LÄNGE LEVE EVILVALLE! o7
Hedonisk anpassning och personlig utveckling
2012-05-22,22:17,
Inlägg: #1
Hedonisk anpassning och personlig utveckling
Hedonisk anpassning och personlig utveckling

"The hedonic treadmill", bättre känd som "hedonic adaption", löst översatt till hedonisk anpassning på svenska, är en neurologisk mekanism vi människor har i våra hjärnor. Hedonisk anpassning gör att vi alltid tenderar att stabilisera vårt välbefinnande oavsett vad som händer i våra liv åt både det positiva och det negativa hållet. Detta medför att oavsett hur mycket pengar vi tjänar, hur mycket status vi bygger kring oss själva, hur många mål vi lyckas uppnå, så blir vi aldrig "riktigt lyckliga". Man kan säga att det är en "tolerans mot lycka".

Hedonisk anpassning är medfött och har sin grund i evolution. Jag tror att det uppfyller två syften; dels får det oss att hela tiden sträva efter att förnya och förbättra våra liv, och dels förhindrar det oss från att påverkas allt för kraftigt av våra omgivningar, genom att vi "vänjer oss" vid dem.

Säg t.ex. att du köper en Playstation 7 och några häftiga spel. De första dagarna är det helt otroligt jävla awesome, spelen är det häftigaste du nånsin sett, och du längtar till att få spela skiten hela dagarna när du är på jobbet/i skolan/whatever. Efter ett tag börjar awesome-faktorn att stadigt sjunka tills den planar ut, och känslan blir mer "yep jag har en cool spelkonsol hemma, det är kul att spela nån gång ibland".

Effekterna av detta inom personlig utveckling är rätt uppenbara. Ta pickup t.ex. När jag började fick jag världens kick bara jag lyckades hålla en konversation med en tjej i några minuter utan att skita på mig. När denna kick börjar avta så ville jag ständigt ha mer. Det räckte inte längre att bara prata några minuter med en tjej, jag började pusha mig mer och mer att ständigt arbeta mig ett steg vidare. Började byta telefonnr med tjejer, sedan styra upp dejter, eskalera till kyss, sex, o.s.v. Jag började också bli mer och mer bekväm ju mer jag utsatte mig för de olika sakerna. De positiva effekterna är glasklara.

Självklart finns det mörka sidor också. Har man nått upp till en viss nivå så händer det lätt att man blir negativt påverkad om man inte får det man förväntar sig från sin omgivning/sig själv/andra människor. Om du är van vid att få bra resultat med tjejer, går ut, och har en så kallad "dålig kväll" kan du känna dig besviken/arg/ledsen/blä.

Jag tror det är viktigt att ständigt sträva efter att utvecklas som person, och därför är denna neurologiska mekanism viktig för oss.

Jag tror även att det är vitkigt att vara medveten om den, så att man inte påverkas för mycket negativt av den. Lär dig att uppfatta hur den påverkar just dig, och låt den inte påverka dig negativt allt för mycket. Om du känner att det är påväg åt det hållet, byt perspektiv på situationen och fokusera på det positiva istället. Har du snackat med 10 tjejer ikväll varav 9 tyckte att du var ful och gay? Who gives a shit, du tog tag i dina bollar och gjorde det du skulle för att utvecklas, du hade en skön konversation med en fin tjej, du har kompisar på stället, du dricker god öl... The possibilities are endless.
Bloddopad av Satan
2012-05-22,22:40,
Inlägg: #2
Hedonisk anpassning och personlig utveckling
Hade ett givande samtal med Vettorazzi för ett år sedan om just det här. Kontentan blev lite att man måste sluta se sig själv i små intervaller, som att jämföra den gångna veckans resultat med en hotstreak man hade dessförinnan - se det på det stora hela istället, jämför dig själv nu med hur du var för ett eller två år sedan. Få lite perspektiv på saker och ting - vilket är precis det du skriver.

Good shiz.
"No man has the right to be an amateur in the matter of physical training. It is a shame for a man to grow old without seeing the beauty and strength of which his body is capable."


Möjligen relaterade ämnen...
Tråd: Skapare Svar: Visningar: Senaste inlägg:
  Personlig utveckling med jobbiga inslag Archidas 3 1,898 2016-07-31,23:18
Senaste inlägg:: godsgift

Hoppa till:


Användare som tittar på tråden: 1 Gäst(er)
{myadvertisements[zone_2]}