannen från att prata med varenda brud
- Notera killar som är grymma med brudar, vad har de på sig? Vad för kroppspråk har de? Vad säger de för saker?
-

Vad ska du säga när du möter en tjej? Var för öppning?

Svaret är här: https://www.youtube.com/watch?v=h4SyrLtN4Nc

Social intelligens
- Detta ger dig "bollkänslan" för vad du skall göra och när

Interna grejer
- Jobba bort din nervositet om du har något. Detta gör du genom att utsätta dig för obekväma saker så ofta du bara kan.
- Jobba bort din blyghet om du har någon, se ovan.
- Självkänsla, när du väl möter en brud som är intresserad av dig så ska du per automatik intala dig att du är värd henne och hon ska va glad för att träffa dig m.m. Detta gör du med t.ex övningar som skriva ner positiva egenskaper om dig själv dagligen.


Orkar inte skriva mer nu men lite på rak arm.


Tycker du skriver riktigt bra tvbordet och verkar bidra med mycket tips till forumet, sätter då blandar ren teori med "ute där det händer" är klockrent.

Jag har märkt att det lätt uppstår "läger" (kanske inte så mycket här på just detta forumet) men liksom
1. Game 100%
2. Lol för game, var dig själv innegame 24/7

Kanske något överdrivet, men jag antar att du förstår min poäng.

Själv har jag i efterhand tänkt mycket på att "Game var ju bara trams. Var väl bara vara sig själv?" men sen har jag tänkt igen på alla tips och tricks som underlättade det hela när man inte hade så mycket erfarenhet, game/teori är en bra start! Det köper jag 100%, men som sagt sättet du sätter in teorin i praktiska situationer tycker jag ser mycket bra ut (av det jag läst)

Nu är jag knappast någon expert själv så det är inte meningen att "recensera" dig som en kvalitetskontroll om dina tips duger Big Grin

Men det förstår du nog Smile

2017-01-04,15:44,
Inlägg: #9
RE: Ledarskap
(2017-01-03,22:42)tvbordet Skrev: Bra svar.
Det är en jäkla massa grejer jag ändrat på, allt började egentligen 2011 med the game sen kollat 1000-tals timmar på material, mentorer, coacher, seminarium m.m. samt gått ut så ofta jag kunnat.

Dessa är mina journaler.

https://postimg.org/image/4pyfb8d29/
https://postimg.org/image/lkha6quix/

De har jag läst så gott som varje dag sedan jag började. Väldigt viktigt att du har sådana så du vet vad du ska jobba emot. Viktigt att blicka framåt och ibland bakåt och veta varför du började.

Men konkreta saker jag ändrat obs dessa är teknik-orienterade och situationslösningar så inget som löser de "djupa problemen". Saken är att man inte ska ha dessa i huvudet för jobbar man på ett bra "inner game" så kommer allt lösa sig av sig själv men här kommer iaf lite situationsgrejer som jag använder.

Bra grund:
- Kläder
- Fresyr
- Gym
- Kroppspråk
- Bra röst
- Le mycket
- Prata sakta
- Fräscht boende
- Social status via Facebook (inte lika viktigt längre) och Instagram, visa att du lever ett bra liv och trivs med dig själv. Tjejer älskar killar med hög social status
- Mentorer
- Coacher

Orden är bara 7% av kommunikationen.

Kommunikation med en tjej

Kommunikationen med henne skall vara direkt till hennes emotionella hjärna och inte hennes fasad.
Denna bild visar det bra, kommunicera med de röda pilarna inte de svarta.

https://postimg.org/image/oc467kbt3/

- Behandla henne lite som din lillasyster som du retade när du var liten
- Ha snäppet högre social status än henne hela tiden
- Låt tjejen luta sig mot dig, du ska "aldrig" luta dig in, detta skapar bra preselection för andra tjejer på krogen
- Led från A till B hela vägen från hej till sex
- Ta på henne på ett smidigt sätt för att få en bra brygga till kyss, sen ligg
- Var kaxig på ett humoristiskt sätt
- Gör olika tester för att se hur intresserad hon är, t.ex. när ni ska hålla hand, håll handen löst för att se om hon håller din hand hård, = OK¨
- Låt inga test från henne påverka dig
- Låt hon följa efter dig på krogen, inte du följa efter henne
- När saker börjar gå väl, gå över och få henne så bekväm du bara kan. Är hon inte bekväm, kommer hon inte följa dig hem.

Inne i krogen
- Uttryck att du har enormt kul och är bekväm i dig själv
- Kolla inte runt i lokalen
- Avslappnad
- Va kompisar med folket speciellt alla grabbar
- Fula tjejer, behandla som killar
- Bollkänsla för vad du skall göra
- Ingen desperatstämpel i pannen från att prata med varenda brud
- Notera killar som är grymma med brudar, vad har de på sig? Vad för kroppspråk har de? Vad säger de för saker?
-

Vad ska du säga när du möter en tjej? Var för öppning?

Svaret är här: https://www.youtube.com/watch?v=h4SyrLtN4Nc

Social intelligens
- Detta ger dig "bollkänslan" för vad du skall göra och när

Interna grejer
- Jobba bort din nervositet om du har något. Detta gör du genom att utsätta dig för obekväma saker så ofta du bara kan.
- Jobba bort din blyghet om du har någon, se ovan.
- Självkänsla, när du väl möter en brud som är intresserad av dig så ska du per automatik intala dig att du är värd henne och hon ska va glad för att träffa dig m.m. Detta gör du med t.ex övningar som skriva ner positiva egenskaper om dig själv dagligen.


