LÄNGE LEVE EVILVALLE! o7
Era bästa tips på Studieteknik/böcker
2012-04-25,01:08,
Inlägg: #1
Era bästa tips på Studieteknik/böcker
Tänkte höra med er studenter på forumet om era bästa tips för att lyckas med akademiska studier, hur mkt ni läser per dag, använder ni mind mapping, eller läser bara om och om igen, skriver ni egna sammanfattningar och testar er själva osv.
Vettorazzi b.la. pluggar ju fett seriöst, tänkte själv börja läsa nämligen, men har ingen erfarenhet av att studera alls, gymnasiet lyckades jag mest med att sitt o mobba folk i kafeterian men hade lätt att lära mig abra så lyckades ändå komma igenom med godkänt i alla ämnen trots skitmycket frånvaro, ska nu styra upp livet lite mer dock =)
"Can't a young nigga get money anymore? Tell PETA my mink is draggin' on the floor."


[SIZE="5"]Preach Niggas[/SIZE]


"Freedom cannot be faked. It's all in your subcommunication on all levels. It's simply a lack of restraint in expressing who you are. The Less restraint you have, the more attractive you are. Final. Why? Because the lack of restraint in expressing who you are says it all."
2012-04-25,15:06, (Detta inlägg ändrades senast: 2013-10-23,23:26 av {2} Ragnarök.)
Inlägg: #2
Era bästa tips på Studieteknik/böcker
Det beror ju på vad man pluggar. För min del handlade det mest om att nöta in kunskap: Lsäer först allting. Sen läser jag styckesvis och samma stycke ca 5 gånger innan jag går till nästa. Sen avslutar jag med att läsa igenom allt en gång. Sen brukar det sitta. Testar mig själv med frågor om ämnet.

Har bara läst några fåtal poäng dock =)
2012-04-25,16:21,
Inlägg: #3
Era bästa tips på Studieteknik/böcker
Förhör, förhör dig själv. Skriv ned frågor samt svar. Förhör. Glömde jag säga förhör?
2012-04-25,19:57,
Inlägg: #4
Era bästa tips på Studieteknik/böcker
finns 3 olika lärosätt. Hörseln, synen eller praktisera själv. Du kan anteckna och läsa om och om igen eller så läser du högt för dig själv och repeterar eller slutligen så praktiserar du det. Testa vilken som passar dig bäst Smile
You are taller than me. You are cooler than me. You are more attractive than me. But I get all the girls, sounds like a fair deal to me Wink
2012-04-25,22:51,
Inlägg: #5
Era bästa tips på Studieteknik/böcker
1.) Gör en långsiktig plan för vad du ska ha gjort under kursen, samt bryt ner denna plan i mindre delar. Genom detta kan du till och med veta hur mycket du ska plugga varje dag (hur många sidor du ska läsa, exempelvis)
2.) Gör gamla tentafrågor + sammanfattningar av annat viktigt
3.) Se till att ha läst allt/gjort alla gamla tentafrågor ca en vecka (eller åtminstone 4-5 dagar) innan tentan. Sista tiden ska bara fokuseras på att repetera detta.
2012-04-26,00:46,
Inlägg: #6
Era bästa tips på Studieteknik/böcker
Ha det som rutin att göra de tråkigaste sysslorna först på dagen. Dvs. läsa studielitteraturen, träning etc... får du det som en vana så kommer du inte att misslyckas.

När det kommer till tentor och att klara av kurser så är det väldigt beroende på hur de olika kurserna och tentorna är uppbyggda. Men som i inlägget ovan, så se till gamla tentor och agera därefter.
2012-04-26,01:21,
Inlägg: #7
Era bästa tips på Studieteknik/böcker
Jag har bara tagit 30 HP men jag klarade mig bättre än vad jag trodde jag skulle göra.
Inför tentor brukade jag skriva sammanfattningar på allt som man behövde kunna, typ definiera olika begrepp. Sen förhörde jag och några kursare varandra. Det fungerade till minst ett E
2012-04-26,10:45,
Inlägg: #8
Era bästa tips på Studieteknik/böcker
När du ska läsa en text:
- skumma först igenom SNABBT (läs rubriker, titta på eventuella bilder)
- ställ frågor om stycket: vad tror du kommer tas upp? Vad kommer ges för svar? Vad tror du om det som tas upp?
- läs nogrannt.
På så sätt kommer du få en aha-känsla när du läser texten, plus att du antagligen får mer intresse. Både hjälper dig att ta till dig informationen. Försök gärna skapa så mycket intresse som möjligt när du ställer frågorna.

Om du ska nöta in saker som ord eller svar på korta frågor: skapa associationer. T.ex. har jag haft assvårt att komma ihåg hur man säger kropp på kinesiska. Det uttalas typ shön ti. Igår kom jag på associationen "skönt i" så nu kommer jag ihåg det.

Ska du lära dig en formel kan du också använda associationer. T.ex. U=RI [där U är spänning, R resistans, I ström] - finns en festival som heter URIX. Association klar. Spännande festival. Annars brukar jag lära mig hur formeln hänger ihop och därmed kunna resonera mig fram till den. U=RI: högre spänning ger högre ström. U ökar när I ökar. Det stämmer. Om U ökar och I ska vara konstant måste R öka. Och högre motstånd ger en lägre ström. Alltså stämmer formeln, om jag antar att jag hade någolunda koll på den innan.
2012-04-26,11:33,
Inlägg: #9
Era bästa tips på Studieteknik/böcker
Ovanstående poster är skit bra inlärningsmetoder. Vid sidan av det här har jag alltid med mig mig massa foton samlade på en nyckelring som jag altid har i skolväskan för att hålla uppe motivationen.

