LÄNGE LEVE EVILVALLE! o7
Ge brutalt ärlig kritik - kan jag bo med denna polare?
2017-07-23,10:11,
Inlägg: #1
Ge brutalt ärlig kritik - kan jag bo med denna polare?
(VARNING: D-UPPSATSLÄNGD INCOMING!)

Tjena, behöver brutalt ärlig kritik eftersom jag ska fatta ett
beslut som kan ha förödande konsekvenser för mitt liv (iaf
göra det extremt onödigt omständigt än vad det behöver vara).

Jag har tänkt att flytta från min 1:a till en 4:a med två andra snubbar, för det
drar ned min hyra med 1500 spänn och tar mig cirka 500 meter närmare stan.

Ena snubben är en enstöring, 30+ och vill mest vara för sig själv och kan laga
mat själv. Han är dock inte lika hajp på självutveckling som jag och min andra
polare är. Utmaningen är däremot med andra polaren som tråden handlar om.

Andra polaren, 28 som jag, är mer vad jag själv skulle beskriva som
"sällskapssjuk". Han "laddar batterierna" genom att vara social med
andra, medan jag är tvärtom. Jag måste vara för mig själv för å ladda.

Vi har varit "bästa polare" sedan gymnasiet då vi gick i samma klass. Men vår
"vänskap" har varit rätt manipulativ om jag ska lägga handen på hjärtat. När
jag började på universitet så brukade vi vara ute mycket å ragga. Han brukade
få napp och tvinga mig att sova på min egen soffa medan han låg i min säng,
med eller utan tjej. Dock brukade jag ibland lämna honom i lägenhetsbyggnader
när han var superfull och somna för jag orkade inte med honom. Då brukade han
komma och kasta sten på mitt fönster tills jag kom ner och öppnade åt honom.

Det "ömsesidiga utnyttjandet" vi har är att han har bil å körkort, jag saknar det
men jag har alltid haft lägenhet i stan (snart 9 år) och har mycket hög köpoäng
så jag kan välja relativt eftertraktade lägenheter här inne i stan nära centrum.

Om jag skulle bo i lägenhet med två andra personer så skulle jag
ha följande krav (kommentera om kraven är orimliga eller rimliga):

- köpa, laga och äta egen mat (enstöringen kan detta medan andra polaren alltid
har nyttjat faktumet att andra har lagat åt honom, dessutom måste det gå fort
så han väljer hellre donken drive-in istället för att gå in på subway). Jag
misstänker att han kommer ställa krav på att jag lagar åt honom och i även
i värsta fall kommer han kanske (bara spekulationer) att sno från mig när
det inte finns mat kvar för honom och han pallar inte gå till affärn som
kmr att ligga 100 meter från lägenheten.

- ge fan att sprida runt på sina bakterier. Det första polarn alltid gör när
han vaknar är att stoppa ner ena handen ner i kalsongerna för å greppa tag i
pungen och möjligen mjölka kuken för å få den att se större ut i kallingarna(?).

Eftersom han alltid ligger utan kondon så är det bara en tidsfråga innan han
kmr gå runt å sprida klamydia å liknande på allt inuti lägenheten. Han tvättar
alltid händer utan tvål och kan ibland få för sig att torka sig på min dusch-
handduk men har annars egen torkhandduk. Han är inte så bra på att diska heller.

- låta folk leva sina egna liv och välja hur dem själva vill personligt utvecklas.
När jag vaknar så måste jag vakna upp och "göra mig stark" på mitt eget sätt vilket
innebär vara för sig själv, äta eget och titta på tjoffs och lyssna på musik på burk.
Polarn har en tendens att vara tekniskt handikappad och fråga mig om allt jävla möjligt
och det intressanta är formuleringen ibland, "VI måste fixa en sak" som om det han behöver
hjälp med också är nått jag "behöver hjälp med" fast det bara är jag som kan fixa det.

(känner du nån tekniskt handikappad snubbe som frågar om hjälp om allt kring teknik?)

- respektera att vissa ibland vill sova och inte höra massa väsen från dem. Eftersom jag
driver eget och kan jobba när jag vill så kan jag oxå sova när jag vill. Ofta så brukar
jag vända på dygnet vilket innebär att jag inte kan ha massa liv och oljud när jag väl
ska sova. Polarn är impulsiv av sig (därför han hamna i säng med 13-åring å sen i fängelse)
och kan få för sig att "vi måste fixa nått" (oftast bara nått han behöver hjälp med som
han borde kunna lösa själv eller googla, men återigen; han vill "spara tid" och hjärnkraft)
vilket betyder att han kmr gå och knacka på min rumsdörr och troligen störa min produktivitet.

Han kanske (vet ej säkert) får för sig att ta hem tjejer ibland och göra onödigt väsen av sig
och skiter då fullständigt i om andra vill sova och då hans kuk styr honom mer än han styr den.

SÅ.... Dessa är mina krav. Är dem orimliga? Är det jag som är "barnet" här i situationen egentligen?

Retrospektivt när jag tittar på vad jag skrivet så börjar jag fundera på om det är en sån bra
polare att bo med och om vi egentligen ens är "vänner" eller om vi bara båda är två maktgalna
controlfreaks som måste ha saker å ting på våra egna sätt annars börjar vi gnälla/tjata?

