LÄNGE LEVE EVILVALLE! o7
Fasta för att öka produktivitet
2017-01-31,14:32,
Inlägg: #1
Fasta för att öka produktivitet
Tjo

Finns en hel del vetenskap som visat positiva hälsoeffekter av att fasta. Själv kört det några gånger och vart förundrad över att jag sitter sent på kvällen och gör saker fokuserat.

Körde en halvfasta igår och kände mig mer produktiv, fram tills jag åt vid kanske 15 tiden, så sackade jag ihop.
Min erfarenhet är att det inte är något att göra om man tränar hårt, lyfta vikter någorlunda kort tid kan funka men jobbigt med intensivare pass.

Så fler som är intresserade av att prova, skriva effekter de känner vore det kul om vi kunde inspirera varandra!

Let's do it
Winning Beats the Game

Be Selfish
2017-01-31,19:44,
Inlägg: #2
RE: Fasta för att öka produktivitet
Kört typ periodiskt fasta i typ ett år nu. Äter under 10 timmar vanligtvis 8-18. Jag tycker det funkar jävligt bra.

Delvis att jag har gått ner i vikt men också gjort det till en hälsosam vans. Äter inget eget efter 18, dricker enbart vatten. Sett flera på Youtube kört 8 timmar där de äter och 16 timmar fasta.
2017-02-01,00:12,
Inlägg: #3
RE: Fasta för att öka produktivitet
(2017-01-31,19:44)Pienso Skrev: Kört typ periodiskt fasta i typ ett år nu. Äter under 10 timmar vanligtvis 8-18. Jag tycker det funkar jävligt bra.

Delvis att jag har gått ner i vikt men också gjort det till en hälsosam vans. Äter inget eget efter 18, dricker enbart vatten. Sett flera på Youtube kört 8 timmar där de äter och 16 timmar fasta.

Ok najs men 8-18 känns ju dock inte överdrivet mycket? Brukar väl sägas 16h fasta.

Själv brukar jag som vana skippa frukost och äta lunch vid 12, så bblir att jag äter kanske 21-22 så då kan det bli en 14-15h, känner dock inte överdrivet mycket effekt av det, det är eg när jag verkligen framskjuter lunchen till 15-16 som jag känner hur produktiv jag börjar känna mig tiden innan jag äter mot hur jag brukar bli efter lunch.

Det finns ju olika takes på det, vissa kör 20h fastor, hade en polare som körde 40h, han brukade göra det när han hade mycket på jobbet. Skulle vara intressant om vi var fler som testade olika längder och delade våra erfarenheter, lite som fap tråden Smile
Winning Beats the Game

Be Selfish
2017-02-01,18:37,
Inlägg: #4
RE: Fasta för att öka produktivitet
(2017-02-01,00:12)SvaMp_ Skrev: Ok najs men 8-18 känns ju dock inte överdrivet mycket? Brukar väl sägas 16h fasta.

Själv brukar jag som vana skippa frukost och äta lunch vid 12, så bblir att jag äter kanske 21-22 så då kan det bli en 14-15h, känner dock inte överdrivet mycket effekt av det, det är eg när jag verkligen framskjuter lunchen till 15-16 som jag känner hur produktiv jag börjar känna mig tiden innan jag äter mot hur jag brukar bli efter lunch.

Det finns ju olika takes på det, vissa kör 20h fastor, hade en polare som körde 40h, han brukade göra det när han hade mycket på jobbet. Skulle vara intressant om vi var fler som testade olika längder och delade våra erfarenheter, lite som fap tråden Smile

Jag fastar ju 14 timmar så det är relativt nära 16. Men det passar mer min livstil just nu. Dels slipper man laga mat så mycket och sen vänjer man magen att äta mindre.
2017-02-01,18:40,
Inlägg: #5
RE: Fasta för att öka produktivitet
(2017-02-01,18:37)Pienso Skrev: Jag fastar ju 14 timmar så det är relativt nära 16. Men det passar mer min livstil just nu. Dels slipper man laga mat så mycket och sen vänjer man magen att äta mindre.

Det är här du ska säga att du ska börja prova 18h fastor några gånger och se effekterna för att ge underlag för vidare bro-science studier Smile
Winning Beats the Game

Be Selfish
2017-03-26,00:16,
Inlägg: #6
RE: Fasta för att öka produktivitet
Jag brukar köra lite periodisk 16:8 fasta varje vår/sommar för att deffa lite men är inte superstrikt med tiderna. Känner att det viktiga är att öht göra det (som med all träning), inte att följa antal timmar slaviskt. Brukar göra som du svamp, hoppar helt enkelt över frukosten och kör annars som vanligt så ingen större omställning direkt och känner mig klart produktiv och "lätt" på morgonen, men sen runt 12-13 precis innan maten känner jag verkligen hur energin är borta och jag får inget gjort. Är allmänt intresserad av kost och hälsa och sett tillräckligt mycket för att vara övertygad om att det är bra främst ur hälsosynpunkt, blodvärden t.om. ökade hjärnceller enligt vissa studier.
Problemet med traditionell fasta över längre tidsperioder är ju helt enkelt att det är för utmanande. Det är fan inte lätt att gå utan mat 40h alltså, sen när man väl äter blir det som en chock för kroppen. Tror mer på att göra mindre ändringar som man verkligen klarar utan problem och ändå se stora fördelar med det.

Sjukt hur fort kroppen vänjer sig har jag märkt.
2017-03-26,02:41,
Inlägg: #7
RE: Fasta för att öka produktivitet
Har testat några veckor 16 timmars fasta men tyckte inte det gav mig någonting vare sig mentalt eller kroppsligt i form av tappat fett.

Däremot kan jag köra längre fastor ibland 1-2 dagar, då tycker jag man börjar känna lite effekter.
Extreme Living
Never complain - never explain


Hoppa till:


Användare som tittar på tråden: 1 Gäst(er)
{myadvertisements[zone_2]}