Orkar inte skriva mer nu men lite på rak arm.

Återigen så är "tipsen" som du ger inte fel i sig. Utan det är snarare hur applicerbara dem är för majoriteten av folk. Det kan vara så att du är en person som förstår direkt vad det praktiskt innebär för dig när du hör David Ds tips om: "Ha snäppet högre social status än henne hela tiden"

Btw så är din första lista en exakt översättning från engelska till svenska från hans kurs Double Your Dating, Advanced Dating Series eller Mastery with Women (nån av dem). Inge fel med tipsen men underligt att dem är en exakt copy&paste på svenska.

Dessutom är "Behandla henne lite som din lillasyster som du retade när du var liten" (kritik mot David D) inte ett dugg hjälpsamt för någon som kanske bara växte upp med en morsa och ingen syster alls och kanske aldrig var runt tjejer så mycket. Det blir som rena grekiskan i vad detta skulle innebära praktiskt talat för dem.

Så låt mig få fråga dig om hur du skulle kunna konkretisera nog det viktigaste tipset som David D förser en med: "Ha snäppet högre social status än henne hela tiden".

Jag skulle kunna konkretisera det med följande:
- rör och prata alltid långsammare än vad hon gör
- var alltid den som avbryter ögonkontakten sist med henne
- håll huvud stenstilla när du pratar med henne istället för att råka röra på det

Dessa 3 ovan kan vi ha en jury på 10 personer som tittar och alla kan bekräfta att "ja, han rörde och pratade långsammare än henne" eller "nej han råkade röra sig lite snabbare än henne och han pratade först långsamt men tappade det fort och började prata snabbare än henne plötsligt".

Hänger du med hur specifik jag önskar att du blir med din, som jag ska anta är sann, livsmässiga erfarenheter med tjejer? Vad är 3 andra specifika sätt som man kan använda sig av för att "Ha snäppet högre social status än henne hela tiden" enligt dig baserat på dina flera års erfarenheter med tjejer?

Ang. 7% av orden så är detta från en klassisk studie med Albert Mehrabian som endast hade kvinnor deltagande i studien, inte all kroppskommunikation studerades, och det var under ett mycket specifikt sammanhang:
https://www.psychologytoday.com/blog/bey...mbers-game
https://en.wikipedia.org/wiki/Albert_Meh...#Criticism

Om orden verkligen skulle ha så liten inverkan generellt talat så skulle marknadsföring i huvudtaget inte existera. Du skulle inte se reklam på internet med enbart ORD. Google Ads skulle inte finnas. Men det gör det. Det finns reklam på internet med enbart ORD och Google Ads med.

Det gör det för att rätt ord är kraftfulla. Starkaste orden: ens namn och ordet "du". Specifika ord är också mer känsloladdade än mer tekniska eller abstrakta ord. Jämför ordet "reproduktion" med ordet "sex" eller ännu mer specifikt "knulla".

Det där ville jag bara få ur vädret för "7% bara ord" är bullshit i majoriteten av sammanhangen. Annars skulle inte "gurus" prata om att använda "känsloladdade ORD eller beskrivande ORD istället för logiska ORD" med tjejer.

Till sist, jag har "bara legat med 3st tjejer" så avskriver mig från att ha någon som helst auktoritet i vad jag säger. Du har säkert legat med över 100 stycken tjejer, säkert majoriteten var snygga oxå.

Dina tips för "inne i krogen" var mer specifika och kan kontrolleras av en objektiv jury utifrån så dem är bra och därmed mer praktiska.

P.S. Se min "konstruktiva kritik" som en chans att utveckla din förmåga att förse tips som är mer lagda åt det praktiska hållet och som framstår mer att vara baserade på faktiska livsmässiga erfarenheter med tjejer än svensk copy&paste från pua-material.
"Success is not a result, but an emergent" - Eben Pagan.
2017-01-04,16:13,
Inlägg: #10
RE: Ledarskap
(2017-01-04,15:44)AplAy Skrev: Btw så är din första lista en exakt översättning från engelska till svenska från hans kurs Double Your Dating, Advanced Dating Series eller Mastery with Women (nån av dem). Inge fel med tipsen men underligt att dem är en exakt copy&paste på svenska.

Menar du ledarskapstipsen eller listan från senaste posten?
Konstigt att pasta saker från andra utan att ge hänvisning till källan.

Iaf min tanke är att tråden ska handla om vad vi själva vill se för egenskaper hos någon vi kan tänka oss acceptera som ledare.

Det är alltså inte brudtipstråd, skulle rekommendera den diskussionen någon annanstans.
Winning Beats the Game

Be Selfish
2017-01-04,21:46, (Detta inlägg ändrades senast: 2017-01-04,21:47 av {2} tvbordet.)
Inlägg: #11
RE: Ledarskap


Vill inte få detta till nån "vem har rätt och vem har fel" allt som jag uttrycker är från mina perspektiv och det finns väl inget rätt eller fel. Allt funkar ju olika för oss alla! Tongue

Nedan text är från mina perspektiv och ingen universal sanning ristad i sten.

