LÄNGE LEVE EVILVALLE! o7
Vad händer egentligen under flow?
2012-02-16,20:04,
Inlägg: #1
Vad händer egentligen under flow?
Återigen dags för mig att leverera lite mental onani. Denna gång är det flow som skall behandlas. Alla som har varit med ett tag har någon gång upplevt detta fenomen. Du är the S-H-I-T ute på krogen och precis allt går din väg, du kan bara suga tag i första bästa brud, dansa tätt intill en kort tag för att sedan hångla upp henne.. alla vill vara din vän och din successrate är sjuk! Åtminstone är detta ungefär hur fenomenet flow brukar beskrivas i diverse fieldreports.

Och jag håller med, iaf till viss del är det precis så som det känts för mig ett par gånger i mitt liv. Jag har funderat ett tag på varför detta funkar.. hur kan en för dig helt okänd tjej acceptera din för stunden otroligt starka verklighet och fullständigt ge sig hän den? Vad är det som egentligen händer?

Såg en intressant dokumentär på TV (tror det var SVT). I många år har människan förundrats över djurens förmåga att navigera över världen och även i världshaven. På senare år har man kunnat härleda detta till att många djur använder sig av jordens naturliga magnetfält för att navigera, de har med andra ord en inbyggd kompass. När man studerat djurens rörelsemönster har man sett att det finns vissa ”farleder” längs jordens yta som är betydligt mer trafikerade av vilda djur än övriga ytor på jorden. Längs dessa farleder har man dessutom kunnat uppmäta starka naturliga elektromagnetiska fält. Variationer i dessa fält medför att valar strandarm, fågelflockar flyger fel och ”massdör” etc. En intressant artikel finns på Allt om Vetenskap http://www.alltomvetenskap.se/index.aspx?article=607

Med denna vetskap finns det anledning att tro att i princip allt liv på jorden har en förmåga att känna av förändringar i elektromagnetiska fält. Vad den dokumentär jag såg handlade om var bland annat ett s.k. Ganzfeld-experiment. Vid ett typiskt ganzfeld-experiment isoleras två försökspersoner varav en sändare och en mottagare. Mottagaren försätts i ganzfeld-tillståndet (eller bara "ganzfeld"). För sändaren visas en bild och ombeds att mentalt sända bilden till mottagaren. Mottagaren ombeds, medan han fortfarande är i ganzfeld, att berätta om sina mentala processer, vilket inkluderar bilder, tankar och känslor. När sändningen efter vanligen 20 till 40 minuter är slutförd tas mottagaren ur ganzfeld och får se fyra bilder, varav en är den som sändaren sett. Mottagarens uppgift är att försöka välja ut den bild som sändaren sänt med hjälp av de ledtrådar som eventuellt mottagits telepatiskt under ganzfeld. Ett bra youtube-klipp som innefattar bland annat detta är Documentary- Reality and the Extended Mind (2 of 2) - YouTube (Spola till 6:15 ca)

Teorier till varför detta fungerar innefattar bland annat att vissa människor som har samma ”tuning” att läsa/sända information via elektromagnetiska fält har denna förmåga att utbyta information med varandra. Ett vanligt exempel är enäggstvillingar som ofta upplever att de delar känslointryck, trots att de befinner sig på helt olika ställen fysisk och orimligen kan ha fått intrycken via de vanliga sinnena.

Vad jag försöker säga med allt detta, är att det kanske finns ett sätt att kommunicera oss människor emellan, bortom syn, hörsel och känsel, som även spelar en roll i game.

Min poäng är, när du har flow och greppar tag i någon för dig helt random person – Är det verkligen så random som du tror? Eller finns det en anledning till att det blev just henne du greppade tag i? Kanske kan det ha varit så att ni båda, på ett omedvetet plan kommunicerade er mottaglighet för den andre parten och på så vis hamnade hos varandra?

Föreställ er själva att ni är i ett flowstate, men i stället för att du själv agerar till 100% på känsla, så står din kompis brevid och säger ”Greppa tag i henne där!”. Tror du verkligen du skulle lyckas lika bra?
Faber est suae quisque fortunae.

Min tråd om Social utveckling, fysisk hälsa å sånt
2012-02-21,13:18,
Inlägg: #2
Vad händer egentligen under flow?
grym artikel, älskar sånthär övernaturligt shiet!
2012-02-21,13:54,
Inlägg: #3
Vad händer egentligen under flow?
Yeah man sånt där är sjukt intressant.

Jag har ju märkt själv att vissa dagar när allt bara flyter på så jävla bra så får jag blickar precis överallt vart fan jag än går, går jag på stan och kollar in i en jevla buss så ser jag genast 4 tjejer som sitter och stenglor på mig genom rutan, går jag och handlar så stirrar alla som besatt. Alltid när man har detta "flow" så är det som att flickor bara dras till en som att man är nån jevla magnet.