T.ex. när jag vänt på dygn och vill vara själv i min nuvarande lägenhet så kan han vara här
och ändå säga "men jag är så trött, jag kmr att somna" och så somnar han i min soffa som är
precis bredvid min säng. Han vägrar dra när jag ber honom (en varningsflagga?) och tjatar
på att vara kvar (vilket inte verkar ha förändrats sedan 9 år tillbaka när han sov i min säng).

När jag messa honom angående att jag fått kritik om att inte bo ihop med andra snubbar så skrev
han att "min morsa försöker betaliserar mig" och då blev jag extra riktigt misstänksam för jag
vet att det är ett extremt manipulativt meddelande att hävda så (eller så har han helt rätt).

Han vet att jag håller på med internet marketing och att det finns stor potential att vi kan
tjäna stora pengar. Han pysslar själv med fastigheter då han känner en i släkten som är miljonär
på riktigt och som agerar som hans mentor. Däremot så är han som sagt var tekniskt handikappad
men kan gå in med pengar. Så där har vi ett "ömsesidigt utnyttjande" igen av varandra...

Jag behöver pengar för å testa saker på nätet för å hitta system som funkar som sen genererar
pengar, men min polare kan i princip inte göra så mycket och troligen kmr han ändå vilja ha
50/50 vilket å ena sidan är rimligt, å andra sidan är det frågan om det är det om han bara ska
kasta pengar, som att stejka i poker, på mig och låta mig få göra allt jobb. Visst, jag slipper
betala tillbaka om det går åt helvete. Frågan är hur det kmr bli om vi börjar tjäna mkt cash...


Så nu har du lite bättre bild över det hela. Och frågan är egentligen: vem är mest fucked up? Är
det min polare? Eller är det jag? Vem är det egentligen som bör anpassa sig mest? Min tanke är
att det BÖR vara dem som ska anpassa sig mest även om jag får fördelen att betala 1500 SEK mindre
i hyra tack vare att dem bor där. Det är ändå jag som har samlat på mig min köpoäng genom att ha
bott i samma fastighet i snart 9 år och det är jag som har det att förlora om vräkning inträffar.

Så ge mig brutalt ärlig kritk. Verkar det pain in the ass att bo med
dessa snubbar eller är det jag som är en kärring av mig? Jag driver
just eget för att slippa ha nån som bossar över mig, men jag funderar
på om min ena polare kommer att börja försöka bossa över mig bara för
att han betalar 33% av hyran och därmed ska ha någon talan över det.

Samtidigt vill jag inte framstå som någon diktator. Jag är mer "sköt
ditt så sköter jag mitt och så samarbetar vi där det finns win-win".

Tack för att du orkade läsa hela skiten & ge mig nu the cold hard truth! / AplAy.
"Success is not a result, but an emergent" - Eben Pagan.
2017-07-24,19:15, (Detta inlägg ändrades senast: 2017-07-24,19:17 av {2} Bruno.)
Inlägg: #2
RE: Ge brutalt ärlig kritik - kan jag bo med denna polare?
Kan bara säga att personligen hade jag inte pallat med det för 1500/mån.
Men vad vet jag om hur mycket det känns som för dig och hur länge du har tänkt bo så.

Men en grej som jag bara har märkt under mitt liv, är att ju fler människor jag har runt omkring mig och som jag ser lyckas i livet, tjänar massa pengar eller gör coola grejer som att resa i världen på egen hand och bara kickar ass, desto mer glad och inspirerad blir jag också av det. Och omvänt naturligtvis när jag varit med personer som suger energi från en och som egentligen bara är losers.

Utifrån det du beskriver så låter det ju ärligt talat som ett gäng hillbilly losers, för att vara helt ärlig. Hade väl kanske varit annorlunda ifall det var några produktiva människor du skulle bo samman med?

Har bott med roomies själv (en gång som tonåring ihop med 15st jämnåriga faktiskt och då blev det ståhej) och sen med ett par, och en snubbe.
Funkade eftersom jag fick egentid och det var nästan som att ha en egen lya ändå, så blev aldrig störd och sparade en del pengar på det.

Men sen behöver man ju till slut sitt eget crib och när man börjat bli lite äldre så blir det ju även lite sådär att ta hem brudar till sig också med några inneboende hos sig. Kan funka när man är 19 liksom, men är du typ 30 kommer en brud av kvalité förvänta sig lite mer än att du har en +30-årig enstöring boende hos dig (så till vida hon nu kanske inte är 19 bast själv och blir imponerad "WOW vad coolt! Aplay har en lägenhet!"Tongue.
Hänger inte här längre men är alltid sugen på att ta en öl ifall nån här har vägarna förbi Köpenhamn/Malmö. Skriv då till: resurso@hotmail.com

The less fucks you give, the more fucks you get.
2017-07-24,21:04,
Inlägg: #3
RE: Ge brutalt ärlig kritik - kan jag bo med denna polare?
(2017-07-24,19:15)Bruno Skrev: Kan bara säga att personligen hade jag inte pallat med det för 1500/mån.
Men vad vet jag om hur mycket det känns som för dig och hur länge du har tänkt bo så.