Jag har ingen bra How to där det är steg för steg och exakt VAD man skall göra i varje situation. Jag tror att jobbar man mot ett "how to" så kommer man längre ifrån det man söker, man söker då externt och svaren utanför sig själv, istället för att söka inåt i sig själv. Istället för att söka de rätta svaren bör man ställa sig själv de rätta frågorna. Hur uttrycker jag hög social status i X sitation? Ändra till: Hur integrerar jag mig själv till en självsäker person som vet vad han ska göra och omedvetet uttrycket hög social status?

Jag orkar inte få det till en argumentation men som du nämnde lite om marknadsföring och att ord har stor betydelse, förstår vad du menar och du har en poäng. Men så som jag ser det så är det utifrån känslorna vi fattar våra beslut. Kolla bara alla senaste Volvo-reklamerna, de säger inte ett skit om bilen. De enda de visar är Zlatan som pratar lite "strunt". Ändå säljs det så bra. Varför? jo för de generar en känsla hos personen. Samma sak med Håkan Hellström, varför tycker "alla" han är så bra, till och med älskar honom? Hans låtar handlar ju inte om nått? Jo för han genererar en känsla hos lyssnarna. På samma sätt behövs en känsla skapas i det motsatta könet, denna känsla är det som gör att hon dras till dig/inte dras till dig. Denna känsla kommer inte från tekniker i olika situationer. Den kommer från en helhetsbild av vem du är som person allt du gör spelar in och enskilda tekniker spelar inte ett skit roll. Allt i ditt liv skall integreras och optimeras. Precis som ett rep blir starkt av tusentals små trådar, så består hur skicklig du är med brudarna av 1000-tals grejer. Du behöver få brudar i att bli kära i dig på hur du lever ditt liv. Hon ska bli kär i dig av hur du är som person inte av vad du gör. Being not Doing.
Tjejer är inga logiska varelser och därför går det inte tänka logiskt i steg för steg vad man ska göra, och därför kan jag inte ge bra svar svart på vitt.
Det handlar om fundamentala grundprinciper i bakhuvudet och leva efter dessa, inga steg-för-steg metoder.

Skall försöka konkretisera så bra jag kan med högre social status, bättre kan jag inte.
Va otroligt bekväm i dig själv när du är med henne. Är hon självmedveten när hon är med dig är det ett mycket bra tecken på att du gör rätt.
Va "coolare" än henne
Småreta henne i lagom mängd, helst framför hennes kompisar
Dominant
Non-Needingness
Sök absolut inte bekräftelse från henne, hon ska söka bekräftelse från dig.
Ögonkontakt i lagom mängd, inte stirra. Har tjejen stora pupiller när hon kollar på dig är det ett mycket gott tecken.
Låt hon anpassa sitt kroppspråk efter dig, inte tvärtom
Kroppspråket skall utstråla non needingness från dig.

Det ironiska i slutändan är att ju mindre du gör, ju bättre blir det. Personer med hög social status gör lite i sociala sammanhang, personer med låg status gör mycket.


Sorry för Wall of text men tycker ändå det hänger ihop med tråden då en ledare och en kille som är framgångsrik med tjejer har mer eller mindre samma egenskaper. Så länge det inte är en ledare i WoW-gänget Big Grin

Folk som är ledare/chefer m.m har i stor utsträckning det lätt med brudarna, varför pratar alla om att det är så viktigt att va en Alfahane annars?
Cool
2017-01-05,10:26, (Detta inlägg ändrades senast: 2017-01-05,10:31 av {2} SvaMp_.)
Inlägg: #12
RE: Ledarskap
(2017-01-04,21:46)tvbordet Skrev: Sorry för Wall of text men tycker ändå det hänger ihop med tråden då en ledare och en kille som är framgångsrik med tjejer har mer eller mindre samma egenskaper. Så länge det inte är en ledare i WoW-gänget Big Grin

Folk som är ledare/chefer m.m har i stor utsträckning det lätt med brudarna, varför pratar alla om att det är så viktigt att va en Alfahane annars?
Cool

Är du den av gruppen valda ledaren kommer brudarna att attraheras till dig självklart.

Inom communityn lärs dock inte överdrivet mycket, riktigt, ledarskap ut, utan det är mest att anamma de traitsen för att projicera bilden av vad som kallas alfa.

Att vara en riktig ledare tar oerhört mycke energi, det är också egentligen inget man gör för sig själv utan en uppoffring för gruppen. Sen kan det såklart vara så att man kan få mycket tillbaks av det, men i första hand är det ett kall gentemot att vilja höja gruppen.

Problemet jag ser, och varför jag ville diskutera ämnet är just att mycket fokus ligger på att projicera "alfa" inom communityn (just för att de ger chicks) men riktigt ledarskap diskuteras nästan aldrig.

Jag är av uppfattningen att om du vill vara alfa, för att få brudar, om du leder, för att få brudar, kommer du automatiskt ha en egenskap som gör dig till en sämre ledare, skulle du själv acceptera någon som din ledare om du kände att denne i första hand bossade runt för att få chicks?
En person som tar en ledande roll för att denne tycker om att bossa över andra, för att det är status, för att på något vis mätta sina egna komplex kan mycket väl vara en som blir skjuten av sina egna i krig (läs första inlägget / UGL).

Kan också nämna att det uppskattas i arbetslivet att ca 8% av alla manliga chefer är psykopater, människor som inte känner empati för andra människor, dessa kan vara oerhört vältaliga, trevliga, ha pondus, se bra ut mm.