När jag sitter och pluggar och plötsligt får massa negativa tankar som "varför gör jag det här?" "fan jag skulle kunna ha en fulltidsjobb och tjäna massa cash" osv. Så plockar jag fram dessa bilder och börjar bläddra.

Det är 10 bilder på riktigt snygga brudar som jag tänker " de här får jag knulla utan problem när jag är klar"
En bild på någon skön jävla strand "Hit drar jag sen 3ggr om året "
En bild på Audio r8:an röd " Den här kommer jag glida runt i när jag är klar".
En bild har jag klippt in mig själv ståendes brevid Kayne West, en där jag står brevid Russell Brand, en där jag står brevid Charlie Sheen. "När jag är klar kommer jag att tjäna så mycket cash och bli så grym att jag kommer kunna hänga med dem"
En bild där jag står med den Svenska kungen.
En bild där jag har klippt in mitt face på Jay cutlers kropp, tänker " Om jag gör och lär mig den här skiten så kommer jag tillslut ha så mycket kunskap om träning och kost så att jag vet exakt vad jag ska göra för att bli djävulskt krallig."


Förstora upp dig själv. Grandiosa. Dream Big!!
"Do you mind if I sit back a little?
Because your breath is bad- it really is."

- Donald Trump, to Larry King, on CNN'S "Larry King Live".
2012-04-26,18:01,
Inlägg: #10
Era bästa tips på Studieteknik/böcker
fan vad bra inlägg här gubbar, ska applicera skiten och hitta nåt som maximerar resultaten av den tid + energi jag lägger ner. jävligt taggad, dags att styra upp sig nu!
"Can't a young nigga get money anymore? Tell PETA my mink is draggin' on the floor."


[SIZE="5"]Preach Niggas[/SIZE]


"Freedom cannot be faked. It's all in your subcommunication on all levels. It's simply a lack of restraint in expressing who you are. The Less restraint you have, the more attractive you are. Final. Why? Because the lack of restraint in expressing who you are says it all."
2012-05-05,01:56,
Inlägg: #11
Era bästa tips på Studieteknik/böcker
Det beror helt och hållet på vad man läser och hur man är som person.

När jag pluggade brukade jag sitta och kluddra mig igenom föreläsningarna, saker fastnade ändå. Sen läste jag igenom all kurslitteratur en gång och använde understrykningspenna när jag läste nåt svårt eller intressant. Flikade nästan aldrig böckerna.

Vad jag lärde mig absolut mest på var seminarierna. Att ha försökt att lösa ett konkret problem och sen få feedback och annan input var guld värt.

I snitt la jag nog ner 3-4h om dagen på faktiskt pluggande men det snurrade i skallen mest hela tiden eftersom jag oftast hade nåt att fundera över.

Summan av kardemumman är att göra lite av varje, varje dag.

Läste f.ö. juridik.
2012-05-05,11:20,
Inlägg: #12
Era bästa tips på Studieteknik/böcker
Testa meditera varje dag, då kommer du kunna fokusera bättre Smile
2012-05-13,23:06, (Detta inlägg ändrades senast: 2014-12-04,22:18 av {2} Ricky.)
Inlägg: #13
Era bästa tips på Studieteknik/böcker
edit: nvm
2013-02-09,04:05,
Inlägg: #14
Era bästa tips på Studieteknik/böcker
Sammanfattningar och ex-tentor har funkat bäst för mig.
2013-02-09,15:51,
Inlägg: #15
Era bästa tips på Studieteknik/böcker
Skulle jag börja plugga så skulle jag definitivt använda mig av spaced repetition. Det verkar absolut vara det mest effektiva sättet att lära sig saker. Sen har det en viss inlärningskurva, men då du kommit över den så kommer du att spara MÄNGDER med tid.

Sammanfattning av metoden: http://www.gwern.net/Spaced%20repetition

Angående hur man formulerar kunskapen: http://www.supermemo.com/articles/20rules.htm
2013-10-23,22:55,
Inlägg: #16
RE: Era bästa tips på Studieteknik/böcker
så jävla bra tråd


Möjligen relaterade ämnen...
Tråd: Skapare Svar: Visningar: Senaste inlägg:
  Tips på smycken Ansi 1 1,443 2018-06-12,20:48
Senaste inlägg:: tvbordet
  Tips på feta tavlor till min fängelsecell Nalirot 1 1,540 2016-08-16,10:31
Senaste inlägg:: Vetinte
  6 tips som tydligen ska göra dig attraktivare krokodilen 17 12,325 2015-07-25,18:59
Senaste inlägg:: Willson
  Tips på utklädnad till halloween elias91 0 1,241 2013-10-21,18:00
Senaste inlägg:: elias91
  Mörkare röst, några tips? Fuckzoned 3 2,387 2013-02-13,13:35
Senaste inlägg:: MassRiot
  Böcker, teori och metoder för att lära sig att planera och värdera tid _Amigo_ 2 1,382 2012-09-09,09:42
Senaste inlägg:: TonightIsTheNight

Hoppa till:


Användare som tittar på tråden: 1 Gäst(er)
{myadvertisements[zone_2]}