Men en grej som jag bara har märkt under mitt liv, är att ju fler människor jag har runt omkring mig och som jag ser lyckas i livet, tjänar massa pengar eller gör coola grejer som att resa i världen på egen hand och bara kickar ass, desto mer glad och inspirerad blir jag också av det. Och omvänt naturligtvis när jag varit med personer som suger energi från en och som egentligen bara är losers.

Utifrån det du beskriver så låter det ju ärligt talat som ett gäng hillbilly losers, för att vara helt ärlig. Hade väl kanske varit annorlunda ifall det var några produktiva människor du skulle bo samman med?

Har bott med roomies själv (en gång som tonåring ihop med 15st jämnåriga faktiskt och då blev det ståhej) och sen med ett par, och en snubbe.
Funkade eftersom jag fick egentid och det var nästan som att ha en egen lya ändå, så blev aldrig störd och sparade en del pengar på det.

Men sen behöver man ju till slut sitt eget crib och när man börjat bli lite äldre så blir det ju även lite sådär att ta hem brudar till sig också med några inneboende hos sig. Kan funka när man är 19 liksom, men är du typ 30 kommer en brud av kvalité förvänta sig lite mer än att du har en +30-årig enstöring boende hos dig (så till vida hon nu kanske inte är 19 bast själv och blir imponerad "WOW vad coolt! Aplay har en lägenhet!"Tongue.

Tack som fan för svaret! =)

Btw, det där med ta med tjej är intressant. Det jag tänker mig är att när man
tar hem en tjej och det finns redan två snubbar i lägenheten så bör risken för
ASD öka hos tjejen även om man själv inte bryr sig ett dugg om dem andra 2.

Jag var på visning idag och det bor tydligen två knarkare nedanför som
bråkar varje dag, skriker och har det, rycker i andras lägenhetsdörrar...

Tyvärr kan dem inte vräkas för dem blev tillsatta lägenheten av soss Huh

Så, kombinera dem med min polare, som är 28 bast som jag och ej
kan laga mat pga. lathet att lära sig. Han kan snacka, å e mycket social
och säljer ut hus som han köpt på lån, och sin egen lägenhet (så
bor hos andra hela tiden) så han kan den biten om business.

Men kan inget om bokföring, han vill blåsa staten (för han suttit i fängelse),
han vet inte hur man hittar torrents för att ladda ner, hur man löser basic
tekniska saker på burkar med hjälp av googling (eller så äré ren lathet
för han ringer alltid mig för att fråga om hur man gör ditten å datten).

Den enda fördelen han ger mig är att han har bil å körtkort (jag har ej)
och han har cash han kan stejka hos mig som då ändå måste göra
allt teknisk jobb med webbsidor å diverse internet marketing projekt.

Ajja, vill ej gnälla som feministkärring nu. Det är bara att när man vart
"polare" och har byggt upp olika samspelsmönster med varandra som
upplevs "normala" så är det lätt att bli blind för vad som är manipulation
och vad som är "vänskap". Därför postar jag här å frågar andra för å
ett örnperspektiv som kan se det hela utifrån och ge feedback på det.

Tack som fan återigen att du tog dig tid att läsa å svara, mannen!
"Success is not a result, but an emergent" - Eben Pagan.
2017-08-01,13:39,
Inlägg: #4
RE: Ge brutalt ärlig kritik - kan jag bo med denna polare?
Låter som ett hemskt förhållande. Skulle verkligen inte göra det för ynkliga 1500kr.
2017-08-02,01:45,
Inlägg: #5
RE: Ge brutalt ärlig kritik - kan jag bo med denna polare?
Jag kan med glädje för min egen skull meddela
att jag har sagt upp kontakten med personen
ifråga på obestämd tid, minst ett år tills vidare.

Lägenheten blev aldrig av, det kom fram att
det bodde ett gäng knarkare nedanför som
drog i lägenhetsbyggnadens dörrhandtag
och som inte kunde vräkas för de var tillsatta
där av soss (anti-immigration here we come!)

Det är just 101 som är jobbigt att umgås med
denna snubbe på grund av respektlösheten,
latheten att göra basic stuff som att laga mat,
söka saker på google själv, osv. Skulle jag
stöta på honom IRL offentligt så kmr jag dock
vara cool, men inte låta honom få sova hos mig.

Ett långsiktigare mål är att komma igång med
med ett annat pengaprojekt i företaget så att
jag kmr att ha råd att bo i en större lya själv.

Tack för alla svar/perspektiv dock! Det är sjukt
hur lätt blind man blir när åren går med folk...
"Success is not a result, but an emergent" - Eben Pagan.


Möjligen relaterade ämnen...
Tråd: Skapare Svar: Visningar: Senaste inlägg:
Question Kröka med ex hos polare trots polare strulat med na? Entreprenören 5 2,392 2016-12-03,20:33
Senaste inlägg:: Entreprenören

Hoppa till:


Användare som tittar på tråden: 1 Gäst(er)
{myadvertisements[zone_2]}