Vad hade du velat se av någon, för att på riktigt känna att den personen var en du skulle vilja följa?

Det är den frågeställningen jag vill väcka och diskutera.

Sen undrar jag också om din första ledarskapslista var copy paste från D-Angelo som Alply skrev, det var en bra lista men om du pastar den från nån annan bör du referera till det. Också vill jag höra vad folks egna funderingar, vad är det faktiskt viktiga i att acceptera någon, är det att personen är trevlig och har hög social status, eller är det att man vet vem personen är, tror att denne skulle stå upp för en när det blåste, hade genuint goda intentioner, mm.

Fundera, diskutera, tänk på exempel från verkliga livet, bra ledare ni haft, dåliga ledare ni haft (vad gjorde dem respektive), ledare ni blivit arga på, som ni hatat, kan skriva senare några exempel på bra respektive dåliga ledare jag haft att göra med.
Kan också skriva exempel på när man själv projicerat ledarskap.

Jag hoppas mitt syfte med tråden kommer fram. (Det är inte att återuppliva "alfa-konceptet" av c-r)

Mvh
Winning Beats the Game

Be Selfish
2017-01-05,14:02, (Detta inlägg ändrades senast: 2017-01-05,14:06 av {2} tvbordet.)
Inlägg: #13
RE: Ledarskap
Håller med dig!
Listan jag satte ihop skrev jag själv helt på rak arm men jag har kollat en väldigt massa på David Deangelo så det är klart att många punkter kommer därifrån, tycker de träffar bra. Dock ingen kopiering. Endel från David Deida också.


Mitt perspektiv är att folk blandar ihop ledare och chef.
En chef pekar och säger vad folk ska göra, en sann ledare ifrån min värld är en coachande och stöttande person, detta är inte en chef. En sann ledare coachar, ger feedback och utvecklar sitt gäng. Den bästa ledaren, är den som utvecklar mest och bäst ledare.
En sann ledare får fram det bästa ur sitt gäng och får gänget att ändra sin kultur. Han får dem att jobba åt samma håll och få dem jobba som ett sant lag.
Tycker denna bild säger det bra

http://modernservantleader.com/wp-conten...00x800.png


Vad hade du velat se av någon, för att på riktigt känna att den personen var en du skulle vilja följa?

Coachande, ger ärlig feedback, god självkänsla, gott självförtorende, förmågan att sätta sig in i andras perspektiv och se saker från andras "ögon", god balans av logiskt samt psykoligiskt tänkande, handlingskraft, bra social, pondus, är den som först hoppar in när skitjobb dyker upp, ej konflikträdd, positiv, ser saker för vad dem är, förmågan att zooma ut och se helhet när det behövs, förmågan zooma in och se detaljer där så behövs, hanterar sina känslor väl, modig, discilpinerad m.m.

Allt detta kanske kan summeras med en "egenskap" som ledaren har. Han är som en trygg bra fader för sin grupp och uppfostrar dem därefter.

Dale Carnegie pratar mycket om detta i hans bok "How to win friends and influence people vilket är världens kanske mest erkände bok inom ämnet och han punktade upp det i följande saker (Referens och här kommer punktlista igen Smile )

Win people to your way of thinking
1. The only way to get the best of an argument is to avoid it.
2. Show respect for the other person's opinions. Never say, "You're wrong."
3. If you are wrong, admit it quickly and emphatically.
4. Begin in a friendly way.
5. Get the other person saying "yes, yes" immediately.
6. Let the other person do a great deal of the talking.
7. Let the other person feel that the idea is his or hers.
8. Try honestly to see things from the other person's point of view.
9. Be sympathetic with the other person's ideas and desires.
10. Appeal to the nobler motives.
11. Dramatize your ideas.
12. Throw down a challenge.
Be a Leader
1. Begin with praise and honest appreciation.
2. Call attention to people's mistakes indirectly.
3. Talk about your own mistakes before criticizing the other person.
4. Ask questions instead of giving direct orders.
5. Let the other person save face.
6. Praise the slightest improvement and praise every improvement.
7. Give the other person a fine reputation to live up to.
8. Use encouragement. Make the fault seem easy to correct.
9. Make the other person happy about doing the thing you suggest.
2017-01-05,19:49,
Inlägg: #14
RE: Ledarskap
Bra punkter på egenskaper som kommit. Nedan följer några av mina personliga erfarenheter inom ledarskap och gruppdynamik. Självklart inget facit eller bibel på vad som faktiskt gäller eller fungerar.

Enligt mig handlar inte att leda en grupp om att ta på sig någon bestämmande roll för sakens, eller sin egna, skull. Att leda en grupp framåt kräver någon slags vision om vart gruppen ska hamna. Om inte visionen delas av mer eller mindre hela gruppen kommer inget ledarskap att kunna fungera. Målet kan vara allting från att en studiegrupp vill uppnå ett schysst resultat på tentan till att ett idrottslag ska vinna serien eller att en grupp ska tjäna så mycket stålar som möjligt.

När ett mål värderas tillräckligt högt av gruppen återstår frågan hur gruppen ska nå dit. Här krävs enligt min erfarenhet ett visst mått av intellekt från ledaren. Metoden borde vara relativt lättöverskådlig och med största säkerhet vara tillräcklig för att uppnå gruppens vision (härmed ingenting sagt om graden av svårighet i utförandet).

