LÄNGE LEVE EVILVALLE! o7
En (korkad?) fråga om deff
2012-07-03,10:09,
Inlägg: #1
En (korkad?) fråga om deff
Säg att jag ligger på 15% bf i dagsläget med 2000 kcal som basbehov. Jag bestämmer mig att deffa ner till 9% bf. Sagt och gjort. Kommer mitt basbehov fortfarande vara detsamma och kommer jag alltså inte gå upp igen så länge jag lever på 2000 kcal om dan med samma altivitetsnivå på 9% kroppsfett?

Känner mig lite förvirrad här för det känns som jag bara behöver se en pizza för att gå upp allt jag blivit av med när jag deffar...
2012-07-03,11:41,
Inlägg: #2
En (korkad?) fråga om deff
ah jag tror på det. Tänk "Energi in vs Energi ut".

Eftersom du inte sänker "Energi in" så innebär det att du måste pumpa hårdare för att kunna hålla en lägre BF än standarden.
"Do you mind if I sit back a little?
Because your breath is bad- it really is."

- Donald Trump, to Larry King, on CNN'S "Larry King Live".
2012-07-03,13:39,
Inlägg: #3
En (korkad?) fråga om deff
ditt basbehov sänks under tiden du går ner i vikt. Du får således sänka kcalmängden.
find it, fuck it, forget it.
2012-07-03,13:52,
Inlägg: #4
En (korkad?) fråga om deff
Värt att notera också i samband med ovanståendes inlägg är att i takt med ditt basala behov minskar kommer du också bli mätt av mindre mat efter ett tag.
Extreme Living
Never complain - never explain
2012-07-03,14:04,
Inlägg: #5
En (korkad?) fråga om deff
Ragnarök Skrev:Värt att notera också i samband med ovanståendes inlägg är att i takt med ditt basala behov minskar kommer du också bli mätt av mindre mat efter ett tag.

Yes. Bra input Smile

En sak till som du kanske har koll på, läste på pubmed lr liknande för ett tag sedan att kroppen vill tillbaka till sin ursprungliga vikt, och hungern kommer således att öka tills man är tbx. Minns inte alla detaljer.
find it, fuck it, forget it.
2012-07-03,16:05,
Inlägg: #6
En (korkad?) fråga om deff
TobiasK Skrev:Yes. Bra input Smile

En sak till som du kanske har koll på, läste på pubmed lr liknande för ett tag sedan att kroppen vill tillbaka till sin ursprungliga vikt, och hungern kommer således att öka tills man är tbx. Minns inte alla detaljer.

Precis, det är därför det krävs en jävla disciplin. Snus, kaffe, och vatten brukar jag alternera med för att klippa hungern Wink
"Do you mind if I sit back a little?
Because your breath is bad- it really is."

- Donald Trump, to Larry King, on CNN'S "Larry King Live".
2012-07-03,16:44,
Inlägg: #7
En (korkad?) fråga om deff
TobiasK Skrev:Yes. Bra input Smile

En sak till som du kanske har koll på, läste på pubmed lr liknande för ett tag sedan att kroppen vill tillbaka till sin ursprungliga vikt, och hungern kommer således att öka tills man är tbx. Minns inte alla detaljer.


Det är precis det här som jag är ute efter. Har inte tränat någon tung styrketräning detta år, utan mest kört lite kettlebells och kroppsviktsövningar m.m. för att min kontorskropp inte ska säcka ihop helt. Har hela tiden legat på 72-73 kg på 183 cm och är vad man kan beteckna som smalfet. Bukfetma och fläskig röv men smala armar och ansikte. Har käkat hyfsat bra med mycket hemlagat och grönsaker osv.

Just nu stryper jag kcalintaget för att bli av med magen. Men med oförändrad livsstil kommer min kropp alltså vilja gå tillbaka till 73 kg?
2012-07-04,21:59,
Inlägg: #8
En (korkad?) fråga om deff
Om du vill spara så mycket massa som möjligt så ligg på -500 kcal detta är det "optimalaste" just för muskelbesparing inom byggning. Mitt tips till dig är att räkna ut ditt totalt kcal intag för att hamna på minus (Finns diverse hemsidor bara söka på google) Sen när du gått ner ett halv kg vilket du ska göra om du ligger på -500 vilket blir 500x7 = -3500 kcal i veckan, ett helt kg är ca 7000kcal.

Så du går ner 0.5 kg i veckan, efter det räknar du ut ditt intag för din nuvarande vikt igen varje vecka och följer det. Då du minskar i vikt är du tvungen att minska på kalorier.

Tänk alltid kalorier in kalorier ut = Du måste äta mindre än vad din kropp gör sig av med.

P.S Du kan inte punkförbränna, du kommer tappa fett på diverse ställen vissa snabbare än andra, vissa tappar fett runt magen snabbast, andra ben, andra armar m.m. Ha tålamod och va berädd att gå ner rätt mycket i vikt för att se resultat ibland kan det handla om 1kg för att märka resultat så ge inte upp.
2012-07-05,01:19,
Inlägg: #9
En (korkad?) fråga om deff
Jo, jag vet. Harris-Benedict ekvationen right?
Jag gick ner 7-8 kg på samma utgångsvikt (183 cm / 73 kg) förra året utan att magen försvann med ungefär 500 kcal minus om dan. Antingen har jag en sjukt envis mage eller så var det bara muskler jag tappade.
2012-07-05,05:02,
Inlägg: #10
En (korkad?) fråga om deff
Mitt råd till dig är att göra följande: Börja styrketräna minst 2-3x i veckan. Lägg dig på -500 kcal. Ät 2g protein per kg alltså, väger du 70kg så ät 140g protein varje dag. Sen kan du ligga på ca 1g fett och resterande kalorierna kan du lägga på kolhydrater innan passet för mer energi på dina gym pass, samt efter passen för att fylla på musklerna igen då de brytits ner.

Japp det är den ekvationen jag syftar på, som jag nämde innan kan det skilja några få kg för att just magen ska bort. Vi alla fungerar olika och vissa måste ner rejält i body fat för att få bort fett från vissa ställen. Inte en chans att du gått ner 7-8kg i ren muskelmassa.
2012-07-15,11:50,
Inlägg: #11
En (korkad?) fråga om deff
Setpoint kallas det och det mesta tyder på att om du går upp i vikt kan du öka din setpoint dit. Med viktnedgång vet jag inte vad vetenskapen säger. Men kan bekräfta att min setpoint ökat så det verkar stämma även i praktiken.
Extreme Living
Never complain - never explain


Möjligen relaterade ämnen...
Tråd: Skapare Svar: Visningar: Senaste inlägg:
  Fråga till kosttillskottsexperter, vad sänker östrogen? Simme121 3 2,559 2015-09-14,22:05
Senaste inlägg:: Evilvalle
  Snabb fråga om att skriva träningsdagbok slyngel 6 2,888 2013-02-08,22:03
Senaste inlägg:: slyngel
  Fråga om kreatin. neandertalaren 18 7,377 2012-11-13,16:25
Senaste inlägg:: neandertalaren
  Fråga om benträning George Costanza 13 5,018 2012-10-22,23:31
Senaste inlägg:: Bubblan
  Lite deff/träningshjälp Madrock 9 2,766 2012-04-13,17:18
Senaste inlägg:: Ragnarök

Hoppa till:


Användare som tittar på tråden: 1 Gäst(er)
{myadvertisements[zone_2]}