Nästa dag vaknar man upp och tänker "yep flow is the shit!! nu ska vi se om det funkar idag med", går ut med smile-bandet på och hoppas få samma uppmärksamhet idag - NOPE, nada, bara för att man sträcker sig efter det =) Crazy shit yoooo
[SIGPIC][/SIGPIC]
You can't snort a line of coke off a woman’s ass and not wonder about her hopes and dreams.
2012-02-22,13:48,
Inlägg: #4
Vad händer egentligen under flow?
Some Jedi mind shit Smile
2012-02-22,16:04,
Inlägg: #5
Vad händer egentligen under flow?
Känner igen det med, precis som valle skriver så kommer flow ofta då man inte bryr sig/tänker på något annat osv. Fan, allt, typ ALLT blir lättare av flow/state, försöker för närvarande lära mig vara i flow oftare och mer konsistent.

Flow + balls är key imo, balls får man av att pusha sig själv och flow kommer när man... inte pushar sig själv?
2012-02-22,17:48,
Inlägg: #6
Vad händer egentligen under flow?
Elvin Skrev:Flow + balls är key imo, balls får man av att pusha sig själv och flow kommer när man... inte pushar sig själv?

Antar att när vi snackar om flow så är det samma sak som state?

Har läst på flera stället att state kan komma från att man pushar sig själv, gör saker man vanligtvis är obekväm med, trosta sitt limiting belief och inse att man hade helt fel beliefs och därmed får en ny verklighetsuppfattning.
2012-02-22,19:38,
Inlägg: #7
Vad händer egentligen under flow?
Ait, ja det låter rimligt, samtidigt gör man ju då en medveten handling för att hamna i state = man bryr sig om resultatet. Eller är grejen att Pusha sig själv "bara för att" - ingen anledning alltså? Göra det till en vana helt enkelt, kan funka kanske... hmm
2012-02-23,15:45,
Inlägg: #8
Vad händer egentligen under flow?
Flow ar sa jakla underbart!
2013-12-31,14:37, (Detta inlägg ändrades senast: 2014-01-02,12:31 av {2} Gandalf.)
Inlägg: #9
RE: Vad händer egentligen under flow?
Om ni är intresserade vad som "tillverkar" flow
Finns en bok som är bra på ämnet som heter flow.

Edit* Har editerar denna post för anser att jag sj hade fel i efterhand, skrev två böcker och den ena höll sig ej till ämnet.
Vill ej lura någon att spendera tid i onödan.

Men tycker ni borde fortfande läsa ovanstående bok flow vilket ger en djup kunskap i ämnet.
2013-12-31,15:42,
Inlägg: #10
RE: Vad händer egentligen under flow?
(2013-12-31,14:37)Gandalf Skrev: Om ni är intresserade vad som "tillverkar" flow
Finns 2 böcker som är bra på ämnet en heter flow och den andra blink.

Flow upplevde jag ofta på gymnasiet, speciellt under idrotten. Finns inget skönare att sporta järnet och hamna i nuet där allt flyter på och man spelar som en Gud.

Blink är en intressant bok med blandning av anekdoter samt relevant forskning. Budskapet är dock simpelt och mer jordnära än övernaturlighet; ju mer praktisk erfarenhet du samlar på dig inom något ju mer "sjätte" sinne får du inom det eller "intuition".

Telepati har fortfarande inte lyckats påvisats och enäggstvillingar-exemplet är främst baserat på självrapporteringar vilket inte är giltigt i vetenskapliga sammanhang näré gäller sådana hära allvarliga ämnen (det vore ju som sagt livsrevolutionerande om vissa kunde plötsligt "telepatisera" med varandra).
2014-01-02,12:23,
Inlägg: #11
RE: Vad händer egentligen under flow?
(2013-12-31,15:42)AplAy Skrev: Flow upplevde jag ofta på gymnasiet, speciellt under idrotten. Finns inget skönare att sporta järnet och hamna i nuet där allt flyter på och man spelar som en Gud.

Blink är en intressant bok med blandning av anekdoter samt relevant forskning. Budskapet är dock simpelt och mer jordnära än övernaturlighet; ju mer praktisk erfarenhet du samlar på dig inom något ju mer "sjätte" sinne får du inom det eller "intuition".

Telepati har fortfarande inte lyckats påvisats och enäggstvillingar-exemplet är främst baserat på självrapporteringar vilket inte är giltigt i vetenskapliga sammanhang näré gäller sådana hära allvarliga ämnen (det vore ju som sagt livsrevolutionerande om vissa kunde plötsligt "telepatisera" med varandra).

Kan vell tyvär erkänna att borde kanske inte skrivit blink nu när jag bläddrar igenom den igen, var ett bra tag sedan jag läste den sist. Boken är för filosofisk med ganska abstrakta tankar mer om beslutsfattande än flow.

Därimot är flow skriven väldigt "vetenskaplig" med tydlig forskning om hur detta fenomen uppkommer. (Kanske lite för så ganska tung att ta sig igenom)


Hoppa till:


Användare som tittar på tråden: 1 Gäst(er)
{myadvertisements[zone_2]}