Att man själv tänker ut en fungerande strategi för att gruppen ska klara sina utmaningar är dock inte tillräckligt för att göra en till ledare. Givetvis måste man även ha tillräckligt mycket social intelligens för att kunna övertyga resterande medlemmar i gruppen om storheten i sin plan. Utan att trampa någon på tårna, framstå som ett svin eller skapa splittringar som istället kan skada och på sikt upplösa gruppen. Det som enligt mina egna erfarenheter som ledare funkar bäst är att inte göra något tvingat för att försöka framstå som en. Tvärtom är det oftast bäst att initialt luta sig tillbaka när en fråga uppkommer och låta andra ta initiativ. Visst finns det inget värre än en överambitiös typ som direkt tar på sig ansvaret att dela ut arbetsuppgifter, bossa runt folk men i själva verket är en jävla sopa? Att försöka bestämma över andra utan att dessa accepterar din auktoritet är kanske den bästa metoden om du vill göra sig själv illa omtyckt.

Om man först låter andra börja diskutera en fråga eller lösa ett problem uppstår i huvudsak två olika följder:

1. Gruppen löser problemet.
Här behöver man som ledare egentligen inte göra någonting alls utan att hålla med och göra det som krävs. Det finns absolut ingen anledning att försöka bestämma något eller försöka få det att se ut som att man bestämt någonting om allting löser sig naturligt. Att klampa in och röra runt skulle enbart vara kontraproduktivt, varför fixa något som inte är trasigt? Man riskerar dels att bli illa omtyckt om man tar credd för andras idéer, men även att framstå maktgalen om man måste göra saker som inte är nödvändiga för gruppens fungerande för att befästa sin position som ledare. Gruppen kommer då istället automatiskt tappa förtroende för ledaren.

2. Gruppen löser inte problemet.
Genom att låta andra börja presentera sina åsikter får man dels lite tid att själv fundera ut vad som är rimligast och hur man ska lägga upp det inför resterande medlemmar. Men man får även tid att lyssna på andra och låta en konflikt uppstå mellan dessa. När en konflikt uppstått mellan två sidor i en argumentation är det mycket enkelt att senare kliva in i en roll som för andra ser neutral och hänsynstagande ut (jämfört med om man valt sida direkt). Om man på ett smart sätt tar hänsyn till tidigare åsikter kan man nu på ett sympatiskt vis övertyga andra om att just sin egna lösning är den bästa. Jag tycker att kombinationen av en bra idé, förmåga att övertyga och få sig själv att framstå sympatisk oftast är tillräckligt mycket för få andra med på tåget.

Min erfarenhet är att om man löser gruppens interna stridigheter på ett sätt som får en själv att framstå som intelligent, vältalig och respektingivande så är det bara en kort tidsfråga innan andra kommer acceptera ens auktoritet samt ledarroll. Här uppstår en kedjeeffekt där det blir naturligt att visa prov på ledarskap i fler situationer i takt med att alltfler accepterar ens ledarskap. Viktigt är att veta när gruppen är i behov av ledning och när man själv bara ska go with the flow.

Självklart spelar även en mängd andra faktorer och egenskaper in (bl.a. mycket av det som skrivits i tråden). Framgångsrikt ledarskap grundar sig inte i respekt man kräver, utan i den respekt andra ger en.
2017-02-19,11:53, (Detta inlägg ändrades senast: 2017-02-19,11:54 av {2} SvaMp_.)
Inlägg: #15
RE: Ledarskap
Följt Jacka Ma en del, han som startade Alibaba. Rätt fascinerande. Han har många intressanta saker att säga, rätt filosofisk av sig.

Iaf läste en artikel om honom nu:
http://nextshark.com/13-fascinating-fact...n-history/

Citat:WHY JACK MA LEADS HIS COMPANY BY “NOT LEADING AT ALL.”

In an interview with Xiao-Ping Chen, a professor at Washington University, Ma explained his very unique and humble management philosophy that mixes Tai Chi, Taoism and Buddhism.

“In Taoism, the best leadership is not leading at all … No teachers want their students to fail. So I never steal the spotlight from newly hired young people. If someone warns me about an employee who is trying to overstep me, I reply that I’m a teacher and that’s the way it should be.”

Ganska intressant, liknande Lao Tzu's citat. Det finns mycket visdom i gammal kinesisk filosofi.
Winning Beats the Game

Be Selfish
2017-02-20,07:31,
Inlägg: #16
RE: Ledarskap
(2017-02-19,11:53)SvaMp_ Skrev: Följt Jacka Ma en del, han som startade Alibaba. Rätt fascinerande. Han har många intressanta saker att säga, rätt filosofisk av sig.

Iaf läste en artikel om honom nu:
http://nextshark.com/13-fascinating-fact...n-history/


Ganska intressant, liknande Lao Tzu's citat. Det finns mycket visdom i gammal kinesisk filosofi.

Det ligger endel ironi i det hela och jag tycker han har en bra poäng.
2017-03-23,20:45, (Detta inlägg ändrades senast: 2017-03-23,20:45 av {2} SvaMp_.)
Inlägg: #17
RE: Ledarskap
Fantastisk artikel jag läste idag

https://www.weforum.org/agenda/2017/03/w...ign=buffer

Citat:Leadership is the art of persuasion—the act of motivating people to do more than they ever thought possible in pursuit of a greater good.

It has nothing to do with your title.

It has nothing to do with authority or seniority.

You’re not a leader just because you have people reporting to you. And you don’t suddenly become a leader once you reach a certain pay grade.

A true leader influences others to be their best. Leadership is about social influence, not positional power.

If your actions inspire others to dream more, learn more, do more and become more, you are a leader. —John Quincy Adams

You don’t even need to have people reporting to you to be a leader. A janitor can influence people and lead just as a CEO can.

Likewise, anyone can become a follower, even while holding a leadership position.

If you’re a slave to the status quo, lack vision, or don’t motivate everyone around you to be their absolute best, then you’re a follower. Even if you happen to have a leadership title, people won’t follow you when they see those behaviors present.

A senior executive who creates unnecessary bureaucracy, locks himself in his office, and fails to interact with others in any meaningful way is no more a leader than an antisocial software engineer who refuses to do anything but write code.

Of course, the real question is—are you a leader or a follower?

To find out, you need to ask yourself some very important questions. Think carefully as you respond to each one, and you’ll soon know for certain.

Do you go above and beyond?

Followers do their jobs, and that’s it. No matter how good they may be at those jobs, it rarely occurs to them to go beyond their basic functions. Leaders, on the other hand, see their job descriptions as the bare minimum—the foundation upon which they build greatness. Leaders see their real role as adding value, and they add it whenever and wherever they see an opportunity.

Are you confident?

Followers see the talents and accomplishments of other people as a threat. Leaders see those same talents and accomplishments as an asset. Leaders want to make things better, and they’ll take help anywhere they can find it. Leaders are true team players. They aren’t afraid to admit that they need other people to be strong where they’re weak.

Are you optimistic?

Followers see the limitations inherent in any given situation; leaders see the possibilities. When things go wrong, leaders don’t dwell on how bad things are. They’re too busy trying to make things better.

Are you open to change?

Followers are content to stick with the safety of the status quo. They see change as frightening and troublesome. Leaders are maximizers who see opportunity in change. Because leaders want constant improvement, they’re never afraid to ask, “What’s next?”

Are you decisive?

Followers often hesitate to act, out of fear that they’ll do the wrong thing. Leaders aren’t afraid to make a call, even when they’re not sure if it’s the right one. They’d rather make a decision and be wrong than suffer from the paralysis of indecision.

Leaders would rather make a decision and be wrong than suffer from the paralysis of indecision.Are you accountable?

When mistakes are made, followers are quick to blame circumstances and other people. Leaders, on the other hand, are quick to accept accountability for their actions. They don’t worry that admitting fault might make them look bad, because they know that shifting the blame would just make them look worse.

Are you unflappable?

Followers often let obstacles and mishaps throw them off course. When something goes wrong, they assume the whole project is doomed. Leaders expect obstacles and love being challenged. They know that even the best-laid plans can run into unexpected problems, so they take problems in stride and stay the course.

Are you humble?

Followers are always chasing glory. Leaders are humble. They don’t allow any authority they may have to make them feel that they are better than anyone else. As such, they don’t hesitate to jump in and do the dirty work when needed, and they won’t ask anyone to do anything they wouldn’t be willing to do themselves.

Are you passionate?

Followers are trapped in the daily grind. They go to work and complete their tasks so that they can go home at the end of the day and resume their real lives. Leaders love what they do and see their work as an important part of—not a weak substitute for—real life. Their job isn’t just what they do; it’s an important part of who they are.

Are you motivated from within?

Followers are only motivated by external factors: the next title, the next raise, the next gain in status. Leaders are internally motivated. They don’t work for status or possessions. They are motivated to excel because it’s who they are. True leaders keep pushing forward even when there’s no carrot dangling in front of them.

True leaders keep pushing forward even when there’s no carrot dangling in front of them.Do you focus on titles?

Followers care a lot about titles, both their own and those of the people they work with. They’re very conscious of who outranks whom, because they lack the skill and motivation to create leadership from within. Leaders, on the other hand, focus on what each individual brings to the table, regardless of what’s printed on a business card.

Are you focused on people?

Followers focus on what they can achieve individually. Leaders are team players, because they know that greatness is a collective feat. A leader is only as good as what he or she can achieve through other people.

A leader is only as good as what he or she can achieve through other people.Are you willing to learn?

Leaders, while confident, know that they’re neither superhuman nor infallible. They’re not afraid to admit when they don’t know something, and they’re willing to learn from anyone who can teach them, whether that person is a subordinate, a peer, or a superior. Followers are too busy trying to prove they’re competent to learn anything from anyone else.

Bringing It All Together

Take another quick look at the questions above. There’s not a single one about title, position, or place on the org chart. That’s because you can have the title and position without being a leader.

You may have worked for someone who fits that description. And you probably have colleagues who serve in leadership roles without a title.

Leadership and followership are mindsets. They’re completely different ways of looking at the world. One is reactive, and the other is proactive. One is pessimistic; the other is optimistic. Where one sees a to-do list, the other sees possibilities.

So don’t wait for the title. Leadership isn’t something that anyone can give you—you have to earn it and claim it for yourself.
Winning Beats the Game

Be Selfish
2017-03-31,02:58,
Inlägg: #18
RE: Ledarskap
(2017-03-23,20:45)SvaMp_ Skrev: Fantastisk artikel jag läste idag

https://www.weforum.org/agenda/2017/03/w...ign=buffer

Bra artikel som belyser det klassiska stereotypiska med särskilt amerikansk
ledarskap om att "en ledare [inte] är en enstaka person som styr och ställer
och tvingar andra att göra mot deras vilja och är helt enkelt en skitstövel".

Utmaningen med begreppet och diskussionen om "ledarskap" är att det blir så
översiktligt och överskådligt att det inte går att hämta några konkreta tekniker
från dem vilket gör det enbart till bara mysigt "mentalrunk" och ingenting mer.

Ledarskap, för mig just nu, på mer konrekta sätt är följande praktiska IRL-exempel:

- Som "ledare" gör jag mig själv stark först innan jag bemöter världen. Detta innebär att
jag äter nyttigt när jag vaknar, tar kosttillskott som är bevisat att fungera (t.ex. omega-3)
och jag drar och gymmar överkropp eller underkropp eller går en mil promenad om det
är vilodag från gymmet. Sedan kommer jag hem och äter nyttigt igen och sedan börjar
jag jobba i min enskilda firma vilket är enbart jobb som sker hemifrån i min egen lägenhet.

- Jag kmr att "expandera" min enskilda firma snart genom att agera som en "mellanhand"
mellan duktiga freelancers och folk som behöver diverse saker som jag själv inte är så bra
på (t.ex. webbdesign, grafisk design eller app-programmering). Då kommer jag se till att
dessa "bryggas" över så att kunden får sin app och programmeraren får en slant för sitt
arbete och det "ledarskapsmässiga" här är att jag INTE kmr ta åt mig någon ära alls.

Jag marknadsför gärna personen som är bra på det hon/han gör för jag har inget starkt
eller stort behov av prestige eller status när det gäller business. Jag har inget riktigt behov
att kalla mig för "chef", "boss", "ledare" eller någon annan titel (som det nämns i artikeln).

Det är ju ändå inte jag som gör grovjobbet utan jag är bara "spindeln i nätverket".

- Som "ledare" går jag min egen väg och är i processen att hoppa av "ekorrehjulet" helt
och hållet (dvs., skaffa passiva inkomster) istället för att vara en genomsnittlig "arbetare"
som arbetar för någon annan som troligen inte beter sig som en bra "ledare"/"chef/boss".

När jag går min egen väg så menar jag att om jag har bestämt mig för att göra något, vare
sig det är att gå på bio, gymma, ragga tjejer, osv., så kanske jag frågar om någon vill följa
med mig men om personen inte vill göra detta, så gör jag det jag sa att jag skulle göra helt
själv då.

Denna "promise to myself" håller jag då och jag behåller då min integritet, självrespekt
och därmed självkänsla. Om jag skulle ändra mina planer bara för att en person inte ville
följa med mig skulle innebära att jag plötsligt blev en följare och även ljög mot mig själv.

- Som "ledare" i samband med tjejer så innebär det att jag fortfarande går min egen väg
med min business, mina privata intressen, och gärna hittar en kompatibel flickvän som kan
matcha min pågående väg/purpose ELLER så hittar jag gärna temporöra KK, eller ONS.

Om jag exempelvis fortsätter med mina dagliga rutiner medan jag träffar en tjej som jag
kanske talar med regelbundet och så slutar hon plötsligt tala med mig så fortsätter jag ändå
mina dagliga rutiner för jag vet vart jag är på väg och vill vissa tjejer inte följa med mig på
vägen så är det så. Att stanna upp och titta bakåt för att se om hon "springer i kapp mig" är
helt enkelt INTE att vara en ledare, utan en följare, eller "en chode/AFC" som vi kallar det Wink

- Som "ledare" i samband med polare så ser jag potentialen i dem och hur deras liv kan vara
så mycket bättre än vad det är. Med en polare som har en mille-lägenhet nära stan så ser
jag framför mig att han & jag har en entourage med tjejer där som kommer varje helg för
å kröka och sedan dra ut eller bara dra ut för å sen dra hem med någon till ens lägenhet.

Hos valle ser jag potentialen att han å jag kan skapa en e-kurs om att komma i bra fysisk
form då jag har utrustningen för detta och han har kunskapen och bevisen (sin kropp) att
det han lär ut fungerar. Jag kmr då ge han en rejäl provision per såld e-kurs (70%) för det
är ändå han som gör grovjobbet, jag är bara mer en förmedlare eller mellanhand i det.

Hos min bästa vän sedan halva vägen i min barndom ser jag potentialen att han kommer att
bli nästa stora fastighetsägare (då han nu hyr ut sin lägenhet å ett nyinvesterat hus som
han aldrig själv har bott i, bara köpt och renoverat lite) som äger flera fastigheter och kan
leva på denna månadsvisa passiva inkomst och hur vi då kommer att även äga olika diverse
strippklubbar i världen och liknande medan vi har passiva inkomster som sköter sig själva.

Hos mig själv ser jag mig att jag kommer att ha dragit in nära 1 000 000 SEK i vinst i min
enskilda firma i slutet på detta år (är ett av mina mål detta år). Det kommer att ske främst i
hjälp med att jag får igång diverse passiva inkomster (e-kurser, agerande som mellanhand)
efter jag fått upp en liten buffert i företaget som låter mig fokusera mer på det än det som
nu är delvis lite "ekorrehjul" (arbeta fasta timmar å fler timmar innebär mer i årsvinsten).

Långsiktigt talat ser jag mig själv att börja ha seminarier i Sverige för internationell marknad
inom internet marketing i början på slutet vid nästa år. Ett långsiktigt mål är att tjäna stora
pengar på seminarier och även videoförsäljningar av dessa filminspelade seminarier som hålls.

Dessa visualiseringar är som Eben Pagan säger, "You can only do something after you have
first seen/visualized yourself doing it first". Handlingen kmr alltså lättast först efter tanken.

- Som "ledare" i samband med pickup/sarge/raggning så föreställer jag mig att man som man
är mer beredd att förlora henne än är beredd på att förlora mig för jag vet vart jag är på väg
och alla är inte på samma vägar i livet. Jag "leder" henne i form av att ta henne i handen, säga
vad vi ska göra, vart vi ska, vad som ska hända härnäst, vad jag har för krav på tjejer, att inte
följa efter henne om hon skulle "lämna" (eller testa) mig, samt ge henne tid för sexuell komfort.

Handen på hjärtat nu så kan jag säga att jag inte har arbetat så fokuserat på denna sistnämnda
ovanstående paragraf i texten. Jag har fokuserat mer på mig själv och min enskilda firma för att
få igång något passivt. Efter det så kan jag börja fokusera mer på tjejer och då även i takt med
att min kropp börjar deffas ner från 75 kg ner till ca 70 kg innan början på juli detta år (2017).


Jag hoppas jag har bidragit med minst något praktiskt talat och inte bara massa "mentalrunk".
"Success is not a result, but an emergent" - Eben Pagan.
2017-11-20,22:35,
Inlägg: #19
RE: Ledarskap
Hittade för en tid sen Simon Sinek, hans tal om ledarskap är spot on

https://www.facebook.com/Mindset2Succeed...459793773/

Ska läsa mer av honom. Mer sånt här behövs
Winning Beats the Game

Be Selfish
2017-11-30,05:38, (Detta inlägg ändrades senast: 2017-11-30,05:50 av {2} Neironvps.)
Inlägg: #20
[Switzerland/Usa/Germany] - Cheap SSD VPS 2GB RAM, Disk 20 GB. Only $14/m
Neironvps - fast ssd vps Switzerland/Usa/Germany.

We offer cheap VPS from Neironvps on KVM platform!
Our Data Center is located in Los Angeles (USA), Nuremberg (Germany) and Zurich (Switzerland).
- Guaranteed RAM
- Windows or Linux Operating Systems
- Xen and KVM virtualization
- ISPmanager or cPanel
- Instant Setup
- Support Quality

Cheap SSD Vps Server
2 CPU Xeon E5-2670
RAM 2 GB
SSD 20 GB
1 Dedicated IP Address (Additional IPs: 2.00 per month)
VNC, Reboot, Reinstall

Operation System: CentOS, Debian, Ubuntu, Fedora (connection via ssh).
Price only US$ 14/month
Order now

Server Administration Control Panels
ISPmanager Lite 4 - free (available on request)
ISPmanager Pro - $10 per month
cPanel - $15 per month

We provide a test server for a period of up to 1 day. trial period?

Is perfect for: Active Directory, DNS Servers, IIS Hosting, Meta4 Trading, Regular Desktop Documentation,
General Websites, Forex, Reseller Web Hosting, VPN Tunnel, PPTP, Email Server for Work Group,
Teamspeak, Jabber, Backup, Statistic, Intranet System, Database, Game Server MMORPG and many others.

Payment Methods: Paypal, Payza, Bitcoin or WebMoney.

http://neironvps.com High Performance Enterprise VPS Hosting. Cheap VPS Server in Usa. Cheap VPS Hosting in Germany. Cheap VPS Server in Switzerland[/url]

Neironvps - fast ssd vps Switzerland/Usa/Germany.

We offer cheap VPS from Neironvps on KVM platform!
Our Data Center is located in Los Angeles (USA), Nuremberg (Germany) and Zurich (Switzerland).
- Guaranteed RAM
- Windows or Linux Operating Systems
- Xen and KVM virtualization
- ISPmanager or cPanel
- Instant Setup
- Support Quality

Cheap SSD Vps Server
2 CPU Xeon E5-2670
RAM 2 GB
SSD 20 GB
1 Dedicated IP Address (Additional IPs: 2.00 per month)
VNC, Reboot, Reinstall

Operation System: CentOS, Debian, Ubuntu, Fedora (connection via ssh).
Price only US$ 14/month
Order now

Server Administration Control Panels
ISPmanager Lite 4 - free (available on request)
ISPmanager Pro - $10 per month
cPanel - $15 per month

We provide a test server for a period of up to 1 day. trial period?

Is perfect for: Active Directory, DNS Servers, IIS Hosting, Meta4 Trading, Regular Desktop Documentation,
General Websites, Forex, Reseller Web Hosting, VPN Tunnel, PPTP, Email Server for Work Group,
Teamspeak, Jabber, Backup, Statistic, Intranet System, Database, Game Server MMORPG and many others.

Payment Methods: Paypal, Payza, Bitcoin or WebMoney.

http://neironvps.com High Performance Enterprise VPS Hosting. Cheap VPS Server in Usa. Cheap VPS Hosting in Germany. Cheap VPS Server in Switzerland[/url]


Hoppa till:


Användare som tittar på tråden: 1 Gäst(er)
{myadvertisements[zone_2]}